کد خبر 1153867
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
عربستان اسرائیل

یک کارشناس روابط بین‌الملل در رژیم صهیونیستی می‌گوید که دولت ریاض برای سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم تل‌آویو، منتظر روی کار آمدن دولت دموکرات در ایالات متحده است.

به گزارش مشرق،  در حالی که پیشتر تحلیل شده بود تا زمان حضور «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در قدرت، حکومت آل‌سعود با رژیم صهیونیستی سازش نمی‌کند، اکنون گفته می‌شود که ریاض منتظر تحلیف دولت «جو بایدن» در آمریکا است.

«یوآف کاپشوک» کارشناس روابط بین‌الملل در دانشکده «کینِرِت» درباره انتقاد یک مقام ارشد سعودی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به وبگاه «عاروتص‌شوع» گفت: «اظهارات این مقام ارشد سعودی نشان‌دهنده موضع سنتی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و مخصوصا عربستان سعودی است. این که اگر هیچ پیشرفت مشهودی در روابط فلسطین-اسرائیل رخ دهد، ارتباط رسمی نیز با اسرائیل برقرار نخواهد شد».

کاپشوک با بیان اینکه موضوع فلسطین همواره مسئله عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار داده بود، توضیح داد: «البته امروز وضعیت بسیار متفاوت است زیرا [مسئله] ایران نیز هست و البته منافع مشترک ژئوپلتیک طرف‌ها نیز وجود دارد».

وی ضمن اشاره به موضع شاه سعودی در مخالفت با برقراری هرگونه روابط با رژیم صهیونیستی تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشده، اظهار داشت: «در طرف دیگر اما محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی قرار دارد که رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده است. این اختلاف بسیار جذاب است».

به نوشته عاروتص‌شوع، این تحلیلگر صهیونیست با بیان اینکه حکومت ریاض به دولت‌های بحرین و امارات برای سازش با اسرائیل چراغ سبز داده بود، تخمین زد که حضور «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند نقش مهمی در عادی‌سازی روابط سعودی با تل‌آویو داشته باشد.

کاپشوک ضمن اشاره به گزارش‌های درز کرده از دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بن‌سلمان در شهر نئوم، گفت: «ولی‌عهد سعودی تصمیم گرفت که [برای سازش با اسرائیل] منتظر رئیس‌جمهور جدید یعنی بایدن باشد... از طرفی، توافق‌های بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، چیزی است که بایدن می‌خواهد آن را تقویت کند. قطعا ربطی هم به مسئله فلسین-اسرائیل خواهد داشت».

این در حالی است که پیشتر یک مقام ارشد صهیونیست که خواست نامش فاش نشود، به شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود تا زمانی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی است، پیشرفتی برای رسیدن به توافق سازش با تل‌آویو حاصل نخواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 1
    عجایب دنیا یکی اضافه شد عربستان منتظر چشمک زدن بایدن برای نوکری کردن وشیر دادن به اسرائیل خاک تو سرتون که ابروی هرچه ادمیزاده بردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس