تاثیری که کرونا بر بُعد اجتماعی و روانی انسان‌ها می‌گذارد

یک روانشناس درباره راهکارهای مقابله‌ای برای جلوگیری از اثرگذاری ویروس کرونا بر بُعد روانی و اجتماعی افراد، توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، سلامت روانی تنها شامل نداشتن بیماری روانی نیست بلکه توان واکنش در برابر انواع گوناگون تجربه‌های زندگی به‌صورت قابل انعطاف و معنی‌دار است، تعریف اخیر بهداشت روانی چنین است؛ "حالت توازان بین شخص و دنیای اطراف او و سازگاری شخص با خود و دیگران و هم‌زیستی بین واقعیت‌های خود و واقعیت‌های مردم و واقعیت‌های محیط زیست".

بیشتر بخوانید:

چاره بار روانی کرونا چیست؟

اما دو بُعد سلامت اجتماعی و روانی با شیوع ویروس کرونا تحت شعاع قرار گرفته و اگر توجهی نشود می‌تواند برای هر فردی مشکل ساز باشد دراین باره، مالک میرهاشمی روانشناس، اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته با شروع بیماری کرونا و جدی نگرفتن وضعیت به دلیل نبود آگاهی کافی از اتفاق پیش آمده، به تدریج باشیوع گسترده این ویروس آسیب‌هایی به ابعاد مختلف جامعه وارد شد مانند؛ فشار اقتصادی، آماربالای مبتلایان، مرگ و... ، که بطور اولیه یا ثانویه آسیب‌هایی بر بُعد اجتماعی و روانی افراد به وجود آورد.

بیشتر بخوانید:

این باورها درباره کرونا اشتباه است!

وی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار این ایام را تغییر سبک زندگی مردم دانست و افزود: قبل از شیوع این ویروس افراد تعاملات اجتماعی و سبک زندگی منحصر به فرد خود را داشتند، اما با فاصله اجتماعی که میان مردم ایجاد شد و تغییر در سبک زندگی ما ایرانی‌ها، به نوعی رفتارهای ما تحت شعاع قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

کرونا چه عوارض طولانی مدتی دارد؟

میرهاشمی ادامه داد: کم رنگ شدن صمیمیت‌ها سبب ایجاد خلاء‌های عاطفی و... می‌شود که این مسئله آسیب‌های خاص خود را در پی دارد. همچنین موضوع قرنطینه و ماندن در خانه نیز درگیری‌های خانوادگی را علی‌رغم اینکه فرض می‌شد فرصتی برای ارتباط و باهم بودن است، زمینه ساز بحران شده است.

وی افزود: باتوجه به مجازی بودن آموزش‌ها و اینکه دانش‌آموزان ماه‌ها می‌شود که به مدرسه نرفته‌اند، سرگرمی آنان نیز دچار تغییراتی شده که باید مورد توجه قرار گیرد، اما اگر بچه‌ها اصول رفتاری درستی نداشته باشند یعنی در تخت‌خواب در کلاس‌های مجازی آنلاین شوند و... می‌تواند در رفتار والدین اثر گذار باشد. بهتر است شب زود بخوابند، صبح زودتر بلند شوند، صبحانه میل کنند و در شرایط مناسب در کلاس‌ها حاظر شوند.

این روانشناس با اشاره به اثرگذاری ویروس کرونا بر بُعد روانی انسان‌ها، تصریح کرد: قرار گرفتن در معرض استرس و فشارهای روانی سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود یعنی مدام دچار وسواس فکری مبتلا شدن، بهبود پیدا نکردن شرایط، مرگ و.... می‌شویم و این هیجانات که به طور منفی در انسان ظاهر می‌شود می‌تواند در بُعد روانشناختی آن به مرور تاثیر گذار باشد.

میرهاشمی گفت: دولت وظیفه دارد با انجام تدابیر لازم مردم را از فشارهایی که به ابعاد مختلف جامعه وارد شده، رها سازد، البته مردم نیز باید در این امر یاری رسانند. اما فراموش نشود که فشار ایجاد شده در ابعاد مختلف به خصوص (اقتصادی) می‌تواند آسیب‌های روانی و اجتماعی برای مردم به همراه داشته باشد و موجب گسترش ناامیدی شود که به لحاظ روان‌شناختی افسردگی و عُزلت نشینی را در پی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس