تجام

آستین اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار خواهد بود که در این پست خدمت می‌کند. وی پیش از این معاون ستاد ارتش و فرمانده سنتکام نیز بوده است.

سرویس جهان مشرق - گلوبال ریسرچ در گزارشی عنوان کرد بر اساس اخبار دفاعی و گزارش‌های رسانه‌های حکومتی، بایدن/هریس ژنرال چهارستاره بازنشسته ارتش، «لوید آستین» را به عنوان وزیر جنگ رژیم انتخاب کرده‌اند. به دلیل اینکه او به تازگی از خدمت در ارتش بازنشسته شده، برای کسب این پست نیاز به تأیید کنگره دارد که احتمالاً آن را دریافت خواهد کرد. اگر او، آنطور که انتظار می‌رود، تأیید شود، سومین مقام نظامی پیشین آمریکا خواهد بود که به عنوان وزیر جنگ خدمت می‌کند- دو نفر دیگر، جورج مارشال و جیمز متیس («سگ دیوانه») بودند.

اولین وزیر جنگ سیاه پوست آمریکا

آستین اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار خواهد بود که در این پست خدمت می‌کند. او که فارغ‌التحصیل وست پوینت است، ریاست سه فرماندهی هوابرد ارتش و فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق را بر عهده داشته و معاون ستاد ارتش و فرمانده سنتکام نیز بوده است.

وی کهنه‌سرباز و مسئول حملات آمریکا به افغانستان و عراق- کشورهایی که تهدیدی برای کسی نبودند و دشمنان ساختگی بود. آستین نیز مانند دیگر فرماندهان پنتاگون، جنگجویان داعش را در میدان‌های نبرد آمریکا مستقر می‌کرده تا با نیروهای دفاعی و غیرنظامیان بجنگند. او آنها را شکست نداد، بلکه از آنها برای پیشبرد منافع امپریالیستی آمریکا استفاده کرد.

در حال حاضر، او علاوه بر اینکه عضو هیئت مدیره یونایتد تکنالاجیز، نوکور استیل و تنت است، ریاست گروه استراتژی آستین را نیز به عهده دارد.

اعمال نفوذ در فروش بمب و موشک به عربستان

بر اساس گزارش پایگاه کامن دریمز ریتیون «از تأمین‌کنندگان اصلی بمب برای جنگ آمریکایی-سعودی در یمن است که در مخالفت با محدودیت فروش سلاح به ائتلاف سعودی، به شدت اعمال نفوذ کرده است».

بنا بر گزارش‌ها، جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب تصمیم دارد لوید آستین ژنرال بازنشسته ارتش را- که در حال حاضر عضو هیئت مدیره ریتیون است- به عنوان رئیس پنتاگون معرفی کند، اقدامی که پس از مخالفت شدید با نامزد اولیه، میشل فلورنوی، از سوی سازمان‌ها و فعالان ضدجنگ صورت گرفت.

کنار گذاشتن فلورنوی- جنگ‌طلب و عضو هیئت مدیره بوز آلن همیلتون- توسط بایدن از سوی گروه‌های ترقی‌خواه به عنوان گامی مثبت تلقی شد، اما اعلام نامزدی آستین نیز چندان با آغوش باز مورد استقبال قرار نگرفت.

گروه کدپینک به عنوان بخشی از ائتلاف سازمان‌های ضدجنگ که علیه فلورنوی بسیج شدند، اعلام کرده بود: «سپاس فراوان از بیش از ۲۵۰۰ نفری که وارد عمل شده و در تماس با سنا، مانع از انتصاب فلورنوی شدند. آماده باشید ژنرال آستین، حالا به سراغ شما می‌آییم.»

افزایش مخالفت‌ها با پیشنهاد آستین

دنیل برایان، مدیر اجرایی گروه دیده‌بان «پروژه نظارت بر دولت» در توئیتر خود نوشت، انتخاب آستین توسط بایدن- که در زمان دولت اوباما به عنوان فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا خدمت می‌کرد- «خبر بدی برای کنترل [نیروهای مسلح] توسط غیرنظامیان و هرگونه فاصله گرفتن واقعی از مجموعه نظامی-صنعتی» است.

دیگران نیز به شکل مشابهی نسبت به انتخاب یک ژنرال بازنشسته دیگر، به ویژه کسی که روابط نزدیکی با صنعت تسلیحات دارد، هشدار دادند؛ کسی که قرار است وزارت دفاع را در بحبوحه فشارهای فزاینده جناح چپ دموکرات برای کاهش بودجه پنتاگون و پایان دادن به جنگ‌های آمریکا در خارج از مرزها رهبری کند. طبق گزارش پولیتیکو، «تیم انتقال قدرت بایدن دست‌کم چهار ژنرال یا دریاسالار بازنشسته و یک تفنگدار پیشین را منصوب کرده است».

در حالی که رئیس‌جمهور منتخب وعده داده که فروش سلاح به عربستان سعودی را تعلیق کرده و به حمایت آمریکا از حملات فاجعه‌بار این کشور پادشاهی علیه یمن پایان می‌دهد، اما به نوشته سارا لازار گزارشگر ماهنامه آمریکایی، «ظاهراً فردی که بایدن برای رهبری وزارت دفاع انتخاب کرده، عضو هیئت مدیره ریتیون است؛ تأمین‌کننده اصلی بمب‌های جنگ آمریکایی-سعودی در یمن که در مخالفت با محدودیت فروش سلاح به ائتلاف سعودی، به شدت اعمال نفوذ کرده است».

شکاف نظامیان و غیرنظامیان همواره در حال افزایش است و سرپرستی وزارت دفاع توسط ژنرالی که در تمام عمر حرفه‌ای خود نظامی بوده، کمکی به این مسئله نخواهد کرد. سودجویی فاسد شرکتی توسط رهبران دفاعی باعث شده که این کشور با بی‌مبالاتی به تأمین مالی جنگ‌های بی‌پایان بپردازد. از آنجایی که کمتر از هفت سال از بازنشستگی آستین از ارتش می‌گذرد، او نیز- مانند ژنرال بازنشسته جیم متیس وزیر دفاع پیشین دونالد ترامپ- باید برای به دست آوردن ریاست پنتاگون از کنگره معافیت بگیرد.

جنگ‌های برون‌مرزی آمریکا افزایش خواهد یافت؟

بر اساس گزارش واشنگتن پست: «متیس با ۸۱ رأی موافق در برابر ۱۷ رأی مخالف مجلس سنا و ۲۶۸ رأی موافق در برابر ۱۵۱ رأی مخالف مجلس نمایندگان معافیت را دریافت کرد، اما اکثریت مخالفان وی را دموکرات‌ها یا فراکسیون آنها تشکیل می‌دادند. از جمله این سناتورها تمی داکورت (ایلینوی)، الیزابت وارن (ماساچوست)، کرستن جیلیبرند (نیویورک)، کوری بوکر (نیوجرسی) و برنی سندرز (ورمونت) بودند.»

جان رینواتر، مدیر اجرایی گروه پیس اکشن (Peace Action) گفت: نقش فعلی آستین در هیئت مدیره ریتیون- یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران نظامی در جهان- با توجه به سهم این شرکت در جنگ‌های برون‌مرزی، صرفاً «مسئله فرعی» نیست.

به گفته رینواتر، «بایدن به سرعت با درخواست‌ها برای جلوگیری از فروش سلاح به [امارات متحده عربی] شامل موشک‌های ریتیون مواجه خواهد شد» و کنگره باید در جلسات تأیید صلاحیت آستین را درباره چنین فروش‌های تسلیحاتی تحت فشار قرار دهد.

رینواتر افزود: «روایط نزدیک بین پنتاگون و صنعت می‌تواند به راحتی بر سیاست‌ها تأثیر بگذارد. ما در اینجا با دو مشکل همزمان روبرو هستیم: ۱) نگرانی از تصدی ژنرال‌ها به جای غیرنظامیان و ۲) کار برای پیمانکار بزرگی که از برخی سیاست‌ها سود می‌برد و منافع آن توسط دیگران مورد تهدید قرار می‌گیرد».

ماه گذشته، باربارا لی (نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا) و مارک پوکان (نماینده دموکرات از ایالت ویسکانسین) با ارسال نامه‌ای به بایدن از وی خواستند که وزیر دفاعی بدون ارتباط با مجتمع نظامی-صنعتی انتخاب کند. در همان زمان پوکان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «امنیت ملی آمریکا نباید بر اساس سود و زیان بوئینگ، جنرال داینامیکس و ریتیون تعریف شود. دونالد ترامپ به جای تخلیه باتلاق، همراستایی پنتاگون با منافع سودآورترین پیمانکاران دفاعی آمریکا را تضمین کرد. جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب این فرصت را دارد که منافع را از سیاست خارج کند و بازسازی بهتری داشته باشد. مردم آمریکا شایسته داشتن وزیر دفاعی هستند که به امنیت آمریکایی‌ها بیش از سود شرکت‌ها بها دهد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • NL ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    64 23
    مرگ بر آمریکا چه سیاه چه سفید
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    37 5
    عین کالین پاول اولین وزیر خارجه افریقائی تبار در زمان بوش پسر که با همدستی و داستانسرائی او در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل با ادعای برنامه سلاح کشتار جمعی عراق و اسناد بدست آمده دروغین با مشارکت انگلیس و استرالیا زمینه حمله بعراق را چیدند . و عمل کردند. و هنوز آثار آن تجاوز بعد از قریب به هفده سال همچنان دامان عراق را رها نمیکند و این روزها بابت دخالت های آمریکا و حمایت از مفسدین . عراق را در برزخ مشکلات قرار داده است و انتظار آشوب در این کشور را میکشد .
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 0
      وزیر ساه گذاشته که سیاه پوستها رو آروم کنه. این دموکراتها بسیار خطرناک ترند از جمهوری خواهای احمق. چون دموکراتها آب زیر کاه هستن
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    30 14
    اینو آوردن که وقتی مثل خیلیاشون یواشکی وچراغ خاموش وشبانه به منطقه غرب آسیا سفرمیکنه اصلا دیده نشه!
  • CA ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    16 6
    هیچ غلطی نمی توانند بکنند
  • CA ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    6 30
    از این به بعد صداش کنیم گندمک دمسیاه!
  • محمد IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 14
    كسى كه درافغانستان جنگى براه انداخت. وعراق راباخاك يكسان كردقطعا تشنه جنگ است درخاورميانه پس كشورهاى اسلامى بگوش باشندارتش وملتهاى خودرابكشتن ندهندملتها ازتكبروغرورپادشاهان وحاكمان خودرنج هاى دشمنى زيادى كشيده اند وتوان جنگيدن را باهم كيش خودندارنداوردن صلح ودوستى واحترام به همديگر تبادل تجارت وظيفه زاتى وقانونى مسئولان كشورهاى اسلامى درقبال ملت هاى شان است وشانه خالى كردن انها جرم وحرام است
  • US ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    11 1
    این جنایتکار متقلب بجای انتخاب وزیر دفاع باید کوله بار رفتن به زندان راتا یکماه دیگه ببنده تا بقیه عمر نجسش با پدوفایلهای آمریکا روزگار بگذراند.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 4
      مثل اینکه بدجوری سوختی از باخت ترامپ
  • شایسته IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    11 3
    جالبه میگه عراق و افغانستان تهدیدی برای کسی نبودند- صدام در عراق جدا از جنگ با ایران کویت و اشوب کشاندن منطقه هر روز تهدید به بستن خلیج فارس میکرد- و تهدید اسراییل از زبانش نمیافتاد و جدا از ان مرردم عراق ررا درر کشتاررگاه وحشیانه تررور و شکنجه قرررار داده بود--- طالبان هم که برای رسیدن به مقصد ذهنی خویش در افغانستان هر نوع جنایت ضد بشری انجام میداد- البته برای جانیها یقینا وجود صدام و طالبان امرری عادیست
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      1 0
      افغانستان و عراق دشمن ایران بودند ولی دشمن آمریکا نبودند. این با حمله به عراق هم البته مخالفت کرد و اخباری به نفع عراق منتشر می کرد. حمله به این دو کشور هیچ نفعی بر آمریکا کشورهای غربی عربی و اسرائیل نداشت و شاید تنها به نفع ایران و موجب کسری بودجه شدید آمریکا شد.
  • شایسته IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    6 6
    یقینا ج اسلامی عراق و افغانستان صدام و طالبان رو بیشتر دوست داره- چون دیگه جانی تر از خودش هست میتونه به خودش افتخار کنه- شما که حکومت طالبان رو محورر عدالت نمیدونی- یا صدام برای عراق یک سوپرر من نبوده- دوتا حکومت جانی رو که نه مذاکرره میکنن نه اصلاح میشن باید محو کرد یقینا هزینه هم داررره- خودتون دم از حمایت از مظلوم میزنید - امرریکا هم حق ظالم و گذاشت کف دستش- اگه طالبان مردم عادی ررو با بمب میکشه تقصیر امرریکاست- اگه ملت عراق راه تعامل رو بلد نیستن تقصیرر امریکاست- شما میفررمایید یزید برر ملتی حکومت کند بهتره از اینه مررردم بدنبال ازادی باشند
  • بایدن فسیل IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 3
    کمی صبور باشید، بایدن هنوز رئیس جمهور نشده. ورق برمیگردد.
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 2
      اونی که قرار ورق برگردونه ماییم نه بایدن
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    6 2
    گور بابای حو بایدن
  • شهروند ارومیه IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام در معرفی ریس ستاد ارتش امریکا به چرخه وشبکه کل ارتش و یخش امنیتی امریکا هم نگاهی بیاندازید و کل تصمیم گیرندگان دولت امریکا را در قالب اینوگرافیگ به خوانندگان عرضه کنید روشی که در خبر سانی عصر حاضر حرف اول را می زند و سعی کنید از گزارشات طولانی دور شوید و اگر در قالب ویدیویی دوتا چهار دقیقه هم باشد رساتر خواهد بود با تشکر و دست تان پربار باد.
  • کسری IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 3
    یعنی تا وقتی که سیاه پوست ها همچین آدم هایی درشون هست، همیشه برده خواهند بود. امثال اینا دقیقا مثل اصلاح طلب های خودمون هستن و به نژاد و اصلات خودشون خیانت می کنن. اینا در واقع زحمات افرادی همچون مارتین لوتر کینگ و مالکوم ایکس رو که برای نجات و استقلال سیاه پوست ها از جونشون مایه گذاشتن رو کامل هدر میدن.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 1
    عجب صبرى خدا دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس