اشکال مجلس به طرح دولت برای تنظیم بازار فولاد/ امضای طلایی، توزیع رانت و کاهش ارزآوری از صادرات

دولت چندی قبل تعداد زیادی از اظهارنظرها و نطق نمایندگان مجلس را به عنوان "توهین" و "هتک حرمت" رئیس جمهور برای بهارستان ارسال کرده بود که مجلس در پاسخ به نامه عجیب دولت درباره نمایندگان مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، چندی قبل معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در نامه ای به رئیس مجلس مدعی «هتک حرمت» و «توهین» برخی نمایندگان به رئیس جمهور شده بود. این نامه یک پیوست حدودا ۳۰ صفحه ای داشت که حاوی مواردی بود که دولت آن را «هتک حرمت» رئیس جمهور و «توهین به دولت» توسط نمایندگان دانسته است.  

همزمان با ارسال این نامه به مجلس، معاون رئیس جمهور در گفت و گو با پایگاه خبری برنا، این نامه را رسانه ای و از آن به عنوان «شکایت» دولت از نمایندگان یاد کرد. 

در پاسخ به این نامه عجیب و سوال برانگیز دولت، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که رئیس مجلس همواره بر رعایت اخلاق در اظهارنظر نمایندگان تاکید داشته و این موضوع را صراحتا در نطق خود بیان کرده است، با اشاره به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی نوشت: نمایندگان مجلس با توجه به شناخت کامل از درد و مشکلات مردم نمی توانند به مسائل آنان بی تفاوت باشند و بدیهی است که اظهارنظر درباره این موضوعات حداقل امکانی است که باید در این باره برای نمایندگان مردم قائل شد. 

معاونت قوانین مجلس در نامه خود با بیان این که براساس اصل ۸۴ قانون اساسی نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی کشور را دارند و این اظهارنظر شامل بیان مشکلات مردم و مسائل مختلف است نوشته است: اعلام نظر درباره اقدام نادرست و تصمیم های ناصحیح مدیران دستگاه های اجرایی کشور که طبق قانون اساسی وظیفه نمایندگی محسوب می شود، نمی تواند توهین تلقی شود اما بسیاری از موارد ارسالی دولت از اظهارات نمایندگان مصداق این امر است. 

در نامه مجلس  با تاکید بر این که نباید انتظار داشت که نمایندگان فقط در مقام تعریف و تمجید از مقامات و مدیران برآیند آمده است که در پیوست نامه دولت از اظهارات نمایندگان «به جز موارد بسیار معدود قریب به اتفاق موارد ارسالی از مصادیق واضح و روشن تذکر، پیگیری و انتقاد در راستای ایفای وظایف نمایندگی است».

این نامه با اشاره به برخی نمونه ها از موارد ارسالی توسط دولت از جمله «تذکر آئین نامه ای به رئیس جمهور که در زمینه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند» یا مطالبه «مقابله با گرانی های اخیر از رئیس جمهور» و... نوشته است: این موارد نمی تواند توهین تلقی شود و مرور دقیق موارد ارسالی از اظهارات نمایندگان این نگرانی را ایجاد می کند که توقع دولت این است که نمایندگان فقط در مقام تعریف و تمجید از دولت برآیند و هیچ تذکر ساده یا انتقاد معمولی بر زبان نیاورند. 

برخی از اظهارات نمایندگان که دولت آن را مصداق توهین به رئیس جمهور می داند

در ادامه تعداد اندکی از مواردی از اظهارات نمایندگان که دولت آن ها را مصداق هتک حرمت رئیس جمهور می داند و در نامه به مجلس ارائه شده، آمده است: 

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    34 0
    فقط باید مث اون یارو توی زنجان بگن رییس جمهور زیبا جناب شیخ..... اونوقت حسن نیت دارن وگرنه همش سو نیته
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      5 0
      مگر نمی دانید با 1 قدم عقب نشینی اینها 10 قدم جلو می ایند؟ به این جزئیات نطق می کنند تا جرات نمایندگان را بگیرند!
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    25 0
    بله عزیزان وقتی بعد از این همه خسارت به جای محاکمه و پاسخگویی روند مماشات رو پیش میگیرید اینچنین هم طلبکار میشوند از طعم دلنشین گلابی های برجام تعریف کنید از اونچنان رونق اقتصادی که دیگر به ۴۵ هزار تومان نیاز نداشته باشید از عزت پاسپورت ، از خانه و خودروی ارزان و باکیفیت، از تورم تک رقمی .......
  • پسر IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    20 1
    وقتی حق مردم درمورد استیضاح رئیس جمهور رعایت نشه همین میشه که نامه بزنه
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    24 1
    فوران تدبیر و اعتدال!!!!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    16 1
    دولت بنفش نرم ونازک طاقت شنیدن سخنان بحق نمایندگان مردم را ندارد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    16 1
    دولت بی کفایت؛ کم حرف ... بزن، به جاش قدری برای مردم کار بکن.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    16 1
    به هیچ کس پاسخگو نیست
  • محمد ایوب IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    نمایندگان مردم محض رضای خدا حداقل برای خنک شدن دل مردم اورابه مجلس بیاورید وسئوال کنید. اورا ازروی ابرها پایین بیاورید. روی زمین
  • محمد IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    تنها محمود احمدی نژاد بود که هرچی خواستن بهش گفتن و دو 8 سال دولتش از هیچکس شکایت نکرد یادتون رفته در مجلس حتی بهش فحش هم دادن؟ اسنادش موجوده در روزنامه ها و محافل یادتون هست که چه الفاظ رکیکی بهش نثار کردند؟ انتقاد که خوبه، فحش به ایشان دادن و دم نزد
  • دیده بان IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 1
    حقیقت ، برای اهل حق ،شیرین وگوارا وبرای اهل باطل، تلخ وناگوار است !
  • دیده بان IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    خداوندمتعال درقرآن کریم سوره منافقون آیه 4 میفرماید: هرفریادی را بر زیان خود میپندارند ......!!! حقیقت برای اهل باطل تلخ است !
  • سعید IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 1
    مرو راهی که پایت راببندند مکن کاری که هشیاران بخندند
  • avdt IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    کاپیتولاسیون !.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس