قطر از تحویل ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب در پی انصراف فلسطین، خودداری کرد - کراپ‌شده

اتحادیه عرب در سومین سالگرد اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی بیانیه‌ای صادر و بر رد این تصمیم تأکید کرد.

به گزارش مشرق، در ششم دسامبر ۲۰۱۷ بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قدس اشغالی (مجموع قدس شرقی و غربی) را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت شناخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، اتحادیه عرب در سومین سالگرد صدور این تصمیم بیانیه‌ای صادر و بر رد اقدام ترامپ در به رسمت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی تأکید کرد.

اتحادیه عرب ضمن اعلام اینکه این اقدام ترامپ هیچگونه حقی را ایجاد نمی‌کند، افزود، اقدام مذکور در چارچوب سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه حقوق ملت فلسطین و نقض گسترده قانون بین‌الملل صورت می‌گیرد و اراده جامعه بین‌الملل را به چالش می‌کشد، جامعه‌ای که با تصمیم ترامپ مخالفت و تأکید کرده، قدس شرقی بخش لاینفک اراضی فلسطینی است و راهکار دولتی برای ایجاد کشور فلسطین با مرکزیت قدس شرقی باید اجرایی شود.

در ادامه این بیانیه از کشورهایی که تن به فشارهای دولت آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی داده‌اند، خواسته شده از تصمیم خود برای انتقال سفارت‌هایشان به قدس منصرف شوند.

اتحادیه عرب همچنین از چک خواست از افتتاح دفتر نمایندگی دیپلماتیک در قدس خودداری کند.

اصطلاح قدس غربی و شرقی از زمانی به وجود آمد که رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۴۸ (سال اشغال فلسطین) بخش‌های غربی قدس را به اشغال خود در آورد و بقیه قسمت‌های قدس تحت کنترل اردن ماند.

در جنگ شش روزه میان چند کشور عربی و رژیم صهیونیستی، تل‌آویو بخش‌های باقی‌مانده از قدس (قدس شرقی) را نیز اشغال کرد. سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در بیانیه استقلال فلسطین در سال ۱۹۸۸ اعلام کرد قدس شرقی را پایتخت دولت مستقل فلسطین می‌داند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه ۴۷۸ این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و تصاحب قدس شرقی را غیرقانونی دانست اما رژیم صهیونیستی تا کنون به این موضوع بی‌اعتنا بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    اگر قدس را به عنوان مرکز اسراییل به رسمیت بشناسد که دیگر اتحادیه ی عربی نیست اتحادیه ی عبری است.
  • DE ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    اتحادیه عرب قدس را فعلا به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی نمی‌شناسد. چون بدجوری صدای مردم در میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس