کوشکی صمدی

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌گوید عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال این هستند که توان غنی‌سازی ایران را به صفر برسانند و به همین خاطر در حال اجرای سناریوی چهارگانه هستند.

به گزارش مشرق، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی مدعی شد، ریاض با بازگشت آمریکا به برجام مشکلی ندارد، اما باید عوامل نگرانی در این خصوص برطرف شود که در مقدمه آن ضرورت ممنوعیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است. 

فرحان همچنین گفت که مسئله بازرسی از تأسیسات ایرانی نیز باید حل شود «زیرا سایت‌های نظامی مخفی وجود دارد که محدودیت‌هایی برای بازرسان اعمال می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

ریاض خواهان ممنوعیت دائم غنی‌سازی ایران در برجام‌پلاس

در همین خصوص «محمدصادق کوشکی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، گفت:‌ دو کشور عربستان و امارات عربی متحده برای تامین نیازهای خودشان به برق، مجبور بودند سراغ انرژی هسته‌ای بروند و آمریکا این دو کشور را مجبور کرد موافقتنامه‌ای را با آمریکا بپذیرند که براساس آن به هیچ عنوان حق غنی‌سازی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر امارات نیروگاه «براکه» خودش را که به کره جنوبی سپرده، تعهد قطعی به آمریکا داده که به هیچ عنوان سراغ غنی‌سازی نرود و بعد از ساخت راکتور توسط کره‌ای‌ها، میله‌های سوخت آن نیز توسط کره و روسیه تامین شود. از سوی دیگر سعودی‌ها نیز همین تعهد جدی را به آمریکایی‌ها داده‌اند، چون سعودی‌ها به دنبال ایجاد چهار راکتور بزرگ هسته‌ای با ظرفیت حدود ۶ هزار مگاوات یعنی ۶ برابر نیروگاه اتمی بوشهر هستند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل بازرس سازمان ملل از هدف ایران برای دستیابی به قدرت هسته‌ای +فیلم

این استاد دانشگاه بیان کرد: وقتی این دو کشور به خصوص عربستان سعودی می‌بینند که مجبورند به آمریکا تعهد بدهند که هیچ سطحی از غنی‌سازی را نداشته باشند، برای آنها اصلا قابل پذیرش نیست جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی کند. آنها نمی‌توانند بپذیرند که ایران در درصدهای مختلف توانایی غنی‌سازی داشته باشد و حتی به سمت ساخت میله سوخت برود و بقیه نیازهایش را از طریق غنی‌سازی بومی تامین کند. به همین خاطر سعودی‌ها و اماراتی‌ها خیلی به دنبال این هستند که تعهدی که به آمریکا دادند را به ایران تعمیم ببخشند و آمریکایی‌ها چنین تعهدی را به ایران تحمیل کنند.

کوشکی ادامه داد: اعتراض سعودی‌ها به آمریکا این است که شما اعلام کرده‌اید در غرب آسیا هیچ کشوری حق غنی سازی ندارد، حتی متحدان آمریکا، پس چطور ایران غنی‌سازی می‌کند و می‌خواهد غنی‌سازی را در رده‌های متفاوت صلح آمیز هسته‌ای انجام دهد؟ یا ما هم باید حق غنی‌سازی داشته باشیم، یا ایران نباید این حق را داشته باشد.

به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، این دو کشور چون به آمریکا تعهد داده‌اند به دنبال این هستند که حق غنی سازی ایران هم صفر باشد.

وی با بیان اینکه این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی نیز به دنبال آن است و خود آمریکایی‌ها هم این را به عنوان استراتژی مطرح کردند که غنی سازی در بین کشورهای غرب آسیا به غیر از رژیم صهیونیستی باید صفر باشد، اظهار داشت: الان هدف مشترکی بین آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات ایجاد شده، اینکه توان هسته‌ای ایران را در غنی سازی به صفر برسانند.

کوشکی خاطرنشان کرد: این سناریوی چهارگانه مشترکی است که بخشی از آن را صهیونیست‌ها اعمال می‌کنند، بخشی را آمریکایی‌ها و بخشی را سعودی‌ها و اماراتی‌ها و شنیدن این حرف از سوی سعودی‌ها غیرقابل منتظره و عجیب نبود. می‌دانستیم سعودی‌ها در طول سال‌های اخیر دنبال این قضیه بودند و نمی‌توانند برتری ایران را در این زمینه تحمل کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    8 سال پیش تحریم بودیم ولی چرخ 20000 سانتریفیوژ برای امنیت و پیشرف می چرخید و صندوق ذخیره ارزی هم پر ولی دولت روحانی و و اصحالات هر دو را بباد فنا داده اند و دست ایران را در جهت منافع و اهداف دشمنان خالی کرده اند اما ملت ایران و رهروان انقلاب نشان داده اند که مرد روزهای سخت هستند و با پشت سر گذاشتن خسارات دولت اصلاحای روحانی، اقتصاد و صنعت هسته ای کشور را دوباره بسان توان صنایع نظامی و دفاعی توسعه و رونق خواهند داد. انشاالله
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 0
    برجام 50 سال پیشرفت وتوسعه کشور عقب انداخت نیاز به یک دولت انقلابی هست تا بتواند جبران مافات بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس