ذوالفقار موشک

با تحقق برنامه جدید نیروی دریایی ارتش برای نصب موشکهای بالستیک روی ناوها و زیردریایی های جدید این نیرو، قدرت بازدارندگی و بازوی پرقدرت موشکی کشورمان با انعطاف و امکان مانور بیشتری وارد عرصه خواهد شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حمل و پرتاب موشک های کروز و بالستیک با ماموریت ها و در بردهای مختلف، امری مهم برای شناورهای سطحی و زیر سطحی در جهان محسوب می‌شود و در چند دهه اخیر، ماموریت هایی مثل بحث حمل و پرتاب موشک های بالستیک مورد توجه نیروهای دریایی مهم جهان قرار گرفته است. البته همچنان شلیک موشک های کروز گزینه جذابی برای شناورهای سطحی و زیر سطحی هستند و به غیر از بحث موشک های ضد کشتی، موشک های کروز برد بلند حمله به اهداف زمینی از گزینه های مورد استفاده توسط برخی از کشورها محسوب می شوند. آمریکا، روسیه، فرانسه و چین از جمله کشورهایی هستند که شناورهای سطحی خود را نیز به این کلاس از موشک ها مجهز کردند. انواع مختلفی از موشک های کروز حمله به اهداف زمینی امروزه در بازار صادرات وجود دارد و به مشتریان مختلفی عرضه می شود.

بیشتر بخوانید:

۴ رکن ساخت نسل مدرن‌تر ناوهای رزمی در کشور بالاخره کامل شد/ ایران با «نگین» به باشگاه دارندگان «Frigate» می‌پیوندد +عکس

دست قدرتمند «ابومهدی» برای افزایش شعاع بازدارندگی جمهوری اسلامی/ ایران چهارمین قدرت مهم موشکی جهان در عرصه کروزهای ضدکشتی+عکس

برنامه تجهیز زیردریایی و ناوشکن‌ها به موشک‌های بالستیک

اما موضوع حمل و شلیک موشکهای بالستیک توسط شناورهای نظامی، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کمتر کشوری در دنیا توانسته وارد این باشگاه نظامی شود. در خصوص دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به چنین قابلیتی، گمانه زنی ها و بحث های مختلفی وجود داشت تا اینکه در روزهای گذشته، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفتگویی را با یکی از رسانه های داخلی انجام داده و در آن، نشانه هایی از تحول دیدگاه نیروهای مسلح کشورمان در زمینه استفاده و عملیاتی کردن موشکهای بالستیک به چشم می خورد. در این گفتگو امیر دریادار خانزادی اعلام می کند که " نوع دیگر این موشک عمودپرواز که کروز هم نیست از نوع بالستیک است و در آینده از آن ها برای ناوشکن‌های سنگین‌تر و زیردریایی‌های سنگین‌تر استفاده خواهیم کرد چون ما انواع موشک بالستیک در خشکی داریم و بردن موشک بالستیک از خشکی روی شناور و زیردریایی برای ما محدودیتی ندارد. "

این فرمانده بلند پایه نیروهای مسلح در جای دیگری از صحبت های خود در خصوص موشک کروز بلند نیز این گونه می گوید: "موشک کروز دریایی شهیدابومهدی که برای نیروی‌دریایی ارتش طراحی شد و با موفقیت تست خود را انجام داد و بیش از هزار کیلومتر پرواز کرد، یک موشک قابل برنامه‌ریزی است یعنی اگر بخواهید این موشک در نقطه‌ای بچرخد می‌تواند این کار را انجام دهد و طبق برنامه و مسیر تعریف شده به سمت هدف برود. " با توجه به اینکه موشک های کروز جدید برد بلند برای شناورهای سنگین سطحی و زیر سطحی نداجا از گونه ابومهدی خواهند بود که پیش از این نیز فرمانده نیروی دریایی ارتش به آنها اشاره کرده بود اما بحث موشک های بالستیک در شناورهای سطحی و زیر سطحی مبحثی متفاوت و جدیدی است که نیازمند توجه بیشتر است.

دست های بالستیک برای شناورهای جدید نداجا

موشک های بالستیک برای شلیک از زیردریایی بحثی معمول تر و با سابقه تر در دنیا هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما بحث کم سابقه تر، حمل و پرتاب موشک های بالستیک از شناورهای سطحی است. اگر به صورت رسمی بخواهیم حساب کنیم هیچ موشک بالستیک به صورت عملیاتی از کشتی ها پرتاب نمی شود ولی آزمایش های موفقی در این خصوص در جهان صورت گرفته است. آمریکا در سال ۱۹۴۷ میلادی یک آزمایش از روی ناو هواپیمابر میدوی با یک موشک بالستیک وی ۲ غنیمتی از آلمان انجام داد و بعد از آن نیز صحبت هایی برای مجهز کردن برخی از نبرد ناوها و ناوهای هواپیمابر قدیمی مطرح شد که با توسعه موشک های زیردریایی پرتاب این مسئله برای همیشه به بایگانی پیوست.

آزمایش موشک وی ۲ از روی عرشه ناو هواپیمابر میدوی در سال ۱۹۴۷

مورد بعدی تلاش هندوستان برای شلیک موشک های بالستیک کوتاه برد از کشتی های جنگی بود. هندی ها بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ هفت آزمایش با موشک بالتسیک کوتاه برد Dhanush انجام دادند که اکثر موفق بوده است. این آزمایش ها از شناورهای مختلفی مثل ناوهای گشتی کلاس  Sukanya یا ناوهای کلاس Rajput انجام داده است. این موشک بنا به میزان وزن سر جنگی که می‌تواند از نوع عادی یا هسته ای باشد می تواند تا ۷۵۰ کیلومتر برد داشته باشد. البته در نهایت هم هندی ها به دنبال عملیاتی کردن این طرح نرفتند.

آزمایش موشک Dhanush  توسط نیروی دریایی هند

تجربه دیگر دیده شده در این زمینه در زمینه موشک های تاکتیکی LORA رژیم صهیونیستی است که البته در آن مورد از روی یک کشتی باربری و با حضور یک حامل سنگین متحرک شلیک آزمایش شد. این مورد البته به دلیل تفاوت کلی شناور آنچنان در این دسته بندی قرار نمی گیرد. در عین حال برخی از منابع چینی نیز اعتقاد دارند که رزم ناوهای سنگین تایپ ۰۵۵ این کشور نیز در آینده توانایی حمل و پرتاب موشک های بالستیک ضد کشتی را خواهند داشت. هنوز اطلاعات خاصی نیز در این زمینه در دسترس نیست.

شلیک آزمایشی موشک LORA از یک کشتی تجاری

طرح گرافیکی موشک بالستیک پرتاب شونده از رزم ناوهای تایپ ۰۵۵ ارتش چین

اما برای نیروی دریایی ارتش و رسیدن به این مرحله که شناورهای سطحی به موشک های بالستیک مجهز شوند با چند چالش رو به رو هستیم. نکته مهم مربوط به صحبت های فرمانده نیروی دریایی ارتش است که مربوط به استفاده از پرتابگرهای عمودی برای شناورهای سطحی جهت شلیک موشک های بالستیک است. آنچه تا به امروز در آزمایش های موشک های بالستیک در دنیا مشاهده شده حمل یک موشک روی شناور و پرتاب آن بوده است. البته نصب یک سلول پرتاب عمودی در سایز موشک های بالستیک (حتی مدل های با برد کم موشک فاتح ۱۱۰ برای نمونه) به عنوان یکی از کوتاه ترین موشک های ایرانی از نظر طول و کم قطر ترین آنها، فضای بسیار بیشتری را به نسبت موشک های سلول پرتاب کروز یا ضد هوایی طلب می کند.

پرتابگرهای موشک بالستیک قاره پیما در زیردریایی کلاس دلتا ۴ ساخت شوروی سابق

سلول پرتاب عمودی مارک ۴۱ مخصوص پرتاب موشک های کروز و ضد هوایی ساخت آمریکا

البته این فرض، صرفا در خصوص این موشک کوچک بوده و در صورت استفاده از موشک های بزرگتر بالستیک مشخصا به یک طراحی کاملا جدید و البته بسیار بزرگ و سنگین نیاز خواهد بود. یکی دیگر از چالش ها، بحث آموزش خدمه در حوزه نگهداری و عملیات موشک های بالستیک است که تا به امروز صرفا در نیروی هوافضای سپاه وجود داشته و حالا نیروی دریایی ارتش هم به آن اضافه شود.

موشک بالستیک فاتح ۱۱۰

به نظر می رسد حرکت منطقی در این زمینه، طراحی نسل جدیدی از بالستیک ها برای عملیات دریایی باشد. نمونه این بحث را در گونه های زیردریایی پرتاب خارجی نیز مشاهده می کنیم که موشک به نسبت گونه های زمین پرتاب در همان برد و قدرت حمل از اندازه کوچک تری برخوردار است. این مسئله یک چالش مهندسی بزرگ را در مقابل طراحان ایرانی قرار خواهد که البته در صورت رسیدن به آن (که با توجه به تجارب نیروهای مسلح و صنایع دفاعی، امر شدنی است) تقریبا می توان گفت در حوزه موشک های نظامی به طور کامل آخرین مراحل طی شده و ایران در رده کشورهای ابرقدرت در حوزه موشکی، جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

در حوزه موشک های بالستیک زیر دریایی پرتاب اما بحث های دیگری مطرح می شود. رسیدن به این توانایی در نیروی دریایی ارتش، به این معنی است که نداجا به عنوان اولین نیرو در سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران عهده دار بخشی از ماموریت بازدارندگی استراتژیک کشور خواهد بود؛ مسئله ای که تا پیش از این به صورت کلی در اختیار نیروی هوافضای سپاه بود. وارد شدن به بحث زیردریایی های حامل موشک بالستیک دارای نکات مثبت و البته چالش های خاصی نیز است. زیردریایی های حامل موشک بالستیک در حقیقت دارای بالاترین درصد بقاء پذیری در مقابل یک حمله متقابل دشمن بوده و برای نمونه در حال حاضر کشورهایی مثل روسیه، چین و آمریکا با داشتن طیف وسیعی از موشک های بالستیک زمین پرتاب ثابت زیر زمینی و متحرک روی زمین، در کنار بمب افکن های استراتژیک مجهز به موشک های کروز و در عین حال داشتن یک جغرافیای بسیار وسیع، همچنان زیردریایی های اتمی حامل موشک بالستیک را به عنوان یکی از اصلی ترین عنصر بازدارندگی به حساب آورده و آنها را بقاء پذیر ترین بخش از توان مقابله خود با دشمنان می دانند.

یک زیردریایی اتمی کلاس بوری - حامل موشک های قاره پیمای بالستیک نیروی دریایی روسیه

یکی از زیردریایی های اتمی کلاس اوهایو نیروی دریای آمریکا با ماموریت حمل موشک بالستیک اتمی

البته این سطح بالا از توان بازدارندگی متقابل به آسانی بدست نیامده و سطح بالایی از فناوری خصوصا در بحث پنهانکاری شامل کاهش سیگنال های صوتی چه از بدنه و چه از پروانه های سیستم پیشران می طلبد. بحث بعدی این که معمولا به دلیل اندازه و وزن بیشتر و نیاز به ماندن بیشتر در عمق آب در نهایت کشوری که برنامه رسیدن به زیردیایی های حامل موشک بالستیک دارد نیاز به رسیدن به بحث راکتورهای هسته ای برای تامین نیروی شناورهای خود را خواهد داشت. این کلاس از زیردریایی ها با استفاده از پیشران های دیزل الکترونیک نیز قابل اجرا خواهد بود ولی مباحثی مثل میزان موشک قابل حمل یا زمان ماندگاری زیر آبی بسیار کمتر از یک زیردریایی اتمی خواهد بود.

بحث سیستم های ارتباطی، سیستم های پرتاب عمودی سرد برای موشک های زیردریایی پرتاب که شامل پوشاندن موشک در یک لایه از هوا تا خروج آن از زیر آب هستند، توسعه آلیاژهای ویژه برای تحمل فشار آب در عمق های بالا و بسیاری مسائل دیگر که نوشتن آن از حوصله این مطلب خارج است، همه و همه دست به دست هم می دهند تا زیردریایی های حامل موشک های بالستیک را تبدیل به یکی از پیچیده ترین ماشین هایی کنند که بشر تا به امروز ساخته است. در حقیقت باید گفت آنچه نداجا برای آن برنامه ریزی کرده به نوعی رسیدن به نهایت علوم دریایی در بسیاری از بخش ها است و به نوعی یک انقلاب تکنولوژیک در کشور ما محسوب می شود. محصول نهایی این طرح در حقیقت یک انقلاب فناوری نه فقط برای نیروی دریایی ارتش یا صنایع دفاعی بلکه برای کل صنعت کشور محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران را به صف اول در جهان در بسیاری از فناوری های روز دنیا می رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ڪیان IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    135 2
    پاینده‌ایرانِ‌ما♥
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      19 52
      با دولت مقدس تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      45 9
      اولا اسم مقدس رو روی این دولت نزار دوما که هرچی ما داریم از سپاه و ارتش داریم نه دولت بنفش سوما چرا شما ها نمیفهمید وضعیت اقتصادی بد امروز تقصیر دولت بنفش تدبیر و امید است.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      12 5
      البته با دولت تدبیر و امید تفاوت عزت و ذلت،اقتدار و درماندگی،امنیت و نا امنی،پیشرفت و عقب ماندگی،اشدا ء علی الکفار در برابر رحماء علی الکفار ،مردانگی وغیرت و شرافت رو کامل میشه درک کرد.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    76 5
    درود بر دانشمندان عرصه دفاعی کشور
  • دانشجوی شریف CA ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    91 9
    اقتدار در سطح کلاس جهانی . پاینده ایرانم
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    31 22
    حمل و نگهداری موشک بالستیک با ناو جنگی اصلا عقلانی نیست ، و هیچ کشوری هم همچین کاری نکرده و صرفا برای اثبات توانستن این کار رو آزمایش کرده ! چون جای زیادی می گیرد و زمان بر هست آماده پرتاب کردنش و تعداد محدودی توانایی حملش هست فقط به درد حمله به اهداف ثابت زمینی می خورد ! در حالی که موشک کروز هم کمتر جا می گیرد و هم تعداد بیشتری قابل حمل است و هم ضد اهداف زمینی و دریایی متحرک و ثابت قابل اجراست ! موشک های بالستیک زیر دریایی پرتاب هم در تمام کشورهای صاحب آن تماما مجهر به کلاهک هسته ای چون اصلا از نظر اقتصادی صرفه ندارد یک موشک بالستیک متعارف رو در زیردریایی نگهداری و حتی پرتاب کرد ! احتمالا منظور از موشک بالستیک برای شناورها تجهیزشون به موشک ضدکشتی خلیج فارس و هرمز باشه ! البته هنوز هیچ زیردریایی و ناو حاملی ساخته نشده که توان حمل موشک داشته باشه با سرعت کندی هم که ساهت تجهیزات داره باید تا ده سال دیگه منتظر موند . البته شاید مثل شهید رودکی رونمایی بشه و روش موشک های سری فاتح رو بچینن .
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      12 13
      چون تویی نیست که راهنمایی کنه!!!!!!!!
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      5 3
      روسیه روی ناو های خود از موشک های بالستیک دریایی استفاده میکنه
  • علی IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    40 1
    خوشم آمد.؟... امیدوارم بوجه نیرو های مسلح بیشتر کنن تا بتوانند طرح های توسعه ای بهتر وبیشتری کار کنند امسال که بودجه نیروهای مسلح نسبت به سال قبل با درصد نرخ تورم کاهش هم داشته خدا به داد برسه
  • سرباز ولایت IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    74 10
    ما حیفا و تل آویو را با خاک یکسان میکنیم
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      44 9
      به زودی انشالله
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    33 8
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      22 10
      سلام استاد حالت خوبه؟ چند وقت خبری ازت نبود گفتم شاید درمان شده باشی! ان شاء الله خداوند بهت سلامتی و شفای عاجل بده!!
    • علی خدایی IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      5 4
      برادر امروزه کارایی هواپیما های آواکس را با پهپاد ها ما میتوانیم پر کنیم و استفاده هم میکنیم برای اواکس یعنی با تجهیز به سیستم های الکترونیکی و جنگال و حتا بکار گیری رادار ها و اوپتیکال های مختلف در خدمت داریم مطمعننا بیشتر از اینها را هم خواهیم کرد
    • علی IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      4 1
      وای دوباره این اومد.چطوری اوجب جان خخخخخ
    • محسن IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 1
      تو هنوز نمردی
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      2 0
      اواکس خیلی مهمه چون ارتفاع پست رو نمیشه با رادار های زمینی پوشش داد و کشور ما هم که پر از کوه است نقاط کور زیادی دارد(با رادار زمینی) پس اواکس خیلی مهمه
  • قمپزیسیون IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    22 4
    اسرائیل نابود شدنیست
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    15 0
    روی زیردریایی نصب بشه ، واقعا عالیه . روی ناو اگر بخواد نصب بشه ، ناو باید بتونه از خودش دفاع هم بکنه .
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    26 4
    ۱۰۰ تا سوخو ۳۵ بخریم
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    15 19
    ایران بدون توپ فوتبال بازی میکند
    • JP ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      11 5
      اون کشور مورد علاقه شماست که همیشه دنبال هوچی گری هست، نه ایران
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    16 0
    خداقوت بر جوانان متخصص مان
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    9 39
    تا اون موقع ایران منقرض شده
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      33 6
      تا ۵ سال آینده ، انشاءالله دیگه چیزی به نام اسراییل وجود نداره و آمریکا هم تجزیه شده و نابود میشه .
    • TW ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      20 5
      هزاران ساله منقرض نشده از این به بعد هم منقرض نمیشه!
    • خلیج همیشه وپاینده فارس IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      5 3
      به تو ام مثل پادو ها پول داداند؟؟ میدانی چرا اینکار را کردیم ؟؟ بخاطر نابودی اسرائیل !!! وقتی اسرائیل فتح بشه آمریکا هم زیر دست شده
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      4 5
      خخخ خداشفا بده خودتو واربابتو
    • خلیج همیشه فارس IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      4 0
      خوبی قرص هات را نخوردی؟
  • CH ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    21 3
    ما مدیون خون پاک شهدا و مقاومت دلیرانه مردم هستیم نه باغ گلابی برجام.دولتمردان درس بگیرند
  • US ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    41 1
    به کوری چشم رقبای ایران در منطقه، شیخک ها و ترکیه ،چو ایران نباشد، تن من مباد.
  • CA ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    25 1
    زنده باد ایران من
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    20 10
    اصولا موشکهای روی کشتی ها کروز واز نوع عمود پرتاب اند ودرون بدنه قرار می‌گیرد وچندتا هم هستند لابد دوستان میخواهند کامیون سکوی پرتاب را روی عرشه وجای باند هلی کوپتر قرار دهند که برای بالستیک کوچک است مانند کاری که سپاه روی کشتی جدید کرد این کار کاملا غلط است وعلاوه بز سنگین گردن کشتی تعادل را به هم میزند ‌تحرک ناو را می‌گیرد ماهنوز نتوانسته ایم روی ناوهای جماران دماوند سهند سیلوی عمود پرتاب نصب کنیم که موشک ضد هوایی وکشتی وساخل پرتاب کند حالا بالستیک میخواهید روی عرشه بگذاریم دوستی که مقاله را نوشته تازه داره کشف میکنه زمین گرد است
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      12 6
      در زمان دفاع مقدس که بحث قایق تندرو بود، خیلی ها مثل شما فکر می کردند که برای مقابله با ناوهای جنگی امریکا، ناو و ناوشکن و چیزهای دیگه لازمه ولی نیروهای مسلح از روش نامتقان و مخصوص خودشون استفاده کردند. الان هم نیروهای مسلح می دانند که چه کاری مناسب است و انرا انجام می دهند.
    • حجت اله IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      3 1
      چیزی که سالها منتظر آن بودم که ایران میتواند حال تمام کشتیهای تجاریمان درامنیت بوده واگر دشمن بخواهد کاری کند سواحل وشهرهای استراتژی واماکن صنعتی اش مورد هدف ما قرار میگیرد بدون اینکه بخواهیم بردموشک را زیاد کنیم که البته برد آن را نیز باید هرچه سریعتتر زیاد کنیم حالا با همپیمانان خود میتوانیم تمام نقاط آمریکا را مورد هدف قرار دهیم حال دشمن دشمن من دوست من است را خوب فهمیده ایم ولی آمریکا گیج میزند و پای خود رااز گلیمش درازتر کرده است با اولین حرکت نظامی دیگر در هیچ جای آمریکا امن برای دشمنان مان نیست کشورهای دشمن از آلبانی گرفته تا فرانسه وآلمان هم به حرکات خود واقف باشند چون ناوها وزیر دریای های ایران در تمام آبهای آزاد هستند چون از زمان جنگ دوم بخاطر آنها صدمات زیادی را متقبل شده ایم که حال باید خسارت بدهند وجبران گذشته بهتر از جنگ است
  • مجتبی IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    6 15
    ازنظر موشکهای زیرزمینی وروی زمین مشکلی نداریم تنها مشکل مهار زیردریاییهای اتمی امریکا واسراییل است که یک شبه میتوانند کل مراکز هسته ای مارا نابود کنند
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 4
    فکر کنم تا زیبا کلام رود ول کن کنید
  • نادر IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    16 3
    زنده باشند مدافعان ایران اسلامی در تمام رکنها
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    14 4
    مرگ بر دوبی
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    12 3
    درود بر مدافعان امنیت ایران اسلامی
  • نمیگم IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    11 0
    ایران دوست دارم
  • سید IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    9 0
    نصب موشک بالستیک روی زیردریایی به دلیل توانایی محدود زیردریایی برای حمل موشک، تنها در صورتی بخشی از بازدارندگی راهبردی است که موشک‌ها اتمی باشه یا حداقل زیردریایی‌ها (در تعداد بالا) توان نزدیک شدن به ساحل آمریکا را داشته باشن (چون فعلا حمله با تعداد بالا بازدارندگی راهبردی ایران را تأمین می‌کنه). درنتیجه، تا نرسیدن به سلاح اتمی، نصب موشک بالستیک بر روی زیردریایی نمی‌تونه بخشی از بازدارندگی راهبردی ایران باشه.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    5 4
    اگر سیلوی بالستیک بخواد روی ناوی نصب بشه حتما اون ناو باید بیش از 250 متر طول و بالای 12 هزار تن وزن داشته باشه که کشتی کنار حمل چنین قابلیتی بتواند اژدر ، موشک کروز ، تیربار و توپ و پدافند برای دفاع از خود هم حل کند که در چنین ابعاد و وزنی باز جا دادن این ها و بحث های پایداری و ... طراحی ویژه می طلبد البته چون ما احتمال برخورد نظامی با آمریکایی ها را داریم باید بتوانیم ناوهواپیمابر را بزنیم و تنها نقطه ضعف ناوهواپیمابر برج فرماندهیشه که اونم با کروز قابل زدن نیست بالستیک می خواد یعنی چنین نیازی داریم و برای رسیدن به آن باید تلاش کنیم .
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    7 3
    احسنت
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    7 3
    عالی درود بر دلاور مردان ایران اسلامی
  • اهورا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    8 0
    درودبرارتش ایران که بی منت وبدون تبلیغات صداوسیماماموریت خودش روانجام میده ودرودبرنیروهای مسلح
  • DE ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 0
    چرا باموشکهای کروز که هم ارزانتر وهم رادار گریز وغافلگیر وهم سبکتر وهم دقیقتره اینکارو نمیکنید.بله زمانی این موشک بهتره که برد بیش از 2 هزار داشته باشه.
  • یوسف IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 3
    تعادل کشتی کاری ندارد درهنگام پرتاب موشک با نصب دوجک درپهلو کشتی وزیر دریای میشود هنگام پرتاب تعادل آن را حفظ کرد جک ها هم عرض کشتی بود ودرهنگام پرتاب باز میشود میشود بادی باشد و بعد از باد شدن سطح تعادل کشتی را حفظ کرد در جواب نمیشودهای دوستان عزیز مان حتی میشود دو زیر دریایی درپهلوی هم قرار گیرد وبایک جک تبدیل به یک سکو پرتاب شود واز زیر دریا هم شلیک کرد ویا به سطح آماده شود کار اشغالگران وتروریستها یکسره کرد
  • علی خدایی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    2 2
    برای ما ناوگان نیرو های دریایی ایران باید ناو های با تناز بالا ساخته بشود و زیر دریایی های با تناز بالا که قابلیت سیلو پرتابه داشته باشند و و ناو هایمان با رانش سوخت هسته ای این خیلی مهم است که در مداومت کارایی شون زیاد بشود
  • احسان صادقی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 3
    سلام علیکم سپاه همان طور که مستقل از دولت ماهواره به فضا پرتاب کرده، مستقل از دولت سوخت اتمی شناورهای سطحی و غیر سطحی را تامین کند.
    • یه جانباز جنگ تحمیلی DE ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 1
      یعنی تا نمرده ام اونروزو میبینم خدایا.که سپاه خودش تاسیسات غنیسازی داشته باشه وبالای 60 درصد وتناز بالا غنی سازی کنه
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    5 2
    خدا شفات بده اونی رو که میگی ایران منقرض شده
  • ناشناس IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 3
    آزمایش چند کلاهک هسته ای و افزایش برد موشکها از ۲۰۰۰ کیلومتر به ۶۰۰۰ وبعد به ۱۰۰۰۰ هزار کیلو متر بعد همه چیز درست میشود در دنیای امروز باید قدرت داشت همین وبس البته نصب موشکهای عمود پرواز در زیر دریایی و ناوچه ها پیشرفت بسیار بزرگی است و مزیت های فراوانی از نظر نظامی دارد که کشورهای کمی دانش آن را دارند
  • مهدی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 2
    دقیقا
  • خلیج همیشه فارس IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 3
    تا ما کاری می کنیم بقیه ایراد میگیرند برین ایراد های خودتون را درست کنین آمریکا که مردمش کارتون خوابن و اسراِِییل هم بره تظاهراتش را درست کنه
  • raptors IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 1
    متخصصین باهوش صنایع نظامی ما الان بهترین دکترین نظامی راپیش گرفته اند ولی از نظر این حقیر ابتدا قبل از هدف قرار دادن هر پایگاه دشمن با چند تیر موشک سوپرسونیک ویا هایپرسونیک ابتدا رادارهای دشمن را باید نابود کردتاامکان رهگیری ویا انهدام موشکهایمان را از دشمن بگیریم
  • بنده خدا IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 1
    همیشه اگر به افق های دور و هدفهای بزرگ امید وتلاش داشته باشید موفق تر خواهید بود دنیا دنیای قدرت هست پس تلاش کنید بدانید چشمان ما در انتظار هست
  • یوسف IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 1
    شب گذشته فکر میکردم کشتیهای تجاری که شناسایی شده توسط آمریکا نامش را عوض کنید ویک ناو جنگی تبدیل شود وموشکهای بالستیک روی آن سوار شود وبه جای آن سپاه چند کشتی برای ناوگان تجاری بسازد هم نیروی نظامی ما زود ناوگان اضافه کرده هم ناوگان تجاری فرستی برای احیا دوسر سود
  • NZ ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    زيردريايی صهيونيستها را قبل از رسيدن به دريای عمان بزنيد.
  • FR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    پاینده ایران قدرتمند
  • امین DE ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 0
    وطنم ایران ای کاش انقدر عمر کنم تا زیر دریایی اتمیت را ببینم به امید انروز که بنظر نزدیک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس