کد خبر 1150561
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
آغاز شمارش معکوس برای عرضه نخستین املاک بانکی در بورس کالا

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای سال تا پایان هفته اول آذرماه ۹۹ از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت تا رکورد ارزش سالانه معاملات بورس کالا از ابتدای تاسیس، در حدود ۹ ماهه امسال شکسته شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای سال تا پایان هفته اول آذرماه ۹۹ از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت تا رکورد ارزش سالانه معاملات بورس کالا از ابتدای تاسیس، در حدود ۹ ماهه امسال شکسته شود؛ پیش از این رکورد بالاترین ارزش معاملات به سال ۹۷ با ۱۷۷ هزار میلیارد تومان اختصاص داشت و سال گذشته نیز  ارزش کل معاملات ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود.

بیشتر بخوانید:

شرایط مثبت سرمایه گذاری در بورس

بررسی آمار بورس کالای ایران بیانگر آن است که ارزش معاملات این بورس در سه بازار فیزیکی، مشتقه و مالی از ابتدای سال تا هفتم آذر ماه با رشد ۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۲۰۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان رسیده است.

دادوستد ۲۲ میلیون تن کالا

در این بین سهم بازار فیزیکی از کل ارزش معاملات بورس کالا بیش از ۱۷۲ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان برآورد شده که به لحاظ ارزش رشد ۱۰۴ درصدی داشته است. حجم معاملات بازار فیزیکی نیز با رشد ۳۵ درصدی از ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۲۴۵ تن در سال گذشته به ۲۲ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۲۵ تن از ابتدای سال تا پایان هفتم آذر ماه رسید.

در بازار فیزیکی اگرچه بیشترین حجم معاملات مربوط به فرآورده های نفتی با معامله ۱۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۳۴۱ تن محصول بود اما محصولات صنعتی و معدنی بیشترین ارزش معاملات را با ۹۱ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داده اند. حجم معامله محصولات صنعتی و معدنی در این مدت ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۱۷ تن بوده است.

ارزش معاملات فرآورده های نفتی در مدت مذکور نیز در بورس کالا بالغ بر ۳۲ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان ثبت شد.

حجم معاملات محصولات پتروشیمی نیز در این مدت ۳ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۲۱ تن به ارزش ۴۷ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان اعلام شده است.

در بازار فرعی نیز ۷۵ هزار و ۴۳۱ تن محصول به ارزش ۳۹۲ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفته است که به ترتیب رشد حدود ۲۴ درصد به لحاظ حجم و ۲۵.۸ درصد از نظر ارزش داشته است.

در تالار کشاورزی هم ۱۵ تن محصول به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته و فعالان بازار در این حوزه شاهد تمرکز بورس کالا در خصوص ورود محصولات کشاورزی به بازار مشتقه و مالی بودند.

رشد نماگرهای بازار فیزیکی

این گزارش می افزاید، در تالار محصولات صنعتی و معدنی رشد ۴۳ درصدی حجم و ۱۵۷ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسیده و در تالار محصولات پتروشیمی رشد حجم معاملات ۲۳ درصد و افزایش ارزش معاملات ۷۹ درصد بوده است. تالار فرآورده های نفتی نیز در بورس کالا رشد ۳۴ درصدی حجم و ۴۸ درصدی ارزش را تجربه کرده است. در بازار فرعی نیز افزایش ۲۴ درصدی حجم و ۲۵ درصدی ارزش معاملات ثبت شد.

رشد حجم معاملات بازار مشتقه

به گزارش «کالاخبر» در بازار مشتقه بورس کالا نیز از ابتدای سال تا پایان هفته اول آذر ماه رشد ۱۴ درصدی حجم معاملات به چشم خورد و مجموع قراردادهای مشتقه در این مدت ۱۱ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۹۸۲ قرارداد به ارزش ۱۵ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان گزارش شده است که از این میزان ۱۱ میلیون و ۱۷۱ هزار قرار مربوط به قراردادهای آتی و بیش از ۲۴ هزار قرارداد مربوط به قرارداد اختیار معامله بوده است.

غوغای بازار مالی

در بازار ابزارهای مالی متشکل از سه بازار اوراق سلف موازی، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی، جمع تعداد قراردادها بیش از یک میلیارد و ۸۷ میلیون و ۶۳ هزار قرارداد به ارزش تقریبی ۱۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان بوده است که از این رقم بیش از ۵۰ میلیون و ۶۵ هزار قرارداد مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد، ۸۴ میلیون و ۳۸۵ هزار قرارداد مربوط به گواهی سپرده کالایی و ۹۵۲ میلیون قرارداد مربوط به صندوق های سرمایه گذاری کالایی بوده است. در این بین ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی به ۶ هزار و ۷۴ میلیارد تومان، ارزش قراردادهای سلف موازی استاندارد به ۳ هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان و ارزش معاملات صندوق سرمایه گذاری به ۴ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسید.

رشد متغییرهای بازار مالی بورس کالا بیانگر توسعه این بخش و اقبال مناسب فعالان بازار و سرمایه گذاران است چراکه حجم و ارزش معاملات اوراق سلف به ترتیب ۱۳۳ و ۴۲۵ درصد، حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده ۱۲۹ و ۱۷۴ درصد و حجم و ارزش معاملات صندوق های کالایی ۶۹ و ۳۴۱ درصد افزایش یافته تا حجم و ارزش کلی بازار مالی بورس کالا در این مدت با رشد ۷۵ و ۲۶۳ درصدی روبه رو شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس