راه اندازی قطار خواف - روزنک بین ایران و‌ افغانستان/سالانه 6 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر جابجا می شود

‌بهره‌برداری از راه‌آهن خواف ـ هرات با حضور رؤسای جمهور کشورهای ایران و افغانستان و وزرای مربوطه به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار و لحظاتی پیش این خط ریلی افتتاح رسمی شد.

به گزارش مشرق، آیین بهره برداری از راه‌آهن خواف ـ هرات با حضور رؤسای جمهور کشورهای ایران و افغانستان و وزرای مربوطه به صورت ویدئوکنفرانسی در حال برگزاری است.

‌لحظاتی پیش به دستور رئیس جمهور، قطار از ایستگاه خواف به سمت ایستگاه روزنک در خاک افغانستان حرکت کرد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن در کشور داریم، پیش از این ‌اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی دنبال شد و تا سال آینده هم ۳ مرکز استان دیگر در کشورمان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ سوت قطار خواف - هرات به صدا درآمد

روحانی: امروز یک روز تاریخی و فراموش نشدنی برای ایران و افغانستان است

 خیرالله خادمی با بیان این که اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: مسیر خواف ـ هرات در راستای اتصال شبکه ریلی ایران و افغانستان انجام شد، ادامه مسیر رشت به سمت آستارا را جهت اتصال ریلی به آذربایجان، روسیه و اروپا دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همچنین اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره و اجرای راه‌آهن کرمانشاه ـ خسروی در راستای اتصال شبکه ریلی به کشور عراق دنبال می‌شود و قطعا کشور افغانستان هم از مزایای این خط‌های ترانزیتی ریلی بهره می‌برد.

خادمی افزود: اتصاف راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ریلی منافع زیادی برای کشور خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اتصال راه‌آهن خواف ـ هرات نقطه عطفی در روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان است.

وی ادامه داد: ترانزیت سالانه ۶ میلیون تن بار و جابه‌جایی یک میلیون مسافر بین ایران و افغانستان از اهداف اجرای این خط ریلی است و در سال‌های اولیه طرح جابجایی ۳ میلیون تن بار و ۴۰۰ هزار مسافر در سال‌های اول جابه‌جا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: برای اجرای این خط ریلی ۱۲ میلیون مترمکعب عملیات خاکی و ۳۹۰ هزار مترمکعب بالاست ریزی انجام شد.

خادمی اضافه کرد: امروز قطار از ایستگاه راه‌آهن خواف در خاک کشورمان به ایستگاه روزنک در خاک افغانستان می‌رود و با شعار «پیوند دو ملت، یک تاریخ و یک فرهنگ» اتصال ریلی ایران و افغانستان برقرار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در کل این خط ۲۲۵ کیلومتر در ۴ قطعه است که ۳ قطعه آن به طول ۱۴۰ کیلومتر در خاک ایران و افغانستان امروز افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که ارزش روز پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: با اجرای این خط اتصال مناسب کشور افغانستان از طریق راه‌آهن به آب‌های آزاد قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا از اهداف اجرای این خط ریلی است.

خادمی افزود: این خط آهن امکان پوشش ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان استان هرات افغانستان در راستای جابجایی ریلی را دارد، همچنین موجب خروج سنگان از انزوا و رفع انحصار حمل و نقل جاده‌ای خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار بخش بزرگی از این پروژه قدردانی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • CA ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    14 16
    افغانی ها قبلا پیاده می‌آوردند از این به بعد با قطار میان بعد طلبکار هم میشند
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      14 3
      عزیزم خط آهن گمرک و نظارت داره!
    • مهاجر IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      17 4
      اولا به گفته رییس سابق بانک مرکزی صادرات ایران به افغانستان، بیش از صادرات ایران به اروپاست! ثانیا با ماشین و هواپیما می آمدند و می آیند نه پیاده! ثالثا بدون یارانه دولتی در ایران زندگی میکنند و...رابعا فارسی زبانند و حتی با برخی تایبادی ها و.. خویشاوند هستند! بخاطر انگلیس خبیث از ایران جدا شدند همانطور که بحرین و آذربایجان جدا شدند! آذری ها و بحرینی ها ایرانی اند اما نه شناسنامه ای! ************ اگر افغانستانی بدند تو خوب و منصف باش! اگه رزق و روزیت رو غصب کردند به حضرتِ روزی رسان، روایت و شکایت کن! اگر طلبکار شدند، ببین به حق است یا ناحق؟! اگر ناحق است اجرای قانون بر آنها رواست وگرنه جفاست!
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      6 3
      کاش می شد بی ادبهایی مثل تو را بیرون می کردیم از مملکت! آباد می شد انوقت
    • احمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      3 0
      حقیقتا ادب در گرانبهاییست که به هرکس ندهندش، اولاً افغانستانی نه افغانی، دوما مردم افغانستان با مردم ایران در این همه سالها برابر و برادر بودند و هستند و خواهند بود، سوما به عنوان یک ایرانی میگم که با همتباران افغانستانی مودبانه سخن بگو و رفتار کن،
  • عباس صبا IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    این نظر دهنده با پرچم کشور دزدها که گفته «افغانی ها قبلا پیاده می‌آوردند از این به بعد با قطار میان بعد طلبکار هم میشند» باید یاد بگیرد که با همه انسان ها به احترام صحبت کند. حالا دو روزی است که به کانادا مامن دزدها و اختلاس گرها رفته اید از موضع بالا صحبت می کنید. همین کشور شما و غربیها هستند که افغانستان را اشغال و غارت کرده اند و د رحال غارت هستند و مردم آنجا را آواره کشور های دیگر کرده اند. رابطه اقتصادی و سیاسی ما با مردم و دولت افغانستان به شما غربیها ارتباطی ندارد. آنها همسایه ما هم زبان ما هستند و ما به این ازتباط افتخار می کنیم. ما برای صلح و آبادانی افغانستان خط راه آهن را تا هرات ادامه داده ایم و این خط نشانه و علاقه ما به صلح است. شما یانکی ها چی؟ فقط قتل و کشتار و چپاول کار دیگری انجام می دهید. از شما دزد ها و چپاولگر ها فقط انتظار تفرقه داریم و آنهم کور خواندید یانکی های دزد.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 1
    مبارک مردم افغانستان و ایران باشه. به امید خدا مایه خیر و برکت باشه. تبریک میگم
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 12
    داداش اذربایحانی ها ترک هستند ..ملت ها درطول تاریخ ..به زور قدرت ..مرزسیاسی .شکل می دهند ...مرز فرهنگی با مرز سیاسی فرق می کند ....همین ایران ما ..درطول تاریخ ..صدها اسم داشته ..اقوام مختلف بر سرزمین حکمرانی کردند ..فارس ها از سیبری به ایران امروزی مهاجرت کردند قبل از مگر خالی سکنه بوده ..نبوده ..تمدن های بزرگ درمنطقه وایران امروزی داشتیم ....ترک ها ویونانی ها ..فارس ها ..اعراب ومغول ها .اشوریان وعیلامی ها ..بابلیان وخوزیان ..لولوبیان ..سومریان ..غیره بودند ....دست از نژاد.پرستی بردارید ..
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      5 0
      باز خودتو قاطی آذری ها کردی تو
    • US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      4 0
      یاشاسین آذربایجان و ایران
  • DE ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 1
    خدارحم کند ایران مال همه هست جز ایرانی ..
  • امین IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    راه آهن ایران افغانستان هم راه افتاد.هی بگید روحانی کاری نکرده.از فردا برادران و خواهران افغانستانی راحت میان ایران نه قاچاقی.کار هم که تو ایران فراوونه بیشتر میشه... خدایا اینجا ایرانه یا دیوونه خونه؟
  • تسنیم IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    4 0
    راه اهن ایران وسوریه 30 کیلومترش مانده تا تجار ما را به دریای مدیترانه وصل کند وبنا به گزارش برنامه ثریا از سوریه چقدر سردار سلیمانی به امیدتکمیل ان پیگیری میکرداما دریغ .......
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 1
    ایکاش این همه طرح های رنگا رنگی که هفته و چهارشنبه با یک علی برکت الله افتتاح میشه در رفع تنگناهای اقتصادی و مالی و معیشتی مردم چاره ساز باشه که متأسفانه چنین نبوده و نیست !! وقتی کسی روح و روانش در گیر مشکلات امرار معاش ، اشتغال ، ازدواج و.... فرزندان و اعضای خانواده اش است ، خریدن کت و شلوار ، لوازم لوکس و .... برایش ، چه دردی از وی را درمان میکنی ؟ و قص علی هذا . اقایان بخدا وندی خدا ، لامعاش له ، لا معاد له ، کی میخواهید بفهمید ؟
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      1 0
      سلام.شما یا انوری هستی.یا که حالتون خوب نیست.! برید بیمارستان خودتون رو معرفی کنید! پروژه اقتصادی در ایران راه اندازی شده و ایران مسیر ترابری شده،بندر چابهار و شمال و قراره از اون طرف هم به سوریه اتصال پیدا کنه و شغل در ایران ایجاد بشه.بخصوص برای سیستانی ها خوب میشه،که منطقه اشون داره اباد میشه از بعد،سرمایه گذاری و گمرکی و ترابری بین الملی. تازه دولت انجامش نداده! قرارگاه خاتم انجامش داد،مثل همون ستاره خلیج فارس و بنزین . این چی دیگه،که میگید فکر خرید فلا و بمان هستی.اصلا چه ربطی به این مسئله داره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس