ترکیه نمایه

مناقشه ترکیه و یونان در مسائل مربوط به قبرس و شرق مدیترانه همچنان با واکنش ها و تحلیل های مختلفی روبرو است.

به گزارش مشرق، ترکیه در شرایط کنونی سیاسی حاکم بر جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا و اروپا دست به اقدامات خطرناکی زده است که احتمال واکنش از سوی اروپا نیز می‌رود.

ترکیه در ماجرای اختلافات بر سر قبرس با یونان از سوی اتحادیه اروپا، بارها با تهدید روبرو شده است.

اتحادیه اروپا در مناقشه میان ترکیه و یونان طرف یونان را گرفته است، هر چه باشد یونان اروپایی‌تر از ترکیه است.

بیشتر بخوانید:

حزب حاکم و احزاب مخالف ترکیه قطعنامه سنای فرانسه درباره قره‌باغ را محکوم کردند

ترکیه که هدف نهایی خود را پیوستن به اتحادیه اروپا قرار داده بود اکنون با رفتارهای خود این اتحادیه را رنجانده چرا که بر اساس خواسته اروپا گام برنداشته است.

یکجانبه گرایی‌های ترکیه بدون توجه به سیاست‌های اتحادیه اروپا باعث شده تا آنها نه تنها برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اقدامی انجام دهند بلکه راه را برای این کشور مسدود کنند.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع ترکیه: فرانسه بخشی از مشکل قره‌باغ است نه راه‌حل آن

ترکیه اکنون تنها عضوی از ناتو است که البته در این مقوله نیز اتحادیه اروپا و آمریکا از آن بهره می‌برند و پایگاه‌های نظامی ناتو و آمریکا با استقرار در خاک ترکیه، به مداخله نظامی در دیگر کشورهای منطقه مشغولند.

اما در این میان اتحادیه اروپا بر سر مناقشه قبرس برای چندمین بار ترکیه را تهدید به تحریم‌های اقتصادی کرده است.

ترکیه توانسته بود پس از روی کار آمدن دولت اردوغان اوضاع اقتصادی را سامان دهد؛ رونق گردشگری و صادرات محصولات تولید داخلی در ترکیه، رونق اقتصادی را به کشور وارد کرد.

اما سیاست‌های اقتصادی اردوغان اکنون با سیاست‌های مداخله گرانه و نظامی ترکیه زیان دیده است و این زیان‌ها در طول سال‌های طولانی باعث شده تا اقتصاد ترکیه افول کند.

دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست‌ها در این کشور سبب گسترش تروریسم در منطقه شد و حتی اقدامات تروریستی در خاک ترکیه باعث ناامنی و ضربه به صنعت توریسم این کشور گشت.

سهم درآمدهای ترکیه از گردشگری به خاطر عملیات تروریستی در این کشور کاهش زیادی پیدا کرد.

همچنین اختلافات ترکیه با اتحادیه اروپا و آمریکا نیز باعث محدودیت‌های زیادی برای آنکارا شد.

گردشگران اروپایی که ترکیه را برای سفر انتخاب می‌کردند کاهش پیدا کرد و حتی بر مناسبات اقتصادی ترکیه با اروپا و آمریکا نیز تاثیر منفی گذاشت.

هزینه‌های حضور و مداخله در جنگ‌هایی، چون سوریه، لیبی و تنش با یونان بودجه زیادی از کشور را صرف این امور کرد؛ اکنون نیز ویروس کرونا باعث کاهش شدید سفرهای توریستی به این کشور شده است که منبع درآمد اصلی ترکیه است.

ترکیه اگر همینگونه تخت گاز پیش برود و همچنان به سیاست‌های خود ادمه دهد، باید در انتظار اتفاقات ناخوشایند باشد که قطعا دود آن به چشم مردم این کشور خواهد رفت.

اکنون نیز بار دیگر پارلمان اتحادیه اروپا خواهان تحریم ترکیه به خاطر مسئله قبرس شده است.

اگر تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا علیه ترکیه اعمال شود، تأثیر این تحریم‌ها باعث وخامت حال اقتصاد ترکیه خواهد شد.در قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا نوشته شده «نمایندگان مجلس شورای اروپا خواستار مقابله با اقدامات یک جانبه و غیرقانونی ترکیه و اعمال تحریم سخت‌گیرانه علیه ترکیه شدند.»

این قطعنامه با ۶۳۱ رای مثبت، سه مخالف و ۵۹ رای ممتنع تصویب شد.

رأی اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا نشان می‌دهد که آنها در تصمیم خود مصمم هستند و با این هشدار در انتظار واکنش ترکیه باقی مانده‌اند که اگر آنکارا در مقوله قبرس به خواست اتحادیه اروپا تن ندهد، با تحریم‌های اقتصادی آن‌ها روبرو خواهد شد.

سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا در نشست آینده خود در تاریخ ۱۰ تا ۱۱ دسامبر موضوع روابط با آنکارا را بررسی خواهند کرد و در این نشست درباره تحریم‌ها نیز تصمیم خواهند گرفت.

ترکیه با رفتارهای خود در شرایط سخت کرونایی که بیشترین تأثیر منفی را بر اقتصاد جهانی گذاشته است، به خاطر مناقشه و اختلافاتی که می‌تواند با گفت وگو و مذاکره سیاسی آن را حل کند، به خاطر یک دستمال در حال آتش زدن قیصریه است!

اگر ترکیه در مناقشه‌ای، چون قره باغ ورود پیدا کرد و با حمایت محض خود از یک طرف درگیری و با تهدید نظامی به خواسته خود رسید، اما در مناقشه قبرس مقابل خود اتحادیه اروپا را دارد.

اگر اردوغان اعتقاد به مذاکره و گفت وگو دارد باید بر سر مناقشه قبرس نیز به مذاکره بنشیند حتی اگر در این مذاکرات به ظن خود زیان هم ببیند، صلاح است که دست از اقدامات فراتر از توان خود بردارد.
 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • علی احمدی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    ترکیه دقیقا مثل ایران عمل می کند
    • سارا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      64 28
      یعنی منظورتان کاملا احمقانه است.؟
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      29 29
      ترکیه هیچ وقت مثل ایران رفتار نکرده ! فعلا" فضا رو مناسب دیده مانور میده ترکیه متحد غرب ، بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، ترکیه به اسم اسلام با اسرائیل هم همکاری می‌کند .. ولی برای همیشه نمیتونه اینطور خائنانه رفتار کند ..
    • سروش IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      20 5
      دولت ما رهبری فقیه دارد که به حکم عقل و حکمت مملکت را چهل سال در تحریم اداره کرده و میکند اما ترکیه به حکم چشم و هم چشمی از ایران داره پا به میدان میگذاره و از سر خیره سری داره این اعمال رو انجام میده. ایران زخم خورده تروریسم هست و ترکیه یکی از حامیان اصلی تروریسم!!!!
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      17 11
      اولا ترکیه مثل ایران نیستو.. ایران معتقد به وجود امام زمان و ولايت فقيه هست اما آنها نیستند... ما به دنبال جنگ و خونریزی در میان مسلمانان نیستیم اما آنها هستند... مداخله ما سوریه صرفا به جهت حمایت از اسلام و مردم سوریه و جلوگیری از صهیونیست و تروریست هست اما ترکیه عمدتا فقط به خودش فکر می‌کند و حامی تروریست هست. نظام ما احمقانه عمل نکرده و اتفاقا در مباحث منطقه ای عالی عمل کرده اما این انتخاب غلط مردم در نظام آزاد انتخاباتی ابران هست که باعث وضع خراب اقتصادی و فرهنگی شده. طرفداران نظام اسلامی هنگام برجام در خیابان نرقصیدند.
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      6 2
      هدف از فشار بر ترکیه قبولاندن خاورمیانه جدید به ترکها و جدا نمودن ترکیه از ایران و روسیه در طرح خاورمیانه جدید می باشد وگرنه مساله قبرس متعلق به دولت اردوغان نیست و 40 سال پیش از سوی لائیک های بلند اجویت قبرس تجزیه شده است
  • محمد جوادی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    70 48
    این تحلیل بود یا تهدید ترکیه. کجا در تحلیل ها از عنوان آتش زدن قیصریه استفاده می کنند. کسی که این مقاله را نوشته احتمالا فکر کرده می تونه در مقابل اتحادیه اروپا خود شیرینی کرده و ... نقشه را خوب نگاه کنید جایگاه ترکیه و یونان را در آن خوب بنگرید و با توجه به قوانین دریاهای آزاد حق را به ترکیه خواهید داد
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      51 7
      اصولا نظام ترکیه به ما ربطی نداره .تا زمانی که امنیت و منافع ما رو به خطر نندازه بره هر کاری که میخواد تو اروپا بکنه
    • حمید GB ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      29 22
      سلام بحث بر سر این نیست که حق با کیه بحث بر سر تنشهایی هست که میان ترکیه و اتحادیه اروپا شکل گرفته و اروپا در صدد هست تا ترکیه رو تضعیف کنه ترکیه در بسیاری از تحولات مداخلات مخرب داره
  • رامین IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    65 15
    ترکیه اکنون تنها عضوی از ناتو است که مداخله نظامی در دیگر کشورهای منطقه مشغولست؟ ببخشید تحلیل گر عزیر میشه نکنه فک میکنی ناتو اتحادیه کشورهای افریقایی هستش؟ نکنه فکر میکنی ناتو شامل کنگو برازاویل یا کینه استواییی یا مالدیو هستش؟ همه کشورهای ناتو در همه جای دنیا به نحوی درگیرن حالا ترکیه هم با پ ک ک و بخاطر مسائل جزیره ها با یونان در حال تنش نه جنگ هستش.... بقول اردوغان جزیره هایی که اونقد نزدیک ترکیه هستند اگه داد بزنی صدات تو جزیره شنیده میشه ولی اروپا با حیله گری جزء یونان حساب میکنه....
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      25 26
      در دوزخی بودن اردوغان همان حمایت از تروریست‌های سوریه کفایت می‌کند...
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      0 4
      خوب حق با ترکیه هست و اردوغان بخاطر عدم همراهی با تایید اسرائیل دارد ایرانیزه می شود البته اردوغان فرد قابل اعتمادی نیست ولی باید از وی تا زمانی که طرح های اران را اجرا می کند کمک کرد- طرح ایرانیزه کردن ترکیه را اولین بار مشاور امنیت ملی امریکا طرح کرده باز ترکیه مشغول بحران آفرینی در خاورمیانه است
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    58 45
    ایران باید پشتیبان ترکیه در جنگ با کفار اروپایی باشد .
    • خسرو IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      9 14
      کشوری که هشت سال کمک این جنایت کاران داعش و فرقه های تکفیر کرد چقدر مردم بیگناه را با فجیه ترین شکل کشتند باید پس بدهد
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      13 25
      ترکیه حامی تروریست هست و خود یک دولت باطل هست... ایران حامی جنگ باطل با باطل نیست...
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    14 47
    این نماد ماه و ستاره که در پرچم عثمانی هست نماد ساسانیان هم بود . عثمانی شبیه ساسانیان بود . پرشین تورک . ترکان پارسی .
    • رسول IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      10 1
      اگه حکومت های فعلی ترکیه و ایران ، اشتباهات عثمانی ها و صفوی ها در عدم احترام به منافع بکدیگر ، که در قرن های 15 و 16 رخ داد را تکرار نکنند ، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد . ولی متاسفانه می بینیم که آقای اردوغان راه و رسم سولطان سلیمان رو در پیش گرفته و چه بسا خرم سلطانهای امروزی آتش قدرت ترکیه رو به سمت ایران بچرخانند.
    • مینا IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      6 16
      ساسانی؟ نماد ماه و ستاره ساسانی هستش؟ نماد الهه ماه و ستاره در 3000 سال قبل میلاد تو اروپا و مصر نکنه از ساسانیان برداشت شده؟ چرا تاریخو به ساسانیان و هخامنیان محدود میکنید؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
    • علیرضا IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      8 17
      نماد گرگ هم مال رم باستان و الان باشگاه ایتالیا است هیچ تمدنی ندارند مهاجران بیابانگرد و در صدد تصرف تمدنها و مشاهیر سایر کشورها هستند (مولانا . ابن سینا و....)
    • محمود IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      13 10
      نماد ساسانی مثل عثمانی نیست وقایع ساسانیان افسانه است ودرموقع حمله اعراب ساسانیان پای بردگان را که به جنگ میرفتندبا طناب نیستند که فرارنکنند
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      9 6
      چرت نگید... عثمانی دشمن شیعه و ایرانیان بوده و هستند. بیشتر ریم ضربه و کشتار رو هم از ترکهای ایران گرفتند.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      6 3
      زنده باد ترکیه و ایران
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      15 4
      از خودت حرف درنکن. این ماه و ستاره نماد اسلام و ترک بودن است. نماد سلجوقیان است.
  • DE ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    17 28
    اینا دارن میشن ایران
  • سعید DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    تُرکها مردمان بسیار با غیرت و باهوشی هستن مطمئنن پیروز میشن
    • علی IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      20 5
      غیرت برای من ترجمه کن نکند پایگاه آمریکایی در خاک (حکم ناموس )ترکیه یا ناامن سازی همسایگان
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      9 59
      پیروزی از آن مردان خداست نه قومیت ها! آن هم ترکیه ای که در کشتار مردم سوریه و حمایت از تروریست ها نقش داشته.... قطعا اردوغان به عذاب الهی دچار می‌شود. ترک های ایران مثل من جدا از ترکهای آناتولی ها هستند و عاشق ایران و تشیع هستند.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    37 22
    ما مسلمونا جزء یک تمدنیم، آخه چرا مسئله ای به این روشنی رو نمی فهمین!
    • ص ف IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      6 9
      هر کشور تمدن شون جدا ربطی به مذهب ندارد کشوری که هشت سال کمک به بزرگترین جنایت کاران تاریخ را کرد مثل داعش تکفیری ها باید ضربه به خورد
  • ارتشی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    21 2
    به نظر میاد رفتارهای ترکیه برای رنجاندن اتحادیه اروپا یا بخاطر منافع ملی هست و یا تحت فشار گذاشتن ان اتحادیه برای پذیرش ترکیه حال انکه اتحادیه اروپا نشان داده هنوز تعصبات مذهبی قرون وسطایی خودشو رها نکرده و به این سادگیها کشوری مسلمان رو در جمع خودش نخواهد پذیرفت هرچند اکنون شاهد نزدیکتر شدن انگلیس و ترکیه بهم هستیم که هیچکدام جزوی از اتحادیه اروپا نبوده و همسایه جغرافیایی انها بودند قدرت گرفتن اتحادیه اروپا در زمینه های سیاسی و اقتصادی و نظامی و استقلال انها از امریکا هرگز مورد قبول امریکا نخواهد بود و امریکا انگلیس و ترکیه را مجاب خواهد کرد که فشار زیادی بر اتحادیه اروپا بیاورند تا اتحادیه اروپا به جانب امریکا احساس نیاز کنه در مناسبات جهانی هم اتحادیه اروپا کاره ای نیست و تصمیم گیرندگان امریکا و انگلیس و روسیه هستند احساس خطر اتحادیه اروپایی هم از روسیه تاریخی بوده و همین نیاز اساس تشکیل ناتو بوده حال انکه ان اتحادیه از نظر تامین انرژی خودش هم با مشکلات بزرگی روبروست که اونها رو به نفت خاورمیانه و گاز روسیه وابسته کرده بخاطر همین عملا اتحادیه اروپا نه توان مقابله با روسیه و نه امریکا رو نداره
  • CA ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    27 4
    تنها مسأله حفاری نفت نیست بلکه مشکلات عمیقی در خود این اتحادیه بوجود آمده و بعضی از اعضا طرف ترکیه را گرفته اند و احتمال جنگ درون اروپایی بیشتر هست و شاید حتی خود ترکیه از مناقشه بیرون بکشد ولی انش درون اروپایی کم نخواهد شد چون اختلافات دیگری درون این اتحادیه هست که به شدت به اختلافات دامن میزند مثل ایجاد ارتش اروپایی در مقابل تاتو و یا ترورهای داخل اروپا که در واقع آمریکا پشت آن هست و حاکمیت کشورهای اروپایی را به چالش گرفته بخصوص بحران جلیقه زردها که دولت فرانسه را رو روی شرکتهای ای تی آمریکا قرار داده.
  • خسرو IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    7 28
    راه عربستان و اسرائیل معلومه ولی ترکیه هر روز یک لباس می پوشد روز بروز رنگ عوض میکند هیچ کشوری مثل ترکیه نیست هرجایی که چرب تر باشد همان طرف میرود نامرد ترین سرزمینی که در این چهل سال بوده
  • DK ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    20 7
    ترکیه از اخوان مسلمین دفاع می‌کند که اسرائیل و غرب آنها را تروریست مینامند، هیچ کشور به اندازه ترکیه با دعا ش نجنگیده با ترکیه رقابت بکنید اما حسادت نه
    • آرام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      5 20
      آقا دویست دلار ارزش نداره اینجوری شخصیت خودتو به فنا بدی ترکیه و قطر داعش رو ایجاد حمایت و تسلیح کردند الانم هم توی قضیه ادلب دم خروس اردوغان زده بیرون
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      0 2
      ترکیه خودش داعش رو درست کرده. مصاحبه با پناهنده های سوری در ترکیه رو بخوانید که دولت ترکیه مجبورشون کرده به جنگ بروند . یک عده از همین بدبخت ها رو هم به آذربایجان و جنگ با ارمنستان فرستاد
  • ایران امروز IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    سیاست های ترکیه در قبال مسائل مختلف و بحران های پیرامونی متاثر از افکار پست مدرنیستی هست که افکار حاکم بر جهان امروز هست.سیال،پاره پاره،منقطع،شبه واقعیت به جای خود واقعیت از مصادیق این نوع سیاست هست.ترکیه از یک طرف حامی فلسطین هست و از طرفی متحد استراتژیک اسرائیل محسوب می شود در منطقه بر اساس منافع جهان غرب سیاست های خود را پیش می برد اما با آمریکا و اروپا جنگولک بازی می کند و در آخر غائله ختم به خیر می شود پس اونا مثل ما نخواهند شد.در بحران های دیگر هم اگر مطالعه و یا از مسائل پشت پرده مطلع باشیم سیاست آنها به همین صورت است.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    11 2
    ترکیه و ایران و پاکستان ناتوی اسلامی را تاسیس کنند .
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    18 2
    تركيه فقط كافيه در پناهجوهارو واز كنه فاتحه اروپا خوندس.هر روز يه ترور و حمله و كلي مكافات.تو اروپا فقط فرانسه داره تحريك ميكنه همه رو اونم بخاطر اينكه تركيه تو سوريه و ليبي و قره باغ كلا نفوذ فرانسه رو نابود كرد و الان هيچ نفوذي نداره.وگرنه يونان و قبرس تو عرض نيم روز ضميمه خاك تركيه ميشن اگه شلوغ بازي بكنن.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    42 2
    همین که ترکیه درمقابل اتحادیه اروپا ازمنافع ملی خود دفاع می کند قابل تحسینه ترکیه در لیبی باحمایت از دولت قانونی که از حمایت سازمان ملل برخورداره نارضایتی اروپا بویژه فرانسه را درپی داشته به هر حال اروپا از قدرت گیری ترکیه و نزدیکی به روسیه ناراصیه
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    4 0
    امیدوارم دشمنان ایران هر که هستند و در هر کجا هستند به خودشون مشغول باشند
  • عدالت IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    4 83
    ترکیه اگه مسلمان هست و راست میگه فقط تجارت با اسراییل را قطع کند.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      10 2
      ارمنستان ایرادی نداره؟
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      1 1
      ارمنی ها مسیحی هستند نه یهودی. قرآن ما رو از دوستی با یهودی ها منع کرده و به دوستی با مسیحیان تشویق کرده. مسلمانی که با یهودی ها همکاری می کنه منافقه و از کفار بدتره
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    8 0
    همه فهمیدن اتحادیه اروپا فقط استعمار مدرن هست. کل کشورهای اتحادیه مستعمره های جدید آلمان شده اند. آلمانی ها کل صنایع کشورهای دیگر را خریده اند. از صنایع خودرو سازی گرفته تا صنایع هوایی و بانکداری و غیره حتی زمین های قابل کشت کشورهای دیگر را نیز صاحب شده اند. در اتحادیه همه چیز متعلق به آلمان هاست و سایرین فقط برای آنها کار می کنند. انگلیس هم در رفت اما دیر در رفت چون قبلش آلمانهای صنایع خودروسازی انگلیس مانند مینی و رولزرویس و بنتلی را تصاحب کردند.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    24 1
    ما باید در مقابل صلیبیون از ترکیه حمایت کنیم حتی اگر با ترکیه روابط خوبی نداشته باشیم
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    2 0
    احمق تویی وپدرومادرت ،خداروشکردشمنان ایران احمقند
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    3 0
    مرگ بر خایین وطن
  • محمد NL ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    77 0
    ترکیه در چند سال اخیر نشان داده که تخصص در ایجاد فتنه بهر قیمتی دارد و از ایجاد این فتنه ها بموقع توانسته از طرفهای مقابل بنفع خودش بهره بگیرد و لذا در سیاست چند بعدی عمل میکند. اگرچه رفتارش از نظر ما از انسانیت بدور است.
  • آرش IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    11 53
    ترکیه نمیتونه با اروپا در بیافته قدرت ترکیه برای جهان سو و چهارم نه جهان اولی ها .توان ترکیه به اندازه همسایه هاست وگرنه بلایی که سر ایران آوردند اگر یکدونه سر ترکیه بیاورند مصلا تحریم بانکی ترکیه جنگ داخلی خواهد شد شک نکنید.
  • علی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    6 3
    ما حامی مسلمانان هستیم ، اگه ترکیه نبود این سلیبی های خون خوار الان تا دروازه های چین چسبیده بودند ، زنده باد برادران مسلمانمان .
  • ناشناس IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    4 1
    این قطعنامه یک رجزخوانی و خالی کردن خشم است. کشورهای اروپایی به دلیل توافق قره باغ و شکستشان از روسیه خشمگین هستند و چون جرئت نمیکنند علیه روسیه حرفی بزنند، خشمشان را بر سر ترکیه خالی میکنند ولی ترکیه دست بالا را دارد. ترکیه از چند جهت میتواند به اروپا فشار وارد کند بخصوص از طریق پناهجویان، خطوط گاز و پیوستن به جبهه ی روسیه. ترکیه ثابت کرده است که سیاست های انعطاف پذیری دارد. بنابراین بعید است تحریمی صورت بگیرد و اگر هم صورت بگیرد عواقب فاجعه باری برای اروپا خواهد داشت.
  • CA ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    6 12
    سیاست ترکیه در دو کلمه دو دوزه باز و حزب باد خلاصه میشه.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    3 1
    یاشاسین آزربایجان و تورکیه
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      عزیزم حداقل دیکته درست آذربایجان و ترکیه رو یاد بگیر بعدا نظر بده.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    1 1
    یونانی‌ها پایتختشان را می‌خواهند
    • بینام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      0 0
      پایتخت یونانی ها آتن است. پایتخت مدنظر شما بیش از نیم هزاره ی پیش محو شد و امروز شهری جدید با نام و هویت جدید و اقوام و میلیونها نفر از مردمان دیگر است.
    • بهزاد IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      هند اروپایی هستند تشریف ببرند در سیبری دنبال پایتختشان بگردند!
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    تو چرا ناراحتی؟!
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    جمهوری ترکیه به رهبری اردوغان یک آفتاب پرست تمام عیار است هر لحظه رنگ عوض میکنه وهر سینی که چربتر باشه اونو میلیسه،نه مرام داره،نه واقعا مسلمونه،فقط از هر موقعیتی پیش میاد برای خودنمایی استفاده میکنه،الانم که داره از احساسات ملیت ترک سوءاستفاده میکنه تا بیست سال پیش تعصبی رو ترک بودن نداشت فقط یه اسلامگرای متعصب بود،الان ترک بودن براش به صرفه تره شده ترک دو آتشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس