کد خبر 1150140
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
بورس نمایه

شقاقی شهری، واردشدن نقدینگی توسط سرمایه گذاران حقیقی و چندعامل دیگر را باعث رشد بورس می داند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، دیروز در رندترین تاریخ سال، باوجود ترس از تأثیرپذیری بازار از اتفاقات سیاسی اخیر شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد ۳۶ هزار و ۴۲۷ واحدی به عدد یک‌میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی صعود کرد و تیتر تمام رسانه‌های اقتصادی حول محور بازپس‌گیری قله ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی چرخید. اکنون پس از رکودی که در بازارهای موازی اتفاق افتاده است شاخص کل از مقاومت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عبور کرد.

بیشتر بخوانید:

۳ عاملی که باعث رشد شاخص بورس شد

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن نیز امروز ۹۳۰۵ واحد رشد کرد و به رقم ۴۱۰ هزار و ۸۳۵ واحد رسید. در معاملات دیروز شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۰۹۳ واحدی به رقم ۲۶۹ هزار و ۰۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۵۹۹۴ واحد رشد داشت و به سطح یک میلیون و ۹۳۱ هزار واحد رسید.از طرفی خبر تزریق یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت سرمایه، منجر به فعالیت صندوق در بازار و کمک به بازگشت روند صعودی به بازار بورس شد.اما بسیاری از سهامداران اکنون می‌خواهند بدانند دلایل رشد شاخص چیست و آیا پایداری خواهد داشت یا خیر. در همین رابطه با رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی به گفتگو پرداختیم.

عوامل اثرگذار بر رشد شاخص کل چیست؟

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سهام بیان کرد: عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه، بخشی عوامل داخلی و بخشی خارجی هستند. مسائل داخلی مهم‌ترین عامل وضعیت بازارهای موازی است. یعنی بازار دلار، طلا، خودرو و مسکن که به‌عنوان مهم‌ترین رقبای بازار سرمایه در بازار دارایی‌ها هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال پیروزی ترامپ در ۳ ماه اخیر بالابود اما درنهایت شاهد بودیم که نقدینگی به سمت بازار دلار، طلا، خودرو و مسکن حرکت کرد. درنتیجه عملاً در بازار سرمایه شاهد ورود نقدینگی بخش حقیقی در اقتصاد نبودیم.

شقاقی شهری ادامه داد که همین مسئله یکی از عواملی بود که در ریزش سه ماه اخیر این بازار بیشترین تأثیر را گذاشت. اما عوامل دیگری هم مانند افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و شایعاتی که برای افزایش نرخ سود بانکی مطرح‌شده بود، اثرگذار بودند. اکنون خطاهای سیاستی هم درگذشته در بازار سرمایه وجود داشت سعی شد که اصلاح شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بازار سرمایه در ماه‌های اخیر ریزش بالایی داشت و از ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد در مردادماه سال جاری به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و ریزش بیش از ۴۰ درصدی را شاهد بودیم. از این منظر قیمت بسیاری از سهم‌ها بیش از ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.

آخرین چهارشنبه آبان ماه بیش از هزار میلیارد تومان به بازار نقدینگی وارد شد و اوایل آذرماه نیز حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیادتومان خالص ورود نقدینگی داشتیم. درمجموع برآوردهایم این است که در هفته‌های پیش رو بازار سرمایه وضعیت بهتری داشته باشد. نه مانند سه‌ماهه نخست سال که رشدی شتابان داشت اما یک‌روند صعودی نسبتاً مطمئنی را شاهد خواهیم بود

او عنوان کرد که از هفته اخیر اتفاقاتی افتاده که اثرات مثبتی در بازار سرمایه گذاشته است و شاهد ورود نقدینگی به این بازار طی چند روز اخیر بودیم. بحث پیروزی بایدن، فروکش شدن انتظارات تورمی در بازارهای دارایی موازی، کاهش نرخ بهره بین‌بانکی از ۲۲ درصد به ۲۰ درصد و از بین رفتن شایعه افزایش نرخ سود بانکی و در کنار آن‌ها اصلاحات ساختاری که در بازار سرمایه صورت گرفته است مانند افزایش بازار گردانی، راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه، جریمه کردن متخلفان حقوقی و برخی از ابزارهای دیگر مانند اوراق اختیار تبعی خریدوفروش به بازار افزوده‌شده و باعث مثبت شدن شده است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی می‌گوید: اتفاق دیگری در مثبت شدن بازار مؤثر بوده و عمده کلان‌شهرهای کشور در دو هفته در شرایط قرنطینه قرارگرفته‌اند و تمام این عوامل باعث شده است شاهد ورود نقدینگی به بورس باشیم.

شقاقی شهری ابراز کرد که آخرین چهارشنبه آبان ماه بیش از هزار میلیارد تومان به بازار نقدینگی وارد شد و اوایل آذرماه نیز حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیادتومان خالص ورود نقدینگی داشتیم. درمجموع برآوردهایم این است که در هفته‌های پیش رو بازار سرمایه وضعیت بهتری داشته باشد. نه مانند سه‌ماهه نخست سال که رشدی شتابان داشت اما یک‌روند صعودی نسبتاً مطمئنی را شاهد خواهیم بود.

از هفته اخیر اتفاقاتی افتاده که اثرات مثبتی در بازار سرمایه گذاشته است و شاهد ورود نقدینگی به این بازار طی چند روز اخیر بودیم. بحث پیروزی بایدن، فروکش شدن انتظارات تورمی در بازارهای دارایی موازی، کاهش نرخ بهره بین‌بانکی از ۲۲ درصد به ۲۰ درصد و از بین رفتن شایعه افزایش نرخ سود بانکی و در کنار آن‌ها اصلاحات ساختاری که در بازار سرمایه صورت گرفته است

گروه‌های بورسی چه وضعیت دارند؟

استاد دانشگاه در انتها معتقد است که روند گروه‌های بورسی نیز مثبت بوده است. به‌طور مثال گروه فلزات یک‌بار در هفته‌های اخیر حدود منفی ۵ به معاملات خود پایان دادند و دلیلش هم می‌تواند برخی از اخبار باشد. خبری در وزارت صنعت در مورد مالیات بر بخش فلزات و گروه فلزات مطرح شد که ممکن است تأثیرگذار بوده باشد اما نباید انتظار خیلی بدی از بازار داشته باشیم.

منبع: سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    با سلام و احترام به نظر من یکی از علت های اینکه وقتی بورس رشد میکنه اوضاع بازارهای موازی میریزه به هم همین انعکاس های خبری مثل مثلا مرتب رشد سهام عدالت خبری میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس