برگزیت|"فون در لاین": لندن یا قواعد اروپا را می‌پذیرد یا هزینه آن را می‌دهد/ استقبال آلمان از تمدید مذاکرات

رئیس کمیسیون اروپایی در آخرین روزهای مذاکرات برگزیت خطاب به لندن گفته که یا قواعد اروپا را می‌پذیرد و یا هزینه آن را پرداخت می‌کند و برلین هم از تمدید مذاکرات برگزیت استقبال کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه" با وجود اینکه مذاکرات برگزیت شدیدا تحت فشار زمان قرار دارد اتحادیه اروپا همچنان فرصتی برای دستیابی به توافقی تجاری با انگلیس تا اول ژانویه را می بیند.

"میشل بارنیه"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، امروز (دوشنبه) در پیامی توئیتری روزهای آینده را تعیین کننده دانست.

استقبال آلمان از تمدید مذاکرات برگزیت

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم تمدید مذاکرات پسا برگزیت را تمجید کرده است.

خشم پارلمان اروپا از طولانی شدن روند مذاکرات

در پارلمان اروپا البته عصبانیت و خشم زیادی حاکم شده است چرا که تقریبا هیچ زمانی برای تصویب توافق احتمالی قبل از پایان سال جاری میلادی برای این نهاد مهم اروپایی باقی نمی ماند.

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با وجود ینکه اعلام کرده بودند روز یکشنبه تصمیم نهایی درباره نتیجه مذاکرات را اعلام می کنند اما مجددا درباره تمدید مذاکرات توافق کردند.

هایکو ماس در سخنانی در برلین گفت: تنها ابزار برای مقابله با برگزیت بدون توافق تداوم مذاکرات است. همه مهلت ها بعضا تمدید شده است.

وی افزود: تا زمانی که همچنان امکان توافق وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و در عین حال برنامه های اضطراری برای یک خروج بدون توافق را هم مد نظر قرار می دهیم.

کمیسیون اروپا: لندن یا قواعد اروپا را می پذیرد یا هزینه آن را می پردازد

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی هم امروز "دوشنبه" گفت: مسئله اساسی این است که آیا انگلیس خواهان دستیابی بدون دردسر به بازار داخلی اتحادیه اروپا است.

وی با تاکید بر اینکه اروپا از انگلیس در این منطقه استقبال می کند در عین حال گفت: اما آن ها (انگلیسی ها) باید یا بر اساس قواعد ما بازی کنند زیرا در اینجا مسئله رعایت انصاف برای شرکت های اروپایی در بازار داخلی مطرح است و یا گزینه دیگر این است که انگلیسی ها باید هزینه آن را بپردازند که این هزینه تعرفه های گمرکی است.

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه با وجود پیشبرد مذاکرات برگزیت اعلام کرد که عدم توافق با اروپا محتمل ترین نتیجه است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا هم گفته است که اگر مذاکره کنندگان در روزهای آینده بتوانند موانع باقی مانده را برطرف کنند شاید راه باریکی برای توافق ایجاد شود. وی با اشاره به پیشرفت هیی که در مذاکرات در روزهای گذشته وجود داشته اما همچنان از اختلافاتی سخن گفت که باید برطرف شود.

نارضایتی نمایندگان پارلمان اروپا از روند مذاکرات

"برند لانگه"، از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات در پارلمان اروپا هم در گفتگویی با خبرگزاری آلمان گفته است: مذاکره کنندگان درباره برخی جزئیات فنی به هم نزدیک شده اند، اما درباره مباحث اصلی بارنیه چیزهای کمی جدید را ارائه داده است.

"مارتین شیردوان" از کارشناسان برگزیت پارلمان اروپا هم گفت: بارنیه در آخرین مراحل مذاکرات همواره جزئیات کم تری را ارائه می دهد. شفافیت درباره محتوای قرارداد تازه با ارائه متن تمام شده ایجاد می شود.

شیردوان که از اعضای گروه هماهنگی برگزیت و رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان اروپا است همچنین گفت: از آنجایی که عملا قبل از پایان سال زمانی برای بررسی توافق احتمالی وجود ندارد، پارلمان احساس می کند در حقوق خود مورد تحقیر قرار گرفته و این غیر قابل قبول است.

وی تاکید کرد: تنها زمانی که این هفته یک متن قرارداد آماده شود همچنان این امکان وجود دارد که این متن رسما در ۲۷ دسامبر به پارلمان ارائه شود و در نشست ویژه بین سالی به آن پرداخته شود.

برند لانگه هم پنج شنبه را آخرین فرصت برای این کار اعلام کرد. سخنگوی کمیسیون اروپایی درباره تصویب این توافق تنها این طور گفته است : هرجا اراده ای وجود داشته باشد راهی پیدا می شود.

الوک شارما وزیر بازرگانی انگلیس روز دوشنبه در اظهاراتی گفت: بریتانیا و اتحادیه اروپا هنوز در مذاکرات برگزیت اختلاف‌نظر دارند ولی بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس هنوز تصمیمی برای خارج‌شدن از مذاکرات نداشته است.

زمان برای دستیابی به توافق تجاری با انگلیس به‌سرعت در حال گذر و کوتاه است؛ چراکه پارلمان اروپا و احتمالاً پارلمان‌های ملی باید زمان داشته باشند تا قبل از ۳۱ دسامبر سال جاری توافق احتمالی انجام‌شده را تصویب کنند.

لندن و بروکسل پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی (۱۱ بهمن ۹۸) گفت‌وگوهای دوجانبه بر سر آینده روابط خود را آغاز کردند؛ اما به‌گفته مقامات هر دو طرف تا به حال چندین دور مذاکرات در این باره برای دستیابی به یک توافق به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

دوران گذار انگلیس با پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد و بعد از آن انگلیس باید اتحادیه گمرکی و بازار داخلی اروپا را ترک کند.

اگر تا آن زمانی توافقی حاصل نشود برگزیت سخت به‌وقوع خواهد پیوست که عواقب اقتصادی بسیار بدی برای طرفین خواهد داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس