کد خبر 1149772
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره سیاست بایدن در برابر فلسطین نوشت: سیاست آمریکا در قبال مسئله فلسطین در دوران ریاست جمهوری ترامپ تغییر فاحشی نسبت به سیاست سنتی آمریکا به ضرر فلسطینی‌ها و به نفع رژیم صهیونیستی در قبال این مسئله داشت. این سوال مطرح است که مسئله فلسطین در سیاست خارجی دولت بایدن چه جایگاهی خواهد داشت؟

 طرح معامله قرن به خوبی نمایانگر رویکرد متفاوت و یکجانبه دولت ترامپ به مسئله فلسطین بوده است؛ رویکردی که ارتباط فلسطینی‌ها با دولت آمریکا را به کلی قطع کرد. دولت بایدن به احتمال زیاد این طرح را کاملاً کنار خواهد گذاشت و همان طور که کاملا هریس اعلام کرده است به دنبال برقراری مجدد ارتباط با فلسطینی‌ها خواهد بود.

اما با توجه به بحران‌های عمیق داخلی آمریکا در حوزه سلامت و اقتصاد و همان گونه که در مناظرات انتخاباتی بین بایدن و ترامپ روشن بود به نظر می رسد تمرکز ابتدایی دولت بایدن بر حل مسائل داخلی مانند مهار کرونا و پیامد های آن خواهد بود. بنابراین انتظار نمی ‌رود که دولت بایدن در ارائه طرحی جدید برای حل مسئله فلسطین عجله‌ای داشته باشد.

 اگر چه آمریکا همچنان در مسئله فلسطین میانجی اصلی خواهد بود اما دولت بایدن تلاش خواهد کرد با سیاست اروپا در این مسئله هماهنگ شود. در این راستا تجدید فعالیت کمیته چهارجانبه (امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) و دیگر مکانیزم‌های بین‌المللی محتمل به نظر می‌رسد.

انتخاب وزیر خارجه و همچنین انتصاب نماینده ویژه برای فرایند صلح خاورمیانه  توسط بایدن نقش تعیین کننده‌ای در این موضوع خواهد داشت.

 در حالی که دولت جدید در امریکا امیدهایی را برای طیف سازشکار فلسطینی برای احیای مذاکرات ایجاد کرده است پیدا کردن جایگزین مناسبی برای صائب عریقات که مدتی بسیار طولانی مذاکرات فلسطینی‌ها را هدایت می‌کرد و به تازگی بر اثر کرونا فوت کرده است کار آسانی نخواهد بود.

 اگر چه دولت جدید آمریکا مثل ترامپ یکجانبه عمل نخواهد کرد اما فلسطینی ها نباید انتظار چندانی از بایدنی داشته باشند که خود را یک صهیونیست می‌داند و قبلاً گفته است «اگر اسرائیلی وجود نداشت ما باید یکی می ساختیم» و متعهد به حفظ امنیت و منافع رژیم صهیونیستی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان معتمدی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 0
    سیاست ترامپ کشتن فلسطینی ها با بمب بود و سیاست بایدن و هریس متفاوت است و به این شیوه مدرن است تزریق آمپول عقیم سازی به تمام فلسطینی ها و پخش انواع بیماری های خطرناک و نسل کشی با سموم شیمیایی و مواد تراریخته و بیولوژیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس