کد خبر 1154302
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
انور قرقاش

مقام ارشد دولت امارات عربی متحده با وام گرفتن از ادبیات وزیر خارجه آلمان خواستار توسعه توافق هسته‌ای «برجام» و گنجاندن مفاد موشکی و منطقه‌ای در آن شد.

به گزارش مشرق، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه روز پنجشنبه با وام گرفتن از ادبیات «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان از دولت بعدی آمریکا خواسته که به دنبال حصول «برجام‌پلاس‌پلاس» (فوقِ فرابرجام) با ایران باشد.

چند روز پیش «هایکو ماس» گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران دیگر کافی نیست و کشورهای اروپایی به دنبال «برجام‌پلاس» (فرابرجام) برای رسیدگی به برنامه منطقه‌ای و موشکی ایران هستند.

انور قرقاش در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه «نیویورک‌تایمز» که پنجشنبه منتشر شده از ادبیات ماس استفاده کرده، اما به مطالبات او هم بسنده نکرده و خواستار حصول «برجام‌پلاس‌پلاس» با ایران شده است. 

نیویورک‌تایمز نوشته قرقاش در این مصاحبه گفته که دولت امارات حل و فصل دیپلماتیک مسائل هسته‌ای ایران را به درگیری با این کشور ترجیح می‌دهد.

او با وجود این از «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات آمریکا که برآوردها از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حکایت دارند خواسته فقط «برجام‌پلاس‌پلاس» را از ایران بپذیرد.

نیویورک‌تایمز منظور قرقاش از این عبارت را اینطور توضیح داده است: «توافقی بسیار قوی‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از ایران با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از حمایت تهران از تروریسم، جلوگیری از خرابکاری ایران در جوامع و دولت‌های عربی و توقف ساخت راکت‌ها و موشک‌های تهاجمی.»

قرقاش در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیامش به جو بایدن چیست گفت: «پیام اول این است که آخرین چیزی که می‌خواهیم درگیری با ایران است. چون ما در مجاورت هم هستیم. با آنکه مشکلات جدی با ایران داریم، این مسائل باید از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شوند.»

وی در ادامه گفت: «دومین نکته این است که احساس ما این است که باید فرایندی وجود داشته باشد که ایران وارد تعامل شود. ولی ما خیلی طرفدار برجام‌پلاس‌پلاس هستیم. برجام‌پلاس‌پلاس، یعنی توافقی که به فعالیت‌های ایران در منطقه رسیدگی کند. این توافق باید کل مسئله موشک‌ها و راکت‌ها را نیز مورد رسیدگی قرار دهد.»

انور قرقاش به مقاله‌ چند روز پیش ستون‌نویس نیویورک‌تایمز، «توماس فریدمن» درباره برجام اشاره و از آن حمایت کرد. 

او گفت: «نمی‌دانم که مقاله تام فریدمن درباره این موضوع در نیویورک‌تایمز را دیده‌اید یا خیر-فکر کنم هفته پیش بود. تام فریدمن نوشته که بایدن نمی‌تواند به برجام برگردد. منطقه عوض شده و همه نگران توانمندی هسته‌ای ایران هستند. او حمله به آرامکو را یکی از مصداق‌های روشن توانمندی ایران می‌داند. بنابراین، نظرم این است که این کارها باید انجام شوند.»

اظهارات هایکو ماس

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای که ۱۴ آذرماه منتشر شده گفت: «ما به نوعی "برجام‌پلاس" نیاز داریم که مطابق با منافعمان باشد. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نداشتن سلاح هسته‌ای و نداشتن برنامه موشک‌های بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. علاوه بر این، ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.»

آلمان در کنار انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    29 1
    پیاده نظام اسراییل کاری کرده که این نیم وجبی هم برای ایران شاخ و شونه میکشه. این حجم از تحقیر ایرانی ها حتی زمانی که مستعمره بوده هم وجود نداشته. # سرطان اصلاحات
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      11 0
      روحانی چکار کرده؟! مرگ بر غربگراها
    • رضا# IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      1 0
      اگر آنروز که سردار دلها را ترور کردند یک گوشمالی میدادید به این نیم وجبی الان پررو نمی شد .
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 0
      یک سوال : چرا انصارالله تا این لحظه یکی از حملات موشکی و پهپادی را به مرکز دبی و ابوظبی نمیکنه ؟ فقط یک حمله به برج های دبی امارات رو اساسا خفه میکنه ، اگر تا الآن کوتاهی شده شاید بخاطر به خطر افتادن سرمایه‌گذاری های آقازادهها و پروژه های بزرگشون مثل داماک و ... باشه ، خدا عالم
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    19 1
    اصلا مورچه چیه که کله پاچه داشته باشد؟ این امارات کجای نقشه جغرافیایی ایران است؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    20 1
    تعجبی نداره. وقتی عده ای .... در داخل ( در دولت مشخصا) همین نوع برجام رو میخوان چرا بقیه نخوان؟
  • احسان صادقی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    14 1
    سلام علیکم یعنی امارات فهمیده برا ما تله گذاشته اند و ما را داره به اون سمت رهنمون می کنه اما دولت نفهمیده!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      7 1
      داداش دولت خودش طراح برجام دو میباشد شما میگید نفهمیده.خود روحانی میگفت برجام‌ها در راه است.اون میگفت در برجام یک چه و چه میشه ، خیلی واضح به دنبال برجام دو بود.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    13 1
    نتیجه وادادگی اصلاح‌طلبان و اعتدالیها ابن میشه که امارات برای ما شاخ و شونه بکشه
  • US ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    15 0
    آخ اگر دکمه موشکها دست من می بود!
  • 1400 IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    14 1
    از صدقه سر روحانی کار ما بجایی کشیده که سوسمارخورها هم برای ما تعین تکلیف میکنن
  • حسن IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    12 1
    اول اینکه تو یکی خفه شو چون واااقعا سرت به تنت نمی ارزه.. دوما: تمام این بدبختیهای داخلی ، زرزرهای امثال این اماراتی اینه که این دولت ما با تمام ادعایی که نسبت به سیاست و دیپلماسی داره ولی ذره ای از سیاست بلد نیست،اگه بلد بود تو این چند هفته این همه به بایدن التماس نمیکرد یا نمیگفت که عالیجناب با یه امضا خارج شدید و با یه امضا میتونید برگردید. آیا این جز التماس کردنه؟ این میشه که بایدن یا وزیر خارجه آلمان یا این اماراتی یاهر الاغ دیگه دارن پلاس پلاس میکنن . اگه از طرح مجلس با قاطعیت حمایت میکرد این ما بودیم که شرط و شروط میذاشتیم ‌‌..آقای قفل ساز واقعا متاسفم..
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    9 0
    پلاس که هیچ، پلاس پلاس پلاس و در نهایت شارپ ..!
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 0
    این شیخ ها فکر می کنند ایران به دنبال راهی صادرات مواد خام و واردات کالاهای لوکس و ساخت برج هست. ایران توسعه را در خودکفایی برای خودش تعریف کرده در مسیری خلاف مسیر امارات
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 1
    بوی کباب خورده به دماغشون
    • قادرخان IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 0
      خرداغ مکنند!!!!!!۱۱۱۱۱۱؟
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 0
    گاو شیرده تو سوسک کی باشی که بخوای با ایران درگیر باشی مجاهدان یمن شخم میزنند تمام تاسیسات نفتی ات رو مثل علفزار
  • سید IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    6 0
    شیر را که روباه مزاج کنند، کفتارها و کرکس ها جسور می شوند! مادامی که شاه سلطان حسین ها را مردم برای ریاستِ برخود برگزینند، باید هم جسارت تن لش های سوسمارخور را ببینند و بشنوند!!
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    7 0
    حکومت ایران سکوت در برابر کشور دزدان دریایی چرا .پای منافع آقا زاده ها ی کثیف واختلاسگران درمیان است سفیر دزدان را چرا احضار نمی کنند چرا در برابر یاوه گویان سکوت کردند
  • مسیح IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    7 0
    واقعا برای کشور ایران متاسفم، نتیجه ی آراء غلط ملت همینه،،، یکی نیست بزنه تو دو دهن این آشغال اماراتی، بزرگترین دانشمندان و بهترین فرمانده داد نظامی ما توسط پول همین آشغال ها کشته شدن، آقایون دولت شرف آریایی و غیرت ایرانیان را به باد دادید،، بشینید تو ماهواره ها،بی غیرتی را یاد بگیرید ای مردم،که مثل ما خون به جگر نشید،خون به دل ما شده از این گرونی ها؛از این بی غیرتا
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    5 0
    احمق جان کلا یک ساعت وقتمون رو می گیرید پس غلط زیادی نکن
  • US ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 1
    دریغا از آنروز که شیری بیفتد به خاک شغالی بر میدان کند گرد و خاک خدایا نیاید آنروز که بیشه خالی از شیر شود که سلطانی جنگل نصیب شغالی پیر شود
  • مهدی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 0
    سلام بر گاو شیرده اول برو شیرت رو بدوشن بعد بیا حرف بزن
  • میثم IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    وقتی مسولان دولتی پالسهای خود کم بینی و دریوزگی می دهند و از آمدن سگی و از رفتن سگی در آمریکا اظهار خوشحالی می کنند باید هم یک تفاله سر سپرده این گونه برای ما وظیفه مشخص کند . کسی که تمام درگیری با آن به یک ساعت هم نخواهد کشید . آقای روحانی و ظریف تا کی پالس ذلت و خود تحقیری؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 1
    این ها نتیجه دیپلماسی خنده است. مینی کشور امارات میخواهد ما را تحت فشار بگذارد. از اربابای آمریکایی اش انتظار حمایت دارد.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    جل و پلاستو جمع کن،مزدور صهیون
  • ش. AE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    باید به این دلقک گفت خفه شو تو در حدی نیستی که وراجی میکنی مقصر ما هستیم که به این اراذل رو دادیم به اسم حق همسایه گری ایشان از آنجا آتیش گرفته که کنگره آمریکا در واقع صاحب اصطبل که شیر اینها رو کی دوست با فروش اسلحه به این گستاخان مخالفت کرده حالا اینها باید از اسرائیل اسلحه هم بخرن چون کفگیر در یمن خورده ته دیگ
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    امارات سوسک توله هم دم درآورده! برخائنینی که باعث گستاخی این جانوران شدندلعنت!
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    میگم یکیاز پلاس ها را نگفت.اونم جلوگیری از دستشویی رفتن ایرانیان.روش نشده وگرنه میگفت
  • US ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    دولت زبون و حقیر چیزی جز این عایدش نمیشه. اینقدر التماس کرده و میکنند که این پفک نمکی ها هم سوپرمن میشن به خیالشون! دولت روحانی متاسفانه متاسفانه متاسفانه همه چیز این مملکت رو در برجام دیده و هنوز هم می بینه.عجیبه در این چند ساله ترامپ هم نتونستند این طرز تفکرشون رو تغییر دهند! همه تخم مرغهاشون رو گذاشتند در سبد برجام نحس و هیچ تفکری برای استفاده از توان بالقوه داخلی کشور نداشته و ندارند. حالا هم امیدوارند بایدن به برجام برگرده و ظرف چند ماه باقیمانده کشور بشه گلستان و ارز بشه هزار تومان و روزانه چهار میلیون بشکه نفت بفروشیم و میلیاردها دلار سرمایه خارجی وارد کشور بشه ووواز این خواب و خیال های کارتونی. دولت خیلی به توانایی های داخل کشور ظلم کرد.خیلی خیلی.
  • سعید IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    دفعه دیگه از ایران برجام پلاس پلاس 2 می خوان یه 2 هی هم بهش اضافه می کنند .
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    بعد از این بنفش های بی عرضه ،یک چوب +++در آستین شما بکنیم !؟تا رعایت ادب بزرگتر منطقه را برای همیشه مد نظر تان باشد.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    اماراتی‌ها حالا دگه برا ما آدم شدن اینا فکر کردن با چهارتا برج که خارجی ها اومدن براشون ساختن وبا پول‌های یامفت نفتی جهارتا حلبی کهنه بنام ماشین آخرین سیستم سوار میشن فکر کردن پیشرفت کردن این کلاس رو تعدادی آدم خل تازه به دوران رسیده میپسنده از نمونش ن لاکچری های خودمونه
  • حسين DE ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 0
    واقعاً فاجعه است،ببينيد عمق فاجعه را كه چه فردى براى ما و سرنوشت سياسى ما چگونه تكليف تعين ميكند و از واژه "بايد" استفاده ميكند،آيا اين يك ننگ براى ما نيست؟
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    دیگه نوچه پلاس پلاس ها هم اندازه قد و قواره اشان حرف نمیزنن . برجام ضعیف نتیجش زیاده خواهی در حد نوچه پلاسه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    امارات در حد برجام هم نیست که ++ را بخواهد!!!!!!
  • NZ ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    3 1
    وقتی دست داشتن در شهادت شهيد سليمانی و شهيد فخری زاده بدون هزّينه برايشان تمام شده، خوب چراکه نه، تاز ه اين نجاست ديده نه خيلی کارها ميشه کرد!
  • علیرضا IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    زنده باد ایران زنده با سپاه زنده باد ارتش تا اخرین قطره ی خونمون از مرزهای ایران عزیزمون دفاع خواهیم کرد.. واقتدار ایران بزرگ را به رخ دنیا خواهیم کشید.. هیچ قدرت پوشالی و هیچ نیروی نظامی تو دنیا نمیتونه مارو تهدید کنه امارات مثل موشی هست دربرابر شیر شیر را چه به موش بگو بزرگترت واربابتون بیاد پوزشو بخاک بمالیم زنده باد ایران عزیز♥️♥️♥️♥️⚘⚘⚘⚘
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 0
    گفتم یهودی است، این هم نمونه اش....
  • علی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    به زودی باید به سرزمین ایران متصل بشید. ایران عزیز ...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    می خواید ما بریم شما تشریف بیارید اصلا دم در بده یک وقت بدنباشه که شما بیایید هرچیی داریم ببرین همش مال خودتونه هرچی پلاس بخواین هست خجالت نکشیدا جزایرهم پیشکش!!!!!
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    لعنت بر کسانی که شما را پررو کردند تا دیروز التماس میکردند
  • حسین IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    واقعا اعصاب آدم خورد میشه امارات در کجای نقشه دنیا هست که در مورد برجام با ما مذاکره بکنه فقط باید بهش گفت خفه شو البته تقصیر خودمون وقتی بدون برنامه وارده مذاکره با اروپاییان میشیم نتیجش بهتر از این نمیشه پرروشدن فردا پلاس دو واسه هم می خوان
  • مالک اذرسا IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    اول از همه بزرگترین اشتباه واخرین ان خواهد بود که ایران در رابطه با موشک مذاکره کند ولی اول یکی از موشک ها باید روی ناف جناب وزیر امارات فرود بیاید بعد اسرائیل بگید انشاالله
  • امراله مهماندوست IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گهی دانه دانه
  • مجتبی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    به قول پنجعلی:شما حرف نزن.
  • محمد IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    خودکرده را تدبیر نیست !
  • ولی رحمت آبادی بازنشسته ارتش IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    اگر رهبر اجازه بفرمائید کشور امارات را ظرف مدت ۴۸ ساعت نابود خواهم کرد واز قول من به سران کشور امارات میگویم تو که هستی ای فجل ابن فجل ابن فجل بگو اربابان بیان تا آنها را سر جایشان بنشانیم تو در حد و قواره ما نیستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس