جماران نمایه

‌سرانجام پافشاری های دولت درخصوص لغو جماران به سرانجام رسید و شورای عالی شهرسازی به صورت محرمانه طرح ویژه جماران را ابلاغ کرد .

به گزارش مشرق، در جلسه هم اندیشی شورای شهر تهران که پیروز حناچی شهردار به صورت مجازی حضور داشت طرح ویژه جماران تشریح شد .

قرار است شهرداری و شورا در نامه ای به شورای عالی شهرسازی مواردی را به این طرح که توسط دانشگاه علم و صنعت تهیه شده برای اصلاح پیشنهاد دهند .

روز گذشته ، محمد سالاری ،رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  هم در توئیتی از تداوم فشارها برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران به صورت محرمانه و مبتنی بر منافع بخشی و شخصی خبر داد.

او در توئیتر خود نوشت: در کنار مجموعه اتفاقات کشور، ‎فشارها همچنان برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران آنهم مبتنی بر نگاه های معطوف به منافع بخشی و شاید هم شخصی و البته در چهارچوبی ‎محرمانه، تداوم دارد.

وی افزود: خواستم بدانند که کمیسیون شهرسازی و کلیت شورای پنجم همه تصمیم گیری ها را رصد می کند. جزییات را بعدا اعلام می کنم...

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران  هم در حاشیه شورای شهر به خبرنگاران اعلام کرد :‌ مصوبه جدید وزارت راه و شهرسازی درمورد منطقه جماران شبهاتی داشت و توضیحاتی در این زمینه داده شد مبنی بر اینکه چگونه با مصوبه جدید برخورد شود که نتیجه گیری درباره آن انجام و بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد. ابهاماتی نسبت به نحوه این مصوبه وجود دارد و برخی از مسائل آن که چگونه باید عمل شود گنگ است و توضیحات لازم را آقای سالاری و شهردار ارائه می‌دهند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا در جماران بلندمرتبه‌سازی انجام می‌شود یا خیر می گوید: نه بلندمرتبه‌سازی انجام نمی‌شود، برای این منطقه مشاوری گرفتند که در هر پارسل نظرات خود را ارائه داد و عمدتا بحث ساخت متوسط دو طبقه و سه طبقه مطرح بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه برخلاف نظر شهرداری است یا خیر توضیح می دهد : اینگونه نیست و مجموع نظرات مثبت است و نکات در مجموع مورد پسند شهرداری قرار گرفته اما شهرداری با چند نقطه نظر با آن موافق نیست اما تعداد ناهماهنگی‌ها کم است.

اواخر خرداد بود که اعضای شورای شهر تهران پس از اطلاع از ساخت و سازهای غیر قانونی زمینی که متعلق به نهاد ریاست جمهوری بود درخواست تخریب طبقه اضافه را دادند .

و یک روز بعد اعضای شورایاری محله در نامه‌ای که در اول تیرماه امسال تنظیم کرده درخواست دادند که طرح خط قرمز از این محله حذف شود . در توضیح خط قرمز در این نامه آمده بود: ‌« مراد از خط قرمز طرحی است که متضمن محدودیت ارتفاع جهت ساخت املاک بوده به‌گونه‌ای که اشخاص صرفاً مجازند حداکثر دو یا سه طبقه در عرصه خویش احداث بنا کنند.به گفته شورایاران این محله  فلسفه تدوین و اجرای چنین طرحی تشریف‌فرمایی حضرت امام رحمة‌الله‌علیه در این محله بوده و به جهت رعایت مسائل امنیتی و ممانعت از اشراف منظری اعمال و اجرا می‌گشت. پس از رحلت جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی تصور عمومی بر این بود که طرح مذکور سالبه به انتفاع موضوع بوده و دیگر موجبی جهت اعمال آن وجود نخواهد داشت. به طوری که با الغاء آن ساکنین و مالکین محله مجاز خواهند بود که همانند دیگر قراء شمیران و سایر محلات تهران حقوق مالکانه خویش را اعمال کرده و در ملک خویش ساخت‌وساز کنند.»

برخلاف ادعای اهالی این طرح مرتبط با حضور امام در این محله نیست و در سال 80 برای حفظ بافت روستایی ارزشمند آن تهیه و ابلاغ شده است مانند مناطق دیگر شهر همچون منطقه کن .

در تیر و اوایل مرداد ماه دولت تلاش می کند این محدودیت از طریق شورای عالی شهرسازی برداشته شود . در این فاصله اعضای شورای شهر تهران نسبت به این تلاش ها تذکر و هشدار می دهند .

موضوع لغو محدودیت های ارتفاعی نخستین بار در شورای عالی شهرسازی بدون آن که در دستورجلسه باشد قرار می گیرد اما اعضا با آن مخالفت می کنند . بررسی دوباره این موضوع باز هم به پاسخ دلخواه طرح کنندگان آن در شورای عالی شهرسازی ختم نمی شود وبا سخنان امشب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی  به نظر می رسد دولت تمام تلاش را برای حذف این محدودیت خواهد کرد.   

منبع: اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    علی برکت الله، هه هه هه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس