روسیه به نقض حریم دریایی این کشور توسط آمریکا اعتراض کرد

وزارت امور خارجه روسیه به نقض حریم دریایی این کشور توسط آمریکا و ورود یک ناوشکن آمریکایی به آبهای سرزمینی خود اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه خود با یادآوری اینکه ناوشکن آمریکایی جان مک کین روز ۲۴ ماه نوامبر (روز سه شنبه) بیش از دو کیلومتر وارد خلیج پتر کبیر شد، افزود که در این پهنه آبی همه کشتی ها باید معیارهای قوانین بین المللی و قوانین روسیه در مورد کشتیرانی در آب های این کشور را رعایت کنند.

بیانیه  وزارت خارجه روسیه ادامه داد که این شرایط بطور هدفمندانه با قصد زیر سوال بردن موقعیت حقوقی بین المللی خلیج پتر کبیر نقض شد. وزارت خارجه روسیه در این رابطه اعتراض قاطعانه می کند. این واقعه را اقدام تحریک آمیز برای برهم زدن آرامش و نظم برآورد می کنیم.   

بیانیه وزارت خارجه روسیه  یادآورشد که  واشنگتن بخوبی موضع  مسکو  در مورد این پهنه آبی را می داند که آب های داخلی این کشور است و حق حاکمیت روسیه آن را دربر می گیرد. تلاش برای ادعای غیر از این واقعیت غیرقابل قبول است.

 این بیانیه افزود که بدیهی است  این گونه که آمریکا با قدرت نمایی مسلحانه بطور هدفمندانه برای تشنج آفرینی تلاش می کند و بار دیگر تاکید می کند که در این مقطع تاریخی، بکارگیری شیوه های استفاده از زور برای دفاع از مواضع سیاسی خارجی برای آنها در اولویت قرار دارد.

بیانیه وزارت خارجه روسیه ادامه داد که  ورود ناوشکن آمریکایی به آبهای روسیه هیچ گونه پیامدهای حقوقی بین المللی برای این خلیج نمی تواند بوجود بیاورد. بطور مصرانه از ایالات متحده می خواهیم از این گونه ماجراجویی ها در آینده بپرهیزد. در غیراین صورت مسوولیت برای هرگونه پیامدی بطور کامل برعهده طرف آمریکایی خواهد بود. حق برای اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داریم.  

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که ناوشکن آمریکا با نام «جان مک کین» به حد فاصل دو کیلومتر وارد آب های روسیه شد، که پس از هشدار کشتی روسیه به سمت آب های آزاد عقب نشینی کرد.

در گزارش وزارت دفاع روسیه گفته شد: ناو آمریکایی «جان مک کین» وارد حریم دریایی روسیه در خلیج پتر کبیر (در خاور دور روسیه) شد.

براساس این گزارش، ناو روسی آدمیرال وینوگرادوف مانع ورود بیشتر این ناو آمریکایی در آبهای روسیه شده و آن را متوقف کرد.

وزارت دفاع روسیه یادآورشد که  ناو آمریکایی جان مک کین بیش از دو کیلومتر وارد آبهای روسیه شد. ناو آمریکایی پس از دریافت هشدار روسیه، مسیر خود را تغییر داده و وارد آبهای بی طرف شد.

خلیج پتر کبیر در شرق روسیه واقع شده است و بندر ولادی واستوک مهم ترین بندر آن محسوب می شود.

ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه ای در رابطه با این واقعه یادآورشد که واشنگتن مرزهای دریایی روسیه در خلیج پتر کبیر در دریای ژاپن را به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه فرماندهی ناوگان هفتم آمریکا گفته شده است که ناوشکن جان مک کین در حال انجام عملیات تضمین آزادی دریانوردی در خلیج پتر کبیر بود.

 فرماندهی ناوگان هفتم مدعی شد که با انجام این عملیات به منظور تضمین آزادی دریانوردی، آمریکا ثابت کرده است که این آب‌ها جزو آب‌های منطقه‌ای روسیه نیست و با اظهارنظر مسکو مبنی بر این‌که این خلیج، طبق قانون بین‌الملل خلیجی تاریخی است، موافق نیست.

این بیانیه یادآورشد که سیستمی که خلیج پترکبیر براساس آن جزو آب‌های منطقه‌ای روسیه قلمداد می‌شود از سوی مقام های  اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۴ اعلام شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    1 0
    فقط اعتراض کرد؟؟؟؟؟!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس