ایران و سوریه

تحلیلگران رسانه‌های عربی معتقدند انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر فیصل المقداد وزیر امور خارجه جدید سوریه نشان دهنده عمق روابط دوجانبه و چشم‌انداز روشنی برای تقویت این روابط در آینده است.

به گزارش مشرق، «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در هفته‌ای که گذشت وارد تهران شد. وی در این سفر با مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی، «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری درباره تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

سفر فیصل المقداد به تهران نخستین سفر خارجی وی پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه سوریه به شمار می‌رود. فیصل المقداد دیپلمات کهنه‌کار و ۶۶ ساله سوری دوم آذرماه در پی درگذشت «ولید المعلم» وزیر امورخارجه فقید سوریه، با حکم «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه سکان دستگاه دیپلماسی این کشور را به دست گرفت.

 پیام‌های سفر وزیر امور خارجه سوریه به ایران

تحلیلگران معتقدند انتخاب تهران به عنوان نخستین مقصد سفر فیصل المقداد بیانگر قدردانی از همراهی ایران با سوریه بویژه در جنگ علیه تروریسم و عزم برای ادامه همکاری با ایران در آینده است.

گزارشگر روزنامه «الوطن» سوریه نوشت: فیصل المقداد در سفر به ایران در دیدار با مقام‌های این کشور بر روی راه‌های تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف تمرکز کرد. او در این سفر درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی که برای ۲ کشور اهمیت دارد با مقام‌های ایران گفت‌وگو کرد. این سفر که نخستین سفر خارجی فیصل المقداد در مقام وزارت امور خارجه سوریه است دارای پیام‌های متعدد با ابعاد بسیار مهمی است. این سفر نشان دهنده عمق روابط راهبردی ایران و سوریه است و بر اهمیت ادامه روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف تاکید دارد.

تارنمای «العهد» لبنان با پوشش دیدار فیصل المقداد با «محمد باقر قالیباف» نوشت: فیصل المقداد در این دیدار حمایت‌های جمهوری اسلامی از دولت و ملت سوریه در برابر دشمنان را ستود و بر این موضوع تاکید کرد که دولت و ملت سوریه هرگز حمایت‌های ایران را فراموش نخواهند کرد.

«عماد کرکص» مفسر سیاسی روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت: نخستین سفر وزیر امور خارجه سوریه به ایران نشان می‌دهد که نظام سوریه برای ادامه همکاری با ایران تمایل دارد. این سفر یکی نشانه‌های سیاست خارجی جدید نظام سوریه در تمایل به ایران را آشکار کرد.

«مروان ماهر» گزارشگر روزنامه «المصری الیوم» هم در گزارشی با عنوان «تهران و دمشق دارای روابط بسیار گسترده‌اند» نوشت: فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه گفت که ایران و سوریه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارای روابط گسترده‌ای هستند. او در دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کرده است که ایران به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نقش موثری در منطقه بازی می‌کند.

سردبیر سیاسی روزنامه «البناء» لبنان نوشت: فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه نخستین سفر خارجی خود را ایران انتخاب کرد. وزیران امور خارجه سوریه و ایران در تهران اراده ۲ کشور برای تقویت روابط و گسترش ائتلاف راهبردی میان را اعلام کردند.

گزارشگر روزنامه فرامنطقه‌ای «العرب» نوشت: انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی از سوی فیصل المقداد وزیر امور خارجه جدید سوریه در سایه تحولات کنونی منطقه و جهان و در آستانه آغاز به کار «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا دارای پیام‌های سیاسی بسیاری است. از نگاه ناظران مسائل بین‌الملل، انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی نشان می‌دهد که نظام سوریه به ایران به عنوان یک همپیمان راهبردی قابل اعتماد نگاه می‌کند.

 ایران و سوریه فشارهای آمریکا را بر نمی‌تابند

روابط ایران و سوریه در عرصه‌های گوناگون عمیق است. ایران و سوریه در زمینه نظامی و امنیتی با یکدیگر همکاری می‌کنند و با دشمن مشترکی روبرویند. در شرایطی که برخی کشورهای عربی در حال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند ایران و سوریه برای تقویت روابط راهبردی خود نیاز به همکاری و مشورت درباره مسائل مورد اهتمام مشترک در سایه تحولات جدید هستند تا بتواند دامنه پیروزی خود را در برابر دسیسه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا افزایش دهند.  

«فیصل العاصی» مفسر سیاسی روزنامه العربی الجدید در این زمینه نوشت: انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر وزیر امور خارجه جدید سوریه این پیام را به همراه دارد که نظام سوریه قصد دارد در آینده روابط خود را با ایران تقویت کند و زیر فشارهای آمریکا و رژیم اسرائیل برای دور کردن ایران از سوریه نخواهد ‌رفت.

  «محمد سالم» پژوهشگر مرکز گفت‌وگوی سوریه هم به روزنامه العربی الجدید گفت: سفر فیصل المقداد به ایران دارای ابعاد دیپلماسی است و یکی از اهداف این سفر ارسال این پیام است که با وجود تحریم ۲ کشور ایران و سوریه و سنگ‌اندازی در مسیر روابط ۲ کشور، بازهم روابط آنها عمیق است.

در پایان باید گفت تحلیلگران عرب اتفاق نظر دارند که روابط ایران و سوریه در نتیجه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پییش تقویت خواهد شد و رویکرد مشترک ۲ کشور در مبارزه با رژیم صهیونیستی و قلمدرمابی‌های آمریکا نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری و استمرار روابط راهبردی ۲ کشور خواهد داشت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس