طرح دو فوریتی مجلس برای افزایش قیمت‌ خرید تضمینی گندم/ مجلس یازدهم به دنبال شکستن واردات نهاده‌های دامی

نماینده شاهین شهر در مجلس با اشاره به طرح سوال خود از وزیر کشاورزی در باره ارز تخصیص‌یافته به نهاده‌های دامی گفت: این سوال برای رسیدگی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

به گزارش مشرق، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال خود از وزیر کشاورزی در خصوص ارز تخصیص‌یافته به واردات نهاده‌های دامی گفت: متن طرح سوال از وزیر کشاورزی برای رسیدگی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

بیشتر بخوانید:

گرانی مرغ ریشه در بی تدبیری وزارت جهاد دارد

قیمت جدید نهاده‌های دامی مصوب شد +سند

متن کامل طرح سوال نماینده شاهین شهر از وزیر کشاورزی در باره نهاده‌های دامی به شرح زیر است:

خلاصه سؤال: چرا برای تأمین و انتقال ارز تخصیصی، چگونگی خرید و انبار داری و توزیع نهاده‌های دامی بین تولید کنندگان و تأثیر آن در متعادل سازی بازار نظارت نکردید؟

شرح سؤال: جناب آقای وزیر فقدان نظارت صحیح بر واردات و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در سطح واحدهای پروتئینی منجر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت تمام شده محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ ، شیر، تخم مرغ و ... شده است. اعمال نظر سلیقه ای و استفاده از رانت به نوعی باعث ایجاد انحراف در روند تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی وارداتی شده و شکل گیری بازار سیاه موجب هدر رفت ارز دولتی تخصیص یافته در این حوزه گردیده است .دخالت‌ها و تغییر غیر شفاف تخصیص نهاده‌های دامی مانع دسترسی مناسب بهره برداران و باعث اختلال در بازار شده است . نظارت هوشمند و همه جانبه توسط وزارت جهاد امری ضروری است و هر گونه اهمال درانجام وظیفه در این فرایند باعث ایجاد انحراف در مسیر توزیع نهاده‌هاست.

حال سؤال اینجاست:

۱- چرا با توجه به اهمیت محصولات کشاورزی در امنیت غذایی و حفظ زنجیره تولید خصوصأ مواد پروتئینی نسبت به تأمین نهاده‌های دامی اقدام مناسبی صورت نگرفته است؟

٢- چرا علیرغم تذکر کتبی قبلی در خصوص استفاده از تشکلهای صنفی ذیربط ، انحصار واردات این نهاده‌ها در اختیار افراد و شرکتهای خاص است.

۳- چرا با توجه به اینکه نهاده‌های دامی از مواد اولیه استراتژیک است نسبت به ذخیره سازی آن اقدامی صورت نگرفته است؟

۴- چرا دیوان سالاری و بروکراسی اداری طولانی مدت حذف نمی شود تا نهاده دامی در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد؟

۵- چرا بر سامانه بازارگاه نظارت مناسبی نمی شود تا روند خرید اصلاح و روند تحویل سامان دهی شود؟

۶-چرا از شیوه‌های نوین از جمله سیلاژ برای حفظ بهتر خوراک دام و مقابله با فاسد شدن آن

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شاهرخ IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    سلام ،یک کلام ختم کلام در 90درصد وزارتخانه های ایران اگر وزیر نباشد اوضاع به سامان تر است والسلام
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    به مردم بگویید آن دو نفری که واردات نهاده های دامی در اختیار دارند چه کسانی هستند.؟ تنها راه حل این موضوع آزادی نهادها با ارز دولتی است. مسولین سکوتتان برای چیست. مجلس و همه مسولین بگویید که نهاده های دامی در اختیار این چند نفر است. اسمشان را اعلام کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس