سبقت امارات و عربستان از ایران در شاخص ""ارتباط دانشگاه و صنعت!"

یک کارشناس حوزه علم و فناوری گفت: طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۲۰، رتبه کشور ما از نظر شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت در جهان ۱۱۷ است و این در حالی است که امارات ۲۴، عربستان ۳۵ و پاکستان ۴۶ هستند.

به گزارش مشرق، مصطفی امینی، کارشناس حوزه علم و فناوری درباره مسئله "ارتباط صنعت و دانشگاه" و موانع تحقق آن اظهار کرد: اقتصاد کشور در سال‌های اخیر درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی از جنس تحریم شده که مشکلات بسیاری را با خود به همراه داشته است که  یکی از این مشکلات که می‌توان به با دید فرصت نیز به آن نگاه کرد، مرتبط با نیازهای فناورانه صنایع کشور است که قابلیت پیگیری و حل شدن در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دانشگاه‌های کشور آمادگی زیرساختی و نظام‌مند برای فرصت پیش‌آمده را ندارند.

بیشتر بخوانید:

ایران اثرگذارترین کشور منطقه در علم نانو

وی با نامناسب ارزیابی کردن وضعیت کشور در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: بر اساس گزارش «تنوع‌بخشی به منابع آموزش عالی»  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۷، سهم درآمدهای پژوهشی دانشگاه‌ها از کل درآمدهای عمومی و اختصاصی کشور نزدیک به یک درصد است که این شاخص یک دهم میانگین جهانی است و در مقایسه با میانگین درآمدهای پژوهشی دانشگاه‌های معتبر جهان مثل ام‌آی‌تی و استنفورد به یک سی‌ام تا یک چلهم نیز می‌رسد؛ نه تنها وضعیت کشور ما در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه در سطح دنیا نامناسب است بلکه وضعیت ارتباط با صنعت دانشگاه‌های ایران در مقایسه با کشورهای منطقه نیز پایین‌تر است.

علم و تکنولوژی , علمی , شرکت های دانش بنیان ,

امینی با اشاره به جایگاه ایران در شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت متذکر شد: طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۲۰، رتبه کشور ما از نظر شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت در جهان  ۱۱۷ است و این در حالی است که کشور امارات متحده عربی رتبه ۲۴، عربستان رتبه ۳۵، پاکستان رتبه ۴۶ و ترکیه رتبه ۷۰ را دارند! البته شاخص‌های یاد شده به معنی قصور بزرگ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست چرا که این وزارتخانه و دانشگاه‌ها با ایجاد زیرساخت‌هایی مثل پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، توانسته‌اند بخشی از مشکلات داخلی را حل کنند و حال سؤال اینجاست که آیا زیرساخت‌های موجود برای حل مسائل کشور به‌ویژه در شرایط تحریمی فعلی نیز کافی هستند؟!

این کارشناس حوزه علم و فناوری با اشاره به ادبیات متفاوت دانشگاه و صنعت خاطرنشان کرد: بررسی چالش‌های موجود بین دانشگاه و صنعت نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و صنایع ادبیات متفاوتی دارند و این امر باعث می‌شود تا ساختارهای ایجاد شده فعلی برای حل مسائل داخلی کافی نباشند؛ دانشگاه‌ها ادبیات پژوهشی دارند و انتشار مقاله در آن‌ها اولویت دارد در حالی‌که برای صنایع، خدمات و محصول اولویت دارد که یک دید بازاری و مشتری‌محور است؛ تضاد توانمندی‌ها و تقاضاهای بین دانشگاه و صنعت باعث شده است تا تجربیات ناخوشایندی از یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: صنایع در سال‌های اخیر برای حل مسائل خود سعی کرده‌اند محصولات فناورانه خود را از خارج از کشور وارد کنند اما امروزه تحریم‌های گسترده بین‌المللی باعث شده‌ تا توجه شرکت‌های صنعتی به سوی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان جلب شود؛ علی‌رغم انگیزه بالای برخی صنایع برای ارتباط با دانشگاه‌ها، چالش‌ ناهمسانی ادبیات بین دانشگاه و صنعت همچنان وجود دارد و لازم است تا ساختار جدیدی بوجود آید تا ادبیات دانشگاه و صنعت را به هم نزدیک کند.

امینی با بیان اینکه بررسی تجربیات دنیا نشان می‌دهد که چالش‌های فعلی کشور در دانشگاه‌های دنیا تجربه و حل شده‌اند، بیان کرد: برای حل چالش‌های ارتباط با صنعت، سعی شده است در کنار ساختارهای قبلی دانشگاه‌ها مثل اداره ارتباط با صنعت، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها از ساختار جدید با ماهیت بخش خصوصی نیز که انگیزه و تخصص کافی برای حل این چالش‌ها را دارد استفاده شود؛ این ساختار که بروکر یا کارگزار شناخته می‌شود، اقتصاد خود را در حق‌الزحمه حاصل از بهم‌رسانی بین تقاضاهای صنعت و توانمندی دانشگاه تعریف کرده است.

این کارشناس حوزه علم و فناوری تاکید کرد: از طریق بروکرها، یک عنصر چابک و با انگیزه با هدف افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته که در صورت موفقیت می‌تواند چالش‌های بین صنعت و دانشگاه از جمله یکسان‌سازی ادبیات بین دانشگاه و صنعت را در طول پروژه‌های مشترک پیگیری کند؛ سابقه استفاده از کارگزارهای فناوری و نوآوری در دنیا به زمان‌های دور برنمی‌گردد بلکه بیشتر این ساختارها از دو دهه پیش شکل گرفته‌اند و بنابراین لازم است در کشور ما نیز برای حل چالش‌های موجود بین دانشگاه و صنعت از کارگزارهای بخش خصوصی که تخصص لازم را در زمینه تبادل فناوری داشته باشند استفاده شود تا چالش‌های موجود بین این دو نهاد حل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 4
    کشورهای پیشرفته و ژاپن از اول زبان و صنعت به بچه هاشون یاد میدن،ما ما مخشون رو با حفظیات بی فایده،و تاریخ پر میکنن،اخره سر بیدار میشن،با یه تیکه کاغذ تو دستشون باید دنبال پارتی بگردن برن سر کار،اگه نخبه هم باشن بدون سهمیه،ول معطلن،اونام که بتونن از مملکت میرن،نتیجه میشه این جایی که الان هستیم،بعضی ها منصب به دست،وقتی حرفم بزنن مخت ترک ور میداره
    • بله IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      7 3
      اگه امثال تو، یه صفحه تاریخ تو عمرشون خونده بودن به امثال شاه سلطان حسین، ناصرالدین شاه و ... رای نمی دادن که از امارات عقب بیوفتیم. ما تاوان بی سوادی امثال تو را داریم میدیم
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      6 0
      دانشگاه‌ها اصلا اعتقادی به ارتباط با صنعت ندارند. بودجه‌‌های پژوهشی هم بین خود هیئت علمی‌ها و شرکت‌هاشون تقسیم می‌شه.
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      3 0
      خطاب به ۱۸:۵گفتم وقتی حرف بزنن مخت ترک ور میداره
    • حسین IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 2
      تاریخ مهم ترین چیزی که میتونه انگیزه فوقلاده ای به فرد بده بعضیا مثل توی....میگن تاریخ گذشته تاریخ سرشار از تجربه است
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 0
      خطاب به حسین،مثل اینکه خوندنش در شما تا ثیری نداشته،وگرنه بعده این همه تجربه،فوق العاده رو درست مینوشتی،البته در این که تاریخ تجربه هست با شما موافقم،اما هر چیزی حدی داره،نباید بیشتر زمان تحصیل صرف حفظیات بی فایده بشه
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    7 5
    چون اونا اصلاحطلب ندارن گند بزنه به همه چی
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 0
      احسنت. اصلاح طلبی آفتیه!
    • محسن IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 0
      اصلاحطلبا حتی لیبرال یا تکنوکراتم نیستن(از تحصیل کرده تا نکرده). همشون یه عده قدرت طلب عوام فریبن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    5 5
    اینهمه نوآوری با باوجود اینهمه کارشکنی...
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    19 2
    بعد میگن چرا ملت مهاجرت میکنن
  • يحيا IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    9 3
    ارتباط صنعت و اقتصاد ما با جسد برجام بيشتر از دانشگاه است. هفت سال خسارت محض.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 0
      ارتباط صنعت و دانشگاه فقط با خودباوری میسر میشه
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    15 3
    چه عجب شما اعتراف کردی که تو یه چیز عقب هستیم. عزیز من انتشار مقاله نشانه تولید علم نیست.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 2
      حالا من منتظرم ‌شماها بگین یانکی‌ها تو چی عقب هستن، بسم الله!!!
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      3 2
      انتشار مقاله گام اول تولید علم هست. اینکه گام های بعدی برداشته نمیشه که تقصیر مقاله نیست. متاسفانه گام های بعدی با مهاجرت نخبگان در بیرون از مرزها برداشته میشه.
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 5
      آخه یه چیزی بگید و یه آماری بدید که آدم خنده اش نگیره حداقل. امارات و سعودی در علم و فناوری از ما جلوتر هستند؟! ما عضو باشگاه فضایی هستیم٬ یعنی کشوری هستیم که چرخه ی کامل فناوری ساخت و در مدار قرار دادن ماهواره رو در اختیار داریم. در زمینه ی نانو تکنولوژی٬ بیو تکنولوژی٬ جراحی٬ شیمی٬ سلول های بنیادی٬ هوش مصنوعی٬ روبوتیک٬ برق و الکترونیک٬ داروسازی٬ علم هسته ای٬ اپتیک و لیزر٬ این کشورها اصلا جلوی ما حرفی برای گفتن ندارند. بن سلمانی که میتونه به نتفلیکس پول بده تا چهره اش رو تطهیر کنند یا بن زایدی که میلیارد دلاری پول میده ژاپن و آمریکا براش کاوشگر پرتاب کنند٬ همونطور هم پول میدن تا براشون مقاله چاپ کنند و رتبه شون بیاد بالا. درضمن این رتبه بندی ها هیچ کدوم معتبر نیست و باید دید کشور ها روی زمین و بیرون از کاغذ چه دستاوردی داشتند که در این مورد ما قطعا از هر کی عقب تر باشیم٬ از سعودی و امارات جلوتریم.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    19 0
    ساده بفرما اعضای هیات علمی یا همون اساتید دانشگاهی ما مقاله چاپ می کنند تا ارتقای پایه و گروه داشته باشند تا حقوق بیشتر از دولت بگیرند ولی در سایر کشورهای دنیا معیار عملکرد اعضای هیات علمی، خروجی منجر به تولید ملی ارتقا دهنده جامعه است
  • محمدی نسب IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    3 1
    تغییر روش ارائه پایان نامه های دانشگاهی از مقاله پژوهشی محض به رفع مشکلات و گره های صنعت باید تغییر یابد و در ازای آن دانشجو باید حقوقی دریافت کند به این ترتیب هم دانشگاه ها و هم دانشجویان با مشکلات و نیازهای صنعت آشنا می شود و هم ی درآمدی برای دانشگاه و دانشجوایان فراهم می شود
  • بهراد IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 3
    تعجب کردم مگه سعودی‌ها چیزی از صنعت و دانشگاه حالیشان است باور کنید من باورداشتم عربستان فقط دانشگاههای تربیت وهابیت و اشاعه این تفکر در جهان چیز دیگر حالیشان نیست پیس وای بر ما که هرچه داریم برماست که برماست متاسفم ازاین رتبه بندی حالم بهم خورد
  • م US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 1
    جای تاسف است که کشورهایی مثل امارات.عربستان.هندترکیه ازنظرعلم وصنعت ازایران پیشی بگیرند.واین به نظربعیدمیرسدالااینکه خیانتی توکارباشه آنهم ازطرف مسئولین.کاررابجایی رسانده اندکه نخبه جامعه جایی درکشورنداردواغلب علیرغم میل باطنی کشورراترک میکنندچون اگردرکشوربمانندخواهندسوخت.اگربخواهیم این مشکل حل شودبایددنبال علت بود.وخیانتکارانی که مسبب فرارمغزهای کشوررابه سزلی اعمالشان رساند
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      2 3
      اب رو بریز ...
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 0
      زنده باد ایران من
  • DE ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 8
    عربستان و امارات طبق معمول پول دادن تا رتبه شون بالا بیاد . وقتیکه عربستان مسئول حقوق بشر در سازمان ملل بتونه بشه ٬ رتبه علمیش هم در جهان از همه بالاتره .
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 2
    بانک جهانی در کنار صندوق بین المللی پول جزء ابزارهای اجرایی پیشبرد برنامه های جهانی سازی سرمایه داری و در راس آن رژیم تروریستی آمریکا هستند. آمارها و دستورات و تحلیلهای این نهادها دستوری و همراستا با اهداف معین شده هست و اعتباری به این اطلاعات و آمارها و نمودارها نیست.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 1
      ننگ بر خائنین این مملکت
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 1
    به مسئولین بیکفایت و فاسد وطنفروش آویزان غرب و شرق
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 1
    به نظرم داده های این امار صحیحی نیست ، خود من بروکر فناوری هستم و طی 2 سال گذشته جهش فوق العاده ای در زمینه داخلی سازی مواد اولیه و قطعات در صنعت رو شاهد بودم که توسط شرکتهای دانش بنیان و فناور انجام شده که بخش قابل توجهی از اونها فارغ تحصیلان تحصیلات تکمیلی بودن . البته حضور هیئت علمی ها هنوز کم رنگه
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    3 1
    نخبه های ایران اکثرا براثر حسن مدیریت درکشورجذب اروپا وامریکا میشوندمیلیاردها خرج تحصیل فرزندانمان میکنیم خیرشان برای غربی ها است شما نگاهی به امارمهاجرین ایرانی خارج از کشور کنید بالای پنج میلیون تحصیلکرده وسرمایه داردرخارج ایران زندگی میکنند چرااینها درکشورشان جایی وامکاناتی نبایدداشته باشند ؟شیاطین انهاراجذب کنند؟
  • تک سوار DE ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 1
    خب وقتی دانشجو درگیر کنسرت ساز زدن تو راهرو دانشگاه هست و استاد هم بجای درس دادن سنگ برجام رو به سینه می زنه مشخصه اخرش چی می شه.
  • DE ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 1
    . انشاالله یک آینده خیلی خوب پیشرفته داشته باشیم
  • عدالت IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 0
    خدا عاقبت به خیرمون کنه
  • مخترع IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 1
    ببینید من یه مخترعم برای اینکه یه دستگاه بسازم ۱۰تومن پول لازم داشتم مراجعه کردم به پارک علم و فناوری تا حمایت کنن اما میدونید چقد طول کشید تا بهم این بودجه رو دادن ۱ساااال تمام دویدم تا گرفتم و ساختم پس حمایت نمیشه و همینطوری نخبه های ما مث پروانه پر میزنن میرن
  • علی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    3 0
    شما ندیدید بن سلمان چند سال پیش سفر تفریحی به آمریکا داشت و در آن جا با دبیرکل سازمان ملل آقای گوترش دیدار داشت وقتی چک یک میلیارد دلاری جهت کمک به یمن به دادگوترش از زور شوق مقابل او تعظیم کرد نمونه دیگر آن پرداخت رشوه به ای اف سی که آل کثیر را شش ماه از مسابقات محروم کرد یک تریلیون به ترامپ داد همین سعودی ها که از برجام خارج شود وووووو
  • ایرانی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    3 2
    والله چند سال پیش گفتیم اونا از ما جلو می زنند یه کاری بکنید. با این اصلاح طلبا همش گرفتار دلال بازی و واردات و پولدار کردن ثروتمندان. امارات رفته مریخ ماخودمون کشتیم با التماس از چین و کره شمالی رفتیم ۲۵۰ کیلومتری زمین. خدا ازتون نگذره که فقط راه دزدی یاد گرفتید.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 0
      جوونهای این مملکت دارند صبح تا شب جون می کنند و با دست های خودشون ماهواره و ماهواره بر ساختند و فرستادند فضا، اونوقت اینها رو با اماراتی مقایسه می کنی که پول داده ژاپن و آمریکا برای استفاده ی خودشون و صرفا به اسم امارات کاوشگر فرستادند. کاوشگر دقیقا به چه کار امارات میاد؟ استفاده اش همه مال آمریکاست.در زمینه ی هوافضا هم شما نگران نباش، ما با اختلاف در منطقه اول هستیم. ماهواره و ماهواره بر هم مگه نخودچیه که همینطوری به یه کشوری التماس کنی بهت بدن؟ درضمن کره ی شمالی خودش هنوز ماهواره نداره، چطوری به ما ماهواره و ماهواره بر داده؟!!
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 1
    اقای حسین،ضمنا بی ادبی شما هم انگار نتیجه همون تاریخ خوندنه،کاش به جای اینها کمی اخلاق و عدالت یاد میگرفتید
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    بخاطر همینه که پی برجام را گرفتیم و بعضی از اساتید دانشگاه که معرف حضور هم هستند . غرب را تعریف میفرمایند . و درخواستی جز انجام رابطه با آمریکا ندارند تا هر چی میخواهی از آن کشور وارد کنی و نیازی به زیر ساخت و ارتباط با بخش های تولیدی و صنعتی و غیره نباشه . شیک بیا و برو . دستت خاکی بکنی چه . . احتمالا چون خودشان کاشتند و میدانند محصولشان چه هست اصرار بر گفتگو دارند . باز خدا پدر بعضی را بیامرزه وارد میدان شدند و نگذاشتند پاک نا امید شویم و با همین بقول معروف برگ سبز درویش کارهای ارزنده و شایسته. به انجام میرسانند که از ایشان متشکریم
  • محسن IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    چون دانشگاهی بیشتر به فکر آمریکا، اروپا رفتنه، اگه بخواد با صنعت کار کنه باید قید خارجو بزنه
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    ما از نسل آرش کمانداریم مطمئنم ایران از همه نظر در منطقه با این همه تحریم حرف اولو میزنه ما در مقابل تمام توطئه های ایستاده ایم آینده از آن ماست
  • امراله مهماندوست IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    خاک توی سر آل سعود و اون یکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس