ایران با برجام پلاس موافقت می کند؟///

یک عضو اتاق بازرگانی می‌گوید دستاوردهای تحریم در زمینه رونق تولید ملی باید حفظ شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: سید حمید حسینی در روزنامه ایران نوشت: ما نباید تجربه دفعه گذشته را تکرار کنیم. در آن برهه همه تجربیاتی که در دوران تحریم، راه‌های دور زدن تحریم، یا مقاومت در برابر تحریم داشتیم به‌راحتی کنار گذاشتیم و فکر کردیم با امضای توافق برجام یک عضو عادی جامعه جهانی شدیم و دیگر تحریم نخواهیم شد.

در حالی که می‌دانیم برجام یک توافق و آن توافق با حزب دموکرات بود. این توافق در مجلس سنا آمریکا تصویب نشد و به همین دلیل ترامپ توانست با یک فرمان از توافق خارج شود و اروپایی‌ها هم نتوانستند در مقابل آمریکا بایستند و همه قول‌هایی که داده بودند، به خاطر فشارهای آمریکا بی‌نتیجه ماند.

در دوران مذاکرات آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها می‌گفتند که ما مثل اعداد صفر هستیم که وقتی آمریکا جلوی ما قرار می‌گیرد، ما معنا پیدا می‌کنیم و عملاً اروپایی‌ها نشان دادند واقعاً صفر هستند. اروپایی‌ها در برابر قدرت نظامی، تسلیحاتی و اقتصادی آمریکا هیچ قدرتی ندارند و حتی نمی‌توانند مقاومت کنند.

وی با انتقاد تلویحی از قراردادهای نقض توتال و پژو و ایرباس و بوئینگ می‌افزاید: این تجربیات نشان می‌دهد که اگر این بار آمریکا به برجام برگردد، نباید دلخوش به همکاری غربی‌ها باشیم و تا آنجا که می‌شود دستاوردهایی را که از تحریم به دست آمده است حفظ کنیم. ما در چند زمینه طی این سال‌ها (قبل از تحریم‌های ظالمانه) به شرکت‌های خارجی وابسته بودیم، این شرکت‌ها پیمانکاری و فنی و مهندسی بوده است. ما در انجام پروژه‌های بزرگ فنی و مهندسی و پیمانکاری در کشور توانایی نداشتیم و نه تنها در اجرا بلکه در طراحی پایه کاملا وابسته بودیم. در جریان تحریم دوره‌های قبل ما مجبور شدیم که تعدادی از فازهای توسعه‌ای پروژه‌های بزرگ پارس جنوبی را برای اولین بار توسط شرکت‌های پیمانکار ایرانی اجرایی کنیم. اگر چه هزینه و مدت زمان اجرای آن طولانی شد، ولی حداقل به این توانایی رسیدیم که امکان انجام پروژه‌های بزرگ را داریم و نیازی به پیمانکاران خارجی نداریم.

این امر یکی از دستاوردهای تحریم است چرا که ما به خودمان جرات و جسارت دادیم و همچنین به شرکت‌های داخلی اعتماد کردیم. شرکت‌های داخلی با توجه به تجارب قبلی توانستند پروژه‌های بزرگ نفتی، سازه‌های شهری، سدسازی و سایر پروژه‌ها را انجام دهند.

عرصه دیگری که تحریم باعث شد تا بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم حوزه دانش‌بنیان‌ها است. در این بخش فعالیت‌های منحصر به فردی انجام شده به‌گونه‌ای که فاصله علمی ما با جهان بسیار کم شده است. مورد بعدی که وابستگی ما به خارج زیاد بود خطوط تولید و تجهیزات صنعتی بود. بدین جهت موفق شدیم پروژه‌های فولادی، ریل قطار، لوله‌های حفاری و توربین‌های گاز را با سخت‌ترین شرایط تحریمی تولید کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    خدا قوت...
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    عجب صبرى خدا دارد
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    هر موقع ایران در کارزار با استکبار آمریکا و اروپا به موفقیت هایی دست پیدا می کند ایران را با دادن یک امتیاز وادار به ترک مبارزه و از بین بردن دستاوردهای خود می کنند ایران به یک پکیج تجربه عملی در مبارزه با تحریم و فشار دست پیدا کرده است که باید از آن جهت عبور از تحریم ها و فشارها به کار ببندد اما دشمن بخاطر اینکه ابزار تحریم ها هیچوقت کهنه نشود با کمک عوامل داخلی خود برای تخریب و انحراف از این تجربه گرانبها یک امتیاز به ایران می دهند تا ایران تجارب مقاومت خود را کنار بگذارد و به نقطه صفر برگردد در جنگ تحمیلی هم ایران نیاز به موشک ضد نانک داشت با چند برابر قیمت هم حاضر نبودند به ایران موشک بفروشند همینکه موشک ضد تانک ساخت ایران رونمایی شد بلافاصله غرب بخاطر از بین بردن این قابلیت ایران حاضر شد در سطح انبوه و با قیمت بک سوم قیمت جهانی این موشک ها را در اختیار ایران قرار دهند باید در برابر این تاکتبک مخرب غرب هوشیار باشیم
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر در کشور اراده ای باشد که این اشتباه و خطای تاریخی تکرار نشود و تاحدی بتوان انرا جبران کرد نباید اینگونه امور فوق العاده حساس و سرنوشت ساز را به غرب زدگان و ساده لوحانی سپرد که ذائقه مردم ایران 150 سال گذشته طی قراردادهای استعماری و واگذاری بخشهای از حاصلخیزترین کشور به بیگانگان از انان بشدت ازرده و تلخ است . باید به هر طریقی دست نفوذ لیبرالها از تصمیم گیریها و مسایل اجرایی حساس در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد و فرهنگ قطع شود والا ایران هیچگاه به ارمانهای عدالت / معنویت و استقلال دست خواهد یافت . لیبرلیسم ترمز رشد و تعالی کشور در حوزه های مختلف است .
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    محاکمه‌ای برجامیان کی می رسد خوش آن روزی که محاکمه اینها را ببینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس