کد خبر 1150466
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
رضا سراج

فاز اول، ایجاد جنگ روانی- ادراکی از احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به ایران در مدت زمان باقی مانده از دولت ترامپ بود.

به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج، کارشناس مسائل راهبردی درباره شکست سیاست های آمریکا علیه ایران در کانال تلگرامی خود نوشت: محور غربی، عبری با وقوف به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، طرحی استراتژیک را علیه ج.ا.ا اجرایی نمود که شهادت دانشمند برجسته‌ی هسته‌ای و دفاعی کشورمان، حلقه‌ای از زنجیره آن بود.

طراحی استراتژیک نظام سلطه

فاز اول، ایجاد جنگ روانی- ادراکی از احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به ایران در  مدت زمان باقی مانده از دولت ترامپ بود. مرحله دوم این طرح راهبردی، باور پذیر و معتبر ساختن وقوع حمله بود که با تحرکات نظامی و انتقال تجهیزات تهاجی امریکا به منطقه انجام شد. در پاسخ به دو گام ذکر شده، دشمنان باید سیگنال استقبال از مذاکره را از داخل ایران دریافت می‌کردند که البته ارسال شد. در فاز سوم طراحی استراتژیک، ایران باید تا استقرار دولت بعدی آمریکا (ترامپ/بایدن) در کاخ سفید به سمت بی‌عملی سوق داده می‌شد.

از این رو تحمیل هزینه به ایران با ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخری زاده در دستور کار قرار گرفت. در ادامه این سناریو، همزمان دو مرحله باید اجرایی می‌شد.

از یک سو کشورهای اروپایی باید در تبادل و تعامل دیپلماتیک، ایران را به خویشنداری، بخوانید بی‌عملی، دعوت می‌کردند و از سوی دیگر با جنگ ادراکی، اینچنین القاء می‌کردند که اقدام تروریستی یک دام است تا ایران وادار به اقدام نگردد. سیاستگزاران و کارگزاران این طرح استراتژیک در فاز پایانی بر این انتظار بودند که ایران با بی‌عملی و دست خالی به میز مذاکره کانالیزه خواهد شد و بناچار مزیت‌های راهبردی جدیدی در قبال بازگشت آمریکا به برجام از ایران ستانده می‌شود.

با رو شدن دست دشمنان، حالا نمایندگان مجلس از قانون اقدام راهبردی در حوزه هسته‌ای رونمایی خواهند کرد تا اولین گام ایران در پاسخ به طراحی استراتژیک دشمنان و محاسبه پذیر ساختن آنان برداشته شود. البته قانون اقدامات راهبردی در مورد درصد و ظرفیت غنی‌سازی ارونیوم، لغو پروتکل و... تنها بخشی از اقدامات متقابل ایران است و الباقی بعدا صدایش درخواهد آمد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۱۲۵ IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    59 37
    احسنت
  • ملت IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    49 11
    دولت به هر قیمتی برجام پاره شده را میخواهد تا حرفش را ثابت کند و کم نیارد
    • علی مشهدی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      1 1
      اتفاقا بعد از حدود ۶ سال از گذشت برجام که هیچ خیر و برکتی برای ایران و مردمش نداشت……!!! الان طرفداران برجام بی فرجام…… جاهلان و عاشقان سینه چاک کدخدا هستندو عالمان و مردم غیرتمند و خردمند و فهیم ایران، مخالف این وضع یکطرفه هستند، که صنعت هسته ای ایران تعطیل، تحریم های گوناگون حتی دارویی علیه ملت ایران برقرار، ترور دانشمندان هسته ای و دفاعی ادامه دار و …… پس نتیجه میگیریم ماندن در این برجام بی فرجام ……!!!؟؟؟ عین جهالت است و تسلیم و ذلت و بی عقلی ……… احسنت بر این مجلس انقلابی حالا ببین از کدام گروهی ……!؟!
  • سیاوش IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    46 7
    آمریکا و اسراییل جرات حمله به ما را ندارند. ما ملت ایران ترس از جنگ نداریم من شخصا دوست دارم جنگ بشود و فرصتی پیدا کنم پند تا اسراییلی شکار کنم
    • قشقایی IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 19
      جنگ جنگ نکن شما تو گیییگیببی گیر کردین مگه جنگ شوخی
  • سارا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    41 13
    عجججججججججببببب دیگه باید چکار کنن که شما باور کنید به شما حمله شده. ها؟؟؟؟؟؟
    • ڪیان IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      18 4
      حرص‌نخور‌#انتقام‌میگیریم.اندڪی‌صبر..سحرنزدیڪ‌است. مراقب‌باشیم‌ازحول‌حلیم‌‌نیوفتیم‌تو‌دیگ‌حلیم!
    • محمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      1 0
      این دوستان همند دارن با مردم ما تمرین نظامی میکنند
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      1 2
      اینقد از جنگ نترسیدترسوها،ما ملت امام حسینیم ذلت نمی پذیریم.
    • ڪیان IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 0
      ۱۷:۳۲ڪافر‌همه‌را‌به‌ڪردارخویش‌پندارد! ڪسی‌از‌جنگیدن‌واهمه‌نداره‌پسرشجاع،قد‌دهان‌مبارڪت‌لب‌به‌ سخن‌بگشا. ممنون‌ازت
  • عبدالله IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    31 5
    دوست عزیز پیام قرآن و دستور دین ما این است: اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم
    • یک انقلابی GB ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 0
      احسنت به قول رهبری ترسو ها حق صحبت و حرف زدن در مورد عقل و...را ندارند به قول شهید حاج احمد کاظمی ما امروز دریایی از دانش و تجربه هستیم انقدر نگیر آمریکا فلان آمریکا فلان آمریکا غلط کرد واقعا چه کسانی را داشتیم و قدر ندانستیم
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 18
    مشکل خودتونه
  • صادق IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    4 1
    صهیونیست ها اهداف کاملا حساب شده ای را از این اقدام تروریستی در نظر داشتند ، از این رو اقدام متقابل ما نیز باید کاملا حساب شده و بر مبنای نیت خوانی آنان باشد . به نظر می آید آنان در پی رقم زدن بازی برد برد به نفع خویش هستند . از یک طرف اقدام متقابل ایران در زمان باقی مانده ی ترامپ تبعات پیشبینی ناپذیری برای ایران خواهد داشت ( چه از نظر واکنش های سخت متقابل ترامپ و رژیم صهیونیستی و چه از نظر اثر آن بر تضعیف دیپلماسی پیش رو با دولت بایدن ) و از سوی دیگر خویشتن داری ایران نیز این پیام را برای همه اعم از مردم و متحدان ایران و به ویژه دولت آینده ی بایدن خواهد داشت که استیصال اقتصادی و انفعال حاکمیتی ایران به سطحی رسیده که ایران از واکنش به اقدام گستاخانه و تحقیرآمیز رژیم صهیونیستی از ترس به خطر افتادن روند دیپلماسی با دولت بایدن دست کم در کوتاه مدت صرفنظر کرده است . حال آنکه ایران حتی اگر صرفا نگران دیپلماسی آینده با دولت بایدن هم باشد نباید از این واقعیت غفلت کند که خطر و اثر خویشتن داری در تضعیف دیپلماسی عزتمندانه و موثر با دولت بایدن از خطر اقدام متقابل اگر بیشتر نباشد ، کمتر نیست !! تله ی اصلی طراحان ترور شهید فخری زاده برای ایران همین است . واکنش ایران در دوره ی ترامپ به یک صورت دیپلماسی با دولت بایدن را به بن بست میکشاند و عدم واکنش به موقع ایران نیز به صورتی دیگر دیپلماسی عزتمندانه را برای ایران غیرممکن خواهد ساخت ! پس چه باید کرد ؟! به نظر نگارنده در صورت امکان ، اقدام متقابل حساب شده صرفا علیه رژیم صهیونیستی ( نه آمریکا و عربستان ) در آخرین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید به عمل آید اما بدون قبول مسئولیت رسمی به گونه ایکه افکار عمومی داخل و خارج کاملا پیام وقوع انتقام ایران را دریافت کنند. ولی لطفا قبل از آن استراتژی تبلیغاتی آن تدوین شود تا از افتضاح چند گویی و پراکنده گویی و متناقض گویی در بیان روایت ماجرا جلوگیری شود !!!
  • ناشناس IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    10 0
    باید یه فکری به حال این جماعت که به فکر سیب گلابی برجام هستن و میخوان ای تز شکست خوردشون همچنان ادامه بدن کرد. همه تو یه کشتی هستیم و این جماعت فقط قسمت خودشون سوراخ نمیکنن. بلکه با این نظریه مسخره سازش وادادگی و اینکه هر چی که طرف امریکا یی میخواد بهش بدیم کشور یه سمت لیبی عراق شدن پیش میبرن
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    14 5
    جرات دارند به ایران حمله کنند تا یکبار برای همیشه جهان را از لوث وجود اسرائیل و نیمچه کشور های مزدور حاشیه خلیج‌فارس پاک کنیم و خیال همه را راحت کنیم
  • مسعود دیپلمات IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    30 2
    برخلاف توقع حسن روحانی و همدستانش که سیگنال استقبال از مذاکره را می فرستند، آمریکائی ها به هیچ وجه خواهان مذاکره به معنی مصطلح و واقعی آن نیستند! بلکه منظور آنها از مذاکره ، تسلیم ایران در برابر شرایط آنها است و بس. مذاکره از منظر جایگاه قدرت فقط همین معنی را دارد و لاغیر. حال اگر می خواهند مذاکره کنند، یعنی اینکه تسلیم شوند مانند دفعه قبل که حاصل آن برجام بود، آنوقت جواب خون شهیدان حاج قاسم و فخری زاده را چه خواهند داد؟! بنابراین، اول باید انتقام خون این شهیدان گرفته شود تا موضوع لوث نشود. ثانیا اینبار حمله به خاک ایران صورت گزفته است، لذا انتقام هم باید در خاک فلسطین اشغالی انجام شود و نه جای دیگر. پیشنهاد من موشکباران یکی از ادارات دولتی است.
    • م IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 0
      دولتهای اروپایی و آمریکا و حتی عربهای خلیج فارس تا روسیه وجین می دانند که دولت ایران توان مذاکره را نذارد حتی فاقد پرستیژ مذاکره است آنها حتما رسانه های ایران را دنبال می کنند و این افول قدرت دولت را حتی در روسیه و عربستان و چین مشاهده کرده اند اینکه ندانیم نشست پممو و نتانیاهو و چند فرمانده بلند پایه آسیایی در جولان اشغالی و تکرار آن در امارات و بحرین و همان و ابعاد کوچکتر در قره باغ طبق اخبار واصله و انفال پهبادهای اسرائیلی به مرزهای شمالی و مانورهایی پهبادی و بمب افکنها واستقرلر چندین هواپیمای بی ۵۲ در کردستان عراق و اردن و شاید امارات با واکنش‌ها ی نیروی دریایی سپاه و ارتش و افزودن چند ناو و ناوچه و نشان می داد فرماندهان بلند پایه و هوشیار نظام امام حرکات دشمن را رصد می کنند با یک نگاه اجمالی صلح قره باغ با وساطت و تحکم روسیه و جشن مردم با پرچم اسراییل در آذربایجان و هوشیاری و شجاعت سردار قاانی با سفر به عراق و.. بسیاری از فریضه ها را باطل کرد و عملا تحرکات دولت را پیگیری بدنامی را به صفر رساند چرا ظریف به روسیه نرفت پاسخ دیگری به نویسنده مقاله است که حتما کنار پکیج ترم و گرم و ماهواره و ال ای دی ۵۳ اینچ حکایت دارد اما اگر برگردیم و سخنان درد باز نظامیان شجاع سپاه و ارتش را در چند روژ قبل دوباره بخوانیم و سخنان نتانیاهو و پمئو و بن جمیر وهابی را هم در می یابیم که بر خلاف مجلس دلاوران سپاه و ارتش تحرکات و سخنان پیش رست اگه و شجاعانه ای داشتند که درک بالا و والای آن دلاوران حکایت دارد فقط اگر کمی دقت می شد ..بگذریم منتظر نتیجه مصوبات مجلس می مانیم گرچه من احساسی عمل کردن و تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام را برعکس امروز شاهدیم هوشیاری حضرت امام ره که گاهی نمایندگان مجلس که مورد نقد حضرت آقا قرار گرفته بودند هم در سخنان در نشستها و گعده های دوستانه که گاها به بیرون رخنه می کند ان هم شفاهی که آرزو می کنی ای کاش دروغ باشد در قم و مشهد زمینه ایجاد نفاق در ولایت پذیران واقعه ای است امید که بهترین تصمیمات گرفته شود دشمن شکست دیگری متحمل شود سایه حضرت آقا مستدام
  • هادی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    5 10
    چقدر فکر کردی تا به این نتیجه رسیدی؟!
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    10 9
    میخوام به اصلاح طلبا بگم واقعا اگه یایدن انقدردوست شماست که با امدنش همه تحریم ها برداشته میشه . واقعا این دو ماه را هم ما ایرانیها صبر می کنیم اما اگه انچه مدنظرشماست اتفاق نیفتاد ایا واقعا مانند ادم های شجاع قدرت پذیرفتن اشتباهتان را دارید ایا حاضرید بعداز ان دیگه ذره ای به امریکاییها اعتماد نداشته باشید وبا ملت همصدا شوید یا اینکه بعد از ان هم دنبال یه برجام دیگه می گردید؟ الان تکلیف خود را به ملت ایران اعلام کنید مرد ومردونه
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 0
      ننگ بر خائنین این مملکت
  • mojtaba SE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    16 5
    چه یک تیر یا صدتا تیر به تانک بزنی هیچ فرقی برای تانک نداره و بجلو حرکت میکنه.سرنوشت تاریخ هیچ راهی جز ابر قدرتی ایران نداره..پاینده رهبر عزیزم..امریکا مرده است.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 2
    برای اینکه ظریف دست به دامان سازمان ملل ابرقدرتی شد-بااین محکومیت میخواهند بگویند،راه درست را رفتید،اینطور شما ازقانون آمریکایی میخواهید ما هم از همان قانون میخواهیم-پس بعدش عادیسازی وصلح وروابط با امارات عربستان آمریکا واسراییل فراه خواهد رسید
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    باز که نظر رو وزدی
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    4 0
    انسان مسلمان فرقی بین ترامپ و بایدن نمی بیند و انتقام می گیرد.
  • مجید IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 0
    نمیدانم کسانی که دنبال مزاکر با آمریکا هستن چرا نمفهمن زمانی آمریکا با ایران صلح میکنه ایران قدرت برتر منطقه باشد این صلح هم پایدار هست هم اگر رئیس جمهور امریکاشدعوض شد به خودش آجازه نمیدهد بلای برجام بر سرمان بیاورد
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    ما شا الله
  • مجید IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    دشمنی که میخاد حمله نظامی کنه نمیاد ناو خودشو که چندین میلیارد دلار هزینه کرده بیاره در تیر رس قویترین نیروی نظامی دنیا بنام سپاه پاسداران که اسمش برای اونا ترسناکه حتی به محض شنیدن تهدید از ناحیه سپاه خودشونو خیس می کنند پس نباید از دشمن ظاهری بترسیم
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    جاسوس های آژانس را بیرون کنید خودمان را مسخره کردیم
  • عباسی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    ما ملت ایران خیلی وقته منتظریم تابا چاه های عرب مرتجع مثل عربستان ودیگر گاو های شیرده آمریکا آتش‌بازی کنیم آخ که چه می‌شود تنگه هرمز چه نفتها يي میسوزد
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    6 0
    آخه ذ لت تا کجا اقایان اصلاح طلب
  • احمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    از این برجام ما هیچی ندیدیم جزو بدبختی وبی کفایتی دولت مردان،حالا خوبه که آمریکا واسراییل هست وگرنه این دولت تغسرات رو به گردن کی می کند خدا داند
  • Abi IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    4 0
    بر مذاکر ننگ بر مذاکره
  • مصطفی انسیه IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    سلام خسته نباشید عزیزان ماچرانباید سلاح هسته ای داشته باشیم تایک مرتبطه خیال امپریالیسم راراحت کنیم تادیگربافرزندنامشروع خوددست ازگشتن عزیزان این ملت دست بردارند...
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 0
      اینو واقعا راست کفتی تا قوی نباشیم روزگارمان همینه امریکا واسراعیل فقط زور حالیشون میشه فقط والسلام
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    مجازات برای عدم پایبندی به قانون مجلس نیز می بایست ،تصویب بشود.هنوز هیچی نشده بامبول در اوردند.
  • حیدر IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 4
    الان سلاح هسته ای نداریم اینجور به سرمون اومده حالا اگه سلاح هسته ای داشته باشیم که از کره به امید خدا بدتر خواهیم شد.البته این عزیزانی که سلاح هسته ای میخوان دقیقا با همون سلاح میدونن چه کار میتونن بکنن بخاطر همین هست که شکستن استخوانهای ملت را نمیبینند و نمی شنوند.تا کی ما باید تاوان این سلاح را از مردم و عزیزانی مثل سرداران شهید بپردازیم.؟
  • م پ IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    پیام ما این است آقای بایدن اگر راست میگویید وحسن نیست دارید تمام تحریم های ایران رابدون قید و شرط لغو کرده و جبران خسارت نمایی وبا حفظ رعایت احترام به استقلال ایران که برای آن بهای چهل وچند ساله فدا شدن جان عزیزترین فرزندانمان به پای این استقلال وله دور از هیچگونه بهانه جویی به میز مذاکره باز گردید
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    خدایا تاکی باید نوابغ رابکشند ومافقط نظاره گر باشیم یه عده فقط نگران آقازاده های خارج نشین هستند نه آبروی ایران
  • داوود IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    عجب خداوکیلی ماهنوزمعنی شکست رودرست متوجه نشدیم عالی جناب
  • فرزند وطن IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 2
    چراتوسایتهای بسیارپربیننده دیگه بااخبارمهمترکسی کامنت نمیزاره اینجاتایکی میگه به چپ چپ!!! یهو هزارتاکامنت مرگ براصلاح طلب مرگ برفلانی وفلانی کارمندمیخاین ماهستیم دمتون گرم دور کاری راحت حقوق وبیمه عالی
  • احمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    اسرائیل برای نابود شدن خود اقدام کرد. چرا ما نابودش نکنیم؟
  • یحیی IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعا چه لذت دارد اسرائیل نابود شود این فرزند ناخلف
  • حسن IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    احسنت ومرخبابرنمایندگان انقلابی ملت.سنگ تمام گذاشتید.ملت پشت شماست ازترسوهای غربگرانترسید.
  • DE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    مجلس ازاینکه وقت برای دولت گذاشته .باید ده روز میبود. ثانیا مجلس بیخود خودشو خسته میکنه .دولت هرگز قدمی عملا برنخاهد داشت.واگرم مجبوربشه خاهد گفت انجام شد اما درحقیقت هیچ.دقیقا مثل قدمهای کم کردن تعهدش که درواقع هیچ خبری نبود. مجلس باید توقف پروتکل الحاقی وجمع کردن دوربینها وبیرون کردن کلاه سفیدها=جاسوسان امریکا =بازرسانو .ازایرانو دردستور کار فوری قرار میداد .
  • صفرعلی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    2 0
    اسراییل و بزنید به امام حسین من جای شما باشم اینارو میزنم۲۹۵۸
  • لبیک سید علی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    والله آرزو دارم با اسرائیل جنگ بشود و شرکت کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس