قطر عربستان

همزمان با برخی اظهارات درباره حل اختلافات میان قطر و برخی کشورهای دیگر، ریاض این خط تبلیغی را در پیش گرفته که آشتی بسیار نزدیک است و از شکل‌گیری اتحاد احتمالی برای مقابله با ایران شادمان است.

به گزارش مشرق، هفته جاری و همزمان با اظهارات برخی مقامات عربی درباره حصول توافق بین قطر و عربستان سعودی برای پایان دادن به اختلافات، روزنامه کویتی «الرأی» به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: «آشتی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در اجلاس این شورا که ماه جاری میلادی در بحرین برگزار می‌شود، محقق و طومار اختلافات پیچیده خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

مشاور سابق بن زاید: آشتی با قطر در کار نیست

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت، به موازات میانجیگری کویت و فشار آمریکا برای پایان دادن به تحریم قطر و اختلافات کشورهای حاشیه خلیج فارس، یک حرکت غیرعادی از سوی سعودی‌ها در راستای تبلیغ این موضوع که دستیابی به آشتی ممکن شده است، دیده می‌شود. ریاض از این آشتی خوشحال می‌شود زیرا مانند متحدش آمریکا فکر می‌کند اگر اتحاد میان کشورهای حوزه خلیج فارس شکل بگیرد و رژیم اسرائیل نیز به آن بپیوندد جبهه‌ای واحد در مقابله با ایران شکل گرفته که سدی محکم در برابر هر اقدام مخالف با سیاست فشار حداکثری است. عربستان سعودی در ارائه مطالبات خود جسورتر و صریح‌تر شده و مانند مطالبه جدید آلمان گفته است، توافقی جدید در خصوص برجام وجود نخواهد داشت اگر شامل مسأله موشکی نشود.

بیشتر بخوانید:

دیدار ۲ مقام وزارت خارجه آمریکا با وزیر خارجه عربستان سعودی در ریاض

در ادامه این گزارش آمده، امارات و مصر در قبال تحولات مربوط به آشتی سکوت اختیار کرده‌اند و به نظر می‌رسد علی‌رغم آنکه عربستان سعودی گفته متحدان نیز در حل این بحران در یک صف هستند ریاض به تنهایی در تلاش برای حل اختلافات است. تلاش برای خلاص شدن از این بار، مطابق با فشارهای دولت آمریکاست که می‌خواهد کشورهای حوزه خلیج فارس را برای مقابله با سیاست‌های دولت جدید آمریکا بویژه در تعامل با ایران متحد کند.

این روزنامه لبنانی افزود، در همین ارتباط «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در ریاض دیدار کرد و فرحان در این دیدار تأکید کرد که آشتی نزدیک است. بن فرحان هفته جاری در نشست منامه نیز گفته بود که به لطف وساطت کویت و حمایت «دولت ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حل اختلافات با قطر نزدیک است.

«محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر هم نشست منامه اعلام کرد، وحدت کشورهای حاشیه خلیج فارس برای امنیت منطقه بسیار مهم است، این بحران دلیلی ندارد و باید بر اساس احترام متقابل تمام شود.

الاخبار سپس نوشت، از دیدگاه ریاض همه اینها منجر به افزایش فشار بر ایران می‌شود، عربستان سعودی می‌ترسد که دولت آینده آمریکا سیاست مماشات را در قبال تهران در پیش بگیرد. در همین ارتباط بن‌فرحان در گفت‌وگو با فرانس‌پرس مدعی شد هر تغییری در توافق هسته‌ای جدید در دولت آینده آمریکا باید با مشورت کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احسان معتمدی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    7 10
    حکومت قطر بسیار علمی و پیشرفته است دیروز داعش را حمایت می‌کرد امروز از ایران حمایت می کند فردا پول به حماس میدهد پس فردا محل اختفای فرمانده حماس را به اسراییل میدهد امروز با چوان دلار به ما میدهد فردا قطعنامه بر ضد ما به شورای امنیت سازمان ملل میدهد این بهترین دکترین است حزب باد هر روز قدرت دست هرکسی بود تو از او اطاعت کن این سیستم ایالت های عربی در خلیج فارس هست که روزگار میگذرانند
    • هادی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      19 12
      از اربابش اردوغان ترکیه اخوانی یاد گرفته !؟؟!
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      5 5
      این جور حکومت ها اخرش مثل عربستان دوشیده میشن هم خوب رو از دست میدن هم خوبی بد رو در اخر ظلم بد نسیبشون میشه
    • CA ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      3 3
      به اعراب نمیشه اعتماد کرد
  • احسان IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    15 3
    چنان نکبت و تباهی بزودی دامن بن سگمان رو بگیره که اعراب حاشیه سوراخ موش بخرن چندمیلیارددلار
  • SE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    9 0
    وزارت خارجه فشل
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    11 8
    باید امام زمان بیاد باید دعاکنیم اقا بیاد
    • سیامک IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 4
      خاک بر سرت مه با خودت هم مخالفی چپکی
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    5 1
    خب معلومه به سمت عربستان برمیگرده
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 4
    اگه قطردوباره به سمت عربستان برگرده که ازاین بعیدنیست بایدبهش یادآوری بشه اینکه سعودی های کثیف دوباره قطرراتحریم کنندوجودداره وآنوقت دیگه نه آسمان ایران به روتون بازمیشه بلکه کاری ایران باهات بایدبکنه که ازقحطی بمیرند.
  • مهدی DE ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 3
    بحث اینه که قطر رو مجبور به صلح با عربستان کردن کشورهای عربی به صورت مستقل هیچ توانی ندارند به نظر من قطر رو با پس گردنی مجبورش کردند که با عربستان صلح کنه که بتونن به ایران فشار بیارن حتی صلح با اسراییل هم علی رغم میل با طنی شون هست وبا پس گردنی بردنشون که با اسراییل صلح کنن چون خودشون هم میدونند که در بلند مدت صلح با اسراییل به زیانشون هست اما مجبورند
  • DE ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    5 9
    قطر به آغوش خانواده برمی‌گردد؟ ای جان استان چندم ما میشه؟
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      2 4
      آفرین
  • بهروز IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 2
    سران عربهای حوزه خلیج فارس ذاتا ترسو وبذدل هستند سران عرب به یک چیز مفتخر است خیانت! توان مقاومت ندارد ولی ما باید با اینها مدارا کنیم چه بخواهیم چه نخواهیم اینها با ما هم مرزهستند
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    اما این خانواده ناتنی استخییلی جفت جور نخواهد شد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 1
    قطر باید بدونه ونمک نشناس نباشه زمانیکه تنها شد این ایران بود آسمان کشورشو باز گذاشت از حریم هوایی ایران برای پروازاش استفاده کنه ،ویا تهدیدی بود از قطر حمایت می‌کرد ،ولی این کشورهای کوچک نقلی که اندازه فقط یک استان ماهستند بدونن اگر بخوان آستانه تحمل ایرانو هی مورد آزمایش قرار بدن ومرتبا ایرانو اذیت کنن همین کشورهای حامیان داعش که ساپورت مالی تجهیزاتیش میکردن چند سال انداختن تو جون افراد منطقه باعث کشتار انسانهای زیادی شدن اینا خودشون دستشون به خون مردم بیگناه اغشتس ولی شروع کنن آستانه تحمل ایرانو مرتبا آزمودن دودش سراخر تو چشم خودشون خواهد رفت وخودشون میدونن چون تو منطقه حاصلخیزی نیستن وحیاتشون به آب شیرینکنای وصل به دریاشون هستش فقط همین آب شیرین کن وسکوهای برقیشونو بزنیم میرن برای عهد دقیانوس ،قطر لطف ایرانو نباید فراموش کنه ونامردی
  • ناشناس IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    خب خدا را شکر!
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    این ها وفا دار نیستند بچسب به زانو ات بگو. یا الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس