کد خبر 1152441
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
عمده نشتی نهاده‌‍‌های دامی از سامانه بازارگاه است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت با وارد کردن نهاده‌های دام و طیور، یارانه را به کشاورز خارجی می‌دهد گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ، متولیان متعدد است.

به گزارش مشرق، سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به ۳ قلم اصلی نهاده دامی (ذرت، کنجاله سویا و جو) اشاره کرد و گفت: وضعیت کشور در هر سه نهاده وضعیت وابستگی است؛ در حال حاضر بیش از ۹ میلیون تن ذرت، ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

عمده نشتی نهاده‌‍‌های دامی از کجا است؟

وی افزود: شرایط اقلیمی کشور اجازه خودکفایی کامل را به ما نمی‌دهد. علاوه بر این باید سرانه مصرف روغن کاهش یابد تا از وابستگی دانه‌های روغنی به خارج از کشور کاهش یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اختیارات بیشتری برای وزارت جهاد کشاورزی خواستار شد و گفت: در این صورت است که می‌توان این وزارتخانه را بازخواست کرد. برای حل مشکل نهاده ها، لازم است که اختیارات بیشتری به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود. آشفتگی بازار مرغ و تخم مرغ فعلی هم به همین علت است که وزارت جهاد از سال ۹۸ اختیار تام ندارد.

بیشتر بخوانید:

رسوب ۱۲۰۰ تن ذرت در انبار گمرک

ساداتی‌نژاد خرید تضمینی محصول از تولید کننده را تضمین کننده خودکفایی دانست و گفت: تعیین شدنِ قیمت اجناس زمانی که برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد بی معنی است. تنها در خرید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک با حساسیت بیشتری قیمت گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت با وارد کردن نهاده‌های دام و طیور، یارانه را به کشاورز خارجی می‌دهد، گفت: وقتی قیمت گندم برای کشاورز بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد؛ خرید تضمینی ۲ هزار ۵۰۰ تومانی دولت، کشاورز را به تولید گندم ترغیب نمی‌کند.

ساداتی نژاد گفت: تعیین قیمت تضمینی گندم در حضور نمایندگان کشاورزان و تولید کننده باید صورت گیرد نه با حضور مالک.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ، متولیان متعدد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس