کد خبر 1153923
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
450 شهر و 8600 روستای کشور در معرض سیلاب - کراپ‌شده

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۶۰۰ روستای کشور در معرض سیلاب هستند.

به گزارش مشرق، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امشب در دیدار با استاندار کرمان با بیان اینکه کشور شرایط خاصی دارد، عنوان کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه کشور در معرض فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌ها در معرض فرسایش بادی‌ست و ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۶۰۰ روستا در معرض سیلاب هستند.

 وی اظهار کرد: ۷ هزار و ۳۰۰ مورد وقوع سیلاب در۲۰ سال اخیر داشتیم که هر کدام ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت داشته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: بیلان منفی دشت‌ها و افت سطح آب و فرونشست، همه اینها کار جامع و هماهنگی بخش‌ها در صنعت، توسعه شهری و کشاورزی می‌خواهد، اما شرایط نشان داده آبخیزداری می‌تواند به‌شدت این مسائل را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه زراعت چوب کاملا می‌تواند به عنوان روش جایگزین و تامین نیاز کشور عمل کند، افزود: ۷.۸ میلیون تومان به ازای هر هکتار تسهیلات داده می‌شود. با صنایع چوب هماهنگی شده که قرارداد داشته و خرید تضمینی تدریجی از آنها داشته باشند.

منصور ابراز داشت: امسال جهش ۳۰ هزار هکتاری را هدف‌گذاری کردیم که ۷۰۰ هکتار آن در استان کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: امسال سه استان برای اولین بار از پساب‌ها و آبهای غیرمتعارف برای آبیاری و زراعت استفاده کردند.

منصور با بیان اینکه صنایع بسته‌بندی و فرآوری به اشتغال کمک می‌کند، ادامه داد: اضافه کشت‌هایی که داریم باید تغییر الگوی کشت و زراعت چوب و غیره انجام شود که آب بری کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه آمادگی حل مشکلات طرح‌های هادی و بنیاد مسکن از سوی مدیرل بیناد مسکن اعلام شده است، متذکر شد: پایگاه اطفای حریق جنوب‌شرق در دست اجراست و  قول دادیم آن را تجهیز کنیم که خردادماه آینده کامل و نیرو مستقر شده باشد و در آینده بالگرد در آن مستقر خواهد شد.

علی زینی‌وند استاندار کرمان با بیان اینکه منابع طبیعی رویکرد خوبی داشته و به ویژه در مناطق جنوب‌شرق کشور با رویکرد اجتماعی وارد شده است، بیان داشت: تشکل‌ها را در استان باید تقویت کنیم و اقدامات بدون هزینه را ببینید که چقدر تاثیر در روی افزایش منابع آب زیرزمینی و فرسایش خاک داشته است.

وی با اشاره به اینکه مسائل منابع طبیعی را در اولویت داریم، عنوان کرد: ۶ میلیارد از محل صنایع به این حوزه کمک کردیم، از محل بحران کمک شده و صرفه جویی یک‌میلیارد مترمکعب آب را پذیرفتیم و با جدیت به سمت اجرای آن می‌رویم.

زینی‌وند تصریح کرد: تغییر الگوی کشت خیلی مهم است و استان کرمان در تغییر الگوی کشت بیشتر جای کار دارد.

اجرای ۱۲۰ میلیارد پروژه آبخیزداری در شمال استان

مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار داشت: طبیعت استان به‌دلیل کم‌بارشی شکننده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد جنگل‌های ایران در استان کرمان است، افزود: در کنار بیابان‌زدایی، فعالیت‌های گسترده‌ای در ۵ دهه گذشته انجام شده است.

رجبی‌زاده ضمن اشاره به این مطلب که سومین استان سیل‌خیز هستیم، اضافه کرد: باران با همین میانگین برای استان نعمت بزرگی است، بنابراین اقدامات آبخیزداری دارای اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته در حوزه شمال استان ۱۲۰ میلیارد از صندوق توسعه ملی در حوزه‌های آبخیزداری کار شده است و امروز افتاح پروژه مهم در حوزه آبخیز بافت را داشتیم.

صمدالله محمدی نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس اظهار کرد: از مزیت‌های برتر شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه جنگل‌های وسیع و متنوع است، بنه و بادام کوهی در روغن‌گیری زمینه اشتغال می‌تواند ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در دشت ارزوئیه ۷۰۰ حلقه چاه ایجاد شده که ۲۰۰ حلقه خشک شده و ۵۶۰ حلقه امروز فعال است. از این تعداد چاه ۱۰۰ حلقه در معرض خشکی هستند و چند روستا مهاجرت کامل شده و خالی از سکنه است.

محمدی خواستار توزیع متوازن بودجه شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    جلو ضرر را از هر جا بگیری منفعت است . اگر از همین امروز ساخت و ساز در مناطق پست تعطیل شود . و احداث ابنیه به مناطق مرتفع محدود شود مشکل بصورت اساسی حل میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس