نوزاد

بررسی و ارزیابی پرونده درمانی و اقدامات انجام شده در خصوص مرگ نوزاد آبدانانی در کمیسیون تخصصی انجام شد که توسط روابط عمومی علوم پزشکی در اختیار رسانه‌ها قرارگرفت.

به گزارش مشرق،  بررسی و ارزیابی پرونده درمانی و اقدامات انجام شده در خصوص مرگ شیرخوار آبدانانی در کمیسیون فوق تخصصی با حضور فوق تخصصین مربوطه در بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام انجام شد و جهت تنویر افکار عمومی و شرح ماجرا و مراحل درمان و اقدامات انجام شده بر روی این شیرخوار توسط روابط عمومی علوم پزشکی به شرح زیر در اختیار رسانه‌ها قرار داده شد:

این شیرخوار در زمان تولد با آپگار پایین ( نمره آپگار: تست پس از تولد بر روی نوزادان برای تعیین سطح سلامت نوزاد) در شهرستان آبدانان متولد شده و پس از مراحل احیاء و اینتوباسیون برای درمان به بیمارستان آیت الله طالقانی ایلام اعزام شده است.

در مرکز NICU آن مرکز به مدت ۱۶ روز بستری شده به طوری که در ادامه درمان، به دلیل مشکلات مربوط به بلع؛ تغذیه با شیر مادر از طریق NGT صورت گرفت؛ اما علیرغم نیاز شیرخوار به لوله تغذیه و اکسیژن؛ با رضایت شخصی والدین از بیمارستان ترخیص می‌شود.

در تاریخ ۹ آذرماه شیرخوار ۴۵ روزه با مشکل زمینه‌ای قبلی و با تشخیص احتمالی تشنج از شهرستان آبدانان اعزام شده و در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شده است.

طی روند درمان؛ این شیرخوار دچار دیسترس تنفسی و برادیکاردی می‌شود و به همین دلیل از تاریخ ۱۰ آذرماه( انتقال به PICU) تا زمان فوت یعنی روز ۱۳ آذرماه (در ساعت ۱۲:۴۵) چهار بار تحت عملیات احیای قلبی تنفسی قرار گرفت.

همچنین بر اساس اظهارات متخصصین درگیر در روند درمان و سایر حاضرین در جلسه بررسی پرونده شیرخوار مذکور؛ اقدامات احیاء مطابق با اصول علمی انجام گرفته و در آخرین احیا قلبی ریوی (ساعت ۱۲ ظهر) به مدت ۴۵ دقیقه تمام اقدامات لازم طبق پروتکل احیاء انجام شده و متاسفانه موفقیت آمیز نبوده است.

در پایان عملیات احیاء قلبی ریوی علاوه بر معاینات بالینی کامل توسط تیم احیاء؛ نوار قلب با دو دستگاه متفاوت گرفته شده که در هر دو ایزوالکتریک(خط صاف) مشهود بوده و صدور گواهی فوت بعد از معاینه مجدد و اطمینان از عدم وجود علائم حیاتی در حدود ساعت ۱۳:۲۵ دقیقه صادر و جسد به سردخانه بیمارستان منتقل شده است.

ضمناً جسد در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه با رضایت والدین تحویل آنان داده شد؛ لذا گواهی فوت صادره مشکلی نداشته و مورد تایید همه متخصصین حاضر در جلسه است در ضمن با توجه به وجود دو دستگاه اکسیژن ساز هر کدام با ظرفیت تولید ۶۰۰ لیتر در دقیقه در بیمارستان؛ اکسیژن مورد نیاز تمام بخش‌ها به صورت سانترال تامین شده و بنابراین در بخش اطفال نیز از کپسول اکسیژن‌ساز پرتابل استفاده نمی‌شود.

همچنین این بررسی‌های فوق‌الذکر در کمیسیون فوق تخصصی بیمارستان امام خمینی( ره) ایلام با حضور فوق تخصص قلب کودکان، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، فوق تخصص نوزادان و متخصص قلب( مدیر گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی) انجام شده و طبق اظهار نظرات این افراد؛ کلیه اقدامات درمانی مبتنی بر اساس دستورالعمل‌های علمی و دقیق انجام شده و CPR شیرخوار کاملا علمی و دقیق بوده و فوت آن نیز بر اساس شواهد و مستندات پرونده کاملاً صحیح بوده است.

لازم به ذکر است که مضاف بر نتیجه این کمیسیون فوق تخصصی؛ پرونده درمانی این شیرخوار جهت بررسی‌های بیشتر در اختیار مراجع قانونی از جمله سازمان پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی استان قرار گرفته است و در صورت تایید هرگونه قصور و کوتاهی توسط پزشکی قانونی و یا نظام پزشکی برابر مقررات برخورد خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    12 3
    جالبه!!! همه متخصصين همديگر را تاييد ميكنند!! پس چه كسي بايد داد اين خانواده را بستاند!!؟؟
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      3 1
      به خاطر این است که چاقو دسته خودش را نمی برد
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    8 2
    پول نداشتن رضایت دادن
  • احمد IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 2
    این همه متخصص مرگ و تایید می کنند.پس چطوری زنده شده؟؟؟
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 1
    دنیا یه جنگل بزرگه که در اون ضعفاء پایمال میشن... اون پدر و مادر اگه پول داشتند بار اول رضایت نمیدادن که دلبندشون ترخیص بشه
  • ایرانی GB ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 1
    دوستان عزیز که در مورد علم پزشکی تخصصی ندارند لطفا" نظرهای احساسی و بدبینانه ندن ... اینجور اتفاقات بندرت پیش میاد , هیچ پزشکی راضی به مرگ بیمار خودش مخصوصا" یک کودک نیست و پزشکها سعی خودشون رو برای نجات کودک انجام دادند. اگر یک کودک معصوم به این شکل فوت کرد دلیل بر بی کفایتی پزشکان ایرانی نیست کما اینکه کادر پزشکی ایران یکی از بهترین ها در دنیاست , من خودم در کشور انگلیس زندگی میکنم و با سیستم درمانی انگلیس کاملا" آشنا هستم و براحتی میتونم اینو بگم : سیستم درمانی کشور انگلیس در مقابل وزارت بهداشت کشور ایران هیچ حرفی برای عرض اندام نداره چون به مراتب از هر نظر مخصوصا" در مورد تشخیص نوع بیماری بیماران دارای عملکرد ضعیف و نا کارآمد هست و پزشکان انگلیسی به هیچ وجه سواد پزشکی پزشکان ایرانی رو ندارند و سهل انگار و بی حال و حوصله نسبت به بیماران هستند. درود بر تمامی کادر پزشکی و درمان وزارت بهداشت و درمان کشور عظیم الشان ایران با تشکر از عزیزانی که با عشق به میهن در نشریه اینترنتی مشرق نیوز انجام وظیفه میکنند
  • سعید MD ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 1
    پس کودک در سلامت مرده!!!اگر اینطور بوده پس شما هیچ اشاره ای به زنده شدن کودک و احیا مجدد ایشان توسط مرده شوی نکردید!!!اکودکی که ۲۴ ساعت در یخچال و سردخانه مقاومت میکند چطور تحت درمان و با حضور پزشکان میمیرد؟منظور مرگ اول ایشان هست.دوما چرا وقتی مرده شوی میتواند ایشان را احیا کند ،در بیمارستان مجددا با تلاش ایثارگرانه کادر درمان مجددا و بصورت واقعی فوت میکند؟
  • DE ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    2 0
    لطفا بعضی ها اینقدر داستان سرایی نفرمائید! از این اتفاقات نادر و استثنایی یعنی زنده شدن بعد ازمرگ تو همین خارج گاهی اتفاق می افته و باعث تعجب پزشکان میشه. حتی بزرگسالانی که دوباره زنده می شن میان از تجارب بعد از مرگشون تعریف می کنند. خدایا روح این کودک معصوم رو شاد کن و فرشته های کوچک و نازنین هم بازی اش باشن.
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 0
    خدا به پدر مادرش صبر بده
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 1
    اگه به خدااعتقادداشته باشیم، می‌فهمیم که این یک معجزه ی الهی بوده، هیچ پزشکی نمی‌خواد که سابقه ی چندین وچندساله اش را خراب کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس