کد خبر 1153882
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در واکنش به اظهارات روحانی درباره بودجه در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای روحانی امروز گفت که "لایحه بودجه، اعلام شرایط مناسب تر اقتصادی است. سال ۱۴۰۰، دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خواهیم فروخت، و کاسبان تحریم از این پیام خوشحال نمی‌ شوند.

در لایحه اعلام کردیم قیمت ارز کاهش خواهد یافت، یعنی افزایش ارزش پول ملی، ما قیمت دلار را روی ۱۱ الی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کردیم و این آرزو نیست.

کاری که امروز در نطنز می‌ شود دقیقا بر مبنای دستور شخص بنده بوده. همیشه گفته‌ایم کاری می‌کنیم که قابل بازگشت باشد. این سانتریفیوژها به سادگی قابل بازگشت است، هرگاه به  تعهدات عمل کردند، ماهم سریعا برمی‌گردیم.

برای دولت، کسی نمی‌ تواند برنامه تعیین کند جز رئیس‌ جمهور. اصلا مردم برای همین برنامه‌ها پای صندوق  می‌ آیند. در یک روز رای می‌دهند و برای 4 سال عمل می‌ خواهند. بگذارید ملت شادمان باشند؛ انتخابات خودش درست می‌شود".

اولا دولت، با برجام و به اسم افزایش فروش نفت، فروش 1/5 میلیون بشکه قبل از توافق را به زیر 300 هزار بشکه رساند و اکنون این رقم، با کمک همه ارکان و نظام برای دور زدن تحریم ها، به حدود یک میلیون بشکه رسیده است.

بستن بودجه با 2/3 میلیون بشکه، آن هم بر مبنای مذاکره دوباره به آمریکا، صرفا آرزو اندیشی است ومی تواند شوک اقتصادی پدید آورد. اقدام درست، احیای ظرفیت های تولید و صادرات غیر نفتی است؛ و نیز اهتمام به بی اثر کردن تحریم ها؛ نه رویکردی که جز مذاکره، هیچ تدبیر دیگری برایش پیش بینی نشده است.

کاسبان واقعی تحریم، کسانی هستند که با شعار برداشتن تحریم ها، رای آوردند اما، چنان با دولتین اوباما و ترامپ تا کردند،که از برجام تا امروز، شاهد روند فزاینده تحریم ها (ویزا، آیسا، سیسادا، کاتسا و...) بوده ایم. هر دو دولت آمریکا اطمینان داشتنند روحانی هیچ واکنشی نشان می دهد و خود را گروگان برجام می داند!

ثانیا نباید درباره قیمت ارز مغالطه کرد. این نرخ در بودجه امسال 5500 تومان بسته شده و آقای روحانی اسم دو برابر کردن همین قیمت را  را ارزان کردن ارز می گذارد!! قیمت ارز در بازار آزاد حدود 23 هزار تومان است. دو برابر کردن نرخ رسمی، یعنی چهل هزار تومان شدن قیمت در بازار آزاد!

ثالثا اگر نصب سانتریفیوژ های جدید، دستور شخص ایشان است، چرا علیه مصوبه بازدارنده و ضد تحریمی مجلس جنجال کردند؟ یا چرا آن قدر تعلل کردند که دشمنان، فشارهای تحریمی را افزایش دادند و مجلس مجبور شود وارد میدان شود؟!

همه ادعای آقای روحانی این بود که توافق بزرگی در فتح الفتوح قرن انجام داده است. اما انسان حتی اگر ادعای حقوقدانی هم نداشته باشد، می داند که توافق، "قرارداد طرفینی" است؛ و آمریکا و اروپا هرگز به تعهدات شان پایبند نماندند.

غرب، برجام را، نه معامله طرفینی، بلکه حکم محکومیت برای ایران می دانست و صرفا آن را با برخی وعده های نسیه و قابل نقض، آراسته بود. آمریکا از همان روزهای اول اجرای برجام، تهدید شرکای ایران را آغاز کرد. اما، بازگرداندن سرمایه هسته ای که ظرف دو ماه اوراق و بتن ریزی یا به خارج فرستاده شد، پنج تا ده سال زمان می برد.

"برنامه" که نه، "خیال" آقای روحانی درباره برجام، سراب محض بود. چیزی مثل یادگاری نوشتن روی یخ و گذاشتن زیر تابش آفتاب. نتیجه اش هم با تورم های 600 تا 900 درصدی  ارز و طلا و خودرو و مسکن و اقلام مصرفی، سر سفره مردم پدیدار است.

این چیزی نیست که بشود نامش را برنامه گذاشت و پُزش را داد. اتفاقا ضد برنامه قوی شدن و استقلال اقتصادی است. همچنان که دعاوی برجامی در این سال ها آب می رفت و به ضد خود تبدیل می شد، آن 23 میلیون رای هم آب رفت؛ چنان که به تصریح علی صوفی مشاور خاتمی، محبوبیت روحانی در نظرسنجی ها به زیر ده درصد رسیده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 12
    بابا تو کجا بودی
  • قلندر IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    15 1
    امید ما عمل دقیق و انقلابی مجلس برای کنترل اوضاع در شرایط سخت کرونایی و اقتصادی و نظارت دقیق برتصویب قانون بودجه صحیح می باشد.
  • DE ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    10 1
    آقای روحانی! پز کدام برنامه را می‌دهید؟// برنامه شکوفایی اقتصادی را . حتی اگر تمام تحریمها همچین قلمبه ای و بالمره در یک روز لق نشده بودند و حتی اگر آخوندی حتی یک مسکن هم برای سرما خوردگی ببخشید یک مسکن هم بالای سر مردم نمیساخت و حتی اگر هزاران کارگر و جوان هم بیکار میشدند و حتی اگر پول ملی کیلویی میشد به همین که 100 روزه چنان اقتصاد را گشادش کنم.خب دیگه فرمایش؟
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    13 0
    اون برنامه ای که کشور رو به این روز انداخت!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    دولت روحانی بودجه ۱۴۰۰ را براساس فیلمهای صرفاً تخیلی و نه تحلیلی محاسبه کرده که در این شرایط هرگونه که ارباب آقای روحانی یعنی پدر بایدن تصمیم می گیرد انجام شود . بنابراین احتمالاً نرخ دلار را با پدر بایدن هماهنگ کرده و امیدوار است که در عمل انجام شود هرچند که تخیلی است.
  • محمدایوب IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    چرا روحانی نمی آید در یک برنامه تلویزیونی با کاسیان تحریم ودلواپسان ویا هراسمی که میگذارد مثل یک مرد. بنشیند ارشق القمر برجام بودجه نویسی طلایی گفتگوکند
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 0
    حاجی دمت گرم خوب واکاوی کردی... مستند به آمار...
  • حسن IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    آقای روحانی واقعا مشکل اصلی کشور را نمی دانی تضاد منافع وتعارض دیدگاهی در دولت شما پدر مردم را در آورده کاری نکنید با رفتن شما مردم شیرینی پخش کنندمردم برای رفتن امثال شما روز شماری می کنند
  • وحید IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    این ماخولیا سابقه ای ۳۲ساله دارد،وهیچکس بابت این توهمات که هزینهٔ سنگینی برای ملت داشته این اشباه الرجال را باز خواست نکرده،البته دست پلید وخیانت پیشه ای در این آستینهای خالی مشغول خط دادن است. صنعت هسته ای آیندهٔ علم و دانش است ،دروازهٔ ورود به دنیای جدید است،بهترین دانشمندان عمر وسلامت خودرا صرف ثمره دادن آن کرده اند،حوض آب بازی نیست که چند تا مخنث در آن بازی و عشوه گری کنند(فرض کنید کشف جریان الکتریسیته در زمان این جماعت انجام میشد)
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    عالی گفتی آقای ایمانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس