کد خبر 1151742
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
معادن سنگ

نگاهی به ظرفیت معادن کشور از جمله غرب کشور به خوبی نشان می دهد که این منطقه در جایگاهی ممتاز در رده معادن سنگ و طلا قرار دارد اما دریغ از اینکه از این معادن در راستای توسعه آنجا استفاده ای شود.

به گزارش مشرق، معادن کشور خصوصا معادن استان کردستان یکی از ظرفیت های بالقوه ای هستند که متاسفانه عزم جدی برای تبدیل این ظرفیت به یک استعداد بالفعل وجود نداشته است و سال های زیادی است که معادن این استان به کام استخراج کنندگان و به نام مردم در حال فعالیت آن هم بدون هیچ نوع گزارشی هستند و کسی از عملکرد این معادن و یا میزان سوددهی آن ها اطلاعی ندارد.

این در حالی است که استان کردستان در زمره محروم ترین استان های کشور قرار دارد حال آنکه 50 درصد از طلای کشور از این استان استخراج می شود.

بی اعتنایی دولت های متفاوت در دوره های مختلف به این ظرفیت ها مانع از رشد اقتصادی استان در جهات متفاوتی چون ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردم بوده است و زمینه فقر و تنگدستی مردمان این دیار را به ارمغان آورده است که در این بین روند رو به رشد آمار آسیب های اجتماعی را شاهد هستیم و معضلاتی چون طلاق، اعتیاد، خودکشی، بزهکاری های اجتماعی، درگیری های خانوادگی، بیکاری،دزدی و تکدی گری سیر صعودی به خود می گیرند.

حضور سرمایه گذاران خارجی در معادن استان کردستان از یک سو و بی توجهی مسئولین در توجه به میزان درآمد این معادن از سوی دیگر دلیلی بر عدم توسعه استان در جهات مختلف بوده است که هم اکنون با عناوین متفاوت خودنمایی می کند.

نبود نظارت مستقیم بر میزان درآمد معادن و نیز عدم تخصیص بودجه مصوب شده ای در طول سال برای رشد و توسعه شهری از طریق درامدهای معادن استان کردستان راه نفوذی برای سرمایه گذاران ایجاد نموده است تا بی دغدغه از پاسخگویی به دنبال توسعه درامدهای خود باشند.

از سویی دیگر بسیاری از جوانان تحصیلکرده شهرستان های استان کردستان که از بیکاری و نبود شغل پایدار در رنج و عذاب هستند به ناچار برای کارگری و امرار معاش به این معادن روی می آورند و در سخت ترین شرایط با حداقل دستمزد فعالیت دارند در حالی که این معادن می توانند هر جوان کردستانی را به یک کارآفرین تبدیل نمایند.

معادن غنی فراوانی در کردستان وجود دارد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌آمده از این معادن، خام به بازار عرضه می‌شود که می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کرد.

خام فروشی معادن آهن بیجار بلای جان مردم و جاده ها

یکی از ظرفیت های بیجار گروس که با برنامه ریزی مدون می تواند موجب پیشرفت و توسعه شهرستان شود وجود معادن آهن در بخش کرانی به مرکزیت حسن آباد یاسوکند است اما نبود برنامه ریزی مناسب برای استفاده از این ظرفیت مهم و خام فروشی باعث شده، بیجار گروس سهم چندانی از این منابع خدادادی نصیبش نشود.

کیمیا معادن سپاهان بیجار یکی از معادن این شهرستان است که از سال 86 به طور رسمی در محدوده معدنی سراب شهرک فعالیت خودش را آغاز کرده است و اقدامات اکتشاف معدن و تهیه نقشه توپوگرافی و حفاری‌های این معدن طی دوسال به پایان رسیده است.

این معدن با 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری و با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده فعالیت خود را آغاز کرده است و برای 120 نفر به صورت مستقیم و 250 نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

جلوگیری از خام فروشی موضوعی است که این روزها از آن زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم. رویکرد تازه‌ای که قرار است به معدن و مهم‌تر از آن صنایع معدنی جان دوباره بدهد.

جلوگیری از خام فروشی از جملات آشنایی است که مسئولان استان کردستان نسبت به آن تاکید فراوان دارند اما متاسفانه تا کنون اقدام خاصی در راستای آن صورت نگرفته است.

در حال حاضر سهم استان کردستان از بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی به دلیل خام فروشی مواد، برجای گذاشتن هزینه سنگین راه‌سازی، استهلاک و فرسوده کردن آسفالت جاده و آلودگی ناشی از تردد بیش‌ازاندازه خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محورهای این استان است.

شهرستان بیجار به دلیل پراکندگی و گسترش معادن در بخش های مختلف آن، از ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد شغل برخوردار است. ایجاد بخش های فرآوری مواد معدنی در کنار استخراج معادن، علاوه بر ایجاد شغل برای تعداد بالایی از افراد، سبب کسب سود بیشتر ودر نتیجه سرمایه گذاری در بخش های مختلف شهرستان نیز خواهد شد. اما متاسفانه کم کاری و کم توجهی مسئولان به انبوه مشکلات و معضلات فرا روی بیجار، سبب مغفول ماندن از فرصت های متعدد بر اثر نگرش های سلیقه ای، شخصی و باندی شده است.

خام فروشی مواد اولیه تولید مصنوعات سنگ در قروه 

خام فروشی و صادرات بی رویه مواد اولیه تولید مصنوعات سنگ به چین دیگر معظلی است که در معادن استان کردستان خودنمایی می کند و متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولین از این ظرفیت گرانسنگ تنها زحمات آن نصیب مردم استان کردستان می شود.

خام فروشی سنگ و ضایعات سنگ با قیمتی پایین تر از ارزش وجودی سنگ های استخراج شده امروز به نگرانی گسترده ای در داخل استان کردستان دامن زده است و منابع عظیم خدادادی به بهایی اندک از کشور خارج می شوند تا به عنوان سنگ های تزیینی با قیمتی چندین برابر یکبار دیگر به خاک کشور بازگردند و با سختی و مشقت بسیار در اختیار مردم قرار گیرند.

متاسفانه عدم توسعه صنایع تبدیلی یکی دیگر از پایه های لنگ صنعت و معدن استان کردستان را به رخ می کشد که نمی توان از ظرفیت معادن این استان استفاده نمود و به ناچار باید با خام فروشی نمک بر زخم دهان باز کرده ریخت.

نبود کارخانجات تبدیلی و تولیدی بخصوص در حوزه صنایع سنگ و عدم حمایت مناسب از کارآفرینانی که با اندک سرمایه نسبت به راه اندازی واحدهای تولید مصنوعات سنگ قدم برداشته اند دیگر دلیلی است که باعث شده است تا خام فروشی بر تولید و تبدیل پیشی بگیرد و فرسودگی و بیماریهای ریوی و تنفسی تنها دست مزد استخراج سنگ از معادن استان کردستان باشد.

نبود جاده دسترسی بین معادن

متاسفانه بی توجهی به معادن استان کردستان تنها به اینجا ختم نمی شود و نبود جاده های دسترسی به معادن نیز از دیگر معضلاتی است که بیشتر مردم استان کردستان بخصوص در روستاهای اطراف معادن با آن درگیر هستند.

خطرات جاده ای برای کودکان و نوجوانانی که خانه های انها در مسیر جاده های معادن استان کردستان قرار دارد از یک سو و میزان آسیب وارد شده به جاده های نفس بریده استان کردستان از سوی کامیون های حامل پوکه و سنگ از سوی دیگر دلیلی بر آن شده اند تا نگرانی خانواده های کردستانی از وجود معادن دوچندان باشد.

تخریب جاده ها و نیز ایجاد آلودگی صوتی و تنفسی از سوی برخی کامیون ها امروز به معضلی غیر قابل تحمل برای مردمان روستایی در اطراف معادن تبدیل شده است.

تخریب برخی از منازل مسکونی به دلیل انفجارات ناشی از اکتشافات در معادن سنگ و طلا دیگر دغدغه ای است که خانواده های ساکن روستاها در اطراف معادن با آن رو برو هستند و در این میان نه تنها خسارتی به این افراد پرداخت نمی شود بلکه هیچ مقام مسئولی نیز حاضر به پاسخ گویی در این موارد نیست.

کلام آخر

اگر چه معادن استان کردستان در طول این سال ها مورد بی مهری دولتمردان قرار داشته اند و شرایط به گونه ای نبوده است تا بتوان از ظرفیت این معادن در مسیر توسعه استان بهره ای برد اما مردم استان کردستان انتظار دارند که دولتمردان شرایط را برای حضور سرمایه گذارانی داخلی با عقد قراردادهایی که منافع مردم استان را نیز تامین نمایند فراهم کنند تا بتوان مانع از خروج سرمایه های خدادادی از استان کردستان شد.

منبع: کردتودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    از این مسخره تر نمیشه. شما در قدرت و سمت هستید دستور بدید که خام نفروشید. و اگر اینکار را انجام نمی دهید پس خائن به کشور هستید و بجرم خیانت بدون دادگاهی مستحق اعدام هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس