محسن هاشمی نمایه

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم حمایت دولت از حمل و نقل عمومی مشکوک است، گفت: برای تأمین واگن ۶۰ میلیارد تومان هزینه گذاشته‌ شده است که حتی با آن نمی‌توان بودجه یک قطار مترو هم درنظر گرفت.

به گزارش مشرق، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه صحن امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه هم‌اندیشی صبح امروز با مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر برگزار شد و موضوع اجرای طرح‌ها و لوایح که به تصویب شورای شهر رسیده مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۴۰ درصدی آمار فوتی‌های کرونا در پایتخت

وی افزود: برخی از عضای شورا گلایه داشتند که چرا طرح‌های مصوب شورای شهر توسط شهرداری اجرا نشده است، بر همین اساس از حامد مظاهریان معاون شهردار تهران خواسته شد گزارشی در این راستا ارائه دهد و رؤسای کمیسیون شورا نیز نظراتشان را مطرح کردند. 

تصویب ۵۹۸ طرح و لایحه در شورای شهر

هاشمی بیان داشت: تا امروز ۵۹۸ مصوبه مختلف در شورای شهر به شهرداری ابلاغ شده، البته ۶ تا ۸ مورد آن هنوز ابلاغ و ارسال نشده است که دلیل آن هم اختلاف با هیأت تطبیق بوده است. 

بیشتر بخوانید:

ماجرای نامه هاشمی به رئیس‌کل بانک مرکزی

وی گفت: شهرداری تقریباً همه لوایح را که خودش به شورا فرستاده اجرا کرده ولی طرح‌ها در اجرا دچار نواقص است و برخی ۲۰ درصد و برخی تا ۹۰ درصد اجرایی شده، بر همین اساس درخواست کردیم گزارش دقیقی برای ما ارسال شود. 

 کاهش اختیارات شوراها دردسرساز است

وی بیان داشت: موضوع لایحه ارزش افزوده در مجلس که اخیراً تصویب شده، نگاه تقلیل‌گرایانه به شورا داشته است و برهمین اساس امروز بیانیه‌ای در این راستا داشتیم که به امضای همه اعضای شورای شهر رسید و لازم است که جلساتی نیز با شورای نگهبان در این راستا داشته باشیم. 

وی افزود: در مجلس دهم مصوبه‌ای در این زمینه مطرح شده که شورای نگهبان مخالفت کرده و در مجلس یازدهم این موضوع اصلاح و به شورای نگهبان اصلاح شد و سرانجام طی پالایشی نام شورا بر مصوبه مربوطه برداشته شد که ما از شورای عالی استان‌ها نیز در این زمینه گلایه داریم چرا که آنطور که با ید حساسیت ویژه به این مسئله نداشتند.

وی تصریح کرد: اقدام اخیر انجام گرفته در مجلس درست نیست و به نوعی نام شورا از قوانین حذف شده و این مسأله درگیری درون‌گروهی شورا و دولت را افزایش می‌دهد، دردسرساز است و حرف‌های ضد و نقیضی از آن ایجاد خواهد شد. 

انتخاب افرادی برای نظارت بر سهام شهروند و همشهری 

رئیس شورای شهر در ادامه به دستور جلسه‌های امروز صحن شورا اشاره کرد و گفت: انتخاب افرادی برای نظارت بر سهام شهروند و همشهری و موضوع بحران در گورستان‌های تاریخی تهران از دستورجلسه‌های امروز بود که بخشی از این موضوع به جلسه بعدی موکول شد.

وی درباره موضوع حمایت از حمل و نقل عمومی گفت: حمایت از حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها و تجهیزات مربوط به آن اقدامی عامه‌پسند و عدالت‌محور است و به نوعی حمایت از قشر مستضعف به شمار می‌رود. 

وی به کارکرد مترو اشاره و بیان داشت: هم‌زمان ۲۸ در مترو به مساوات به روی افراد باز می‌شود و خدمات حمل و نقلی به جمعیت زیادی که اکثراً قشر متوسط به پایین است ارائه می‌شود، لذا توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. 

هاشمی گفت: ما در بودجه ۱۴۰۰ حدود۲۰ هزار میلیارد تومان کمک از دولت  برای حمل و نقل عمومی درخواست داشتیم که متأسفانه ۱۷۵۰ میلیارد تومان تصویب شد. همچنین برای تأمین واگن ۶۰ میلیارد تومان هزینه گذاشته‌ شده که حتی با آن نمی‌توان بودجه یک قطار مترو هم درنظر گرفت. 

عدم حمایت دولت از حمل و نقل عمومی مشکوک است

وی بیان داشت: نگاه عدم حمایت جدی در دولت از حمل و نقل عمومی وجود دارد و به سوخت یارانه تعلق می‌گیرد ولی به حمل و نقل عمومی توسط دولت نه، به نظرم این قضیه مشکوک است و خبرنگاران باید آن را بررسی کنند. 

رئیس شورای شهر تهران در مورد املاک واگذارشده شهرداری گفت: از نظر شخص من هر ملکی را که شهرداری به هر جا واگذار می‌کند، باید مصوبه شورای شهر داشته باشد و هر ملک واگذارشده بدون مصوبه غیرقانونی است. 

تکلیف ۶۰۰ ملک شهرداری هنوز مشخص نیست

وی گفت: البته برخی از این املاک دراختیار ارگان‌ها و نهادها داده می‌شود که در این زمینه اغماض‌هایی صورت می‌گیرد ولی یک‌هزار مورد از املاک واگذار شده دچار شبهه است که حناچی اعلام کرده ۴۰۰ مورد آنها را پس گرفته و تکلیف ۶۰۰ مورد دیگر مشخص نیست و شهردار باید سریع‌تر گزارشی در این زمینه ارائه دهد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس