تجام

ارمنی‌ها بر این باورند که پس از انقلاب مخملی در ارمنستان، احتمالاً بهای سنگینی را پرداخته‌اند و حمایت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در رابطه با منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ را از دست داده‌اند.

سرویس جهان مشرق - پایگاه میدل ایست آی در گزارشی به قلم پیتر اوبورن و یان پستاد نوشت: اکنون دو سال و نیم است که ارمنستان به آخرین دولت شوروی سابق تبدیل شده که یک حکومت طرفدار مسکو را کنار زده است. در آوریل ۲۰۱۸، نیکول پاشینیان، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق، یک سری از اعتراضات روزانه را رهبری کرد و نهایتاً توانست به نحوی مصالحه‌آمیز قدرت را از حکومت سرژ سرکیسیان که تحت حمایت روسیه بود بگیرد، و پاشینیان و حامیانش این رویداد را یک «انقلاب مخملی» نامیدند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


در آن زمان، این رویداد عمدتاً به عنوان لحظه‌ای باشکوه در تاریخ ارمنستان قلمداد می‌شد، که طلیعه یک سیاست دموکراتیک جدید خواهد شد و قویاً با فسادی که بانی آن حزب جمهوری‌خواه سابق بود مبارزه خواهد کرد. موضع پاشینیان به عنوان نخست‌وزیر از طریق انتخابات‌های دسامبر ۲۰۱۸ که در آن جناح پارلمانی وی توانست به بیش از ۷۰ درصد آراء دست یابد، تحکیم شد.

از دست دادن حمایت پوتین؟

حالا پس از گذشت دو سال، بسیاری از ارمنی‌ها درک بسیار متفاوتی از انتقال قدرت دارند. آن‌ها بر این گمانند که احتمالاً بهای سنگینی را پرداخته‌اند و حمایت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در رابطه با منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ را از دست داده‌اند.

زمانی که دور جدید درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر آغاز شد، ترکیه به حمایت از آذربایجان پرداخت، و تسلیحات، مشاوره راهبردی و جنگنجوهای میدانی از جمله صدها شورشیان سوری را در اختیار آذری‌ها قرار داد. در مقابل، روسیه علناً موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرد، و پوتین به خبرنگاران گفت که در تماس مستمر با پاشینیان و نیز با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان است، و این که وی از هیچ‌یک از طرفین درگیری جانبداری نخواهد کرد.

آرمان آبویا عضو پارلمان از حزب اپوزیسیون رفاه عنوان کرد که «بازیگران اصلی در منطقه باید ترکیه یا روسیه باشند. رهبران جهانی باید با این بازیگران به توافق برسند». الزام جدی پیش روی ارمنستان این است که چاره‌ای ندارد جز این‌که همین کار را انجام دهد و با ترکیه و روسیه به توافق برسد.

تیره‌وتار شدن روابط ارمنستان و روسیه

با این وجود، از زمانی که پاشینیان به قدرت رسیده است، روابط بین ارمنستان و روسیه تیره‌وتار شده است. پاشینیان در راستای مقابله با فساد، رجل قدرتمند سابق را به دادگاه کشانده است، از جمله یوری خاچاتورف دبیر کل فعلی سازمان معاهده امنیت جمعی که بلوکی نظامی به رهبری روسیه است. رسانه‌های روس از پاشینیان به دلیل سفرهای مکررش به غرب انتقاد کرده و پیوندهای برخی از مقامات ارشد دولت با ایالات متحده را برجسته ساخته‌اند. شاید این امر بتواند به روشن شدن این قضیه کمک کند که چرا روسیه، که به طور سنتی نزدیک‌ترین هم‌پیمان منطقه‌ای ارمنستان و رقیب اصلی ترکیه بوده است، دیر وارد گود درگیری شد.

نخستین مداخله بزرگ زمانی صورت گرفت که پوتین در کنار الهام علی‌اف، از یک توافق آتش‌بس خبر داد، که ارمنی‌ها آن را شدیداً تحقیرآمیز می‌دانستند زیرا به معنای آن است که دیگر کنترلی بر منطقه ناگورنو-قره‌باغ نخواهند داشت. در حالی که جامعه بین‌المللی، ناگورنو-قره‌باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته است، جمعیت این منطقه عمدتاً ارمنی‌اند، و از زمان جنگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ این منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت ایروان بوده است. بخش عمده‌ای از این منطقه قبل از حصول توافق آتش‌بس به دست نیروهای آذری افتاده بود.

چرخش به سمت لیبرال دموکراسی غرب

به علاوه، چرخش ارمنستان به سمت دموکراسی و لیبرالیسم اقتصادی، همسو با سیاست‌های غرب بوده است. اما اروپا و ایالات متحده هیچ اقدام چشمگیری به منظور کمک به ارمنستانی که درگیر جنگ با دشمنی بسیار قدرتمندتر بود، صورت ندادند. به همین دلیل است که در ایروان شاهد عصبانیت فزاینده از غرب بودیم.

گروهی از معترضان ضددولتی که در بیرون سالن اپرای ملی در ایروان جمع شده بودند، از ما به عنوان دو خبرنگار بریتانیایی استقبال نکردند. این تظاهرات عمدتاً در مخالفت با پاشینیان و توافق آتش‌بس برگزار شد. بارها این شعار با صدای بلند سر داده شد که «نیکول خائن است».

اما اعتراضات فقط معطوف به پاشینیان نبود. وقتی مشغول مصاحبه با مردم محلی بودیم، یکی از معترضان در مقابل فریاد زد «لعنت بر بریتانیا». معترض دیگری بارها به سراغ ما آمد تا توضیح دهد که «بریتانیا پشت ارمنستان را خالی کرده است». فردی که راهنمای بود مجبور شد به بسیاری از معترضان بگوید که ما فقط روزنامه‌نگارانی هستیم که به گزارش رویدادها می‌پردازیم و نماینده دولت بریتانیا نیستیم.

معلمی هم به سراغ ما آمد و ناخشنودی‌اش از عدم حمایت غرب از ارمنستان را ابراز کرد. وی گفت که در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی بسیاری که مربوط به گرامیداشت آزادی و دموکراسی بوده، شرکت کرده بوده است. وی عنوان کرد که «ما درخواست کمک کردیم. ما فریاد زدیم، اما هیچ‌کس پاسخی نداد. اکنون چطور می‌توانیم در مورد حقوق بشر با فرزندان‌مان حرف بزنیم؟ من ۲۵ سال این ارزش‌ها را به دانش‌آموزان یاد دادم. این ارزش‌ها در خون ما هستند، اما این ما هستیم که تنبیه شده‌ایم». وی افزود «آن‌هایی که به ما کمک نکردند باید شرمگین باشند».

بسیاری از ارمنی‌ها احساس می‌کنند که دوستی در جهان ندارند

انوش واسیلی آتاجانیان، وکیلی در ایروان که اصالتاً اهل منطقه ناگورنو-قره‌باغ است، دو راهی پیش روی ارمنستان را به صورت زیر خلاصه کرد. وی گفت «وقتی ما با روسیه رابطه داریم جهان ما را تنبیه می‌کند. وقتی با غرب رابطه داریم، روسیه ما را تنبیه می‌کند».

وی به ما گفت که پسرعمویش در جریان یک حمله پهپادی در درگیری اخیر، کشته شده است. وی گفت که پسرعمویش برای کمک به سربازان مجروح به میدان نبرد رفته بوده است. «ما شدیداً مأیوس شده‌ایم. ما این جنگ را شروع نکردیم و اکنون با این تراژدی مواجهیم».

بسیاری از ارمنی‌ها احساس می‌کنند که دوستی در جهان ندارند. آرمینه الکسانیان سخنگوی دولت جدایی‌طلب در ناگورنو-قره‌باغ که ارمنستان آن را به رسمیت می‌شناخت، احساس مذکور را به قدرت بیان کرد. وقتی ما در دفترش در ایروان با وی ملاقات کردیم، خواستیم که پیامش به جهانیان را بیان کند. وی پاسخ داد «شرم بر همه‌شان. شرم بر تک‌تک کشورها و کل جهانیان. جهانیان به وضوح شاهد کشته‌شدن غیرنظامیان بودند و هیچ کاری نکردند».

وی گفت «سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، که وظیفه‌شان نظارت بر رعایت حقوق بشر است، هیچ کاری برای جلوگیری از زجر و مصیبت غیرنظامیان ارمنی نکردند».

وی افزود «غیرنظامیان عملاً با تسلیحات دشمن هدف قرار می‌گرفتند، از جمله با پهپادها و بمب‌های خوشه‌ای ساخت اسرائیل و ترکیه؛ تسلیحاتی که بکارگیری آن‌ها بنا به قانون بشردوستانه بین‌المللی، ممنوع است».

بنا به گزارش سازمان ناظر حقوق بشر، شواهدی وجود دارد مبنی بر استفاده نیروهای آذری و ارمنی از بمب‌های خوشه‌ای غیرقانونی علیه غیرنظامیان. آرمینه الکسانیان عنوان کرد که در نتیجه انفعال جامعه بین‌المللی، دشمنان ارمنستان اکنون می‌توانند «هر کاری که می‌خواهند بکنند». وی نتیجه‌گیری کرد که «بیهوده است که از دیگران انتظار انجام کاری داشته باشیم».

ارمنستان در آینده دیگر به غرب اعتماد نمی‌کند

این پایگاه انگلیسی در پایان نوشت: در آینده چه روی می‌دهد؟ ارمنستان بحران فعلی را پشت سر خواهد گذاشت. یک احساس قدرتمند هویت ملی در این کشور وجود دارد که سابقه آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. اما دولت‌های معدودی می‌توانند در مواجهه با چنین شکست نظامی‌ای پابرجا بمانند و تضمینی برای در قدرت ماندن نخست‌وزیر نیکول پاشینیان وجود ندارد. درس تلخی این تراژدی ملی اخیر این بود که احتمالاً ارمنستان در آینده به غرب اعتماد نمی‌کند یا کاری نمی‌کند که مایه آزردگی خاطر رئیس‌جمهور پوتین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 129
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 100
  • محسن IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    شکست ارمنستان در جنگ قره باغ نتیجه اعتماد بی جا به غرب بود.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      48 67
      واقعا این همه توهم را از کجا میارید که از درک ساده ترین مسایل عاجزید؟ پسر جان، روسیه توان دفاع از کسی را ندارد، بفهم!!!
    • iran IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      32 6
      با نظر هر دوی دوستان موافقم ارمنستان تصور غلط و اشتباهی از غرب داشت هرگز نباید روی حمایت غربی ها حساب باز می‌کرد ! نکته ای که دوستمون هم فرمودند صحیح روسیه طبل تو خالی است و توان دفاع از هیچ کشوری را ندارد و نباید انتظار و توقعی از روی ها داشت ! بنیانگذار جمهوری اسلامی چهل سال پیش فرمودند نه شرقی و نه غربی باید روی توان نظامی و قدرت دفاعی خود حساب می‌کردند ، این درس بزرگی برای ارامنه و عبرت گیران بود باید قوی باشی گر راحت جهان طلبی که ضعیف پامال است
    • امین JP ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      41 13
      خطاب به 10:54، پدر جان ، توهم را شما داری که از درک بدیهیات حقایق میدانی هم عاجزی. روسیه در سوریه با همراهی ایران ، پشتیبانی خوبی از بشار اسد انجام داد. روسیه اگر می خواست به راحتی می توانست حملاتی را علیه نیروهای جمهوری آذربایجان و ترکیه انجام دهد، ولی نزدیکی بیش از حد دولت ارمنستان به غربف موجبات ناخرسندی روسها را فراهم کرده بود. اینو بفهم!!!!.
    • سعید IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      22 5
      کاملا حرفت درسته ،روسیه اگر بخواد از عده ی کمی تو اوکراین طوری حمایت میکنه که یه دولت قدرتمند و متحدینش مستاصل بشن ،روسیه نمیتونه حمایت کنه ابلهانست
    • رامین IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      23 12
      شکست ارمنستان مانند سایر اقلیمکهای من دراوردی تو عراق سوریه حتمی هستش چون تو تاریخ گذشته نقشی نداشته اند که الانم بخوان.....
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      11 17
      ارمنستان که متحد روسیه و ایران بود اون اذربایجان که متحد غرب کجایی عمو
    • رضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      46 22
      سلام فراموش نکنیم که ارمنستان اشغالگر بود و اشغالگری باید تمام می شد
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      18 5
      غاصبان ارمنستان،تقاص جنایت هایشان را در کشتار مردم و زن بچه های بی دفاع خوجالی پس دادند.زنده باد آذربایجان
    • علی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      7 0
      نتیجه اعتماد به غرب همین شکست‌ نظامی‌ اخیر ارمنستان. می باشد
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    عجب پر رو هستن این ارامنه خاکی که مال شما نبود و طی این سی سال هم به کمک روسیه و تجهیزات نظامی روسیه گرفته بودین زمانی که مردم مظلوم آذربایجان یک هلیکوپتر هم نداشتن ، دنیا دار مکافات اس طی این سی سال یک هزار تومانی هم سرمایه گزاری نکردن در قره باغ و موقع رفتن هم همه جا رو به آتش کشیدن چون میدونستن خاک خودشون نیس
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      38 36
      داداش توجه کردی فرانسه هم وقتی از خاک خودش عقب نشینی میکرد ...پاریس رو به طور وحشتناکی بمباران کرد تا هرچی اب و غذا و... به فنا بره پس ما نتیجه میگیریم پاریس برای فرانسه نیست...
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      53 12
      پاریس بمباران شد به دست خود فرانسه! برای نابودی آب و غذا! اونم در 1940 میلادی‌؛ تو قاطی کردی، سوزاندن مسکو توسط روس‌ها بر علیه ناپلئون یک تاکتیک جنگی بود. لجبازی کودکانه ی مشتی ارمنی غاصب دهاتی شکست خورده رو چه به تاکتیک جنگی!
    • سامان IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      49 30
      این همه بحث کردید نتیجه کلی اینه آذربایجان و ارمنستان جفتش ماله ایران هست که به زور از ما گرفتن تمام چجور آذربایجان خاک 30 سال پیش خود رو طلب میکنه ما همه خاک خودمون رو باید طلب کنیم تمام غیرت داشته باشید.
    • کاربرجدید IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      22 34
      امثال تو دنبال رویایی پیوستن به ترکیه و رعیت ترکیه شدن هستند والا اگر دلت دنبال منافع ملی ایران بود آنقدر راحت این حرف رو نمی زدی ضمن اینکه قره باغ در زمان شوروی جزو خاک آذربایجان شد و قبل از آن منطقه خودمختار آرتساخ با اکثریت جمعیت ارمنی بود و این خریت را روسها در جاهای دیگر هم کرده اند مثل بخشیدن کریمه به اوکراین یا بخشیدن قسمت بزرگی از خاک روسیه به قزاقستان که تقریبا خاک قزاقستان را دو برابر کرد اونها به چین هم خاک بخشیده اند و در قرن گذشته فقط از فنلاند خاک گرفته اند
  • علی. دانشجوی روابط بین الملل IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    93 94
    روسیه بزرگ ترین حامیه تدارکاتی و تسلیحاتی ازمنستان در طول جنگ بود. منتها تکنولوژی تسلیحاتش در برابر تکنولوژی ترکیه و اسرائیل میدان رو باخت. در میز مذاکرات در همون جلسه سه جانبه مسکو که یازده ساعت طول کشید ارمنی ها خواستار ورود صلح بان های روس به قره باغ شدند. مشخص بود همون چیزی رومیگفتند که روس ها ازشون خواسته بودند.برای روسو فیل ها و دوستداران خرس شمال سخته که روسیه نتونست کاری بکنه. در آخر هم با قربانی ارمنستان در این توافق به آذربایجان و ترکیه ملحق شد تا غنائم رو تقسیم کنه. پس عدم حمایت روسیه مزخرفی بیش نیست. تنها کاری که روس ها نکردند این بود که مستقیم وارد جنگ نشدند که نه بستر حقوقی اش وجود داشت و نه ارمنستان ارزش هزینه های سیاسی و اقتصادی از دست دادن ترکیه و آذربایجان رو برای مسکو داشت. در آخر برای توصیف ارمنستان این عبارت رو به کار میبرم. ...ارمنستان کشور کوچک با رویاهای ژئوپلتیکی دست نیافتی.
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      42 54
      تو دانشجوی روابط دبلیو سی های ترکیه در اذربایجان هستی شک ندارم
    • سعید IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      42 64
      تجهیرات ترکیه و اسرائیل کدوم تجهیزات اینا که هزار برابرش رو تو سوریه اوردن پس چرا شکست خوردن روسیه و ایران نخواستن والا ترکیه و اسراییل و اذربایجان بایدجمع میکردن‌میرفتن ارمنستان به اعتماد غرب بازی رو باخت و سخت تنبیه شد
    • sadeg IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      35 16
      روسیه ورود نکرد.چرت نگو
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    19 1
    جواب اینه که اگه توانش رو نداری دشمن نتراش،قدرت دفاعی اگه داشته باشی دشمن به فکر تجاوز نمی‌افته، هیچ ابر قدرتی قابل اعتماد نیست
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      13 0
      کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من ! نه شرقی نه غربی هیچکدام !
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    17 15
    عملکرد سامانه اس ۳۰۰ در ارمنستان
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      25 7
      اون اس سیصد مال دوران شوروی بود و با نسخه ای که ما داریم زمین تا آسمون فرق داره
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      6 1
      پرفسور زمان شوروی اس دویست بود نه اس سیصد بعد از جنگ بالکان بود که موشکهای اس دویست علنا نسبت به تسلیحات غربی عدم کارایش مشخص شد و روسها بفکر مدرنیزه کردن اونها افتادن که نتیجش شد تولد اس سیصد ( از دهه نود میلادی به اینور )
  • منصور IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    28 5
    اعتماد به غرب و دم تکان دادن به آنها آخرش همین می شود. قابل توجه سیاستمداران عزیز کشورمان باشد که هیچ وقت نه به روس نه به غرب و نه به چین اعتماد بیش از اندازه نداشته باشند. کل تاریخ ما سراسر حاکی از شانه خالی کردن آنها در بزنگ گاهای تاریخی است.
  • دقیق IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    70 36
    ارمنستان تا ۱۵۰ سال قبل وجود نداشت و ایروان هم شهر مسلمان نشین بود. دقیقا مثل اسراییل... حالا چرا خبرنگار نشریه نوشتید که سابقه هویت ملی هزاران ساله دارد؟؟
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      44 19
      بله اسنادش هم هست صد سال قبل تعداد مساجد ایروان از مساجد باکو بیشتر بود تاکید میکنم صد سال قبل گفتم
    • روبیک IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      31 12
      ارمنستان اولین کشوری بود که در اوایل قرن چهارم میلادی، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و کلیسای آن کاملاً خودمختار و متفاوت با کلیساهای دیگر در جهان است. «کلیسای حواری ارمنی
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      8 1
      اره داداش دلفینا هم پرواز میکنن
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      8 10
      مگه کشور اذربایجان وجود داشته
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    57 31
    آنها ظاهرا وقایع سی سال پیش را فراموش کرده اند که اینگونه قشقرق بپا کرده اند خدا را شکر کنند که آذربایجان دلش به رحم امد بیش از این زیر پایش له نکرد
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    15 20
    اگر با این استدلال دست از حمایت از ارمنستان برداشته شده باید در عقل سیاستمداران روسیه شک کرد. یعنی به راحتی حوزه نفوذ ترکیه ، غرب و آ مریکا را اجازه دادن افزایش پیدا کنه
    • iran IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      10 12
      روسیه طبل تو خالی است قدرت و توان مانور بیشتر در جنگ ارمنستان و آذربایجان نداشت .. زمانیکه اتحاد جماهیر شوروی سابق فرو پاشید روسیه هم تمام شد ! دل بستن به قدرت های پوشالی عاقبتی برای هیچ کشوری ندارد همجون سرنوشت ارمنستان ! نه شرقی نه غربی ...
  • حجت IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    50 14
    بنا به گفته مقام معظم رهبری قرهباغ خاک اسلام است و باید به اسلام برگردد جایی که نوای یا حسین یاحسین سر زده می شود و متعلق به امت مسلمان است و نظر کلیه علمای اسلامی هم چنین است حالا هم ارمنی های غاصب نتیجه تعدی و تجاوز خویش را دیدند و با پستی و حقارت شکست خوردند حالا شما هر تفسیری می گذارید اختیار دارید!!!
    • ب.س IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      9 0
      خداوند متعال رهبر عزیزمان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را حفظ و سلامت بدارد.
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      1 5
      قطعا باید به دامان اسلام برگردد برعکس آلان که در دام اسرائیل افتاده است
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      3 5
      اما نه با کمک یهود و اردغان سلفی
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      3 1
      خوب تشریف میبردید کمک
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    18 3
    معیارهای دوستی را در دنیای امروز ثروت تعیین می کند نه چیز دیگر کشوری که قدرتمند باشد مورد احترام خواهد بود وبدون پیشرفت اقتصادی وکسب ثروت نمی توان قدرتمند شد، روسیه با یک کشور فقیر دوست نیست حتی اگر عکس پوتین در اتاق کار رئیس جمهور آن کشور باشد
    • GB ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      3 0
      آفرین درسته
  • Reza.kh IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    39 17
    سرمایه گذاری روی ارمنستان دوسر باخته
  • محمد جوادی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    24 16
    روسیه مورد تحریم غرب هست یکی از کشورهای که به واسطه آن این تحریم را دور می زند و تجهیزات نظامی اش را به آن کشور می فروشد ترکیه است ارمنستان همچین آش دهن سوزی برای روسیه نبود به همین راحتی از معادلات روسیه حذف شد در ضمن همین آتش بس هم تا حدودی به نفع ارامنه شد چونکه ارتش آذربایجان کل مناطق اشغالی را آزاد می کرد و علیف میتوانست بهتر از این عمل کند
  • فرشته IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    31 15
    حق به حقداررسید قره باغ خاک اسلام است.
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      6 15
      حق زمانی به حق دار می رسد که آران و شروان و قره باغ و ایروان به مام وطن ایران اسلامی برگردند
    • مهدی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      3 4
      حق زمانی به حقدارمیرسه که اذربایجانوارمنستان وگرجستان ودیگرخاک های که باقراردادهای گلستان وترکمنچای به نامردی ازایران گرفتن به ایران برگرده همین
  • مجید IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    13 78
    میخواستم دوران صفویی یادآوری کنم که پادشاهاش آذری بودن و با ارامنه متحد وباعثمانی میجنگیدن مثل ماساده نبودن که فریب دست دوستی این کشور ها رو خوردیم متاسفانه این کشورها با مطرح کردن قومیت قصداختلاف اندازی سواستفاده از آذری های ایران رو دارن یه عده از داخل ایران هم که هیچ گونه شناختی ندارن ازاین کشورها حمایت میکنن ولی کسانیکه رفت آمد دارن دقیقان میدونن که خطرات بسیارجدی گریبانگیرایران خواهدشد .
    • مهرداد FR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      67 6
      اتفاقا همین اتحاد با صلیبیون و جنگ با عثمانی عامل اصلی ضعف و شکست ایران در مقابل دولت های استعماری روسیه تزاری و بریتانیا در قرن های بعد بود.اگه ایران و عثمانی به جای جنگ با همدیگه متحد میشدن و ائتلاف نظامی تشکیل میدادن نه قفقاز از ایران جدا میشد و نه بالکان از عثمانی.(مثل اتحادی که امروز بین آذربایجان و ترکیه هست و با کمک هم تونستن اشغالگران رو از قره باغ بیرون کنن).متاسفانه امروز کشور های بزرگ و ثروتمند اسلامی(ایران_ترکیه_مصر_عربستان)با دسیسه های غرب به جای اتحاد مقابل هم قرار گرفتن و همین راز ادامه حیات رژیم صهیونیستیه.اگه هشیار نباشیم تاریخ دوباره تکرار میشه.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      29 7
      جنگ بین شیعه و سنی در زمان صفوی توطئه انگلیسی‌ها بود که نمی‌خواستند بین ترکها اتحادی ایجاد بشود، که در این صورت نمی‌توانستند نفوذی در ایران داشته باشند، تا شاخ شان را یکی یکی بشکنن، ساده نباشید، همه این کارهای غربی ها از قبل برنامه ریزی شده هستند
  • بهزاد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    36 19
    قبلا مذاکرات زیادی از طرف رئیس جمهور اذربایجان شد تا از طریق صلح بدون خونریزی ، ارمنستان خاک قره باغ را ترک کند ولی از سوی پاشینیان موافقت نشد و قبل از شروع جنگ ۴۱ روزه ارتش ارمنستان در مرز قره باغ چندین سردار و سرباز آذربایجانی را به شهادت رساند بالاخره کار به اینجاها رسید تا خودشون بعد از پذیرش شکست با وساطت پوتین اتش بس را پذیرفتن
  • محمود IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    35 22
    چهارقطعنامه برای رفع اشغال از آذربایجان صادرشده بود روسیه دیگر نمی‌توانست درمقابل قطعنامه های سازمان ملل بایست ودرثانی آذربایجان و ترکیه سابق نیستند خیلی قدرتمند شدهه اند
  • اتیلا IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    32 19
    بازهم مظلوم نمایی ارمنیها انتظار داشتنددنیا از اینها حمایت کنند خاک دیگران را مال خود کنند این شکست مفتضح شاید ارامنه را در تجدیدحیات سیاسی کشور مجبور به باز نگری کند
  • علی از تبریز IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    43 23
    واقعا رو می خواد ارمنی ها 30 سال بیست درصد خاک یک کشور را اشغال کرده یک میلون نفر را آواره 5 شهر و بیش از هزار روستا را با خاک یکسان کرده و 50 هزار نفر را قتل عام کرده حالا دم از حقوق بشر می زند....
  • وطن دوست IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    11 11
    این مسئله چندتا چیز رو مشخص میکنه هیچ موقع نمیشه رو روسیه حساب باز کرد ،ترکیه تمامی تحرکات کشورهای همسایه را زیر نظر داره تا بتونه بهترین زمان برای خودش ماهی بگیره، ما باید خیلی مراقب باشیم و از این قضیه درس خوبی بگیریم،ترکیه خطر ، و روسیه خنثی
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      1 3
      میبخشید شما با دوبرره شبهای برره نسبتی دارید !! براخودتون همیشه دشمن فرضی درست میکنید یاد خرزوخانش افتادم
  • حسن CA ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    29 17
    این شکست نتیجه فاجعه خوجالی سی سال آوارگی مردم مظلوم قره باغ بود سی سال اشغال بیست درصد خاک آذربایجان و تخریب منطقه بی احترامی به مساجد و آثار تاریخی توسط ارمنستان اشغالگر عاقبت حق به حقدار رسید
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    24 6
    خدا با مظلومان است و شیعیان قره باغ مظلوم واقع شده بودند به امید پیروزی همه مظلومین
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 11
    خاطره صدام از حمایت پوتین و روسیه یادتون رفته که وقتی امریکا بهش حمله کرد پوتین دیگه جواب تماسشو نداد کجا و کی روسیه از متحدینش حمایت کرده چند میلیارد دلار بابت نیروگاه اتمی بوشهر از ما دلار گرفت در حالیکه حتی نمیتونه برق مورد نیاز خودش تامین کنه این حرف من نیستا برید تو نت سرچ کنید خودتون ببینید
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      10 1
      روسیه بارها اینکار رو کرده دوست گرامی ، غرب هم بارها همین کارو با دوستان و متحدین خودش کرده، همین جنگ اخیر ارمنستان غربی ها کجا بودند؟ اکراد سوریه مگر متحد غرب و آمریکا نبودند؟ دیدید آمریکا و غرب دقیقه نود در چه شرایطی و چطور پشت اکراد رو خالی کردن ؟ نتیجه اخلاقی اینکه روی هیچ قدرتی نباید حساب باز کرد و تکیه کرد نه شرق نه غرب !
  • ایران iran IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    23 12
    شکی نیست که ارمنستان باید از اراضی و سرزمین های اشغالی آذربایجان خارج میشد ، ولی نکته ها و درس ها داشت این جنگ امیدوارم همه زوایای این جنگ بررسی بشود برای هر ملتی عبرت انگیز و درس خواهد بود
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    16 11
    کفتارها در طبیعت همیشه منتظر می مانند تا حیوانات دیگر شکار کنند بعد کفتارها بدون زحمت از شکاری دیگر حیوانات تغذیه کنند و سودمند شوند ! کار روس ها در این جنگ شباهت زیادی به این استراتژی کفتارها داشت ! هنگام تقسیم قنایم روس ها صف اول بودند ! درس بزرگی شد برای ارمنستان !
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    36 17
    ارمنستان سی سال درحق ملت آذربایجان ظلم وستم کرده اند وباعث کشتار ملت آذربایجان شده اند وشهرهای آذربایجان ویران کرده اند باید غرامت این سی سال رو به آذربایجان پرداخت کنند.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      8 7
      با نیکول در این باره صحبت خواهم کرد !
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    14 10
    یعنی مثل کره شمالی که نوچه چین هست ارمنستان باید تا ابد زیر سایه روسیه دیکتاتور می‌بود
    • پاپک iran IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      7 6
      کشورهای کوچک و ضعیف در این جهان محکوم به فنا هستند ، سرنوشت همه کشورک های کوچک قومی همین خواهد بود .. درس عبرتی باید باشد برای قومگریان بی خرد تجزیه طلبان نادان ! تنها راه بقا در جهان قوی شدن .. قوی شو ایرانم گر راحت جهان طلبی که ضعیف پامال است ..
  • خلیج پارس iran IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    16 2
    جنگ ارمنستان و آذربایجان اگر یک نکته مهم و پیام بزرگ برای جهان و خصوصا" منطقه ما داشته باشد قطعا" این پیام خواهد بود که روی قدرت های پوشالی دروغین غرب و شرق حساب باز نکن ! تکیه نکن ! دلگرم به غرب و شرق نباش ! نه شرقی نه غربی ! قوی شو گر راحت جهان طلبی که ضعیف پامال است ...
  • GB ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    25 21
    گستاخی نژاد پرستان ارامنه حد واندازه ندارد ..همیشه تلاش می کردند ومی کنند خودشون مظلوم نشون دهند ..این همه جنایات درقره باغ انجام دادند ..بیش یک میلیون انسان بیگناه از خونشون بیرون کردند ..درجنگ دوم قره باغ کلی شهرهای اذربایجان موشک زدند ..مساجد را طویله کردند تاره مظلوم نمایی هم می کنند ..جهان فهمید ارامنه چقدر وحشی هستند شهرهای ازاد شده با خاک یکسان شدند ...چهار.تا قطنامه سازمان ملل هست ..که ارامنه متحاوز اشغالگر هستید ...ارامنه باید تاوان وحشی گری .نژاد پرستی شو بدهد
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      11 17
      پانترکیسم رو عصبانی کردند ! داداش شما نماینده ٱالهام علیف هستی یا نماینده نیکول ؟
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      7 2
      فکر کنم به شما برخورد فامیل ارمنیا هستی !!!
  • نادر IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    26 12
    آزادی قره باغ و شوشا مبارک باد. کور باد هر که نتوان دید. پاشینیان وقتی ترور سردارسلیمانی را به ترامپ تبریک گفت. حمایت ایران هم از دست داد. آفرین به ایران
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    23 11
    یک عده تروریست شکست خورده که می خواهند با مظلوم نمایی نشان دهند که حقی از آنها خورده شده، همان قوم وحشی و بی وجدان که به کودکان و طفلان معصوم هم رحم نکردند و نصف شب محلات مسکونی را با موشک بالستیک زدند، ارمنی های شکست خورده در جنگ 44 روزه بی شک جنایتکارترین و فاسدترین ملتی هستند که در زمان حال زندگی می کنند؛ این قوم فاسد همه شهرهایی را که به زور و به ناحق اشغال کرده بودند با خاک یکسان کرده اند و بعضاً به عمد چند مسجد را ویران نکرده اند تا برای تحقیر مسلمانان از آنها به عنوان طویله و اصطبل حیوانات و خوک ها استفاده کنند . درود بر روح زنان و کودکان و شهیدانمان در خوجالی که معصومانه و مظلومانه توسط این قوم پست و فاسد قتل عام شدند بدون شک روح آنها هم امروز شاد است، درود بر ارتش شجاع و قدرتمند آذربایجان و درود بر پدران و مادرانی که به خاطر خاک وطن فرزندانشان را به سوی شهادت و جاودانگی ابدی فرستادند شهیدانمان با خون خود خاک وطن را تضمین کردند ملت آذربایجان تا ابد مدیون این شهدا هستند.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    9 1
    پایگاه اصلی و محکم تکیه بر مردم خودش باشد
  • انسانم آرزوست IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    6 1
    بر خیالی صلح شان و جنگ شان وز خیالی فخرشان و ننگ شان مولوی
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 8
    جناب ارمنی شما ملت دورغ وخاین دوزد خیانتکارهسین خجالت می کشی ازجامعه جهانی کمک همه طلب می کنی تمام خانه کاشانه خراب کردین اتشزدین غیرنظامی بچه خردسال به مشک بستین واقعا شرام شماها خجالت بکشین ازوجدان خودتان سولال واقعا حق باشماهست بد ازجامعه جهانی انتظار باشین
  • انقلاب IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    12 1
    مرگ بر غرب غربگرا چه ایرانی چه ارمنی مرگ بر لیبرالهای داخلی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    10 1
    باسلام خدمت کلیه عزیزان نتیجه این جنگ برای مااین بودکه بایددست روی زانوی خودبگذاریم ویاعلی بگوییم دنیاشده مثل جنگل اگر زور نداشته باشی می خورنت.
    • iran IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      4 0
      درود بر شما هم میهن گرامی کانلا" موافق و هم رای جنابعالی هستم ، حقوق بشر سازمان ملل و... همه و همه دروغ و فریب بزرگ و ابزاری هستند برای تامین منافع و اهداف استعماری قدرت های پیروز جهانی دوم ، دنیا قانون جنگل حکم فرماست ضعیف محکوم به فناست ، باید در این جنگل قوی بود تنها راه بقا ... قوی باش میهنم که ضعیف پامال است ..
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    21 8
    ارمنی ها تاوان جنایت هایشان را دادند در ضمن غرب بهانه ای نداشت از ارمنستان حمایت کند قره باغ خاک آذربایجان است کشورهای غربی فقط می توانستند فشار سیاسی و اقتصادی بیارن
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    16 4
    ارمنستان اگر برگرده به سرزمین مادری خود یعنی ایران همه چیز درست میشه براش واقعا کشوری که کلا طول و عرض ان یک وجب نصفی است به چی دل خوش کره
  • علی خدایی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 13
    دلیل های خیلی زیادی است در رابطه با شکست ارمنستان در قبال جنگ بین باکو و ایروان1-اول اینکه ارمنستان درست و حسابی از خرید های تسلیحاتی طف مقابل یعنی باکو خوب آنالیز و رصد و شناسایی و برنامه ریزی کردن برای متقابلیت در خرید هایشان فرماندهان ارتش ارمنستان ضعیف عمل کرده اند مثلا چطور ارمنستان باید باکو را در زیر ظر میداشت که چه سلاحی میخرد و چه سلاحی در ارتش اش دارد باکو در تعداد خیلی زیادی از اسراییل انواع پهپاد خریداری کرده بود و بعلاوه بیش از هفتاد در صد از سلاح های باکو منشع صهیونیستی دارند.ارمنستان هم اصلا هیچ پهپادی نداشت و عملا نخریده بود و همچنین سیستم های پدافند ی ارمنستان ضعیف کهنه و قدیمی بودند.باید این را هم اضافه کنیم که یکی دیگر از فاکتور های اصلی شکست ارمنستان این بود که ارمنستان یک کشور کوچیک و در مقابلش سه چهر تا اتلاف تشکیل داده بودند باکو ترکیه تروریست ها. در جنگ تغییر سرنوشت درگیری ها را که به سوی باکو کرد این هم بود که استفاده از پهپاد ها بود بطور خیلی زیاد ولی در طرف ارمنستان عملا هیچ بدون سرنشینی نداشتند مطمعننا اگر میداشتند پهپاد در 45 روزه شکست نمیخردند.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      3 2
      چی میزنی دادا به ماهم بگو خوب بهت فاز داده
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    22 12
    در این مقاله واقعا شرم آوری که صورت مسأله یعنی اشغالگری ارمنستان نادیده گرفته شده و در مورد فجایع و کشتارهای ارمنیان و اینکه آنها در مجامع بین آلمالی مجرم بودند حرفی نزده آید کمی انصاف داشته باشید اینجا مسأله روسیه و غرب نیست اینجا مسأله حاکمیت آذربایجان بر مناطق خودش مطرح است
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      7 19
      پانترکیسم قادر به مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق مسائل نیست ! کجای این مقاله سخنی از جانبداری مطرح شده ! پانترکیسم معجونی است از بیسوادی و بیشعوری !
  • ح نو ی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    26 19
    آذربایجان سرزمینهای اجدادی خود را از ارمنستان اشغالگر و تروریست پرور پس گرفت
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 14
    ارمنی‌ها چوب زیاده خواهی های گروههای افراطی که با تحریک روسیه و کشورهای غربی که چشم طمع به سرزمینهای سایر ملل را دارند را خوردند کلیه سلاح های ارمنیها را روسها تقریبا رایگان دراختیارشان قرار داده بودند خود ارمنستان ظرفیت و پتاسیل یک کشور مستقل را ندارد چه برسد به چنگ اندازی به سرزمین های دیگران از طرفی دچار بحران جمعیتی نیز می باشند و هر سال جمعیت جوانشان کاسته می شود عدم وجود منابع و جمعیت فعال و تجربه حکومت داری لازم برای اداره یک کشور اکنون هم به کمک کشورهای غربی و روسیه و دیاسپورای ارمنی اداره می شوند بدون کمک آنها قادر به اداره کشورشان نمی باشند در این جنگ اخیر هم کلا شاکله دفاعیشان از هم پاشید و نابود شد بزرگترین کمک روسیه به ارمنستان در این جنگ جلوگیری ازنابودی کاملشون بود
  • زهرا IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    19 16
    شوروی برای اینکه بتونه در بین کشور های استقلال گرفته جا پایی برار خودش باز کنه بین اونها اختلافات ارضی و قومی ایجاد کرده ! مثل آبخازیای گرجستان... قره باغ آذربایجان...! در طول ۳۰ سال در حالی که جمعیت خودِ ارمنستان کاهش پیدا کرده برعکس به جمعیت ارامنه قره باغ با مهاجرت ارامنه روسیه و خاورمیانه به اون منطقه افزوده شده ! و با کمال پررویی قصد تجزیه اون منطقه از آذربایجان رو دارن! قتل ها تجاوز ها ویرانی هایی که ارمنی ها مرتکب شدن فقط از عهده انسانهای وحشی عصر حجر برمیومد! منطقه زنگه زور توسط شوروی به ارمنستان واگذار شد و نخجوان از بقیه قسمتهای آذربایجان! طبق منابع روسی و ایرانی خود ایروان تا قبل از استقلال از شوروی نصف جمعیتش ترکهای آذری بودن! الان جای دخالت و کارشکنی برا غربی ها نیست چون حق به حقدار رسیده البته نه به طور کامل!! به هم وطن های عزیزی که تمایل به حمایت از ارامنه رو دارن توصیه میکنم در مورد جنایت 《جیلولوق》 که تو آذربایجانِ ایران اتفاق افتاده تحقیق کنن و به جای نگاه قومیتی واقع بین باشن!!
  • * IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    12 3
    افراد مصاحبکننده چرا قتل عامی که عرمنستان در خوجالی ودیگر شهرهای آزربایجان کردن وزن وکودکان بیگناه را مثله کردن وبه زور وارد خاک آزربایجان شدن ودنیا درمقابل این جنایات عرمنیها مهر سکوت به دهان بستن چیزی نمیگوین؟!
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      4 14
      پانترکیسم معجونی است از بیسوادی و بیشعوری ! پانترک ها قادر به تجزیه و تحلیل وقایع و رویدادها نیستند ! قومگریان بی خرد ! آرزوی تفکر !
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      8 0
      تو ابتدا یاد بگیر چگونه بنویسی بعد اظهار فضل بفرما
  • علی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 7
    به نظر من آذربايجان باخته اگه راه به نخجوان باز نشه
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    14 2
    ارمنیها قل عام خوجالی وسایر قتل عامهای قبلی خود را چرا فراموش کرده اند
  • شک IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 9
    روسیه رو به بازی نگیرید. روسیه کشوریه که ۳۵سال پیش امریکا بخاطر بد دهنی دیمپلماتش به روسیه، از تریبون سازمان ملل از روسیه عذر خاهی کرد۸۹۲۸
    • خلیج پارس iran IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      6 5
      آن تاریخ 35 سال پیش اتحاد جماهیر شوروی بود عزیزم ! با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ... روسیه هم تمام شد رفت !
  • علی حیدری IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    18 2
    عجب اعتماد به نفسی دارد ارمنستان!!!.درک نمی کند که ۴۰ سال سرزمین دیگری را غصب کرده حالاباید توسری بخورد که دیگر هوس این ها ی زیادی را نه کند.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 0
    جنایات غرب درتاریخ ثبت شده ولااقل اگرکسی تاریخ نخونده یا زیاد پیگیرنبوده ولی کم سن ترین افراد که طی این سالها جنایات عجیب غرب را لااقل توسط مستندهای باارزش گرانها ومیخکوب کننده وواقعیتهای باارزشی که نمیشه نرخ براش تعیین کرد وارزش بینهایت ها رادارد وجای تقدیری بی نهایت وستودنی وباید دست وخاک پای بزرگمردان وزحمتکشان شبکه مستند وافق رابوسید وافتخارکرد به عظمت کاراین عزیزان که واقعیتهای گرانبهایی را پخش وعالمی را اگاه میکنند واین عزیزان ستودنی وقابل تقدیرند واقعا خداحفظشون کنه پخش میکنند واین وقایع وحقایق که درعالم بینظیرند رابه تصویرمیکشن میشه به عمق جنایات امریکا وغرب پی برد .واقعا بایدقدراین دوشبکه عظیم ودوست داشتنی وجذاب مستندوافق رادانست .خدا موفقیتشون رو روزافزون وسلامتی وطول عمر عطا وخدا خیرشون بده بینهایت افتخارند
  • Pulat IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    20 2
    ارمنستان قره باغ را اشغال کرده بود آذربایجان تا اینجا هم دیر گرفت غیرنظامی ها را ارامنه چه درهنگام اشغال و چه هنگام جنگ در ماه های اخیر کشتند، چرا میخواهید بدون استدلال و از روی تعصب بحث کنید
  • داود IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    18 3
    ارمنستان باید تنبیه میشد قره باغ متعلق به اذربایجان هستش جنایات ارمنی ها در فاجعه خوجالی فراموش شدنی نیس
    • مهدی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      1 5
      قره باغ واذربایجان ورمنستان وگرجستان متعلق به ایرانه این فتحعلی شاه بیشرف بودکه خاک ومردم اونجاروازماجداکرد
  • بی طرف FR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    8 15
    روسیه اگه قصد ورود داشت میتونست آنکارا را شخم بزنه جاش سیب زمینی بکاره ساده نباشید
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      17 3
      از نظر بغض آلودت بیطرف بودنت خیلی آشکاره :))
    • یاسیت US ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      11 2
      قرصاتو خوردی پسرم
    • کمال IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      5 1
      روسیه فقط سلاح اتمی دارد. وسعتش ازش حفاظت میکند.سلاح ها دهه سال از تکنولوزی عقب
  • جمال IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    3 21
    این که ارمنی ها احساس میکنن دوستی در دنیا ندارن .مردم ایران دوست شماست ایران از حقه ی ترکیه و روسیه خبر نداشت که ارمنستان و ایران مرزشو از دست میده وگرنه مداخله میکرد
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      9 3
      شما از طرف خودتون حرف بزنید مطمئن باشید ایرانیها طرفدار ارمنستان نیستند
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      8 1
      جمال خان از قدیم گفتن مال بد بیخ ریش صاحبش کسی رفیق آدم بد نمیشه اگه شدنیه شما هم برو رفاقت کن
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 18
    این یه جنگ سوری برای اوردن اسراییل به مرزهای ایران به تلافی بودن حزب ااه در مرزهای اسراییل هست
  • علی فراهانی IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    17 1
    اوایل استقلال ارمنستان یکی ارژنراهایشان روی یک بلندی روبه مرز ایران شروع به رجزخوانی علیه ایران میکندوادعاهاائی نسبت بخاک ایران میکند خوب آنها نسبت به ترکیه ،آذربایجان و حتی گرجستان چنین ادعاهایی دارند
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 0
    غرب برای کشورهای ضعیف فقط سراب هست اگرکشوری بخواهد برده غرب نباشد راهی جز قوی شدن در اقتصاد و نظامی و سیاست ندارد
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 7
    روسیه هر جا پا بزاره بقیه ناک اوت میشن
  • جواد IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    2 0
    بازم خیانت روسیه
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    10 1
    کودک کشان غاصب یکی یکی ادب خواهند شد به لطف الهی
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    6 2
    قره باغ خاک اسلام است
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    11 3
    تجهیزات به روز روسیه از جمله اس ۳۰۰ موشک‌های تور و.... در مقابل رشادت های مسلمانان اذربایجان به تلی از آهن پاره تبدیل شدند.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      5 1
      دلخوش به قدرت های غربی و یا شرقی نباید بود ... نه شرقی نه غربی
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 1
    جلل خالق
  • US ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 1
    واقعا متاسفم با این طرز تفکر
  • ...... FR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    13 2
    از باختن ارمني ها خيلي ها الا حالا ها ناراحتن
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    من نمیدونم چرا این قدر به جون همدیگه میافتیم
  • کمال پیراسته IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    11 1
    هنوز برایتان نشده روسیه هیچ دوستی ندارد
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 4
    آره جون ننت...
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    2 1
    احتمالا یه باج خوشگل از ترکیه گرفته
  • سجاد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 8
    عکس سربازان باپاشنیان جالبه .قیافه ها خیلی شبیه ایرانی هاست.این هم بر میگردد به اینکه انجا قبل از روسیه، خاک ایران بوده(قرابت ژنتیکی خیلی زیاده ،اگر گوگل راسرچ کنید). به ایران به عنوان خاک پدری بنگرید و فرهنگ سازی کنید جهت درک این واقعیت .از مزدوری برای غرب وشرق چیزی عادیدتان نمیگردد.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      قیافه همشون شبیه بامشاد خودتونه، البته کمی تا قسمتی شبیه به هندوها
  • بینام FR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    3 8
    پاشین یان یک ساده لوح و احمق است و شعور کافی برای درک مطالب را ندارد! اخه مگه پوتین اجازه میده که NATO به وسیله پاشینیان بیاد بقل گوش پوتین؟؟؟؟؟ این چیزی که مسلم است تمام این برنامه جنگ زیر نظر پوتین طراحی شده! و اردغان یک عروسک خیمه شب بازی بیشتر نیست!
  • بنده خدا IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    11 3
    با بازگشت قره باغ به آذربایجان حق به حقدار رسید و باعث عزای بزرگی برای حامیان ارمنستان شد !
  • پرویز IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    10 3
    ارمنی های جیلو داشناک قصاب اشغالگر باید گورشونو را از زمینهای اشغالی گم کنن.
  • احمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    5 2
    اگر روسها از ارمنستان حمایت نمیکردند باور کنید آزربایجان سرزمینهای تحت اشغال قدیمی را هم بازپس میگرفت .
  • ترک IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    3 2
    رشادت آذربایجانیا تو نبرد پس گیری شوشا مثال زدنیه با دست خالی وجنگ تن به تن بدونه پشتیبانی توپخانه وحتی پهباد تو سه روز گرفتن ما شالله احسنت به سربازان وسرداران اسلام
  • محمود IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    روسیه فقط در محدوده ارمنستان قرارداد نظامی داردوهم اکنون مرزبانی در داخل ارمنستان توسط سربازان روسیه صورت میگیرد ولی قره باغ خاک آذربایجان است و براساس ۴ قطعنامه سازمان ملل ارامنه مکلف به خروج ازقره باغ وتحویل آن به آذربایجان بود وبنابرین روسیه نقشی در دفاع قره باغ نداشتند.بنده درخواست میکنم دوستان قبل از اظهار نظر ویکی پیدیا ومطالعات علمی که درسایت ها وعلی الخصوص در گوگل را در مورد واقعیت قضایا مورد مطالعه قرار دهند وبعدا اظهار نظر بفرمایید.
  • م س IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    تنها راه ارمنستان دعوت از ارامنه دنیا برای پیوستن به ارتش ارمنستان وخرید سلاحهای مدرن که دراین موردهم اقداماتی کرده پهپاد وموشک که ایران باید موشکهای قویتری به ارمنیها بده تا توازن برقرار بشه هند هم تسلیحاتی داده که میتونه توازون را تا حدودی بهتر کنه وموضوع ایران هم مشخصه وتعقیر ناپذیر دالان تورانی ارگز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس