کد خبر 1155479
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
خبر ویژه

ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران (از احزاب ائتلافی دولت)، بودجه‌نویسی دولت را «سراب» و «خیالات» توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه سازندگی با اشاره به تنظیم درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبتنی بر فروش چندبرابری نفت، این رفتار را «سراب» توصیف کرد و نوشت: وضعیت بازارهای نفتی نشان می‌دهد تحقق پیش‌بینی فروش ۲/۳ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه امکان‌پذیر نیست و دولت سراب درآمدهای نفتی را ترسیم کرده است.

سازندگی درباره «خیالات نفتی دولت» می‌افزاید: وضعیت بازار جهانی نفت به‌هم ریخته است. تقریبا تمام کشورهای صادرکننده به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شرایط حاکم بر بازار طی ماه‌های آینده بدتر هم خواهد شد. اما در ایران وضعیت به‌گونه‌ دیگری است. در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که سال آینده روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروخته شود. در حالی که با توجه به فشار ناشی از تحریم‌ها امسال میزان فروش نفت به پایین‌ترین نرخ طی چندین دهه گذشته رسیده است. میانگین قیمت هر بشکه نفت هم ۴۰ دلار و قیمت دلار هم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در لایحه بودجه سال آینده واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۲۲۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است که ۸۸/۵ درصد آن را نفت تشکیل می‌دهد. میزان درآمد حاصل از صادرات نفت در ۸ ماهه گذشته حدود ۱۶ درصد از حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان محقق شده اما مشخص نیست چگونه در سال آینده به حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش داده شده که ۳/۵ برابر رقم مصوبی است که بخش عمده‌ای از آن نیز محقق نشده است. تمام بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که وضعیت از آنچه در ذهن نویسندگان بودجه می‌گذرد، پیچیده‌تر شده است. بر این اساس احتمالا بودجه سال آینده با کسری حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد بود. پس از آن فشارهای تورمی هم بر مصرف‌کنندگان به شدت افزایش می‌یابد.

ارگان مطبوعاتی کارگزاران در عین حال گزارش مفصلی منتشر کرده حاکی از اینکه برخی اعضای مطرح اوپک با توجه به آشفتگی چندساله بازار نفت، درصدد کاهش وابستگی به این درآمدها یا راه‌های جایگزین هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    قل هل ننبئکم بالاخسرین أعملا (103)الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون أنهم یحسنون صنعا (104)أولئک الذین کفروا بایت ربهم و لقائه فحبطت أعمالهم فلا نقیم لهم یوم القیامه وزنا (105)ذلک جزاؤ هم جهنم به ما کفروا و اتخذوا ءایتی و رسلی هزوا (106)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس