موشک ضد کشتی نور

موشک کروز ضد کشتی «نور» یکی از نخستین انواع تولیدی موشک های کروز است که بر اساس یک پروژه مشترک بر اساس موشک «سی ۸۰۲» ساخت چین توسعه پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، موشک کروز ضد کشتی «نور» یکی از نخستین انواع تولیدی موشک های کروز ساخت صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که بر اساس یک پروژه مشترک بر اساس موشک «سی ۸۰۲» ساخت چین توسعه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

برنامه تجهیز زیردریایی و ناوشکن‌ها به موشک‌های بالستیک

در حالت استاندارد این موشک بردی در حدود ۱۲۰ کیلومتر دارد. طول این موشک ۶/۳۹ متر است که از این مقدار ۱/۲۴ متر آن مربوط به موتور اولیه است. قطر موشک نور ۳۶ سانتیمتر است که از موتوری توربوجت و سوخت مایع استفاده می کند. وزن کلی این موشک ۷۱۵ کیلوگرم است و وزن سرجنگی آن ۱۶۵ کیلوگرم و از نوع شدید الانفجار (high explosives) با قابلیت نفوذ در زره کشتی ها و مجهز به فیوز تاخیری است.

موشک ضد کشتی نور برای پرتاب از شناورها یا سکوهای ساحلی، با یک بوستر راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جداشن این پیشران، با موتور توربوجت که ورودی هوایآن زیر بدنه و بین دوبال پایینی قرار دارد به مسیر خود ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید:

شناورهای فراساحلی نیروی دریایی سپاه وارد دریا می‌شوند

موشک ضد کشتی نور در عرض چند ثانیه سرعت خود را از صفر به ۰/۹ ماخ می رساند. وقتی سوخت موتور پرتاب به پایان رسید، از موشک جدا شده و موتور توربوجت شروع به کار می کند. موشک در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری سطح دریا و با سرعت ۰/۹ ماخ پرواز کرده و توسط خلبان خودکار و فرازیاب رادیویی هدایت می شود. زمانی که موشک به فاز پایانی پرواز می رسد، برای یافتن هدف، بر روی هدایت راداری تغییر حالت می دهد. هنگامی که بر روی هدف قفل شد، موشک در فاصله چند کیلومتری هدف ارتفاع خود را به ۵ تا ۷ متری سطح آب کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:

طهرانی مقدم در زمان شهادت مشغول کدام پروژه بود؟

البته در فاز پایانی پرواز ممکن است موشک مانورهای دیگری هم به طور خودکار انجام دهد تا توانایی سامانه پدافند هدف را برای منهدم کردن موشک کاهش یابد. وقتی به هدف نزدیک شد، موشک به طرف خط مرز آب با کشتی شیرجه می رود تا بیشترین خسارت را به آن وارد سازد.

احتمال برخورد موشک نور به هدف ۹۸ درصد تخمین زده شده است. طی سالهای گذشته، سیستم های مختلف موشک ضد کشتی کشتی نور از جمله رادار داخلی آن نیز دچار تغییر و ارتقاء شده و در نوع بهینه سازی شده موشک نور برد آن به ۱۷۰ کیلومتر افزایش یافته است.

ویژگی های موشک کروز ضد کشتی «نور»

ویژگی های برجسته ای همچون داشتن رادار کوچک بازتابی تا برد ۱۳۰ کیلومتر، پرواز در ارتفاع پنج تا هفت متر بالای سطح دریا در نزدیکی هدف و نیز مجهز بودن به سامانه هدایت با توانایی ضد اخلال قوی، کارآیی این موشک را افزایش داده و در عمل نیز کشتی هدف، شانس بسیار کمی برای ردگیری، مقابله و انهدام آن دارد. بدنه موشک کروز ضد کشتی نور باریک و کشیده و دماغه آن تخم مرغی است. چهار عدد بالک دلتا شکل در جلو، چهار بالک کنترلی کوچک و چهار بالک تثبیت کننده بر روی دم آن وجود دارد.

برد رادار این موشک ۱۳۰ کیلومتر است. افزون بر رادار هدایت، موشک نور مجهز به یک فرازیاب رادیویی و خلبان خودکار است. فرازیاب رادیویی دقیق آن، این امکان را به موشک می دهد تا در فراز دریا، موشک را در کنمترین ارتفاع نگه دارد.

از نمونه های مشابه این موشک قدرتمند می توان به موشک ضد کشتی آمریکایی «هارپون» و موشک ضد کشتی فرانسوی «اگزوسه» اشاره کرد، با این تفاوت که برد موشک نور چند برابر آنها است.

سیستم هدایت این موشک مبتنی بر «ناوبری اینرسیایی» و رادار فعال داخلی است و سرعت پرواز آن در هوا ۰/۹ ماخ یا ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۳۰۰ متر بر ثانیه است. ارتفاع پروازی این موشک ۲۰ تا ۳۰ متر از سطح دریا است. متخصصان دفاعی ایران موفق به طراحی و تولید رادار ۲۰۳۱ برای استفاده در سامانه موشکی نور شدند.

این رادار توان جستجو در منطقه دریا و کشف شناورهای دشمن تا فاصله ۲۱۰ کیلومتری، نمایش وضعیت تاکتیکی سامانه، وضعیت موشک، انتقال اطلاعات و کنترل آتش همزمان ۴ سکوی پرتاب موشک را دارد.

این موشک قابلیت پرتاب از هواپیما، شناور سطحی، زیر دریایی  و نیز خودروهای حمل و پرتاب زمینی را دارد و از لحاظ میزان دقت و تخریب و سرعت، جزو بهترین موشک های ضد کشتی جهان محسوب می شود و در رزمایش های مختلف شلیک های موفقی داشته است.

ناوچه های کلاس «تندر» و «سینا»، ناورهای کلاس «بایندر» و ناو محافظ کلاس «الوند» و «جماران»، هواناوهای «بی اچ ۷»، بالگردهای میل ۱۷ سپاه و هواپیماهای جنگنده مانند اف ۴ فانتوم از جمله تجهیزات نیروهای دریایی سپاه و ارتش و همچنین نیروی هایی ارتش از این موشک استفاده می کنند.

بالگردهای ام آی ۱۷ سپاه توان حمل  و پرتاب ۲ فروند از این موشک ها را دارند. ضمن اینکه در رزمایش ها هواپیمای جنگنده بمب افکن اف ۴ توانسته با موفقیت این موشک را حمل و شلیک نماید و بدین ترتیب توانمندی نیروی هوایی ایران برای انجام دادن حملات علیه شناورهای دشمن در خلیج فارس و دریای عمان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

منبع: ایران پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ََReza Aslani IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    17 1
    ما باید بر روی عمود پرتابه های VLS هم بیشتر کار بکنیم که خیلی مهم هستند در نا هایمان در زیر دریایی هایمان و در خشکی آفندی و پدافندی واقعا باید زیاد بر اینها حرکت کنیم. مثل نحوه شلیک باور 373 باشند
  • DE ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    6 0
    پاینده ابر قدرت ایران اسلامی پاینده رهبر
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    2 0
    خداقوت
  • مهدی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    2 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس