کد خبر 1155172
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
پیش‌خریداران خودرو نقره داغ شدند/ امکان ریزش قیمت خودرو در بازار به زیر نرخ‌ کارخانه‌

یک کارشناس خودرو گفت: با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو منطق حکم می‌کند، پیش خریداران به نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند.

به گزارش مشرق، مرتضی شجاعی، کارشناس خودرو درباره دلایل اعتراض پیش خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر گفت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات بر می‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۲۱ درصدی تولید خودرو سواری

وی اظهار داشت: کمی بعد از انجام قرعه‌کشی‌های پرطرفدار برای پیش فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، موضوع موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت فصلی خودروسازان خبرساز شد. فارغ از این‌که این اتفاق در تاریخ مداخلات قیمتی شورای رقابت سابقه نداشته و بدعت محسوب می‌شود، برای مشتریانی که به نرخ روز خودرو تحویل می‌گیرند، گلایه‌هایی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

برنامه مجلس برای اصلاح سیستم توزیع خودرو

این کارشناس خودرو تأکید کرد: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض به حقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توام با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود، خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به صورت ۳ ماه یکبار کند. مصرف‌کنندگان واقعی که احیاناً لا به لای برندگان قرعه‌کشی‌های اخیر بوده‌اند، عمدتاً در ازای تأمین افزایش قیمت کارخانه‌ای دچار تنش و کسری بودجه می‌شوند.

وی افزود: مضاف بر این مسأله، به دلیل عدم تناسب قیمت‌ کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به مراتب بیشتر از انواع خودروهای خانواده پژو می‌شوند که از این تبعیض هم گله دارند.

شجاعی اظهار داشت: البته با توجه به شکل‌گیری کمپین‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسأله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است و بهتر بود برای رفع اعتراض همه متقاضیان و تحویل خودرو با قیمت منصفانه به کلیه پیش خریداران تدبیری شود.

شجاعی افزود: برای برخی از مشتریان در دعوت‌نامه‌های فصل پاییز خودروی دیگری درج شده، در حالی‌که ناتوانی در تحویل خودروها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد و صرفاً ناشی از معطلی تعیین قیمت از سوی شورای رقابت یا تعلل خودروساز در تحویل خودروی ثبت‌نامی است. به عنوان مثال پیش خریداران ساینای s باید ساینای معمولی آن هم با نرخ‌های جدید و بدون سود مشارکت تحویل بگیرند؛ در حالی‌که سایپا علت تحویل خودروی جایگزین را که قرار بود از اول مهر تحویل مشتریان شود، تعلل در تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است و یا در مورد کوییک s اساساً خودروساز اعلام کرده، توان تحویل خودرو را ندارد.

کارشناس حوزه خودرو پیشنهاد داد: منطق حکم می‌کند، با وجود افزایش نرخ ۳ ماه یک‌بار خودرو، پیش خریداران به نسبت آورده اولیه و بر اساس نرخ کارخانه‌ای در زمان واریز وجوه اولیه، مالک خودرو شناخته شوند و برای تملک خودرو، الباقی قیمت خودرو را به نرخ روز بپردازند.

قیمت خودرو در بازار کماکان ریزشی خواهد بود

شجاعی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسأله رکودی مشابه شرایط سال ۹۴ و ۹۵ در پی خواهد داشت. البته این اتفاق درباره برخی محصولات که قیمت کارخانه‌ای گزاف و بی‌منطقی دارند، سریع‌تر رخ خواهد داد و قاعدتاً پیش خریداران معترض و منصرف بیشتری خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    22 8
    آره غلط کردند به تولید ملی کمک کردند و نرفتن دلار بخرن. دولت همیشه مردم رو به غلط کردن که غلط کردن می ندازه
    • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      7 0
      وجدانی فکر سود شخصی بودی که گرون شد دو لا قیمت بفروشی یا تولید ملی خدا عالم است؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    13 1
    یه پراید 141 مدل 90 دارم چرا کارخونه نمیاد خودروی منو بگیره با نرخ خودش یه پراید جدید به من بده مگه خودروی من فرسوده نشده؟؟
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    25 2
    من خودرو برنده شدم با موعد تحویل 1401!! پولی که الان واریز کردم نصف قیمت ماشینه پس 1401 هم بایستی نصف دیگه قیمت رو پرداخت کنم، نه کل قیمت بروز ماشین رو ... وگرنه اصلا ارزشی نداره
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      7 0
      واقعا
    • وطن IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      10 0
      بحث خودرو در کشورمان برگرفته از مافیای دولتی / انحصار / رانت و کم فروشی و گران فروشی و غیرشرعی فروشی و ... جای سوال اینجاست که مفهوم گفته شده برای مسئولین حکومتی و بازرسی و قضائیه و مجلس با توجه به اسلامی بودن کشورمان اصلاً معنایی ندارد و خیلی بی تفاوت از کنار اتفاق های بوجود آمده می گذرند .علل چون خودرو زیر نظر دولت است . اگر در کشورهای اروپایی غربی / آمریکایی و ... چنین اتفاقی می افتاد مسولان مربوطه آن کشورها چارچوب و سیستم و تولید کنندگان خودرو را بیچاره می کردند+ جرایم سنگین به نفع ملت با پرداخت ضرر و زیان . حال باید پرسید مسلمان ما هستیم یا آنها . فساد به این روشنی چون زیر نظر دولت است فقط در حد شعار محکوم می کنند و مسئولی نیست که وجدانش به درد آید . تنها شعارشان حفظ صنعت قطعه سازی و با ترفندهای گفته شده پدر جان / مال / رفاه ملت را درآورده اند . آیا عمری مانده تا مردم در این چند سال دیگر رفاه ببینند دشمن داخلی بدتر از دشمن خارجی است .
  • ناشناس IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    12 2
    وقتی که حساب وکتاب در کار نباشه هرکی تو این مملکت ساز خودشو میزنه مابعد ارز سالها بی ماشینی یک سمند ثبت نام کردیم اول گفتند حدودا 80میلیون در میاید الان نزدیک به 5ماه است که 31وپانصد ریختم میگویند حدود 80دیگر هم باید بدهم من یک باز نشسته باحقوق 4میلیون از کجا ماوالتفاوت این پول را جور کنم اخه این انصافه .
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 6
    هر چی هم خودرو ارزون شده باشه از مبلغ واریز اولیه برای خودروی پیش خرید شده که کمتر نشده. قیمت نهایی هم که به قیمت روز قراره محاسبه بشه. الان مشل چیه؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    6 0
    مبارکشون باشه هههه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    5 0
    بی مغزها
  • ائلدار بایرام اف IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    12 1
    نصف پول رو اول میدن پس نصف ماشین رو خریدن. نصف بقیه ماشین رو هم وقتی تحویل میگیرن باید بخرن به ارزش نصف قیمت روز. کلاهبرداری میکنه خودروساز از هموطنانمون
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    8 1
    بزرگترین دزدان سرگردنه این کشور ایران خودرو و سایپا هستند محور شرارت در ایران همین ۲ شرکت کثیف هستند که فساد و گرانفروشی و رانت خواری در انها بیداد میکنه و همه را هم از جیب مردم برمبدارند و دولت هم شریک هست با اینها والا جلوی این ابردزدها رو میگرفت
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    6 0
    به خدا قسم که دزدی از این اشکارتر هیچ جا نیست اخه کجای دنیا با مردمشون اینکاررو میکنن که شما میکنین مگه مردم چه گناهی کردن که اینطور باید چوب خریدمحصول داخلی رو بخرن اگه قراره باحمایت از محصولات دیگه اونا هم اینکاررو بامردم بکنن که خدا کنه همشون ورشکست بشن اخ پرایدوانت چی داره که میدینش نودملیون تومن
    • مجید طاهری. 37 ساله. اصفهان IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      4 0
      به خدا نمیدونیم این درد رو به کی بگیم. همه دنیا میدونن و فهمیدن این عین ظلم و نامردی و دزدیه غیر مسئولین ما واقعا وانت پراید چی داره؟؟؟!!! یا آریسون!! و این درد رو به کی بگیم بابا نصف پول رو شما الان گرفتی؟! حتی اگه جنسی هم گرون بشه باید نصفش گرون بشه برای مصرف کننده نه همش!! چون خودرو ساز با اون پول حتما رفته قطعه و مواد اولیه خریده پس اگه با پول مشتری نصف قطعات رو خریده چرا باید یه سال بعد همه ی قطعات رو گرون بفروشه
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    هرکس ماشین میخره که بفروشه یا پیش خرید کنه حسابی ضرر میکنه 30 روزه دیگه حتی قیمت ماشین صفر برابر با کارخونه میشه . بگذاری بانک بهتره
  • جاسم IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    %۸۰ این ثبت نام کنندگان یا دلالند و یا سود جو که صرفا به امید سود بالا-ی بازار بی در و پیکر صنعت خودرو و وزارت صمت-ثبت نام کرده اند و به کمک خودرو سازان دغل رفته اند حالا هم ضرر این افراد از سودبیشتر است نه از سرمایه-برای مصرف کنندگان واقعی هم ابراز تاسف عمیق دارم.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    متاسفانه اشتباه کاری تو خوردروسازهای داخلی موج میزنه. اگر تولید داخل هست پس این همه افزایش قیمت برای چیه و اگر خارجیه پس چرا دم از حمایت از تولید داخل می زنید؟
  • عبدالله IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    کسی که طرح افزایش سه ماهه خودرو رو داده. مگه ما هر سه ماه افزایش حقوق داریم؟ از قوه قضائیه میخوایم شدیدا با طراح افزایش خودرو برخورد و این طرح ننگین را ملغی کنند.
  • منتقد IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    اسم شورای رقابت و سایپا رو چی میشه گذاشت وقتی قیمت شاهین رو 267 میلیون گذاشتن در صورتی که طبق قانون پیش فروش باید 160 میلیون درمیومده. من یه مصرف کننده هستم که الان نه راه پس دارم نه راه پیش.
  • امیر IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 2
    شاید فقط ده درصدشون مصرف کننده ی واقعی باشند پس بهتره که نقره داغ بشند تا دلالی از سرشون بپره.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    مردم اگه عرضه داشته باشن که متاسفانه ندارن!!6ماه از اینا خودرو نخرن به خدای احد و واحد قیمت خودرو درست میشه.ولی بدبختانه تو تمام موضوعات مردم نادان که صف می کشن واسه خرید اوضاع میشه همین و برنج هزار تومنی هندی رو میخورن 25000تومن!!و پراید 10میلیونی میخرن 140میلیون
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    باهزارتا عیب فنی
  • نوید US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 0
    اصلا شخصی که خودرو پیش خرید میکنه ،روی قیمت زمان پیش خرید حساب میکنه که خرید میکنه ، اگه قراره د آینده با یه قیمت نامعلوم بالاتر از قیمت بازار تحویل داده بشه که از اول از بازار میخرید به صرفه بود، مثلا شخصی که سال ۹۸ خودرو ساینا پیش خرید کرده ۵۴ میلیون و الان باید ۹۱ میلیون به کارخونه بده ، اگه تو سال ۹۸ ساینا از بازار آزاد می خرید ۵۸ میلیون که هم ارزون تر خریده بود هم خیلی وقت پیش ماشینشو سوار شده بود.
  • علیرضا IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    دیگه خسته شدندمردم از این همه تدبیر و امید
  • محمد رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    1 0
    برخلاف قاعده کلی دنیا، خودروهای ایرانی سال به سال گرانتر و بی کیفیت تر می شوند. هیچ دولتی هیچ مجوز شرعی برای محرومیت مردم از امکانات به روز دنیا ندارد. خودروهای ایرانی تبدیل به آش کشک خاله برای مردم شده است که چه بخواهند و چه نخواهند فقط همین یک گزینه را دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس