تلاش حامیان کنترل تسلیحات برای اقناع بایدن جهت تمدید «استارت نو»

طرفداران کنترل تسلیحات رئیس جمهور منتخب آمریکا را به تمدید آخرین پیمان تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا برای مدت پنج سال ترغیب می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، طرفداران کنترل تسلیحات در تلاش هستند تا «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را به تمدید پیمات تسلیحاتی آمریکا- روسیه در زمینه محدودسازی تسلیحات هسته‌ای استراتژیک به مدت پنج سال دیگر ترغیب کنند.

اما در مقابل، برخی از کارشناسان بر این باورند که بایدن برای حفظ اهرم فشار بر مسکو باید این پیمان تسلیحاتی را برای مدت زمانی کوتاه‌تر تمدید کند.

در واقع، بایدن با راهیابی به کاخ سفید و آغاز نقش آفرینی خود در مسند ریاست جمهوری آمریکا از بیستم ژانویه ۲۰۲۱، با تصمیمی مهم و ضروری در قبال تمدید یا عدم تمدید پیمات استارت نو (۲۰۱۰) روبروست؛ پیمانی که در صورت عدم تمدید ۱۶ روز پس از بیستم ژانویه (پنجم فوریه) به پایان می‌رسد و دست واشنگتن و مسکو را برای استقرار شمار نامحدودی از کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک و موشک‌ها، زیردریایی‌ها و بمب افکنهای حامل این کلاهک‌ها باز می‌گذارد.

پیش از این حدود ۲۴ گروه مختلف از جمله گروههای طرفدار کنترل تسلیحات و حامی محیط زیست در نامه‌ای خطاب به تیم انتقالی بایدن که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسید، علاوه بر اقدام عاجل دز زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و شیوع کووید -۱۹ خواستار رهبری بی درنگ، هوشمندانه و شجاعانه آمریکا در کاستن از خطر یک فاجعه هسته‌ای شدند».

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بیم آن دارند که به پایان رسیدن پیمان استارت نو به رقابت تسلیحات هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه و در نتیجه، تشدید تنشها میان این دو کشور بیانجامد؛ آن‌هم در شرایطی که دو کشور تیره‌ترین روابط دوجانبه را از زمان پایان یافتن جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ تجربه می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس