توصیه‌های سه‌گانه اشتون به بایدن برای حفظ برجام

مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد با توجه به مخالفت اکثریت کنگره آمریکا، مسیر بازگشت آمریکا به برجام هموار نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: کاترین ‌اشتون سیاستمدار انگلیسی که در اولین مذاکرات هسته‌ای ظریف، طرف اروپایی مذاکرات بود، ضمن یادداشتی در مجله تایم نوشت: «برای بایدن، بازگشت به برجام، آسان نخواهد بود. اولین مانع هم این است که بسیاری از اعضای کنگره، هرگز به ایده توافق با ایران روی خوشی نشان نداده‌اند. حتی در سال ۲۰۱۳ که به توافق موقتی با ایران دست یافتیم، برخی خواهان اعمال تحریم‌های تازه بر ایران بودند.»

وی در ادامه نوشت: «ایرانی‌ها از این دشمنی خبر داشتند و در گفت‌وگوها، این نگرانی را مطرح می‌کردند که آیا یک دولت تازه در آمریکا، به این توافق احترام خواهد گذاشت؟

پاسخ این بود که دلیلی ندارد گمان کنیم که یک توافق «موثر» کنار گذاشته شود. مشکل همین‌جاست: برای برخی، یک توافق «موثر» به ایران اجازه داشتن یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نمی‌دهد. برخی دیگر می‌گویند که ایران باید رفتار منطقه‌ای‌اش را تغییر دهد. برخی هم هستند که خواهان طولانی‌تر شدن مهلت محدودیت‌های توافق هستند.»

اشتون تاکید کرد: «یافتن راهی برای جلب حمایت کنگره در شرایطی که دموکرات‌ها در سنا اکثریت ندارند، یک چالش است. بایدن برای آن‌که برجام را بر بنیان محکمی بگذارد، باید تضمین دهد که اگر ایران به تعهدات خودش پایبند باشد، آمریکا هم پایبند خواهد ماند.»

اشتون با ‌اشاره به از هم گسیختگی 5+1 در چند سال گذشته، می‌افزاید: «ایرانی‌ها البته با رفع فشار حداکثری ترامپ، نفسی تازه خواهند کرد اما بی‌گمان اگر چیز بیشتری از آنان خواسته شود، چندان علاقه‌ای نشان نخواهند داد.»

اشتون تاکید کرد: «ایران انتظار دارد که آسیب اقتصادی دو سال گذشته‌اش به رسمیت شناخته شود. در حالی که میانه‌روهای ایران، از بازگشت به این توافق استقبال می‌کنند، دیگران این‌گونه نیستند. تندروها همچنان خواهند گفت که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. پس جو بایدن چه باید بکند؟

نخست، باید یک تیم تشکیل دهد: از اتحادیه اروپایی بخواهد که 5+1 را گرد هم آورد. برجام را به‌عنوان نخستین توافق منظور کند و نه آخرین توافق. هرگز قرار نبوده که برجام، خانه آخر و نقطه پایان باشد. تا زمانی که ترامپ از برجام بیرون رفت، ایران به تعهدات خود پایبند بود.

همه ما از دیگر مسائلی که باید چاره شوند، آگاهیم؛ از موشک‌های بالستیک تا بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران. اما این مانع باید از سر راه برداشته می‌شد تا در برای دیگر گفت‌وگوها باز شود.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نوشت: «برجام را بر بنیان محکم‌تری بگذارد. بازگشت به برجام، صرفاً با فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری در کوتاه‌مدت کار می‌کند اما یک رویکرد پایدار نیست.»

نکته‌ مهمی که ‌اشتون به جزئیات آن نپرداخته، اتفاق نظر پیوسته دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر تشدید پیاپی تحریم‌ها، بلافاصله پس از انعقاد برجام تا به امروز بوده است. همچنین حتی در زمان حضور آمریکا در برجام نیز، مصوبه الزام گزارش 3 سال یک بار دولت آمریکا به کنگره و گرفتن مجوز ادامه توافق، عملاً تعهدات لغو تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کرد و سرمایه‌گذاران و تجار خارجی را از همکاری با ایران بازمی‌داشت.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    38 16
    گيس بريده تو رو سننه ؟! تو سر پيازى يا ته پياز ؟!
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      10 0
      واقع بین باشید آمریکا زیر هر برجام جدید میزنه کاملا معلومه. دور قبل تمام اعضای دائن و غیر دائم به قطعنامه ۲۲۳۱ رای دادند. آمریکا راحت زیرش زد. خیلی آسان از برجام خارج شد. مشکل عمده توافقی مانند برجام ۱.عدم تصویب در مجلسین کنگره و سنا هستش ۲.وجود بند اسنپ بک یاهمون مکانیسم ماشه ۳.محدودیت در تحقیق و توسعه فعال ۴. دسترسی های فرا پرتکلی به آژانس. تمام کشورها حتی روس و چین پس از خروج آمریکا از برجام هیچ کاری نتونستن بکنند هیچ کاری. هرباجیم به غرب و آمریکا بدی از جمله خروج از سوریه یا خالی کردن پشت یمن آمریکا راضی نمیشه و سال ۲۰۲۴ راحت از برجام جدید خارج میشه. خیلی آسان در ۱.۵ سال تمام تحریمها برگشت و در ۱ سال بعدش تحریمها تشدید شد و تهدید جنگ و تروز افزایش یافت. امضای برجام و پذیرش شروط جدید یک خودکشی برای ایرانه اینا با کاهش تعداد و برد موشک و خروج از منطقه میخوان بی درد سر به ایران حمله کنند با حداقل تبعات.
    • ج.ج IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      1 7
      طرز حرف زدنه درست کن.. یک دقیقه تجربه ی سیاسیش اندازه کل عمر تو ئه .!!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      5 1
      این دَه تون فهمیده اونوقت جوادی ما نفهمیده!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      3 0
      تنها راه نجات ایستادن بر حق خودمان است که و جز تکیه بر قدرت نظامی راه چاره ای نخواهد داشت.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      5 1
      این خود پیازه.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    14 8
    اتفاقا گیسهاش را بریده
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      3 0
      افرين به تو بصيرتت!! تو از برخي مسئولين ما در پذيرفتن حقايق مردتري
  • کمال IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    18 6
    به چه نیتی جوسازی میکنید و اقتصاد کشور رابه هم میزنید.با همین حرفها از دشمن فرضی همیشه شکست اقتصادی وامیدی خوردیم. اقتصاد نابود شده کافیست مردم عادی باشید بروید خرید فرق قیمتها را در فروشگاههای مواد غذایی درک میکنید.با دلار بالا میرود بی دلار بالا میرود. این حرفها از زبان رانت خواران ودلالان خون ملت ومحتکران است. مدعی العموم در این حرفها از جهت تشویش اذهان عمومی و سوء هیجانات باید واردشود .چرا عده ای نمیگذارند همه چیز به منوال خود باشد؟با جوروانی همه از تیمارستان سر در می اورنند. جنگ وصلح در تکامل جوامع امری عادی است . فقط القاء ترس از اینده ، فلاکت و....غیر عادی است.اگر همه به مرور حتی حقیقت جنگ رادرک ودر ان مسیر هم باشند به مرور از نظر روانی اماده شده اند .این نوشته ها فقط شوک یکباره روانی که مضر ملت است میاورد.تا زمانی که انبار یک عده خالی نشده باقیمت دلار 30 ، این حرفها تمام نمیشود
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      4 1
      این رو برو به آمریکا و اسرائیل بگو که سردار و دانشمند ترور میکنن از برجام خارج میشند. خجالت نمیکشی قبل برجام مشکلاتمان کمتر بود. بعدبرجام گرانی تورم فقر فحشا و تهدید و خصومت بیشتر شد آنریکا از برجام خارج شد بازم بعد بایدن ازبرجام خارج میشن اون وقت کاش باشی و پاسخ بدی البته فرافکنی و خودتخریبی نکنی. خیلی معلوم و روشنه ۲۰۲۴ یک جمهوری خواه رای میاره و اون وقت دوباره زیرهمچی میزنه و ماهستین و هزار جور امتیاز داده و هزار امتیاز نگرفته. در ضمن همون زمان اوباما هم دبه کردن آلزایمر داری یادت رفت. #کاسب برجام #دلال برجام
    • فرشته IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      2 0
      جو سازی کدومه؟ سرتون زیر برفه؟ کاترین اشتون گفته. شماها تو رویا زندگی میکنید؟ طرف تفنگشو گرفته بود تو صورت یارو گفت تکون بخوری میزنمت. یارو میخندید میگفت سوژه‌مون نکن حاجی دروبین مخفیه؟ خودتونو خواب زدید؟؟ قبری که روش نشستید فاتحه میخونید مرده نداره!!!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      1 0
      خودت فهمیدی چی گفتی؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ انشای مزخرفی بود
    • دکترdba IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      2 1
      اینا ربطی به برجام نداره... مشکلات داخلی هست... 80/20 میگه 80% مشکلات داخلی هست... ما هرگز به برجام برنمیگردیم
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      1 0
      مسلمان نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود ! میفهمی یعنی چی ؟ آزموده را آزمودن خطاست میتونی متوجه بشی عزیزم ؟ همین چند کلمه رو اگر متوجه شدی دیگه احتیاج به پاسخ نخواهی داشت ... آخه امثال شما کی قراره از اشتباهات گذشته درس بگیرید ملت ایران و سرزمین کهن و بزرگ ایران تا کی باید هزینه آدم هایی همچون شما و صادق زشت کلام ها رو بدهند ؟ آرزوی تفکر !
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      1 0
      !
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    21 7
    سلام خدایاه زلزله بزرگی را بر سر اسرائیل هدایت کن انشاالله
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 2
    من فل فل
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    4 0
    تامرا دم وتوراپسر یاداست دوستی من وتو برباد است. لعنت به آمریکای جنایتکار
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 2
    والا
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 7
    اینکه آمریکا به برجام برمیگرده و باج خواهی می‌کنه کاملا درست ولی بهترین کار اینه که آمریکا تا 1400 صبر کنه
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      0 0
      جدی؟ باشه چون تو گفتی صبر میکنه
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      1 0
      تندروها تو امریکا نمیگذارند برجام به ثمر برسه . این از روز اول بود
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    5 0
    خانم اشتون درست می گویند ایشان واقعیت برجام را بصورت کامل توضیح داده است و بخوبی پرده از ماهیت و اهداف ان برداشته است .برجام یک توافق نامه سر و ته بسته نیست تک بعدی نیست بلکه بک برنامه گسترده یک نقشه راه شش دانگ با ابعاد مختلف برای مهار و به دام انداختن یک ملت پرشور و بالنده است و قرار است بصورت یک شبکه گسترده اختاپوسی عمل کند و هر دست اختاپوس هدفی را شکار خواهد کرد و نه اخرین توافق بلکه شروع توافقات دیگر است و پشتوانه این شبکه گسترده چماق تحریم و فشار است .اینکه ساده لوحان در داخل کشور از آن بعنوان یک نعمت یاد می کنند یا هنوز از ماهیت این نعمت بی اطلاع هستند و یا با اطلاع هستند و خود جزعی از مجریان این شبکه اختاپوسی هستند
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    4 1
    مرده شوی چنین توافقی را ببرند مردم بدبخت کردند
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    سلام به خدا با این توافقات چیزی درست نمیشه اگه در یک کلام بمب هسته ای بسازید بگید داریم تموم میشه این کشورها دارند فشار میارن درست نشه اگه درست بشه که اینا حرفی ندارن یا باید کلا این صنعت بره کنار یا واقعا بیخیال این توافق ها یکسال باید روش کار کنی نتیجه را بیرون بدی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    3 0
    اصلا کی خواسته برگرده اعجوزه...
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    تا زمانی که عشق به میهن وعشق به هم وطن در اکثر مردم وتمام مسئولین به وجود نیایید همین آش وهمین کاسه هست
  • نادر IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    از غرب هیچ نفعی جز نگهداشتن مردم در صف سراب چه برای انقلابی و چه ضد انقلابی انتظاری نیست باید متحد شد وتشکلی از متحدان خارجی هم پیدا کرد وسپس با تدبیری هوشمندانه دست به اقدامی موثرزد.درست استکه در وحشت نگهداشتن دشمن هزینه ای کمتر دارد ولی به تحلیل رفتن مردم هم حدی دارد اگر به آخر حد هم برسیم گویا فقط جنگی بزرگ چاره کار خواهد بودچون غرب ایران پر غرور را نمیخواهد.
  • احمد IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    حالا با این حرفها دولت بی تدبیر قراراست دلار را چند تحویل دولت بعدی بدهد شما که انقدر اینده نکرید لطفا نظز بدهید مزدم اماده روزه اجباری داشته باشن شکم سیر از شکمهای گرسنه خبر ندارد که، دوسال است تو یخچلهایمان جز اب سرد و یخ چیز دیگری یافت نمیشه به کی باید شکایت کرد، بقول معروف دانه گندم به کجا شکایت کند وقتی قاضی مرغ باشد.. امریکا و سازمانهای حقوق بشر با تحریم های ظالمانه خودشان دارن مزدم نجیب ایران را زجر میدهند با تحریم نمیشود هشتاد میلیون شهید پرور و شجاع را شکست بدهید فکر کتم در هشت سال دفاع مقدس این امر به شما ثابت شده ، تاسف ما ایرانیها ازیعضی دولت مردان ودلالان سیاسی بی سواد و تنگ نظرمان است که فکرمیکنند میشود به امریکا اعتماد کرد ما کشور ثروت مندی هستیم اگر بعضیها دولپه نخورند هیچکس دراین کشور حتی با وجود تحریم گرسنه نمیماند بشرط اینه خودما به خودمان ظلم نکنیم
  • احمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    حالا با این حرفها دولت تدبیییییر قراراست دلار را چند تحویل دولت بعدی بدهد شما که انقدر اینده نکرید لطفا نظز بدهید مزدم اماده روزه اجباری داشته باشن شکم سیر از شکمهای گرسنه خبر ندارد که، دوسال است تو یخچلهایمان جز اب سرد و یخ چیز دیگری یافت نمیشه به کی باید شکایت کرد، بقول معروف دانه گندم به کجا شکایت کند وقتی قاضی مرغ باشد.. امریکا و سازمانهای حقوق بشر با تحریم های ظالمانه خودشان دارن مزدم نجیب ایران را زجر میدهند با تحریم نمیشود هشتاد میلیون شهید پرور و شجاع را شکست بدهید فکر کتم در هشت سال دفاع مقدس این امر به شما ثابت شده ، تاسف ما ایرانیها ازیعضی دولت مردان ودلالان سیاسی بی سواد و تنگ نظرمان است که فکرمیکنند میشود به امریکا اعتماد کرد ما کشور ثروت مندی هستیم اگر بعضیها دولپه نخورند هیچکس دراین کشور حتی با وجود تحریم گرسنه نمیماند بشرط اینه خودما به خودمان ظلم نکنیم
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    حالا که خودمون را با تحریم ها مطابقت دادیم بیخیال اروپا و برجام و عیره شویم یاد بگیریم رو پای خودمون بایستیم بدون انها ویک بار برای همیشه این داستان تمامش کنیم
  • سعید IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 0
    گیرم که تحلیل شما درست هم باشد خوب اگر توافق پا بگیرد چه بسا بایدن هشت سال بماند در این مدت هم مردم نفس راحت تری خواهند کشید و هم اقتصاد کشور فرصت بازسازی بهتری خواهد داشت. چه عیبی دارد که هفت الی هشت سال یا بطور بعید چهار سال. این فرصت را داشته باشیم
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    توافق نکن بهتر . ایران به سمت هسته ایی کامل خواهد رفت . آن وقت است که میگویید چشم توافق خواهیم کرد .
  • رب IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 1
    ‌طرز‌فکر‌شما‌مخالف‌برجام‌است‌وسعی‌در‌‌بدبین‌کردن‌مردم‌در‌باره‌رفع‌تحریمها‌ست
  • شهریار IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 0
    آیا عزت و شرف ما به برجام موکول است که خون بهترین فرزندان این آب و خاک را به وعده امروز و فردای برجام گره می زنید؟ انتقام باید سریع خشن و بی رحمانه باشد. اگر محکم و قاطع باشید دشمن ترسوتر از این حرف هاست. خواهید دید که در لاک فرو خواهند رفت. شجاع باشید و ضربه سهمگین بر پیکر دشمن وارد کنید.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    ما روی پای خودمان باید باستیم فقط امریکا مالی نیست بشه روش حساب کتیم....قوی شویم ب حرف رهبر خوب کوش کنیم مثل کله کرک میزه پرکنده نشیم من بچه تهرونم مثلو از بزرکان یاد کرفتم......دلم هنوز م با حاج قاسم اه کباب شدم
  • یوسف IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    پس به واقع نادان خواهد بود کسی که به این پیمان پوسیده چنگ زند بنابر این نمیخواهد صریحا بگوید ما از بر جام خارج شدیم برای این منظور مجلس هم در پشت در بسته کاری کند مثلا خواسته هایی بدلیل خسارت تحریم و برگشت دارایی های ایران تماما، آزاد شدن امور بانکی با تمام کشورها آزاد شدن دارایی ایران درتمام کشورهای بلوک شده مانند هند وکره و... ،پیوستن ایران با کمک آمریکا به تجارت جهانی وقطع معاملات نفتی آمریکا برای جبران خسارت آمریکا با کشورهای که قبلا ایران نفت وگاز میفروخته است ،آزادی تجارت با تمام کشورهای آمریکایی واروپائی وتسهیل درخریدهواپیمای مسافربری برای ایران ممانعت از فروش جنگ افزار به امارات وعربستان وبرگشت اسرائیل به خطوط تعیین شده 1967 سازمان ملل ،آزادی تمام ایرانیان دربند در آمریکا واروپا کمک به دستگیری قاتلان دانشمندان هسته ای ایران، خرید وفروش آزاد برای تمامی جنگ افزار مورد نیاز ایران از بین بردن کمک مالی تمام گروه های نیابتی مخالف ایران وجبهه آزادی بخش در سوریه وعراق تحویل جنگنده های خریداری شده ایران در آمریکا خسارت سالهای تحریم وجنگ درایران آوردن تمام کشورهای منطقه عربستان امارات، پاکستان ،هند،آمریکا واروپا واسرائیل وفرانسه وانگلیس برای اجتناب از ساخت راکتور هسته ایی وتن دادن به بازرسی آزانس اتمی ،خلع سلاح آنها ، برچیده شدن تمام پایگاههای اسرائیل مثلا درآذربایجان و... وهمچنین پایگاهای آمریکا واروپا وانگلیس ازمنطقه که شامل شرکایشان میشود مانند استرالیا واروپا ،ببینم میشود این نمایندگان فکر حقوق مادام عمر خود نبوده وبرای یکبار هم شده چندین خواسته به این ها اضافه کند میشود اگر دلشان بخواهد اینها صدها شرط میشود که آمریکا باید دستکم بیشتر آنها رااجرا کند
  • امید IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    ما ملت هرگز نخواهیم گذاشت دولت پلید امریکا یی صهیونیستی با مزدوران داخلی بخاطر ادامه فساد همه جانبه خودوخانوادهاشون بر سر خون شهدا وملت مظلوم زجردیده از جرثومه های داخلی جهت توافق ومذاکره ذلیلانه دولت ادامه وبرقرار کنن مگر جوانان ونخبگان مملکت مردنسرنوشت خودرا به دست فساد طلبها بدهند این همه افتصاح وبد بختی کم هست تا سرنوشتخودمون دست این عیاشان از خدا بیخبر که دل ملت ورهبری رو خون کردن بدهیم اف بر ما گر چنین شود
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    برجام همش دروغه وکشکه ،فقط الاف کردن وقته ،جالب دانشمند مارو شهید کردن درباره آمریکا چیزی نمیگه که هنوز تو باد برجام پوچ‌ خوابیده فکر می‌کنه اتفاقهای خوب با بایدن در راهه تنشو‌کم کنه ولی بازم بعد چندین سال نمیدونه آمریکا اتاق فکری داره ریس جمهورش از چهارچوب اون نمیتونه خارج بشه وامرانست وعملا برجام فقط وقت هدر دادنه وسرکار گذاشتن ایران وجلوی پیشرفت و گرفتنه،شما عوض تکیه به غرب اگر به داخل کشور ودانشمندانمون نخبهامون توجه خاص می‌کردید این روزگار ما نبود ما باید انقلابی در عرصه صنعت کشاورزی دارو پتروشیمی ومشتقاتش معادن ،داشته باشیم عدم خام فروشی ،جالبه نفت میدیم مشتقاتشو چندین برابر از خارجیا مخریم تو معادن هم همینطوره این یعنی دور باطل چهل سال گذشته اگر شما بخواهید تحریم اثری نداشته باشه باید به جوانان نخبها دانشمندان نظر مثبت نشون بدید وبالخره این صندلی هارو که دو دستی چسبیدید ولکن نیستید رو دل بکنید تحویل نخبها دانشمندان جوان مدیران جوان با معلومات بالا تلفیق علم وصنعت داشته باشیم برای تراز اول شدن در تمام صنایع این نگاه یعنی تفکر درست پیشرفت مملکت ومدیریت جهادی صبح تا شب تلاش کردن برای اعتلای مملکت این درسته،با بی حالی کرختی فقط بفکر نفت فروختن وپول نفت منتظر بودن بجای نخواهیم رسید
  • مصطفی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    این همه شعار دادیم نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی . الان همه منتظرن ببینن غرب چی میشه . شرق چی میگه. خاک تو سرتون که پای هیچی نیستید . اونایی که اقتصاد تپل دارند و همه برای رفتن به اونجا سرو دست می شکنن مردمش پای کشورش وای میسن و کار می کنند. نه مثل یه عده که دنبال خرید واردات از خارج هستند. اگر همون خطی که تو ساخت موشک پی گرفتیم رو توی بقیه صنایع پی می گرفتیم آیا دیگه نیازی به غرب و شرق بود. ........... رو بزارید کنار بچسبید به کار
  • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    ای کاش عاقلی در ایران باشد و این حقه های دشمنان بشریت رو ببیند،و بدنبال مذاکره نباشه،آنقدر قدرت ایران قوی کنند که دشمن بشریت جرأت دست اندازی به ایران ازش گرفته شود،به یاری خداوند متعال،انشاءالله
  • اصغرنسب. IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    ماهم برجام نمی خواهیم برجام یعنی خوردن جام پراز زهر مرگ برآمریکا و اسرائیل و عربستان و وهر آن کسیکه ایران را نمی خواهد
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    شما به این خاطر همیشه نگران رویکردهای سناتورهای آمریکایی وروسای جمهور کشورهای غربی هستید که دارید با کسانی می جنگید که دارید با آنها معامله هم می کنید نمی دانید ملاحظه سیاستتان را کنید یا ملاحظه اقتصادتان را اینطوری موفق نخواهید شد تا حالا همیشه دفاع کرده ایدا لان وقتش است که حمله کنید در جنگ جهانی دوم هیتلر اگر به خاورمیانه می رسید دیگرکسی جلودارش نبود نه روسیه ونه آمریکا،شما در خاورمیانه هستید اگر پرچم خود را در چهارگوشه اش بکوبید دیگر به بقیه جهان نیاز ندارید
  • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    فهمیدی‌چی‌گفت‌می‌گه‌اول‌باید‌بایدن‌مثلا‌موقتا‌‌به‌برجام‌برگرده‌یعنی‌ایرانی‌ها‌راسرکاربذاره‌تا‌ اصلاح‌طلبان‌‌در۱۴۰۰‌رای‌بیاورند واصلاح‌طلبان‌بتونند‌مانور‌بدن ‌دیدی‌مااصلاح‌طلبان‌‌وحزب‌مابالاخره‌موفق‌شد.‌بعد‌از‌رییس ‌جمهور‌شدن‌یک‌اصلاح‌طلب‌ چون‌هرچی‌ما‌آمریکایی‌ها‌‌بگیم‌ مثل‌یک‌بچه‌ی‌خوب‌گوش‌می ‌کنند‌.‌پس‌این‌طرح‌بی‌ضرر‌را‌باید‌باقدرت‌جلو‌ببریم.مسوولین ‌ودلسوزان‌انقلاب‌ومردم‌ ‌حواس‌هایتان‌‌جمع‌باشد. ‌ ‌
  • NL ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    شما هزارتا کار میکنید .اون وقت توقع دارید همه سازش مثبتم داشته باشن
  • اهلی US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    اشتون و بایدن و ترامپ و نتانیاخووووک همشون قاتل بیوجدان زورگو قلدر حیوان درنده هستند خاک بر سر بعضی ایرانیان که چشم امید با این مزدوران وحشی دارند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    اشتون بداند کسی برای آمدن بایدن درانتظار ننشسته بود ایران تیزهوشتر از این گمانه زنیها شمارا می شناسد نه بابرجام نه بی برجام راههای دیگر به رویتان گشوده نخواهد شد
  • بلوچستانی FR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    نباید یک ساعت صبر کنیم رژیم صهیونیستی را باید یک گوشمالی درست حسابی داد دیگه پاش از گلیمش خیلی درازتر کرده ترور دانشمندان کشور خیلی عذاب آور ودردناک باید جواب دندان شکن داد باید درسی درست حسابی بهش بدیم تا قرنها از یاد یهودیان نره
  • کذامت IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    باکمال تاسف.شکافی که درخواسته طرفین دعوانصج گرفته.آنقدر عمیق است؟که به این سادگی قابل حل نیست، بجز یک شرط ،دولتهای فعلی وبعدی آمریکا دست از زورگوئی وعدم رعایت قوانین بین المللی دست بردارد،وآنچه بنام قراردادبرجام تدوین گردیده،بدون قید وشرط بپذیرد***
  • دکتر DBA IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    3 0
    ما هرگز به برجام برنمیگردیم... شما حداکثر فشار خود را آوردید... مگر دیگر تحریمی مانده ؟؟؟ سگ زرد برادر شغاله... تنها در یک صورت به برجام برمیگردیم... 5+1 جدید تشکیل شود و ایران جز 5 قدرت برتر جهان شود و شما هم به حرف های ما گوش دهید... دیگر فیلمتان سوخته... هههه...برجام اولین توافق است... به همین خیال باشین... همین
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    اصولا شغالهای آمریکایی خائن و فریبکار هستند . تف به شرافت نداشته آمریکا که به امضای خودشون هم اطمینان ندارن
  • FARIDON.GH4848 IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 0
    افراد و روزنامه ها هم براساس دیدگاه خود مسائل ایران وامریکا تفسیر میکنن
  • عیسی پورزنگنه RU ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    انشالله که بمب داریم وشاید یه دوسه تایی ویا بیشتر ،باید بزنی اسراییل رو با خاک یکسان کنی تا این غده سرطانی خاموش بشه وانشاالله میشه
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      ایران سورپرایزهای زیادی برای غرب و صهیونیست بین المللی حاکم بر غرب دارد ، باشد به وقت ...
  • CA ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    اگه تو برجام چیزی رو نقد نمیدادیم (که برگردوندنش کلی زمان و هزینه میبره) و به جاش یک سری قول برای آینده و نسیه بگیریم الان وضع این نبود در مقابل قول ما هم باید فقط قول میدادیم.
  • DE ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 0
    اشتون هم از این ناراحته که چرا در توافق با ایران شرکت نداشت و به جای او موگرینی جشن گرفت. بین خود اروپایی ها هم رقابت شدیدی برای توافق‌ها وجود دارد چون اگر مقابل آمریکا و چین و روسیه با سه کشور طرف هستید با اروپایی ها با 28 کشور که صدها اختلاف بین خودشان دارند طرفید.
  • خلیج پارس iran IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    آمریکا به تمام اهدافش از برجام رسید و طبیعتا" هم باید از برجام خارج میشد ! این ما بودیم که باخت دادیم ضرر کردیم ... حالا هم عده ای ساده لوح منتظر هستند دوباره بریم پای برجام های جدید ! و تمام دستاوردهای این چند دهه رو که با خون پاک شهیدان و بزرگان میهن به دست آورده ایم تسلیم غرب و یهود بین المللی کنیم !!!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    سلام هموطنان عزیز،مطمئن باشیدغربیهاهیچوقت سعادت ماایرانیهارونخواستندونمی خواهند،مردم مادیگه گرفتارشدن،ولی کاش مسئولان مملکت دیگه مردموبیش ازاین زجرندن حداقل این سلاح اتمی رودرس کنن بایه موشکی که بتونه راحت بره آمریکا یاحداقل لندن وپاریس وغیره،بخدااینامی خوان مامثل لیبی بشیم،لیبی که تبدیل به یک کشورمسلمان قدرتمندشده بودببینید حالاتوچه وضعی افتاده یه کم فکرکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس