بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که سهامدارانی که سهامشان به حالت تعلیق درآمده است، اگر از دارایی به فروش رفته شرکت چیزی باقی بماند به آن‌ها تعلق می‌گیرد در غیر این صورت سهامشان از دست می‌رود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، زمانی که برخی از اصطلاحات بازار سرمایه به گوشمان می‌خورد کمی دلهره پیدا می‌کنیم که نکند سرمایه خود را به یکباره از دست بدهیم تعلیق هم یکی از این واژه‌ها است.«تعلیق» اصطلاحی که در بازار سرمایه کاربرد کمی دارد ولی سرمایه مردم به آن وابسته است.  تقریبا با یک جستجوی ساده می‌تواند در مورد جزئیات نماد تعلیق اطلاعات متعددی کسب کرد، اما اینکه سرنوشت پول سهامدارانی که نماد آن‌ها تعلیق شده و بازار خارج شده چه می‌شود کمتر اطلاعاتی در دسترس است. 

بیشتر بخوانید:

شرایط پایدار سامانه معاملات بورسی

 عدم ارائه صورت‌های مالی میاندوره‌ای، عدم ارائه گزارش کنترل داخلی، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، مشمول تبصره ماده ۳۸ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار و انجام معاملات مشکوک پنج دلیل تعلیق نماد هستند. سازمان بورس به منظور کمک به سهامداران بخشی را تحت عنوان نمادهای مشمول تعلیق را در تابلوی بورس خود قرار داده تا سهامداران با بررسی وضعیت شرکت در انتخاب نماد دقت بیشتری داشته باشند. 

بعد از اینکه یک شرکت در بورس یا فرابورس به هر دلیل مشمول تعلیق شود سازمان فرصتی را به شرکت می‌دهد که رفع تعلیق کند. در صورتی که در عملکرد شرکت تغییر صورت نگیرد یا بدتر شود به عنوان شرکت پر ریسک وارد بازار پایه فرابورس و تابلوی‌های رنگی آن می‌شود که نهایت آن تابلوی قرمز با جمله معامله تحت احتیاط است. دو عبارت تحت احتیاط و مشمول فرآیند تعلیق، دو موردی هستند که در پسوند نماد تعلیق شده قرار می‌گیرند.

سازمان بورس به یکباره یک نماد را تعلیق نمی‌کند و تا جایی که امکان دارد با روال ساختار بازار مانند بازار پایه به سهامداران در مورد پر ریسک بودن سهام اطلاع رسانی می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها هستند که در بازار سهام بعد از دادن این فرصت عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کرد به عبارت دیگر هدف اصلی سازمان حفظ شرکت در بازار و ادامه کارکرد خود با افزایش شفافیت است.


شرکت‌های مشمول فرآیند تعلیق  شرکت‌هایی هستند که به دلیل عدم رعایت برخی از الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار مشمول ماده ۳۹ مکرر این دستورالعمل شده‌اند. شرکت‌های مشمول تحت احتیاط، شرکت‌هایی هستند که مشمول بندهای ب و ج ماده ۱۹ مکرر ۱ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران شده‌اند. اما اگر سهامدارانی نمادشان تعلیق پیدا می‌کند و از بازار سرمایه خارج شد، تکلیف پول سهامداران چه می‌شود؟ البته برخی از سهامداران بازار با پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این نمادها به دنبال چنین سهم‌های در بازار می‌گردند تا در زمان افزایش سرمایه سود خوبی را کسب کنند.

بهمنش می‌گوید که سهامداران مالک نهایی شرکت هستند و در صورت ورشکسته شدن شرکت اگر سهمی از فروش دارایی‌های آن‌ها ماند بین سهامداران باقی ماند در سهم تقسیم می‌شود.

فرصت سازمان بورس به نمادهای تعلیق شده

امین بهمنش کارشناس بازار سرمایه در خصوص تعلیق نماد بورسی گفت: سازمان بورس به دلایل مختلف از جمله مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نسبت به نماد یا عدم انتشار صورت مالی شرکت، نماد را مشمول نمادهای در حال تعلیق  و در ابتدا به شرکت یک فرصت ۱۰ روزه می‌دهد که تا اطلاعات صورت مالی خود را قرار دهد و در صورت عدم ارائه اطلاعات دو دوره ۱۰ روزه دیگر باز هم به آن فرصت می‌دهد. 

بهمنش اضافه کرد: شش تا یکسال بسته به تصمیم سازمان معاملات نمادهای مشمول تعلیق به حالت احتیاط در می‌آیند تا سهامداران در صورتی که تمایل به خروج از سهام دارند بتوانند ظرف این مدت سهم خود را نقد کنند بنابراین سازمان برای خارج کردن نماد از بازار سهام کم کم آن  تعدیل و در نهایت به تابلوی قرمز با پسوند پر احتیاط وارد می‌کند تا سهامداران متوجه ریسک بالای سرمایه‌گذاری بر روی این سهم شوند.

سهامداران مالک نهایی شرکت هستند و در صورت ورشکسته شدن شرکت اگر سهمی از فروش دارایی‌های آن‌ها ماند بین سهامداران باقی ماند در سهم تقسیم می‌شود.

وی در مورد زمان خارج شدن یک نماد تعلیق شده در از بورس افزود: در این مورد قانون دست مدیر سازمان بورس را باز گذاشته و او می‌تواند بر اساس شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه، فضای سیاسی و موارد دیگر تصمیم به خارج شدن یک نماد بگیرد، علاوه بر آن سهام شناوری شرکت هم تاثیر مهمی در خروج نماد از بازار دارد.

شش تا یکسال بسته به تصمیم سازمان معاملات نمادهای مشمول تعلیق به حالت احتیاط در می‌آیند تا سهامداران در صورتی که تمایل به خروج از سهام دارند بتوانند ظرف این مدت سهم خود را نقد کنند.


این کارشناس بازار مالی در پاسخ به اینکه اگر نمادی از بازار خارج شد سرنوشت پول سهامدارانی که نتوانستند سهم خود را بفروشند چه می‌شود، گفت: اگر در نهایت تصمیم به این شد که شرکت از بازار سرمایه خارج شود، در ابتدا دارایی شرکت به فروش می‌رسد و بعد از تسویه بدهی شرکت اگر مبلغی باقی ماند بین سهامداران که سهم آن را خریدار کردند تقسیم می‌شود چار که طبق قانون سهامداران مالک نهایی شرکت است.

وی ادامه داد: سازمان بورس به یکباره یک نماد را تعلیق نمی‌کند و تا جایی که امکان دارد با روال ساختار بازار مانند بازار پایه به سهامداران در مورد پر ریسک بودن سهام اطلاع رسانی می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها هستند که در بازار سهام بعد از دادن این فرصت عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کرد به عبارت دیگر هدف اصلی سازمان حفظ شرکت در بازار و ادامه کارکرد خود با افزایش شفافیت است.

این کارشناس در مورد اینکه اگر شرکتی به حالت تعلیق درآمد آیا امکان برگشت آن به بازار را دارد افزود: اولا که باید اوضاع شرکت آنقدر بهم ریخته باشد که سازمان و خود شرکت درخواست تعلیق بدهند و در صورتی که شرکت تعلیق شده بخواهد به روند معاملات بازار برگردد باید اعتماد سازمان را جلب کند، در نتیجه امکان برگشت شرکت به بازار وجود دارد.

روند کلی بازار در شرایط مناسبی قرار دارد

روند کلی بازار در فرآیند تعلیق شدن نمادهای بورسی تاثیر چندانی دارد از این رو روند کلی بازار را نیز از بهمنش سوال کرده و وی در پاسخ گفت: روند کلی بازار در شرایط مناسبی قرار دارد اما به نظر می‌رسد که زاویه ایجاد شده بین دولت و مجلس از نظر سیاسی بر روی بازار تاثیر بگذارد و سبب ایجاد یکسری نوسانات در بازار شود. عاملی که بتواند نرخ دلار را کاهش دهد فعلا در جامعه وجود ندارد و نرخ دلار معمولا در همین رنج تعدیل می‌شود.

در حال حاضر ۶ نماد در بازار به حالت تعلیق که آخرین آن سیمان‌ هگمتان‌ (سهگمت) که از تاریخ ۱۲ آذر از بازار تعلیق شد. نمادهای مانند بانک انصار از سال ۹۷، کنتور سازی‌ ایران‌ (آکنتور) از دیگر نمادهای تعلیق شده در بازار هستند و ۱۵ نماد هم مشمول تعلیق هستند که اگر عملکرد خود را بهبود ندهند به از یک بازه زمانی به حالت تعلیق در خواهند آمد.

منبع:سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • جعفر IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    32 4
    همین مونده از بعضی واژهها توی این وضع بد مردم را به وحشت بندازید بی انصافا
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    15 1
    بیچاره سهامداران فسدید
  • ناشناس DE ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    28 0
    با سلام از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بویژه آقای قاضی زاده هاشمی و قوه قضائیه خواهش میکنیم لطفاً پیگیر حقوقی های متخلف بازار سرمایه به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور باشند و ما سهامداران خرد را تنها نگذارند.
  • Mjp IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    9 1
    مردم. اینفدرضررکردن ک دیگه چیزی تهش نمونده این شرکنهای ورشکسته بخوان بکشن بالا.. کلابایدحقیقی هاسهامهای بنیادی وشرکتهای بزرگ بخرندبالاخره هرچقدرم الان زیانده باشند یمدت دیگه همچیزوجبران میکنه برای بنیه قویی ک داره.. واطمینان بیشتری داره تعلق نشن
  • مجتبی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    11 1
    من موندم وامهای باسودزیاد.پدیده.قیمت دلاراینهابرای مردم کافی نبودرفتن توبورس.باباهموطن گرامی بخداتوهین به شمابه من ایرانی هم هست.این دولت فقط چاپیدن شماوپرکردن خزانش است بخدابه فکرمن وشمانیست که نیست.
  • محمدرضا IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    14 0
    به خدا شرم آور ، آخه یک حمایتی ، هیچی هیچی ، صندوق دارای دوم پالایش هم که آقایان قولش را داده بودند 10 هزار تومان ، امروز به زیر 10 هزار تومان رسید بابا اصلا چرا بازش کردید؟ از ضرر مردم خوشحال می شوید ؟ رییس سازمان بورس پاسخگو باش در رسانه حتما
  • حسین IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    داداش این حرفهارو به خورد مردم ندید اگر بنا دارید پول مردم رو بخورید یک کوزه لبم روش این یک حرفه وگرنه تعلیق چه صحبتیه که میکنی؟
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    19 0
    هیروشیما رو هم اینجوری نزدن که اینا اینجوری بورس رو میزنن بمب اتمی هم اینجوری صدا نداره خدا لعنتتون کنه.
  • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    9 0
    هیروشیما رو هم اینجوری نزدن که اینا اینجوری بورس رو میزنن. بمب اتمی هم اینجوری خراب نمی کنه.
  • مسعود IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    11 0
    بنظر میرسه از طرف یه مقام یا سازمان ارشدتری خود بورس و فرابورس و مدیریت ناکارآمدش تعلیق شوند تا تکلیف ای بازیها و دزدی گرگیها که در بورس تهران اوج گرفته را کنترل و سهامداران متین و صبور که هی اعتماد میکنن و هی تلکه میشوند را به اشد مجازات برسانند.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 0
    همشون دزدن کار کارخودشونه پالایشی دادن ده تومن دوماه پولمون خوابیده الان راحت با ۹تومن میشه خرید این اگه دزدی نیست پس چیه
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    عرض اولیه فردا هم که لغو شد..خداروشکر...دیدن نمیشه پول مردم رو جمع کنن..فعلا به تعویق انداختن
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 0
    معلوم نیست دولت چه خوابی برای سهام داران شرکتها دیده که ازبینشون چند تائی رو ورشکسته اعلام کنه و سرمایه مردم رو نابود کنه وپیش خودشون اسمش بگذارن کنترل نقدینگی مثل سود بانک‌ها که از 22درصد سودی که به سپرده مردم میدادن آوردن به 15درصد به بهانه اینکه میخواهند سود تسهیلات بانکی را کم کنند سود سپرده نامش به بانک نرسیده اجرا شد ولی به بهانه های مختلف سود تسهیلات بانکی پائین نیامد واگر هم وامی با تسهیلات کمتر پرداخت شد به مسئولین ونور چشمی های راند خواری پرداخت شد ودر میان حداقل 7درصد ازسود سپرده های مردم کم شد حساب کنید 7درصد سود حداقل از 300هزار میلیارد تومان درماه از در آمد مردم کم چقدر به سود بانک‌ها و دولت دزد است
    • یه بنده خدایی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      6 0
      خدااااااااااا ازشون نگذره ان شاء الله خرج دوا دکتر تک تکشون بشه
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    چشم
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 0
    خانه از پای بست ویران است شما ها،تو این ویرانه دنبال رشد سهام نباشید علی برکت اله
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    از نمایندگان تقاضای کمک میکنیم
    • سی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 0
      خواهش داریم برای مدتی هم شده در کل دست حقوقی از این بورس رو به دور کنید تا این حقیقی اینقدر تحقیر نشوند این همه نامردی البته دولت هم در کنار حقوقی هست
  • رضایی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    11 0
    اگر شرکت سرمایه آنچانی ندارد باچه مجوزی گذاشتید بیاد وارد بور بشه همتون دستون توی یک کاسه است
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    مردم تازه میانگین کم می کردند تا کمی از ضررشون کم بشه این پولا خوردن نداره مردم به خاطر کم نشدن ارزش چندرغاز پولشون به بورس آمدند
  • محمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    چرا بی انصافی حداقل بفهمیم بهد کسی میاید تو بورس نرفته داخل خیابان معاملعه کنه این سازمان دولتی, یعنی دولت نمیتوانه پول مردم بدبخت بگیره اینم مثل بانکها شد
  • ناشناس US ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    سلام و با احترام :لطفأ همانطور که مردم را با واژه ها ی با اهمیت آشنا می فرمایید ،چنانچه این موضوع را به سازمان بورس و مسئولان تفهیم کنید که از فعالیت این شرکت ها بر طبق قانون جلوگیری نمایند.چرا باید مردم بدلیل تا آگاهی به صرف اینکه قانونگذار و مجری قانون در این کشور به وظایف خود عمل می کنند!و بر پایهٔ اعتماد به دولت بنفش در یک نهاد سرمایه گذاری کشور که به گفته بسیاری از مسئولین حساب و کتاب روشن دارد ،برای اینکه قانون مانع فعالیت این شرکت های تعلیق شده نمی شود ،سرمایه ی آنها به خطر بیافتد. با احترام اینجانب هم مانند شما در شرایط کنونی یک شبه در بورس روند بازار مسیر حرکتش بخاطر تدبیر و امید از صعودی به نزولی در کوتاه ترین مدت سود و سرمایه مردم می سوزد !!؟ داستان شد. چرا قیمت های اجناس که در زمان کوتاهی چندین برابر شد به قیمت قبلی خود باز نمی گردد !!؟ اما قیمت سهام همان شرکت هابی که تولید خود را با صد درصد و شاید هم بیشتر به مردم می فروشند به قیمت سال قبل تنزل پیدا کند!!!؟ سه ماه پیش در صندوق پالایش حال برای سود و همراهی دولت در شرایط بحرانی متضرر شدم !؟ در این کشور که قیمت های اجناس و کالای مورد نیاز مردم از سه ماه قبل تا الآن حداقل دو برابر شده است.
  • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    خدا از شما بنفشها انتقام پول مردم و بگیره
  • مبین IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 1
    سلام آقا سهامم دوست دارم بفروشم بخرید دیگه حق خودم هست چیزی نداریم زندگی امان سخت هست
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    فعلا که تعلیق هم نشه جلو چشم ملت دارن غارت میکنن چه فرقی داره خدا هدایتشون کنه
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    به حقوقی مخصوصا فولاد
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    واقعا تو این وضع این خبر ...
  • M IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    مگه نماینده ایلام نگفته بودبورس را به قتلگاه مردم تبدیل نکنید
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 0
    رهبر معظم انقلاب سلام من خانمی بازنشسته اموزش وپرورش که ۲۰ میلیون هم قرض گرفتم و به حرف صدا و سیما گوش کردم در بورس سرمایه گذاری کردم تا حالا سی میلیون ضرر کردم برای خودم یه روسری هم نخریدم دو تا پسر مجرد دارم خواهش میکنم دستو ر بدهید از صندوق توسعه ملی پول ما رو پس بدن اجرکم عند الله
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 1
    بورس فردا اخر وقت مثبته و اگر اینطور شد روند و صعودیه و شاخص به ۱۶۰۰ میرسه
  • امیرمیرزایی0620115858 IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 0
    باسلام خدمت مسولین باایمان خواهشن راهنمای کنیدبندبدهکارم پانزده ملیون هیچی هم ندارم قاضی جلبموداده میتونم سهام عدالتموبدم زندان نرم لطفاکمک کنیدقاضی حتی اعسارمم قبول نکرده بعدجناب ریسی میفرمایندکسی زندان نباشه بخاطربدهکاری یه حسابم بانک تجارت دارم که ده ساله فقط یارانه رامیگیرم راهنمای کنیدببینم میتونم سهامموبدم یابفروشم
  • محمود IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    واقعان دارین ظلم میکنید در حق سهامداران فولادبایدخون گریست
  • قلی IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    فردا تابلو سبزه هرچه میخواد بخرید و بفروشید من اینده رامیبینم
  • اصی ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    فقط میتونم بگم خداااااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس