کرباسچی نمایه

غلامحسین کرباسچی با حمله به کسانی که می‌گویند "هرکس بیاید همینست"! تأکید کرد: اینکه بگوییم هرکس بیاید فایده‌ای ندارد؛ اینها القائاتی است در جهت کم کردن مشارکت در انتخابات.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

درس سیاسی کرباسچی به مسعود پزشکیان

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه که در اعتمادآنلاین منتشر شد با اشاره به انتخابات پیش رو گفته است:

"باید به مردم بگوییم بیایید بین افرادی که با هر مکانیزمی معرفی می‌شوند، انتخاب کنید. اینکه بگوییم هرکس بیاید فایده‌ای ندارد؛ اینها القائاتی است در جهت کم کردن مشارکت در انتخابات. اگر کسی شخصیت سیاسی باشد و به منافع ملی هم فکر کند باید به گونه ای حرف بزند که مردم رغبتی برای شرکت در انتخابات پیدا کنند نه اینکه بگوییم، هرکسی و هر تعدادی بیاید فایده ای ندارد."[۱]

*پیش از این و چند ماه قبل بود که مسعود پزشکیان از وزرای دولت اصلاحات در اظهاراتی گفته بود:‌ "راهی که ما می‌رویم و آنچه که ما شاهد هستیم، هر دولتی هم بیاید و هر جناح و دسته‌ای که بخواهد کاری کند، بجز همین نمی‌تواند باشد. مشکلات مملکت به سادگی قابل حل نیست. به‌خاطر آن رفتاری که امریکا و برخی کشورهای دیگر در قبال ایران دارند، حل و فصل برخی مشکلات ساده نیست. هر کسی بیاید ما این مشکل را خواهیم داشت. "[۲]

البته علت موجده اظهارت پزشکیان و کرباسچی که در مقابل هم قرار گرفته‌اند یکی نیست!

اولی در اشاره به اظهارات یک رجل سیاسی پیرامون مشارکت مردم چنین سخنانی گفته و پزشکیان در اشاره به تحریم‌ها و در تقلا برای پاکسازی دامن آقای روحانی از ناکارآمدی.

اما همانطور که به رأی‌العین می‌بینیم، شبهه و پاسخ آن کاملا در مقابل هم قرار گرفته‌اند!

کرباسچی به درستی می‌گوید که "اینها القائاتی است در جهت کم کردن مشارکت مردم در انتخابات و یک رجل سیاسی چنین سخنانی نمی‌گوید. "

زیرا هم کرباسچی و هم آقای پزشکیان که گویا به دنبال کاهش مشارکت مردم است! به‌خوبی می‌دانند که "هرکس بیاید همین نیست" و فی‌المثل هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند ظرف یک مدت کوتاه قیمت مسکن را تا چند صد درصد گران کند، موجب انفجار قیمت ارزاق عمومی شود و تا این اندازه از نظارت بر بازار قیمت‌ها عاجز باشد.

لازم به تأکید است که اگرچه میزان مشارکت در انتخابات عامل قوام و حیات انتخابات نیست و بلکه عامل آن رعایت قانون است اما افکار عمومی هم باید بدانند که کاهش مشارکت موجب ایجاد بهانه‌های بیشتر برای دشمن و ایضاً قرار گرفتن کشور در وضعیت ناامنی و هجوم دشمن خارجی خواهد شد.

***

"برای ریاست‌جمهوری تخصص ندارم"

پاسخ ظریف به پیشنهاد "بایدن_ظریف" برای انتخابات ۱۴۰۰

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی در پاسخ به این سؤال که "اگر باز هم به روایت شما از ارتباطات شخصی شما با بایدن بازگردیم، آیا در صورت نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این مساله نمی‌تواند به حل مضاعف مشکلات بین دو کشور کمک کند؟ " تأکید کرده است: من بارها گفته‌ام نه چنین قصدی دارم و نه برای خودم چنین موقعیتی قائل بوده‌ام.

او همچنین با بیان اینکه خیلی‌ها با من در این رابطه صحبت کرده‌اند، می‌گوید: بنده عرضم به همه اینها یکی بوده است. من از ابتدا به امر تخصص باور داشته و هیچ‌گاه کاری خارج از زمینه تخصص خود انجام نداده‌ام. من همه‌ی زمینه‌ی درسی و تدریسم در همین رشته یعنی رشته روابط بین الملل و حقوق بین الملل بوده است؛ در همین رشته هم در ۴۰ سال گذشته کار کرده ام و در رشته ی دیگری هم تخصص ندارم. اما باید این نکته را هم بگویم؛ ما برای پیشرفت کشور ضروری است که با جهان رابطه معقول داشته باشیم و تنش زدایی بکنیم. همزمان، ضروری است برای پیشرفت و توسعه کشور از تشنج‌آفرینی پرهیز کنیم و روابطی متعادل و فراگیر را در سراسر جهان داشته باشیم. اما نباید آینده خود را بر اساس سیاست خارجی طراحی بکنیم. بر این باور هستم که متاسفانه خیلی از جناح‌ها آینده را بر اساس سیاست خارجی تعیین می‌کنند.

ظریف می‌افزاید: سیاست خارجی یک عنصر در آینده کشور است؛ سیاست خارجی، آینده کشور نیست. البته نسبت به این امر آگاه هستم که به دلیل ارجاع دادن تمامی مشکلات به جهان خارج، در میان مردم نیز این تفکر فراگیر شده که راه‌حل تمام مشکلات را باید در خارج کشور جستجو شود. اگر بخواهیم مشکلات مان را حل کنیم، سیاست خارجی تنها بخشی از راه حل مشکلات ماست. مشکلات ما نیازمند راهکارهای جامع در سیاست داخلی همراه با تمرکز بر توان ملی و تمرکز بر تشنج‌آفرینی است.

او سپس در پاسخ به این سؤال که "اگر این احتمال وجود داشته باشد که دولتی در ایران سر کار بیاید که تمامی زحمات شما را بر باد بدهد، آیا بازهم حاضر نیستند به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ ورود پیدا کنید؟ " گفته است: قرآن می فرماید: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها»؛ من توان خود را می‌دانم و همانطور که حضرت علی (ع) در این رابطه می فرمایند «انا اعلم بنفسی من غیری»؛ من خود را بهتر از بقیه می‌شناسم. من دوست دارم مردم کسی را انتخاب کنند که سیاستی که گفتم را دنبال بکند، اما نمی‌توانم در حوزه‌ای که تخصص ندارم ورود پیدا کنم.

ظریف همچنین درباره احتمال حمایتش از یک نامزد غیر گفته است:‌ اجازه دهید تا زمانش برسد، البته این را به محکمی اینکه خودم به عنوان کاندیدا حضور پیدا نمی کنم، رد نمی کنم، ولی باید صبر کنیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش در این رابطه تأکید می‌کند: "با وجود تمامی دشواری‌ها این آمادگی را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم. "[۳]

*البته اظهار نظر رجال سیاسی در ایران مبنی بر ورود یا عدم ورود آنها به عرصه کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری؛ نوعا چندان قابل اتکا نیست ولو اینکه با محکمترین الفاظ و عبارات هم بیان شده باشد.

درباره احتمال کاندیداتوری آقای ظریف هم بایستی ۲ نکته مهم را دانست.

اول اینکه او به لحاظ شخصیتی و حساسیت‌هایی مثل شادمانی و عصبانیت‌های فوری که دارد؛ نمی‌تواند پذیرای پست ریاست‌جمهوری باشد.

و همین مسئله بود که پای ظریف را به قضایایی مثل تناقض‌گویی، استعفا و ماجرای طرح تهمت پولشویی گسترده علیه ایران باز کرد. (اگرچه همین خصلت‌ها می‌تواند باعث ورود او به عرصه کاندیداتوری نیز باشد!)

بحث بعدی نیز کارنامه است.

به نظر می‌رسد کارنامه برجام و شکست‌های آن مثل یک وزنه به پای ظریف بسته شده و از این حیث نیز حرکت ظریف با سختی‌های بسیاری همراه است.

نداشتن سابقه اجرایی کارآمد نیز گزینه دیگری است که کاندیداتوری ظریف را همانطور که خودش هم اذعان کرده است؛ در وادی عقلانیت دور از ذهن می‌سازد.

با این حال تأکید می‌شود که امر سیاست در ایران موّاج است و مردم باید تصمیمات خود برای "رأی خوب" را صرفا و درباره هر کاندیدایی؛ بر "داشتن کارنامه مطلوب" و کارآمدی استوار کنند نه اقوال این و آن.

می‌ماند بحث "مدل انتخاباتی بایدن_ظریف" که به نظر می‌رسد برخی مجامع اصلاح‌طلب نسبت به آن راغب هستند.

در این باره سؤالات مهمی وجود دارد که پاسخ به آنها ضروریست:

۱_ ظریف کپی برابر اصل آقای روحانی است و آیا مردم ایران مایل هستند تجربه تلخ دولت آقای روحانی را مجددا تکرار کنند!؟

۲_ آیا دولت بایدن که طلیعه آن با ترور یک دانشمند هسته‌ای کشورمان مواجه شده است؛ قصد دارد گشایش خاصی را در زندگی مردم ایران ایجاد کند؟

۳_ مدل "روحانی_اوباما" چه تأثیری جز تحریم و گرانی بیشتر در زندگی مردم ایران داشت که قرار است مدل "بایدن_ظریف" داشته باشد؟

پاسخ دقیق به این سؤالات حتما می‌تواند صورت واضح‌تری از پیشنهاد این روزهای برخی محافل و رسانه‌های اصلاح‌طلب به مردم برای مدل "بایدن_ظریف" را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

***

1_ https://etemadonline.com/content/448646

2_ mshrgh.ir/1095012

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1484547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 84
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    اتفاقا تنها چیزی که "تخصص" نداره مذاکره و دیپلماسیه /// فکر میکنه هرچی تو دانشگاه براش گفتند راسته
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      53 23
      لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و تورم 700 درصدی سر سفره مردم گذاشتن برای 1400 به یک رئیس جمهور متخصص و متعهد و انقلابی نیاز داریم.
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      50 13
      لابد 8 سال دیگه هم باید منتظر مذاکرات بایدن و ظریف باشیم این راهکار به درد خودشان می خورد !
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      46 20
      با قاتلان سردار سلیمانی و دانشمندان شهید هسته ای هرگز مذاکره نمی کنیم.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      34 6
      بابا متخصص! تخصصت له کردن ایران در برابر غرب بود که الحق فوق تخصصش را داری!!
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      6 4
      اميدوارم يك دولت اصولگراي اصل سركار بياد كه معلوم بشه اين مملكت هيچ راهكاري جز تعامل با دنيا نداره
    • عیوضی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      12 3
      نه اصلاح طلب نه اصول گرا فقط انقلابی ولایتمدار ملت ایران هرچه ضربه خورده ازاصلاح طلب واصول گرا خورده است این دو حزب فقط بدنبال منافع حزبی خود هستند مردم آگاه باید کسی را انتخاب کنند ولایتمدار انقلابی فردفرا جناحی را انتخاب کنند .البته بعید می دانم کشور از دست این دو حزب خلاص شود.
    • سیما IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      3 0
      و تخصص شما هم اعتقاد به فلسفه" مرغ یک پا داره است "
    • DE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      6 0
      تنها کاربر۱۵:۳۹عوضی ۱۳۹۹/۰۹/۱۰ درست نوشته:نه اصلاح طلب نه اصول گرا فقط انقلابی ولایتمدار ملت ایران هرچه ضربه خورده ازاصلاح طلب واصول گرا خورده است ....//این توصیه سازمانی اصلاحطلبان به زیردستان خود هست که همزمان اصولگراها را اصلاحات مالی کنید و از اصلاحات هم بد بنویسید چون اصلاحات در هرصورت تمام شده است پس دیگران را هم به زیر بکشید.دیکی که برای من نجوشه میخوام سر بایدن توش بجوشه.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      194 0
      دوستان گرامی از شما یک خواهشی دارم. خبر بسیار مهم با عنوان "چرا ظریف حرف وزارت بهداشت را گوش نمی دهد؟" را از مشرق نیوز پیدا کنید و حتماً مطالعه بفرمایید. به بقیه هم اطلاع دهید تا مطالعه بفرمایند.
  • jafari IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    19 47
    هر3 سوال انتهایی اشتباه می باشد: زیرا دلیل هر 3 سوال خروج ترامپ از برجام بوده و ارتباطی به روحانی،ظریف،بایدن و اوباما ندارد.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      20 9
      پس معلومه 3 تا سؤال مشرق اتفاقا درست بودن!
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      23 5
      اشتباه تفکر امثال شماست که باعث این حال و روز فعلی کشور شده تفکر پوچ و غلطی که ترامپ را جدای سیاست های آمریکا میداند
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      32 6
      روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد؟!
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 2
      جاوید برجام مقدس
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      0 0
      برجام زمان اوبامای باهوش و مودب ۷ بار نقض شد. تحریم های کاتسا و آیسا و تحریم های ثانویه که پدرمون رو درآورده زمان اوباما تصویب و تمدید شدند. تحریم ثانویه یعنی اگر کشوری با ایران تجارت کنه توسط آمریکا تحریم میشه پس هیچ کشوری حاضر به تجارت نمیشه.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 0
      حال بالفرض که علت اصلی ترامپ است . می خواهید 4 سال دیگر با ترامپ بعدی چکار کنید ؟ صبر کنید تا اوبامای بعدی؟
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    28 7
    اتفاقا هرچی کشیدیم از همین تخصصی هست که او از طریق دانشگاههای غربی بدست آورده است. بنده خدا خودش هم متوجه نیست که غربیها چه نرم افزارهای فکری روی او نصب کرده اند.
  • ایرانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    28 3
    لطفا مردم رابه حال خودشان بگذارید واز این بیشتر وعده توخالی ندهید
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      21 4
      وعده توهمی و تو خالی فقط وعده بهبود وضع اقتصاد در ۱۰۰ روز
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    4 14
    متاسفانه بعضی افراد فقط مخالفند
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      15 0
      متاسفانه بعضی افراد هم بدون فکر کردن فقط نظر می دهند
  • شریف زاده IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    18 1
    به اظهار ظریف که کارشناس روابط بین المللی است و تجربه 40 ساله دارد و در واقع زبان مذاکره و روابط را بلد بودند.و به اصطلاح با دوموکرات ها هم کم وبیشی دوستی دارند. اینجوری گند زدند. پس انتظار دارید با سرکار آمدن مجدد این قماش اوضاع بهتر خواهد شد. پس اگر بخواهید کشور از این وضع نجات یابد باید دم این افرادهای خوش خیال را قیچی کرد و تنها راه برون رفت از وضع کنونی آمدن مردان بی ادعا و عمل گرا است نه حراف والسلام حال این مردان کاری و بی ادعا و عملکرا از هر جناحی که باشد. فقط دست و پای چپاولگران به بیت المال را قطع کند و ریشه این جماعت خائن را بزنند. چند نفر از این قماش ها را به دار آویزان کنند بقیه ماستهای خود را کیسه می کنند.
    • PL ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 0
      واقعا" چرا همش دیگران رابکوبیدنظرازمردم بگیریدببینیدکدام نظر و می پسندند،بهترنیست
  • سلام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    19 1
    آنجه در عالم واقعیت در عالم سیاست رخ می دهد همیشه مطابق واقعیت نیست . مانند خندیدن که همیشه نسانه ی شادی نیست بلکه گاهی به حماقت افرادنیز می خندند
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      18 3
      خب چرا در ملاقات با دوستان جبهه مقاومت خنده به لبهایشان نمی‌آید؟!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      10 0
      بخاطر شدت علاقه ایی! است که به دوستان جبهه مقاومت دارند
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    25 3
    ایشان ثابت کرده اند فقط فقط بدنبال چراغ سبز دوست سی ساله شان است و بس
  • علی ش IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    22 3
    سلام به مردم ایران...به خدا به قران به جان عزیزاتون مشکلات گرانی کشور فقط فوقش دیگه زیاد بزاریم ده درصدش به خاطر تحریمه به خدا به جان عزیزم نود درصدش به خاطر سیاستهای غلطه دولته من پدرم خودش طلافروش عمده اس این سیاست اتفاقا ازنظر مالی واسه ما خوب شد ...ولی به خدا راضی نیستیم همه ی اینا از نتایج برجام گور به گوریه...به خدا به باختن ترامپ دولت خودش دلار و طلارو ارزون کرد یک شبه هشت هزارتومن دلارو ارزون کرد تامردم فک کنن که اگه مذاکره بشه همه چیز حلله انتخابات 1400هم باز وعده بدن که تحریمارو مذاکره میکنیم تا لغو کنند بعدشم همون بلایی که تو هشت سال سرمردم اوردن باز تکرار کنند...لعنت به هرکی که خائن به مردم عزیزه ایرانه
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      3 4
      ظریف مرد بزرگی است ولی دولت کلید ن
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    21 2
    خجالت هم خوب چیزیه زنده باد سنگ پا
  • علی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    13 17
    اجازه بدهند احمدی نژاد بیاد اونوقت میبینید که چطور دنیای غرب را کیش و مات میکند
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      8 4
      احمدی نژادتون فعلا داره روی بحث حجاب تحقیق میکنه.. مزاحمش نشین..
    • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      5 7
      طرف مقابل رهبری وایساده قهر کرده رفته تو خونه بعد با شبکه هایی مصاحبه میکنه که شب روز دنبال تخریب اسلام و ایرانن ...این ادم همون حسن کلید ساز فقط رنگش عوض شده
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      2 5
      آزموده را آزمودن خطاست مخصوصا که رفتار و اعمال احمدی‌نژاد فعلی کاملا در خلاف جهت احمدی‌نژاد دوران ریاست جمهوری اش است
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 0
      باچه رویی اسم احمدی نژادو میاری
  • کاظم IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    8 4
    اینکه میگن توی انتخابات به هر کس رای بدی فرقی نداره راسته.
  • ح IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    11 3
    آری برادر. نه لیبرالها ونه غرب کداها ونه هواداران احمدی نژادی منش ها . راه گشای وظعیت فعلی نیستنند. باید سربازان واقعی امام وفدائیان حقیقی اسلام وارد میدان شوند. وسلام
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    15 21
    ظریف چه بیایی چه نیایی مخلص زیاد داری.
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      11 1
      فک کنم منظور از مخلص ،نفرت باشه
  • طاقبستانی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    14 2
    ننگتان باد که مثل روشنفکران عهد قاجار، شما هم کاسه گدایی را در دست دارید که شاید کدخدا با درهمی یا قرص نانی مشکلات اقتصادی را حل کند.
  • احمد NL ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 1
    شما با این تفکری که دارید لااقل بگویی ازکدام سلسله راضی هستید
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    3 1
    تا اونجایی که ما شنیدیم، مدل انتخاباتی آمریکا بایدن - هریس است. از این نظر آقای ظریف باید تو آمریکا کاندید می شد!
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    7 6
    حسن روحانی و تمامی اعضا کابینه اش بجز دکتر نمکی مقصر وضعیت نابهنجار فعلی کشور و سزاوار محاکمه هستند
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    4 1
    تریپ های دکمه سردست و یقه ایستاده و کت شلوار برند با افکت های زبان بدنی و نهایتا حرکات ایضایی پرتاب خودکار انشاءالله برای اهل فن یقین شده که راهکارهای کارگشایی برای حل مشکل مردم نیستند!
  • ناشناس IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    12 0
    خدایا قسمت میدهم بحق امام حسین وبحق خون شهیدان عزیزمان شر این جماعت خائن واز دشمن بدتر اصلاح طلب را از سر ما کوتاه کن.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    5 1
    اقای کرباسچی زحمتی نکشیدی عرقی نریختی این همه مال و اموال را از کجا اوردی ؟؟؟ایا بست نیست
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    5 1
    بعضی دوستان به امریکا «گرا» می دهند که با ما بهتر می توانید کار کنید؛ ما که سکوت می کنیم، ولی دلیل نمی شود که متوجه این گراها نیستیم *می دانم و خبرش را بهم می دهند که دوستان به امریکا گفته اند این ها در قدرت نمی مانند و قدرت این ها چند روزه است اقای ظریف از کجا فهمیدی چنین گراهای داده شده .معلوم می شود ی سر سری داری که خبرها را می گیری. لازم است مجلس وقوه قصاییه ظریف را بخواهد وببیند چه کسانی این کار را کردند وظریف از کجا خبر دار شده . راستی ظریف اگر حرف برای گفتن دارد چرا با دعوتهای مکرر در صداو سیما برای مناظره حاضر نمی شوی ودر خفا با رسانه در پیتی وجاسوس انتخاب مصاحبه می کند.
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      34 1
      ایشون ادعا کرده بود که در ایران پولشویی گسترده وجود دارد که بعدش که مجلس پیگیری کرد تکذیب کرد. معلوم نشد برای چی ادعاکرده بود.
  • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    4 0
    ما ئمدانیم برای سال ۱۴۰۰ چه کسی انتخاب میشود ولی اگر اینهایی که هستند خوب بودند وکاری نکردند ودوبار امدنشان چه سود چون راه حلی ندارن اگر داشتند درهمین پستهایی که هستند میتوانستند اجرا کنند پس چرا نکردند اکثریت چهل سال در رسته ی مدیریت کلان بوده وهستند چکار کردند کارکن وکاردان که نباید حتما رئیس جمهورباشد تاکاری بکند
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    3 0
    چرا در دنیا هیچکس اسم(آمریکا،روسیه چین وبایدن ،ترامپ،اوباما...)را نمیاره بجز ظریف!؟
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    8 1
    یک رییس جمهور فنی و آشنا با مسایل مهندسی و تولید نیاز داریم نه دیپلمات
    • محمد IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      2 0
      درود بر شما اصل حرف را زدید ، فنی و کاربلد و کار کن
  • اسی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    6 13
    دکتر ظریف ابروی ایران است به کوری چشم کاسبان تحریم
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      28 1
      بله ایشون فقط آبروی ایران را ریخت
    • رضا IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      البته از زاویه دید غربی ها
    • RO ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      0 0
      خوب معلومه کاسبان تحریم با برجام و امثالهم دنبال تحریم بیشترند.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      مشکل ظریف وحسن فکر میکنند بایدن یا ترامپ واوباما مثل خود این دونفر ازمنافع مملکتشان بخاطر فرزندانشان میگذرند نه هرگزیک امریکایی بمردمش خیانت نمیکند
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 2
    وای بس کن دیگه.
  • یاسر IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 2
    دوستان مخالف ما عملکرد شما رو در دولت هشت ساله تون دیدیم و نظرات رئیس جمهور محترمتون هم داریم میبینیم
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 3
    وزیر امور خارجه کشور در ی کشور دیگه در حال رایزنی بود اینجا رئیس جمهور اونو عزل میکرد دیپلماسی شما اینگونه بود دوستان مخالف
  • سعید IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 3
    بد جور ترسیدین
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    دولت بعد باید دولت عدالت و کار امدی باشد .نه همچون اینکه هست
  • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    3 13
    درود بر ظریف تنها کسی که اگه ریاست جمهوری رو بپذیرد، می تونه راحت با روسای جمهور و سران کشورها بدون لکنت و مترجم صحبت کنه
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      12 5
      و تحریم بیشتر رو بکنه تو پاچه ملت!
  • محمد علی شاکری IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    3 0
    بابا یه فکری به حال اقتصاد کنید با این درآمد پایین
  • بازنشسته IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 3
    به نظر من فقط وفقط یک سردار سپاه مشکلات اقتصادی ومملکت رو اداره کنه تمام
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 1
    تنها انتقام سخت آن هم با صدها موشک به همه اهداف اسراییل و آمریکا شاید اندکی از درد و سوزش دل مردم کم کند
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    5 1
    ظریف جان بهت رای میدیم مشروط بر این که قبل از انتخابات با آمریکا کنار بیای ولا رای بی رای
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 1
    به نظرم بايد مدیریت را به کسی داد که ولایت دار باشه دوتابعیتی نه خودش نه نزدیکانش نباشه متعهد به انقلاب واعلان توان ادره کشور باشه اعلان وضعیت مالی خود ونزدیکانش از واجبات است پیرو خط امام و مشابه شهید سلیمانی باشند
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 1
    البته در دور اول ریاست جمهوری روحانی که برجام امضاشد همه چی از دوران قبل روحانی بهتربود پس یک کمی انصاف داشته باشید خواهشا
  • GB ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 2
    همین ۸ سال شما وزیر برجام بودید کافی هست و مگر قحطی رجال هست که شما مجددا وزیر شوید ؟ تازه منت هم میزارند “با تمام سختیها حاضرم مجددا ..” باید محاکمه شوی نه وزیر
  • احمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 2
    این ظریف امور خارج مشکل حل کرده مانده ریاست‌جمهوری بشه مردم بی چاره چه گناهی کرده
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 1
    مگه احمدی نژاد که از حزب اصولگرا بود چه گلی بر سر ما زد که روحانی اصلاح طلب میخواست بزنه پراید ۶ تومان خاتمی رسید به ۲۰ تومان احمدی نژاد حالا هم رسید به ۱۰۰ تومان روحانی مطمئن باشید تا از تولید حمایت نشه و اختلاص ریش کن نشه هر کس دیگه هم بیاد همینه چه اصولگرا چه اصلاح طلب چه انقلابی وسلام
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    باید کسی رئیس جمهور شود که ایده ومنش و سیاستش مثل شهید محمد علی رجایی باشد
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    همه تون سر تا پا یه کرباس هستین به هر کدومتون بگوییم خوب مدیون دیگر میمانیم پس فکر نکنید خیلی خوبسن
    • DE ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      1 0
      همه تون سر تا پا یه کرباسچی هستین اصلاحات , غربگدا , ضد انقلاب , منافقین.......
  • احمد IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    من کار ب خوب یا بد بودن آقای ظریف ندارم چون از مسائل کلان کشور بی اطلاع هستم ولی چون حضرت آقا ایشونو صادق و شجاع و انقلابی خطاب کردن من هم ب ایشون احترام میزارم
  • احمد IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    پاسخ محکم ک باید بدیم حتما هم میدیم ولی ب دور از احساسات با منطق و عقل و حساب شده عمل احساساتی همون چیزی هست ک رژیم صهیونیستی و گاو شیرده آمریکا وهابیون عربستاني میخوان ک ما را وارد ی جنگ منطقه‌ای کنند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    بجای این حرفها به داد مردم وایران برسید
  • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 1
    به نظر من یک رییس جمهور عاقل اگاه به مسایل مردم شجاع و ساده زیست میتواند مشگلات را حل کند بعد از اینکه تحریم ها برداشته شد درامد کشور را برای مردم ایران هزینه کند حقوق ها را متعادل کند ارزانی بوجود بیاورد وهمه چیزرا به کشورهای دیگر نبخشد خودمان خیلی کمبود داریم.
  • ماری IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 0
    فقط دکتر ظریف چه بیایی چه نیایی فقط خودت و خودت
  • اسی طلا IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    با مردان بی ادعا بخیر...سرداسلیمانی.‌‌..باکری...همت وخیلیهای دیگر
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    مردم همونی را انتخاب می کنند که تو گفتی
  • سلام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    درسته اصلاحطلبا وامثال اون هیچی نیستن اما نویسنده خودشو عقل کل نبینه
  • اسی طلا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 1
    باهمین تخصص هاتون 8سال کشور رو ویران وسفره مردم رو روز به روز کوچکتر وازبین بردید
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    رییس جمهور فقط ترومپ
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 1
    فقط احمدی نژاد میتونه جلوی این آقازاده های پول پرست قد علم کنه.
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    بهتر است بررسی کنید ببینید چگونه مردم آمریکا با حضور صد درصد پای صندوق های و رای به فرد مورد نظر خود را انتخاب کردند . در صورتی که شورای نگهبان و .... های شما را هم نداشتن چگونه آمریکایی ها حتی برای ریئس جمهور آینده خود پول خرج می کنند آنان می توانند هیجانات خود را کنترل کنند و جلوی جمع نمی رقصند .
  • حسین IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    ملت فروش تر از اصلاح طلبا ندیدم
  • FR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    در ابن ۴۰ سال که گذشته چی ارزان شده کدام رشد اقتصادی را شاهد بودیم هر روز میگیم دریغ از دیروز
  • حسین IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 1
    ما از شورای نگهبان تقاضا داریم حداکثر تلاش خود را با توکل بخدا وبرسی دقیق سوابق نامزد ریاست جمهوری بنمایند .ودر مواقع اضطراری از هدایت ها رهبری انقلاب و مجلس شورای اسلامی استفاده کامل را بنمایند ما رئیس جمهوری میخواهیم که دو تابعیت نباشد مومن متعهد به اسلام و ونهج البلاغه امام علی را خوانده ودرک کرده باشد وسیره امام علی را در حکومت بکار گیرد وبخاطر رضای خدا تمام همت خویش برای انتخاب وزارئی مومن متعهد به اسلام ومتخصص در رشته خود که تابعیت محض ایران را داشته باشند بکار گیرد. و فرزندان آنها در خارج از کشور نباشند.واز تخصص و تقوی اللهی که تا آخرین قطره خون خود برای رضای خدا و ارامش مردم کشورم تلاش بی وقفه داشته،برای به اوج رساندن کشورم حداکثر توان خود خود را بکار گیرند .. در اینصورت خدا عافیت دین و دنیا و اخرت را خدا به همه مسئولین ما عنایت خواهد کرد. اجر همه شما با خدای مهربان برای رفع مشکلات مملکت و مردم با مجلس شورای اسلامی هماهنگی کامل داشته باشند.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 1
    بدابه حال کشوری که رئیس جمهورش ظریف بشه وبدابه حال ملتی که هنوزاصلاح طلبان راباوردارن
  • جواد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 1
    سلام کسی که پای مصنوعیش را در سازمان ملل دراورد وروی میز سازمان گذاشت واز حق مردم ایران بحق دفاع کرد آقای جلیلی این مرد بی ادعابود واگر ملت ایران کارهای دکتر جلیلی رادنبال کنند انوقت بدون چون چرا به مردی خدمتگذار رای میدهند انشالله.
  • مجید IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    میزان رای ملت است.عرصه را برای انتخاب گزینه خوب مهیا کنید ،مردم بهترین گزینه را انتخاب میکنند.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    بر افساد طلبان بی خاصیت
  • ح IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 3
    اولا ظریف به هیچ وجه کپی روحانی نیست . دوماً زحمات ایشان در برجام به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود مثل این که شما خودرو خود را بیمه کنید و بر اثر تصادف خسارتی ببینید و بیمه گر پرداخت خسارت را با تاخیر و یا اما و اگر پرداخت کند آیا شما مشکل داشته اید؟ سوما آقای ظریف بسیار با ذکاوت و دانش هستند و بعید است که کاندید شود.لطفا گناه دیگران را پای یک نفر ننویسید. در ضمن اگر شما بهتر بلد هستید بسم الله
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    نظریه دادن بسیار آسانه آما هم این آقایانی که اقای ظریف نقد کردن از دنیای دیپلماسی بی خبرن. کشوری که در دنیا تحریمه در مجامع بین المللی منزوی کار یک دیپلمات را بسیار سخت و پیچیده میکنه. ما توی گود نیستیم از دور می گیم لنگش کن.
  • مرتضی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    2 1
    متاسفانه تو کشور ما مفهوم انقلابی بودن بد جا افتاده
  • شجاع IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 2
    به نظرم یه رئیس‌جمهوری میخوایم که بزنه آمریکا و اسرائیل و اروپا و عربستان و عرب‌های بی غیرت رو نابود بکنه تا دنیا آروم بشه
    • m123456789 IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      چه تند مگه آنها را ما خلق کردیم آنها هم خدایی دارند و جانی دارند و فکری دارند و حتما فکرشان نابودی ماست
  • m123456789 IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    ساختار درون ایران اجازه حل مشکلات را نمی دهد و ظریف نگران این موضوع است دوما اقتصاد کشور در حال فروپاشی است هرکس بیاد بدبخت می شود به همین خاطر اصولگرایان هم بدشان نمی آید که طریف بیاد ریس جمهور بشه و شاید فرجی برای آنها محسوب شود
  • T GB ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    اقای ظریف که گفته نمیاد تنها برجستگی ظریف که ایشون را نسبت به سایر افراد برتر میکند علاوه برسیاست مسلط به زبان انگلیسی است که همین یک خصوصیت کافیست چیز دیگری نمیخاد
  • ناشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 2
    یکبار سانتریفیوژ های هسته ای ایران توسط خنده های این جناب پر از بتن گردید کافی نیست آن زمان شانس آوردیم دوراندیشی مقام معظم رهبری تاسیسات هسته ای ایران را نجات بخشید ولی ولی این بار به هیچ قیمتی مردم ایران وی چنین افرادی اجازه نخواهد داد تا بار دیگر تمامی زحمات و سرمایه های ملی توسط چنین افرادی به بادفناداده‌شود
  • ناشناس IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    اینبار انشالله به امید خدا مردم ایران کسی را انتخاب خواهند نمود که خدا پرست باشد مشکلات را با صداقت و راستی و توسل به قرآن و ائمه حل و فصل نماید به عنوان مثال سود و ربا را حرام نماید نه آمریکا پرستان را که مشکلات کشور را در سایه بایدن و تحریم کرونا دروغین و انفجار قیمت ارزاق عمومی بخواهند حل و فصل کنند
  • سید IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 0
    کرباسچی مدت‌هاست از میدان عمل فاصله داشته. پزشکیان از دل مردم حرف میزنه.....
  • حسین IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    وایعنی 8 سال دیگه بایدبدبختی مذاکرات جدیدراهم بکشیم توروخدا ول کنی این مذاکره رامگه دیگه چیزی مونده که مذاکره نکنیم ماراتحریم کنن
  • اکبر DE ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    مدل اوباما روحانی و یا مدل بایدن ظریف کار گشا نیست بلکه مدل ترامپ تند رو این مملکت را نجات خواهد داد که البته باید تا چهار سال دیگر منتظر ماند
  • رضا IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    تمام مشکلات کشور با باعملکرد مجلس شورای اسلامی کارآمد بر طرف می شود اما اگر رئیس جمهوری و وزرا کارآمد باشند و مجلس شورای اسلامی ناکارآمد باشد مشکلات کشور برطرف نمی شود خیلی مشکلات را مجلس اول برطرف کرد با این حال که بنی صدر خوب عملکردی نداشت
  • ابراهیم IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    دوستان دوستان ب نظرات هم احترام بزاریم و ب عقاید جناحی هم توهین نکنیم منش پیامبر ما منش اخلاق بود ولله ما خیلی فاصله داریم از این منش
  • یاسر IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    ی دکتر پزشکیان مونده شما ایشونم تخریب کنید و حذفش کنید.. انسانی ساده زیست با اخلاق با سواد مدیر
  • ناصر IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    جنگ وابادانی دشمن هم هستند
  • احمد IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    چه دولت مردان بی سروته نان ملت میخورند سنگ امریکا واروپا رابه سینه می بزنند مملکت رابه باددادن بااین برجام
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 2
    درود بر ظریف
  • DE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    4 0
    دوسال سربازی و خدمت به وطن به اندازه 8 سال دوره دانشگاه در خارج برای جامعه مفید است. کسانی که خدمت سربازی نکرده اند لیاقت رئیس جمهور شدن را ندارند
  • DE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    4 0
    دوسال سربازی و خدمت به وطن به اندازه 8 سال دوره دانشگاه در خارج برای جامعه مفید است. کسانی که خدمت سربازی نکرده اند لیاقت رئیس جمهور شدن را ندارند
  • مهران IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 2
    درود بر دکتر ظریف بهترین گزینه برای ریاست جمهوری ایران در ۱۴۰۰
    • DE ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      0 1
      درود بر دکتر ظریف بهترین گزینه برای ریاست جمهوری ایران در 1400 // به قول اخراجی ها : درود بر دُشتر ظریف بیهترین گوزینه برا ریاست جمبوری ایران در 1400
  • DE ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 0
    کسانی که خدمت سربازی نکرده اند لیاقت رئیس جمهور شدن را ندارند
  • DE ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 0
    در موقع خدمت در سربازی در مراسم صبحگاهی فرمانده من پرچم ایران را می بوسد و قسم می خورد بخاطر ایران از همه چیز خود و جان خود بگذارد. در جبهه در مهاباد شهید شد. شما چی اقایان مذاکره دوست چی چیزی برای خاک خود هدیه می دهی؟؟؟ شما که فرزندانتان در کشور شیطان هستندإ
  • NL ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    ظریف چطور خودتو ایرانی میدونی؟ ایشالا یه انقلابی رئیس جمهور بشه البته احمدی نژاد اون شخص نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس