معرفی مواد اولیه مورد استفاده در روش قالبگیری تزریقی

مقدمه

با پیشرفت تکنولوژی، روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای تولید محصولات پلاستیکی بوجود آمده است. در بیشتر این روش‌ها، از گرانول به عنوان ماده اولیه برای تولید محصول نهایی استفاده می‌شود. دلیل این انتخاب، سهولت استفاده از گرانول در تولید است؛ بنابراین تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پودرهای پلیمری، از شکل گرانولی آن استفاده کنند. یکی از ملاک‌ها برای نام‌گذاری گرانول‌ها، روش تولید است. گرانول‌ها، در بیشتر موارد توسط دو روش متداول قالب‌گیری تزریقی و قالب‌گیری بادی به محصول نهایی تبدیل می‌شود. بنابراین، بر اساس روش تولید، استفاده از دو دسته مهم گریدهای تزریقی و بادی در صنعت مرسوم است. در این مقاله به معرفی انواع گرانول تزریقی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

روش قالب­گیری تزریقی، یکی از روش­های مهم و مرسوم در تولید محصولات پلاستیکی نظیر سبد، سطل، پالت و ... است. زمانی که حرف از گرانول تزریقی می­زنیم، منظورمان گریدهای مختلف مواد پلیمری است که به شکل گرانول، در فرآیند تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می­گیرند. این گرانول­ها، معمولا به دو روش خشک و رشتهای تولید می‍شوند و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند.

شکل 1) دستگاه تزریق پلاستیک (روش قالبگیری تزریقی)

انواع گرانول‌های تزریقی در صنعت پلاستیک

گریدهای تزریقی، کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارند و برای تولید محصولات پلاستیکی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرانول پلی اتیلن تزریقی، گرانول پلی پروپیلن تزریقی، پلی استایرن، آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و Nylon، مهم‌ترین موادی هستند که با استفاده از روش تزریق پلاستیک، به محصولات متنوع پلاستیکی تبدیل می‌شوند. در ادامه، به بررسی این مواد خواهیم پرداخت.

1) گرانول پلی اتیلن تزریقی

در حال حاضر یکی از پرکاربردترین انواع گرانول‌های تزریقی که در بازار تولید می‌شود، گرانول پلی اتیلن است. این نوع گرانول‌ها، می‌تواند از پودر درجه یک پلی اتیلن تهیه شود که خواص و کیفیت بسیار عالی دارد ولی هزینه آن نیز بالاست، یا این‌که می‌تواند از مواد بازیافتی تهیه‌ شود که خواص آن با مواد درجه یک (آن-گرید) متفاوت است ولی هزینه آن پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. از گرانول بازیافتی می‌توان در محصولاتی که حساسیت بالایی ندارند و تلورانس خواص گرانول تا حدی قابل قبول است، استفاده کرد. به طور کلی درصد زیادی از مواد پلاستیکی بازیافتی که برای ساخت گرانول از آن‌ها استفاده می‌شود، جز خانوادة پلی اتیلن هستند.

پلی اتیلن سنگین (HDPE) و پلی اتیلن سبک (LDPE) از انواع مهم پلی‌اتیلن‌ها هستند که در کاربردهای تزریقی هم به کار می‌روند.

1-1) گرانولی پلی اتیلن سنگین تزریقی (HDPE)

پلی اتیلن سنگین تزریقی یا گرانول سنگین تزریقی سختی بالایی دارد، مقاومت شیمیایی آن مناسب است، نفوذپذیری پایینی دارد و همچنین دارای خواص دی الکتریک است. با افزایش چگالی این ماده، خواص گفته‌شده نیز افزایش می‌یابند.

پلی اتیلن سنگین تزریقی، در گریدهای مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از این گریدها خواص و ویژگی‌های خاص خود را دارند و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول در گریدهایی همچون HI500، 62N07، 5218، 52518، 52B18، 52505 و ... توسط پتروشیمی‌هایی مانند بندرامام، جم، لرستان، باختر، ایلام و تبریز، تولید می‌شود.

این گرانول به طور عمده در تولید نوار جهت دار، کیسه بافته‌شده، ، لوله‌ها، فیلم‌ها، ظروف صنعتی حجیم و سایر محصولاتی که به روش تزریقی تولید می‌شوند، کاربرد دارد.

2-1) گرانول پلی اتیلن سبک (LDPE)

گرانول پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)، که در صنعت تحت عنوان گرانول سبک خطی هم شناخته می‌شود، چگالی پایینی دارد و برای تولید آن از روش فشار پایین استفاده می‌شود. نام دیگر این محصول، گرید فیلم است. این گرید، به دلیل شاخه‌های جانبی کوتاه و دانسیته کمی که دارد، خواص کشسانی و مقاومت کششی مناسبی دارد، به همین دلیل از گریدهای پرمصرف برای تولید فیلم های پلی اتیلنی یا نایلون و نایلکس به شمار می‌آید.

گرانول پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)، به طور کلی دارای مزایا و معایبی است؛ به طوری که می‌توان گفت این نوع ماده فرآیند پذیری خوبی داشته و در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و از این رو می ‌توان از آن در ساخت وسایل مختلفی استفاده کرد. همچنین دقت داشته باشید، این نوع پلی اتیلن قیمت کمی داشته و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی بالاست. این ماده همچنین در برابر اکسید کننده ها پایداری داشته و به راحتی اکسید نمی‌شود.

2-گرانول پلی پروپیلن تزریقی (PP)

گرانول پلی پروپیلن (PP) را می‌توان به راحتی به هر شکلی به راحتی تبدیل کرد، از همین رو کاربرد زیادی در صنعت پیدا کرده‌است. از ویژگی‌های بارز این گرانول می‌توان به قیمت مناسب و وزن سبک آن اشاره کرد. کابرد عمده گرید پلی پروپیلن تزریقی، در صنعت بسته‌بندی است. علاوه بر این، در تولید اسباب‌ بازی‌های پلاستیکی، بطری‌ها، روکش سیم‌ها، لوله‌های انتقال آب و فاضلاب، تجهیزات پزشکی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- پلی کربنات (PC)

پلی کربنات نوعی از پلیمرهای شفاف است که در روش تزریقی برای ساخت وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شفاف بودن و امکان انتقال نور از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی‌کربنات است. از پلی کربنات تزریقی برای تولید محصولاتی نظیر چراغ خودروها، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، محصولات مصرفی و ... استفاده می‌شود. یکی از نقص‌های این گرانول استعداد ترک خوردگی بالا در برابر ضربه است.

4- پلی استایرن (PS)

پلی استایرن یکی دیگر از انواع مواد تزریقی پرکاربرد است. این محصولات، دارای انواع Food-safe است. از پلی استایرن در صنعت بسته‌بندی و لوازم خانگی استفاده می‌شود. یکی از معایب پلی استایرن، خواص مکانیکی ضعیف آن است. باید به این نکته توجه کرد که از پلی استایرن در صنایع خاصی می‌توان استفاده کرد.

5- سایر گرانول‌های تزریقی

علاوه بر موارد ذکرشده، انواع دیگری از گرانول‌های تزریقی نیز وجود دارند که در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این مواد، می‌توان به ABS، Nylon (PA 6, 66, 11)، Derlin (POM)، PEI (UItem) و PEEK اشاره کرد.

جمع بندی

انتخاب مواد در صنعت، با توجه به نوع کاربرد، هزینه‌های تولید، روش‌های تولید و خواص نهایی محصول صورت می‌گیرد. گرانول‌های تزریقی، به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند و با استفاده از روش‌های تزریق پلاستیک به محصولات پلاستیکی متنوعی تبدیل می‌شوند. هر کدام از گریدهای تزریقی ذکرشده در این مقاله، با توجه به خواصی که دارند، در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولیدکنندگان، باید با توجه به کاربرد مدنظرشان، گرانول مناسب را انتخاب کنند و نسبت به تهیه آن اقدام کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع گرانول تزریقی، کسب مشاوره، استعلام قیمت و خرید انواع گرانول تزریقی، می‌توانید به سایت شمس جاوید مراجعه کنید و یا با شماره 02122895250 تماس بگیرد.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس