کد خبر 1149232
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

با عرضه کنسول 4 سونی و تفاوت قیمت ps4 با کنسول های پیشین، خیلی از گیمرها در جستجوی ویژگی های خاص آن بودند. با معرفی کنترلر سونی DualShock 4 خیلی ها شگفت زده شدند، دلیل اصلی این امر این بود که بسیاری از معایب کنترلرهای سابق برطرف شده و چندین ویژگی مفید به آن اضافه شده  بود. در این مقاله نگاهی به کنترلر DualShock 4 انداخته و یک بررسی عمیق از تمام جنبه ها و ویژگی های آن به شما ارائه داده ایم. علاوه بر این، تفاوت آن با مدل قبلی، کنترلر DualShock 3 را هم بررسی کرده ایم. 

معرفی DualShock 4

کنترلر پلی استیشن در طول سال ها تغییر چندانی نکرده است، از کنترلر اصلی PS1 DualShock گرفته تا کنترلرهای PS3 Sixaxis و DualShock 3. اما کنترلر DualShock 4 فاصله زیادی با برخی ویژگی های آنها دارد و هم شامل موارد مشابهی است.

کنترلر PS4 DualShock 4 دارای دو دکمه، چهار محرک، یک تاچ پد، به علاوه دکمه های مثلث، ضربدر، دایره و مربع است، دقیقاً مانند یک کنترلر کلاسیک PlayStation.

طراحی

شاید تکان دهنده ترین نکته در مورد کنترلر جدید، طراحی اصلاح شده آن باشد. در واقع، سونی از زمان PSOne به سختی ظاهر کنترلر PlayStation را تغییر داده بود، بنابراین این رویکرد جدید همه را غافلگیر کرد.

 DualShock 4 در مقایسه با مدل قبلی خود از یک قاب جدید، بسیار گرد و براق برخوردار است. علاوه بر این، تاچ پد و اسپیکر، ظاهری کاملا اصلاح شده به آن می دهد. این کنترلر در رنگ های مختلفی وجود دارد، از جمله مشکی، سفید، نقره ای، طلایی، قرمز، آبی و همچنین انواع "کریستال" شفاف سفید، آبی و قرمز.

شاید از همه قابل توجه تر این باشد که این کنترلر کاملاً بزرگتر بوده و راحت تر در دست قرار می گیرد DualShock 3 معمولاً به دلیل کوچک بودن مورد انتقاد بود، مخصوصاً در مورد افرادی که دستان بزرگتری داشتند.

کلیدهای آنالوگ

کلیدهای آنالوگ DualShock 4 به طور قابل توجهی کوچکتر از نمونه های قبلی خود هستند، با دامنه حرکت کوچکتر اما با دقت بیشتر. این کلیدها دوباره طراحی شده اند تا بیشتر عمل کنند. طراحی ارگونومیک کلیدهای آنالوگ باعث ایجاد راحتی بیشتری برای کاربران شده است. البته در نسخه اسلیم پلی استیشن ۴ این کلیدها بهینه اسزی شده اند تا راحتی بیشتری را ایجاد کنند. 

Face Buttons

 Face Buttons در DualShock 3 کلیدهای حساس به فشار بودند و همین امر باعث شده بود که در بازی ها به ندرت درست استفاده میشد، در نتیجه این ویژگی با DualShock 4 رفع شده است. به همین دلیل، در نسخه جدید این کلیدها لمسی شده و باعث سرعت بخشیدن به آنها شده است.

D-Pad

در دسته پلی استیشن 4 تنظیمات زیادی روی D-pad انجام نشده است، زیرا این ویژگی تقریباً در DualShock 3 کاملاً عالی بود. D-pad جدید کمی بزرگتر است و بسیار راحت تر و لمسی تر از صفحه قدیمی است.

دکمه های جلو و راه اندازها

دکمه های جلو DualShock 4 دوباره طراحی شده اند تا با ظاهر جدید کنترلر بهتر سازگار باشند و در نتیجه به شکل نیمه بیضوی درآمدند. و مانند دکمه های Face Buttons، حساسیت به فشار آنها نیز کنار گذاشته شد.

در DualShock 3، نگه داشتن این دکمه ها برای مدت طولانی بسیار ناخوشایند بود. محرک های جدید باریک تر و کمی خمیده هستند تا لغزش را به حداقل برسانند، اگرچه هنوز هم هنگام پایین نگه داشتن وضعیت خوبی ندارند. محرک ها نیز تنها دکمه های حساس به فشار هستند.

دیگر ویژگی ها

تاچ پد

 DualShock 4 اولین کنترلی است که تاچ پد را در طراحی خود گنجانده است. تاچ پد علاوه بر اینکه می تواند دو نقطه لمسی را به طور همزمان ثبت کند، می تواند انواع حرکات کشویی را بخواند، اگرچه میزان عملکرد آن از یک بازی به بازی دیگر متفاوت است. این ویژگی یکی از دلایل تفاوت قیمت دسته ps4 با کنترلرهای پیشین است. 

علاوه بر این، تاچ پد در واقع یک دکمه بزرگ است. با این حال، با کمک تشخیص لمسی، می تواند به عنوان دو دکمه جداگانه عمل کند. به این ترتیب، در اصل جایگزین دکمه های Start و Select نسخه های قبلی DualShock شده است.

اسپیکر

مونو اسپیکر داخلی یکی دیگر از ویژگی های جدیدی است که در ابتدا با Nintendo Wii مشاهده شد. اسپیکر در درجه اول به عنوان وسیله ای برای افزایش غوطه وری پخش کننده با پخش صداهای مختلف از طریق بلندگوی کنترلر به جای بلندگوهای تلویزیون استفاده می شود.

لایت بار

لایت بار منشا اختلافات زیادی برای این کنترلر بوده است، عمدتا به این دلیل که نمی توان آن را خاموش کرد. دقیقاً مانند اسپیکر، برای ارائه برخی جلوه های دینامیکی زیبا در بازی ها استفاده می شود. لایت بار در قسمت جلوی کنترلر قرار دارد و نسبت به هر عملکرد نورپردازی خاصی دارد. 

ژیروسکوپ

ژیروسکوپ جدید DualShock 4 نسبت به نسخه قبلی پیشرفت زیادی نداشته است و هنوز هم از فناوری مشابهی استفاده می شود اما نسبت به نسخه پیشین بسیار دقیق تر شده است - حتی اگر PS Camera به این ترکیب اضافه شود، شاید هم بیشتر.

قابلیت اتصال

·  DualShock 4 برای اتصال بی سیم از بلوتوث 2.1 استفاده می کند، اما دارای سه پورت جداگانه است:

·  - Micro USB برای شارژ و اتصال سیمی استفاده می شود.

· پورت داخلی - در درجه اول توسط ایستگاه های شارژ و برخی لوازم جانبی استفاده می شود.

· جک 5 میلی متری - برای هدفون و هدست استفاده می شود. جدا از خروجی صدا، به عنوان ورودی میکروفون نیز عمل می کند.

سازگاری

کنترلرهای سونی همیشه در مورد سازگاری با سایر سیستم عامل ها مشکل داشته اند. دلیل اصلی این که چرا DualShock 3 در واقع به عنوان کنترلر PC در مقابل Xbox 360 بسیار محبوب مورد استفاده قرار نگرفت، فقدان درایورهای رسمی بود. در مقابل، کنترلر Xbox 360 با ویندوز سازگار بود.

سخن پایانی

در مجموع، DualShock 4 یک کنترلر کامل نیست اما قطعاً نزدیک به آن است. این ویژگی های مفید، یک کنترلر کاملاً بهتر و بسیار راحت تر از سایر مدل های قبلی ایجاد کرده است. در نهایت، کنترلر DualShock 4 یکی از قابل توجه ترین فناوری است که ویژگی های مثبت آن بسیار بیشتر از منفی است. اما به خوبی می دانیم که DualShock 5 به بهترین کنترل کننده بازی تبدیل خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت انواع کنسول پلی استیشن، کنترلرهای ps4 و همچنین قیمت بازی های ps4 از سایت گنوپلی دیدن کنید. 


**  این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس