کد خبر 1153235
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۲
ماسک نمایه ماسک زدن

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا، به تشریح نکات کلیدی در استفاده از ماسک پرداخت.

به گزارش مشرق، حسین کرمانپور، با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک ساده‌ترین و مؤثرترین روش جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه است، گفت: در روزهای بارانی کاربرد ماسک هیچ محدودیتی نداشته، یعنی ماسک خاصی که مختص روزهای باراتی تعبیه یا تولید شده باشد، وجود ندارد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن اشاره به اینکه با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و نبود هیچ روش درمانی قطعی برای آن، یکی از مواردی که متخصصان بر آن تاکید دارند استفاده از ماسک است، اظهار کرد: استفاده از ماسک در روزهای بارانی بلامانع بوده و صرفاً باید یکسری نکات بهداشتی را به منظور استفاده صحیح ماسک در این روزهای بارانی رعایت نمود.

۱- در صورتی که ماسک رطوبت گرفت؛ دیگر قابل استفاده نیست.

۲- ماسک رطوبت گرفته به واسطه خشک کردن آن مجوز استفاده دوباره را ندارد.

۳- اتو کردن ماسک رطوبت گرفته در حالتی که از نوع پارچگی خانگی باشد، مانعی ندارد.

۴- بهترین نوع ماسک استاندارد سه لایه است که لایه‌های اصلی آن ورودی ویروس را مسدود نموده و در صورت مرطوب شدن حتی با اتو کردن هم قابل استفاده نیستند.

۵- ماسک‌های سه لایه در اثر رطوبت بسیار خطرناک هستند و برای دور انداختن آنها حتماً باید داخل کیسه پلاستیکی سربسته قرار گیرند.

۶- هنگام عطسه و سرفه ماسک نباید از روی صورت برداشته شود و رطوبت معمولی پس از عطسه و سرفه مانع از استفاده ماسک نیست؛ تنها در صورتی پس از عطسه و سرفه ماسک قابل استفاده نیست که میزان رطوبت بالا باشد. به عبارتی بتوان گفت ماسک خیس شده است.

۷- استفاده از هر نوع ماسکی در شرایط بحرانی موجود میزان انتقال ویروس را کاهش می‌دهد .

۸- ماسک N۹۵ بدون سوپاپ تا ۹۵ درصد و ماسک سه لایه جراحی استاندارد بین ۸۵ تا ۹۵ درصد میزان انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

۹ – هنگام استفاده از ماسک‌های پارچه‌های باید فاصله ۲ متری بین افراد رعایت شود و ترجیحاً در فضاهای مسقف بیش از دو نفر با ماسک پارچه‌ای داخل نشویم.

۱۰ – در صورت داشتن ماسک پارچه‌ای و اجبار به حضور در فضاهایی با جمعیت بیش از ۲ نفر ؛ باید پنجره‌ها باز و تهویه هوا به طور کامل انجام شود؛ همچنین ۲ دستمال کاغذی را از وسط تا نموده و پشت ماسک پارچه‌ای خود قرار دهید.

۱۱- ترجیح جامعه پزشکی در استفاده از ماسک یکبار مصرف سه لایه استاندارد است که از مراکز معتبر مانند داروخانه‌ها تهیه شود.

۱۲- کاربرد ماسک یکبار مصرف سه لایه در یک روز نباید بیش از ۶ تا ۸ ساعت باشد و توصیه می‌شود پس از این زمان ماسک داخل یک پلاستیک در بسته قرار گرفته و به سطل زباله انداخته شود.

۱۳- در صورتی که از وضعیت مالی مناسبی برای تهیه روزانه ماسک برخوردار نیستید ؛ می‌توانید پنج ماسک یکبار مصرف سه لایه را تهیه نموده و پس از مصرف اولین ماسک آن را به مدت ۵ روز در فضای باز و در مجاورت نور آفتاب قرار دهید و دوباره آن را استفاده نمائید مشروط بر این که حالت ماسک تغییر نکرده و دچار رطوبت نشده باشد.

۱۴- ماسک پارچه‌ای نیز پس از هر بار مصرف با آب و ماده ضد عفونی کننده به نسبت ۹ به ۱ باید شسته شده و در فضای باز خشک شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

۱۵- تا آنجا که امکانپذیر است نه به ماسک دست بزنید و نه آن را بالا و پایین بکشید .

۱۶- ماسک‌ها باید کاملاً روی صورت بنشیند یعنی برای این کار حتماً گیره روی بینی ماسک محکم شود و چین‌های ماسک کاملاً باز شود.

۱۷- ترجیح بر این است که کودکان از فضاهای آلوده دور باشند اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید کودک خود را بیرون از محیط خانه ببرید بهتر است کودکان بالای دو سال ماسک مخصوص خودشان را بزنند.(ماسک کودکان) و اگر دسترسی نداشتید با گره زدن ابتدای کش پشت گوش نسبت به کوچک سازی ماسک بزرگسالان اقدام کنید.

۱۸- ماسک برای ضد غفونی کردن نیست بنابر این از پاشش هر گونه مواد ضدعفونی مانند الکل و سفیده کننده به ماسک خودداری کنید در غیر ا ین صورت ماسک کارایی خود را از دست می‌دهد.

۱۹- ماسک‌هایی که دو رنگ هستند لایه روشن داخل و لایه تیره بیرون باشد.

۲۰- در صورتی که هیچ نوع دسترسی به ماسک نداشتید، چنانچه دستمال کاغذی دارید دو تا سه لایه را از وسط تا نموده و جلوی بینی خود قرار دهید.

۲۱- نگران رسیدن اکسیژن یا پس دادن دی اکسید کربن از پشت ماسک نباشید ، اگر رد و بدل هوا انجام نمی‌شد ؛ بوهای معمول را از پشت ماسک حس نمی‌کردید.

۲۲- در ماشین‌های شخصی تک سرنشین که در طول مسیر شخص دیگری پیاده یا سوار نمی‌شود ، نیازی به زدن ماسک نیست.

۲۳- در ورزش‌های روزمره نظیر کوهنوردی ؛ پیاده روی در محیط‌های باز از جمله پارک که فرد دیگری در نزدیکی شما حضور ندارد؛ نزدن ماسک بلامانع است.

۲۴- اگر فرد دیگری در اتومبیل شخصی شما سوار شد، ترجیج بر آن است که حتی پس از پیاده شدن فرد و پس از تهویه کامل ماسک را برندارید.

۲۵- ماسکی که به هر دلیلی تغییر رنگ داده است ؛ باید تعویض شود.

۲۶- مردانی که دارای محاسن هستند؛ پیشنهاد می‌شود در دوران کرونا و به هنگام ماسک زدن محاسن خود را در کوتاه‌ترین اندازه نگه داشته یا صرفا مناطقی که ماسک بر روی صورت قرار می‌گیرد ؛ فاقد مو باشد.

۲۷- قرار گرفتن محاسن تحت هر شرایطی زیر یا روی ماسک باعث کاهش کارایی ماسک می‌شود.

۲۸- در صورتی که مجبور باشید تحت شرایط خاص (استفاده از سرویس بهداشتی ؛ خوردن و آشامیدن ؛ وضو گرفتن و ...) ماسک خود را برای لحظاتی بردارید ، بهتر است آن را از قسمت بیرونی روی دستمال کاغذی قرار داده و دوباره استفاده کنید.

۲۹- در صورتی که امکان آویزان کردن و عدم تماس ماسک با سطوح مختلف وجود دارد، ترجیح بر آویزان کردن ماسک است.

۳۰- در آسانسورها چه تنها باشید و چه افراد دیگری حضور داشته باشند (چه در مجموعه مسکونی و چه اداری) الزام بر زدن ماسک است و تلاش نمائید در آسانسوری که بیش از ۳ نفر حضور دارند؛ وارد نشوید.

۳۱- مالیده شدن لوازم آرایشی به ماسک چون جنبه شخصی دارد کارایی آن را کاهش نمی‌دهد مگر آن که تغییر رنگ کامل داده باشد.

۳۲- در صورتی که ماسک تغییر رنگ نداده و قوام خود را حفظ کرده با شد اما تغییر بو داده باشد نشان از کاهش کارایی ماسک دارد و بهتر است از آن ماسک استفاده نشود.

۳۳- افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند در صورتی که هیچکدام مبتلا به کرونا نباشند یا همه مبتلا باشند ؛ عدم استفاده از ماسک ایرادی ندارد.

۳۴- وجود تنها یک نفر مشکوک یا آلوده در منزل یا محیط کار زدن ماسک را الزامی می‌کند.

۳۵- هیچ کدام از افراد خانواده یا رفقای نزدیک حق استفاده از ماسک طرف مقابل را ندارند. ماسک یک وسیله محافظتی کاملاً شخصی است.

۳۶- والدین مراقب ماسک زدن کودکان خود باشند و چنان چه کودکان با یکدیگر همبازی می‌شوند مواظب تعویض ماسک یکدیگر به دلیل زیبایی و زشتی یا بازی با ماسک هم با شند.

۳۷- بهتر است به این دلیل که هیچ حادثه‌ای قابل پیش بینی نیست همواره یک یا دو ماسک به صورت زاپاس داخل نایلون دربسته همراهتان باشد.

۳۸- در صورتی که فردی که ماسک به صورت خود دارد به هر دلیلی فریاد می‌کند یا از صدای بلند استفاده می‌کند ؛ فاصله خود تا آن فرد را از حد نرمال دو متر به چند متر تغییر دهید و اگر زیر یک سقف هستید از فضا خارج شوید. اثبات شده، هنگام فریاد زدن امکان آلودگی طرف مقابل چند برابر بیشتر است.

۳۹- به یاد داشته باشید در اجتماعات فضای سرپوشیده و حضور بیش از ۵ نفر کارایی ماسک تضمین شده نیست.

۴۰- در صورت الزام به حضور در اجتماعات هر چند ثابت نشده است اما برای رعایت احتیاط از دو ماسک سه لایه استفاده کنید.

۴۱- دیده شده است برخی از افراد هنگام صحبت کردن ماسک خود را پایین می‌آورند ؛ تذکر مهم این است که اصولا ماسک برای حرف زدن است و نباید در هنگام صحبت با دیگران به بهانه مفهوم نبودن حرف‌ها آن را پایین آورد.

۴۲- یک ماسک استاندارد باید از بالا بدنه بینی را به صورت کامل، از پایین تا زیر چانه و از طرفین دو گونه را به صورت کامل بپوشاند، در غیر این صورت احتیاط کنید.

۴۳- به هیچ وجه ماسک خود را داخل جیب لباس برای مصرف دوباره قرار ندهید در این صورت هم محیط جیب خود را آلوده کرده و هم کارایی ماسک را از بین برده و نهایتاً آلودگی را به کل سطوح ماسک منتقل کرده اید.

۴۴-در صورتی که دست شما تحت هر شرایطی با رویه ماسک برخورد پیدا کرد ،در اولین فرصت دست خود را با آب و صابون شسته یا با ماده استاندارد ضدعفونی کنید.

۴۵- افرادی که دارای عینک هستند برای کاهش بخار روی عینک پیشنهاد می‌شود گیره بینی ماسک‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که عینک یک سانتی متر روی ماسک قرار گیرد.

۴۶- بدون هیچگونه اغماض و چشم پوشی ماسک مصرف شده تا زمانی که کرونا وجود دارد در حکم یک زباله خطرناک محسوب می‌شود؛ لذا حتماً باید داخل یک پلاستیک در بسته قرار داده شده و سپس به سطل زباله دردار منتقل شود؛ عدم رعایت این نکات در دورانداختن ماسک‌های مصرف شده به منزله آسیب زدن به همنوع و طبیعت محسوب می‌شود؛ مراقب باشیم در این آسیب رسانی شریک نباشیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس