سمینار تاثیر تحریم‌های یکجانبه برگزار می‌شود

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، از برگزاری سمینار تحریم‌های یکجانبه و تاثیرهای آن‌ در سایه همه‌گیری کرونا در وین پایتخت اتریش خبر داد.

به گزارش مشرق، کاظم غریب آبادی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد:‌ این سمینار به ابتکار نمایندگی های دائم ایران، کوبا و ونزوئلا در وین در روز دوشنبه ۱۰ آذرماه و با مشارکت گزارشگر ویژه اقدامات زورمدارانه یکجانبه سازمان ملل، رییس مرکز همکاری‌های جنوب، ‌سفرا و نمایندگان ۳۶ کشور، به طور مجازی برگزار می‌شود.

در جریان نشست تیرماه سال گذشته که با عنوان «اقدام های قهری یکجانبه و تاثیرات آن» برگزار شد، شرکت کنندگان با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که توسل به تحریم های یکجانبه نباید از سوی جامعه بین الملل به عنوان یک گزینه مورد قبول واقع شود.

در این بیانیه تصریح شد: اگرچه همیشه ادعا شده که هدف تحریم‌ها دولت‌ها می‌باشند، با این حال، مردم یک کشور هستند که رنج بیشتر را متحمل می‌شوند. تحریم‌ها معمولاً پیامدهای نامتناسبی را بر روی حقوق مردم همانگونه که در میثاق بین‌المللی حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تصریح شده است، دارند.

تحریم‌ها می‌توانند از جمله حق حیات را به خطر اندازند، حق غذا، شغل مناسب و استانداردهای اساسی زندگی را محدود کرده، حق تعیین سرنوشت را به چالش انداخته، و رژیم‌های بهداشتی و غذایی را ضعیف کرده و در مسیر توسعه، مانع ایجاد می‌کنند. به علاوه، تحمیل تحریم‌های با پیامدهای منفی حقوق بشری بر اساس حقوق بین الملل، غیر قانونی بوده و نه فقط دولت تحمیل کننده مسئول نقض حقوق بشر بوده، بلکه دیگر دولت‌ها نیز مقید به اجرای چنین اقداماتی نیستند.

بیانیه یادشده با بیان اینکه آمریکا در صف اول این رفتار غیر قانونی قرار دارد خاطر نشان کرد: این کشور، از این روش به عنوان ابزاری برای تحمیل و همچنین اجبار به تغییر در سیاست دیگر کشورها استفاده می‌کند. در طول دهه‌های گذشته، آمریکا از هرگونه تلاشی برای توسل به تحریم تجارت‌ها، اخلال در جریان سرمایه گذاری و مالی، بلوکه کردن دارایی‌ها، و منع مسافرت به منظور تحمیل خواسته‌های خود بر دیگر کشورها چشم پوشی نکرده است. آمریکا که خود را پلیس خود خوانده جهانی می‌داند، هرگونه هنجار و حقوق بین المللی را پایمال می‌کند.

این بیانیه یادآور شد: ما سه کشور (کوبا، ایران و ونزوئلا)، جزو قربانیان این تجاوز بین المللی و تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا هستیم و در دفاع از اصول مربوط به حق تعیین سرنوشت، عدم مداخله، و برابری ملت‌ها، با این عقیده که چندجانبه گرایی و حقوق بین الملل بایستی پاسخ تدابیر قهری یکجانبه باشد، محکم ایستاده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس