ویژه ها

مرعشی و همفکران وی با ذوق زدگی عجیبی از گشایش اقتصادی سخن می گویند. این در حالی است که تجربه دولت اوباما ثابت می کند که این ذوق زدگی، صرفا چشم دوختن به نقطه های خیالی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**مرعشی:مخالفان مذاکره از بهبود معیشت مردم می‌ترسند

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «اگر بازگشت امریکا به برجام محقق شود، ما در حالت خوش‌بینانه ظرف چهار سال تازه می‌توانیم برگردیم به شرایط اقتصادی سال 96، یعنی هیچ معجزه و جهش سریعی در کار نیست. این اتفاق مبارکی است اما گشایش سریع ممکن نخواهد بود. اگر هم تعلل کنیم که وضع همین‌طور بدتر خواهد شد».

مرعشی در ادامه گفت: «برخی منتقدان می‌ترسند که اگر قبل از فروردین و یا اردیبهشت اتفاقات مثبتی در حوزه سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها به نفع بهبود معیشت مردم بیفتد، موقعیت 1400 را از دست بدهند».

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دموکرات‌ها برخوردهای سختی که امروز در قالب تحریم‌ها همچنان از سوی دونالد ترامپ ادامه دارد را قطع خواهند کرد. بنابراین در درجه اول مساله تحریم مواد غذایی و دارویی از سوی دولت جدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران لغو خواهد شد».

مجلسی در ادامه گفت: «اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مسائل منطقه است و این یک تضاد به وجود آورده که کار را سخت کرده است. این یک مانعی برای اقدامات بیشتر است...عملا همه اختلافات در خاورمیانه و حول محور فلسطین اشغالی جمع شده است».

گویا آقای مرعشی دچار ضعف حافظه شده است. وی پیش از این درباره نقش دولت اوباما در بی دستاوردی برجام گفته بود: «به نظر من برجام اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود».

حالا وی از اینکه ممکن است «جو بایدن» معاون اول دولت اوباما، موجب گشایش اقتصادی در ایران شود، ذوق زده شده است! اما آیا بایدن به دنبال گشایش اقتصادی در ایران است!؟ وی همین چند هفته پیش از سیاستگذاری ترامپ در مواجهه با ایران انتقاد کرد و گفت «راه های هوشمندانه تری برای سختگیری و اعمال فشار بر ایران وجود دارد».

تجربه تاریخی ثابت کرده است که دموکرات ها در مقایسه با جمهوری خواهان همواره در مواجهه با ایران رویکرد خصمانه تری اتخاذ کرده اند. به همین علت روحانی در سال 83 و در مقطعی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، تاکید کرد: «ایران از دموکرات‌ها زیان بیشتری دیده است... ما ترجیح نمی‌دهیم دموکرات‌ها برنده شوند. آنها به طور تاریخی بیش از جمهوری‌خواهان به ایران صدمه زده‌اند».

مرعشی در مصاحبه مذکور ادعا کرده است که «منتقدان دولت از بهبود معیشت مردم به واسطه مذاکره با دولت بایدن می ترسند»؛ سوال اینجاست که مگر پیش از این مذاکره دولت روحانی با دولت اوباما باعث بهبود معیشت مردم شد!؟

برخی دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب در فاصله زمانی سال 92 تا 94 آنچنان درباره نتایج مذاکره و توافق به فضاسازی و تبلیغات پرداختند که در نهایت عده ای از مردم در تابستان 94 با جشن و پایکوبی در خیابان های تهران، تصور کردند که به زودی دلار، یکهزار تومان خواهد شد! اما آیا چنین اتفاقی رخ داد!؟

پیش از امضای برجام قیمت دلار حدود 3 هزارتومان بود، اما در پسابرجام دلار تا 32 هزارتومان نیز افزایش یافت. قیمت مسکن و خودرو و سکه و مرغ و تخم مرغ و کره و گوشت و پوشک و...مانند دلار در پسابرجام پرواز کرد.

دولتمردان پس از امضای برجام تاکید کردند که نهایتا تا دی ماه 94 تمامی تحریم ها لغو خواهد شد و نه تعلیق و آنچنان رونقی در کشور ایجاد می شود که دیگر مردم هیچ نیازی به پول یارانه نخواهند داشت. اما دولت اوباما- به معاون اولی جو بایدن- به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرد.

در مقطعی که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به جان هم افتاده و همدیگر را به تقلب متهم می کنند و هنوز ساختار حاکمیتی آمریکا، رئیس جمهور بعدی را به صورت رسمی معرفی نکرده است، مرعشی و همفکران وی با ذوق زدگی عجیبی از گشایش اقتصادی سخن می گویند. این در حالی است که تجربه دولت اوباما ثابت می کند که این ذوق زدگی، صرفا چشم دوختن به نقطه های خیالی است.

**ما نمی‌توانیم با همسایه بزرگی مانند عربستان قهر باشیم

«غلامعلی رجایی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که فضای سیاسی ایران در انسداد قرار گرفته است. این وضعیت در منطقه نیز ایجاد شده است. نمونه بارز آن ارتباط ایران و عربستان است که در وضعیت انسداد قرار گرفته است. بدون‌تردید انسداد رابطه ایران و عربستان به سود ما نیست و ما نمی‌توانیم با همسایه بزرگی مانند عربستان قهر باشیم. به همین دلیل نیز این ارتباط یا به صورت مستقیم یا به وسیله واسطه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به وضعیت گذشته بازگردد».

رجایی در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان رفتن ترامپ را یک فرصت برای بازنگری در برخی روابط بین کشورها می‌دانند که این موضوع فرصت‌های بیشتری را در اختیار ایران قرار می‌دهد. به هرحال خروج جمهوریخواهان تندرو و رادیکال از کاخ سفید و روی کار آمدن چهره‌ای متعادل‌تر می‌تواند زمینه‌های مراودات بیشتر و کاهش تنش بین برخی کشورها را فراهم کند. در چنین شرایطی مذاکره نخستین مرحله است که می‌تواند به کاهش اختلافات و تنش‌ها منجر شود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «معتقدم اگر چهره‌های برجسته جریان اصلاحات از کانال نهادهای نظارتی عبور کنند و بتوانند دولت آینده را در ایران در اختیار بگیرند نه‌تنها این امکان فراهم خواهد شد که انسداد سیاسی از بین برود؛ بلکه ممکن است شرایطی فراهم شود که سطح تنش با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کاهش پیدا کند».

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه «عزت، حکمت و مصلحت» است. اما متاسفانه طیف تندروی اصلاح طلب هیچ اعتقادی به این سه اصل در سیاست خارجی ندارد، برای همین به راحتی عزت مردم ایران را خدشه دار می کند.

در سالهای گذشته بیش از 500 ایرانی در فاجعه خونین منا به شهادت رسیدند. رژیم آل سعود هیچگاه درباره این رویداد فاجعه بار از مردم کشورمان عذرخواهی نکرد. همچنین رژیم آل سعود اکنون بیش از 5 سال است که مردم مظلوم یمن را به خاک و خون کشیده است.

حمایت ویژه آل سعود از تروریست های تکفیری در منطقه و همچنین حمایت از گروهک های تروریستی ضدایرانی، لکه ننگی در کارنامه این رژیم است.

علاوه بر این مسئله اختلافات گسترده شاهزاده ها در عربستان، همانند آتش زیر خاکستر، هر لحظه ممکن است درگیری گسترده ای در ساختار حاکمیتی این کشور پدید آورد.

آل سعود اکنون هم در داخل عربستان و هم در سطح منطقه در موضع ضعف قرار دارد. با اینحال طیف تندروی اصلاح طلب مدعی است که جمهوری اسلامی ایران باید از موضع ضعف و حقارت، درخواست مذاکره با این رژیم را مطرح کند.

متاسفانه دولت آقای روحانی و شخص آقای ظریف در سالهای اخیر چندین بار از موضع ضعف به آل سعود پیغام مذاکره دادند، اما هر بار با پاسخ توهین آمیز و بی ادبانه طرف سعودی مواجه شدند.

**دلواپسی حامیان «زن کشیِ نجفی» برای کاندیداتوری زنان در انتخابات!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «زنان استراحت کنند تا مردان رئیس جمهور شوند» نوشت: «سخنگوی شورای نگهبان چندی‌پیش گفته بود زنان می‌توانند نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شوند و شاید روزی رئیس‌جمهور زن نیز در کشور داشته باشیم. هرچند در آن زمان سخنان کدخدایی به‌عنوان نگاه مثبت شورای نگهبان به نامزدی زنان تلقی شد و حتی کدخدایی تأکید کرد هیچ نامزد زنی به دلیل جنسیت تاکنون ردصلاحیت نشده است، اما در حال حاضر سخنان مخالفان ریاست‌جمهوری زنان نشان می‌دهد زنان فقط به دلیل زن‌بودن و نه رجل سیاسی نبودن، حذف شده و حذف خواهند شد».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «صورت مساله پاک می شود» نوشت: «نه اولین ‌بار است و نه احتمالا آخرین ‌بار. هر دوره و با نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بحث کاندیداتوری زنان و نوع تفسیر و نظرهای شورای نگهبان درباره این مساله و تناقض‌های احتمالی‌اش با اهداف و متن نه چندان صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی به بحث داغ جامعه تبدیل می‌شود اما آنچه در این میان از دید ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی و دنبال‌کنندگان اجرای بی‌کم و کاست اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی حائز اهمیت است، ایجاد مطالبه‌ای حقیقی در جامعه برای جلوگیری از اعمال نظرات شخصی و محروم کردن نیمی از جامعه ایران از حق کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری است».

در تابستان 96، اصلاح طلبان فهرست کاندیداهای شهرداری اصلاح طلب تهران را منتشر کردند. در میان این کاندیداها، تعدادی از زنان اصلاح طلب نیز حضور داشتنند. شورای شهر پنجم تهران- که تمام اعضای آن اصلاح طلب هستند- در سالهای اخیر 3 شهردار برای پایتخت انتخاب کرد، اما در این میان اسامی زنان صرفا جنبه ویترینی داشت. ویترینی بودن نام زنان در میان اسامی کاندیداهای شهرداری تهران، مسئله ای است که پیش از این از سوی فعالین زن اصلاح طلب صراحتا اعلام شده بود.

علاوه بر این، طیف اصلاح طلب در ماجرای قتل همسر دوم نجفی، عیار خود در مسئله حمایت از حقوق زنان را به خوبی نمایان کرد؛ آنجا که قاتل را قهرمان جلوه داد و مقتول را که زنی جوان بود و به شکل فجیعی توسط نجفی به قتل رسیده بود، آماج تهمت و توهین های ناجوانمردانه قرار داد.

جماعتی که تاکید دارد که زنان برای فحش خوردن و تسکین بیماری های روحی و روانی خود باید به تماشای ورزش مردان بروند و «قاتلِ یک زن» را نابغه و جنتلمن معرفی می کند، حالا با نزدیک شدن به فصل انتخابات، ژست دفاع از حقوق زنان به خود گرفته است.

دولت اصلاحات و دولت روحانی هیچگاه حاضر نشدند که یک زن را به عنوان وزیر انتخاب کنند. حالا این طیف مسئله کاندیداتوری زنان برای ریاست جمهوری را به عنوان دغدغه مهم خود جلوه می دهد. متاسفانه بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان همواره نسبت به زنان، نگاهی جنسیت زده و ابزاری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    17 1
    واقعا برایم سوال است کجای دنیا مثل ایران اینقدر وطن فروشی و افتخار به نوکری کردن و همکاری خبیثانه با دشمنان مردم و کشور آزاد است که برایش روزنامه هم منتشر کنند و در فضای مجازی آزادانه برای فریب افکار عمومی و برعلیه منافع ملی با هزینه های گزاف کانال بزنند و شبکه سازی کنند
    • وطن فروش IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      3 4
      هر چيزي يه قيمتي داره ، وطن هم همينطوره ، وطن منفعت عقلايي داره ، ماليت داره و قابل خريد و فروشه .
    • NL ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      15 0
      اروپاییان یک مثال دارند برای وطن فروشها می گویند تقریباً اکثر کسانی که وطن فروشی می کنند پدرشان معلوم نیست چون هویت ندارند برای وطن هم ارزش قائل نیستند و برسر آن معامله می کنند
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      12 1
      7 سال معیشت مردم را به گروگان گرفتن تا راه را برای مذاکره با کدخداشون هموار کنند مردم دیگه فریب نمی خورند .
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      13 1
      7/5 سال اقتصاد کشور را معطل امضاء برجام و اجرای برجام کردند و تورم 700 درصدی سر سفره مردم گذاشتند بازهم دست بردار نیستن !!!
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      11 0
      مرعشی پاسخگو باشد در دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نداشتیم چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم رکورد زد ؟!
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      12 1
      آقای مرعشی درختی که 8 سال ثمر نداد هرگز ثمر نخواهد داد.
    • مشرق سانسور نکن. IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      11 1
      تاجر ورشکسته / برگرد به باغ پسته
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      13 1
      8 سال با وعده پوچ مذاکره و لغو تحریمها ملت را سرکار گذاشتن بازهم خجالت نمی کشند و از رو نمی روند !
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 3
    آقای مرعشی اگر اروپا و امریکا قبولتان داشت شما شبانه روز بروید مذاکره بفرمایید.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 12
      دکتر ظریف خواهشا سال 1400 کاندید شو. تو لایق ریاست جمهوری هستی
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      11 1
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند دست بردار هم نیستن !
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    10 2
    آقای مرعشی گرانی و بی تدبیری هست. ولی مردم عقل دارند و حافظه مردم خیانت برجامی را فراموش نمی کند.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      9 1
      دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و تورم هستن و این بدلیل بی تدبیری این دولتهاست.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 1
    اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور
  • CA ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    11 2
    کرمان هم انسان های دلاور و نمونه ای مثل شهید سلیمانی داره و هم آدم پر رو و فک زن مثل این مرعشی و فائضه هاشمی و البته مثل مهدی هاشمی داره که در ملک غصبی کاخ سعادت آباد رشد کرده. واقعا این کرمان مشکلاتی داره که حتی اگر هزاران شهید سلیمانی هم در این استان بده بازهم عده ای هستند که از پر رو بودن روی مرده را سفید کرده اند و حتی از این شهدا چیزی یاد نمیگیرند ظرفیت درک چیزی رو ندارن چون بوی ثروت و قدرت در این سالها ول کنشان نیست و فقط زر زر کردن رو یاد گرفتند تا شاید با این زر زر کردن و بافتن و نفرت پراکنی کردنی و احساس غرور کردن از شخصیت پردازی که در کرمان از بسیار هست فکر میکنندبرده دارها رو‌بیارند ایران و از مردم ایران بخاطر هوشیار بودنشان در این سالها انتقام بگیرند. واقعا اگر یک چنین موجوداتی رو مردم حساب شون رو روشن نکنند هر چه توان داشته باشند به مردم و ضربه خواهند زد و بایستی زبانی به این درازی و فکی به این گشادی رو درهم کویید و نفرت پراکنی بدین لحنی رو کند.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 0
    مثل مرعشی علوی تبار عبدی وامثالهم حرف دشمان انقلاب اسلامی می زنند و یادو های داخلی آنها هستند
  • قاسم باوی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 0
    اقایان مرعشی ورجایی بایستی بخاط اعلام نظراتشان توبه کنند حتی بچه های نابالغ میدانند که مذاکره باامریکا عین ذلت وخواری است عربستان گاوشیرده نیزنوکر وازبوجوداورنده داعش وجانی ملت عزتمند یمن است چطور بامردک تخم حرامی صهیونیست صفتی مثل بن سلمان مذاکرهکنیم کمی ازمردان پابرهنه غیور یمنی یادبگیرد هیهات من الذله
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 1
    شما که هواپیما داری چرا کاری کردید حتی قشر متوسط جامعه نتواند از هواپیما استفاده کند ؟؟؟
  • حسين DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 1
    آخه مرعشى دلال باز تو عسل خورى كردى،اگر ذره اى فهم و شعور دارى كه من مطمئن هستم ندارى واژه و يا مفهوم مردم را تعريف كن و توضيح بده بين مردمى كه در باستى هيلزها و روما رزيدنسها زندگى ميكنند با مردمى كه آلونك هاشون را روى سرشون آوار ميكنند چه تفاوت هائى دارند؟تو اگر صداقت دارى اعتراف كن كه ثروتت را چگونه بدست آوردى قهوه چى سابق؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 2
    مگر بهبود معیشت مردم به مذاکره گره خورده این اصلاح طلبها دهن که باز میکنن ازش چرت میریزه بیرون
  • NZ ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 2
    اميدوارم شما خائنين جاده صاف کن دشمن هر چه زودتر به زباله دان تاريخ برويد.
  • عباس بابایی IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    کشور بزرگ یا یک رژیمک کودک کش و نوکر یک کودک کش دیگر خجالت بکشید با این حرفهای مسخره تون خاک برسرتون چقدر وطن فروشی ایران بزرگ و مقتدر را کوری نمی بینی چشم دوخته به کودک کش ؟!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 0
    گم شو برو عربستان .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 1
    درطول تاریخ این همه زن نامداروجوددارد که اعمال نیک شان مثل نورخورشید خاموش شدنی نیست اما زنان درایران فقط زن هستند ومادر زن وریاست مگه داریم ....ازدامن مادران فقط مرد است که شجاع ودلیر ونام اوراست
  • محلاتى FR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 1
    اقاي مرعشى، اين ثروت افسانه اى را با مَتَلَك گويي كه در نياورديد...
  • علی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    باید خود این مرعشی رامحاکمه کرد.
  • علی IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    کدام ادم با وجدانی که نخواهد مردم در رفاه باشند اون رفاهی که شما ین میخواهید با ید تان را در طبق اخلاص برای امریکا قرار دهید که بی غیرتی در ذات وجودتان است
  • مجید US ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    ۷سال مذاکره کردید همه چیز را دادید خیلی خوش گذشت این مدت کوتاه مذاکره کنید وبروید.شما نمی خواهد معیشت مردم درست کنید
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    مرعشی و غلامعلی رجایی و..... بیجا کردند اینا با انتخاب شدن بعضی فضای فعالیت مخرب پیدا کردند و مدیون خون شهدا و رنج مردم ایران هستند
  • محمد ایوب2272 IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 0
    اقای ظریف دیپلمات زبان دان و واسطه مذاکره برجام که دست اورد ان ارز 30000تومنی است وبرجام مرده وگلابی گندیده درمجلس درباره اجرای ای تی اف. فرمودند نه ایشان ونه جناب رییس جمهور حقوقدان وزبان دنیا بلد. مبدع تعامل با دنیا هیچ تضمینی بر اینکه ما اجرا کردیم ازتحریم خارج شویم نمی دهند حال دنبال مذاکره مجدد هستند در صورتیکه در هر کشور دیگری بود باید اینها محاکمه میشدند. والان زبان دراوردند وهذیان می گویند وطلب کار شدند که 7سال کشور را معطل برجام وگدایی از اروپاییان کردند وکمر مردم را زیر بارنابسامانی وگرانی شکستند حال چنانچه برای مذاکره هیچ تضمینی نمی دهند. ومحاکمه هم در کارنیست پیشنهاد میکنم. محافظان اینها رابگیرند واینها بدون گارد حفاظتی در میان مردم رفت وامد کنند. مگر نمی گویند مردم. طرفداران انها هستند. خود مردم از اینها حفاظت کنند علی برکت الله
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    این آرزو به دل ما ماند یک نفر از این دولت حداقل برای یک بار پاسخی درخور به این شیوخ فاسد عربستان بدهد که نداد. هر توهینی خواستند کردند هر خیانت و جنایتی خواستند در حق این کشور و ملت مرتکب شدند از وقتی ترامپ در کاخ سفید جای گرفت علناً دشمنی ها و کینه توزی ها و کینه ورزی های خود را بر علیه ایران و ایرانی شدت بخشیدند اونوقت این میاد میگه ما باید بریم باز هم درخواست دوستی بدیم به این موجودات متعفن خبیث نجس؟!!
  • كريم IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 0
    تو به دنبال بهبود معيشت مردم نيستي. تو مي خواهي مملكت ما مانند عربستان گاو شيرده دوم آمريكا بشود و شماهاي بيگانه پرست ِ نوكر صفت كه در سر سفره جمهوري اسلامي ايران هنوز هم به انحاء مختلف مشفول بخور بخور هستيد تا آمدن عزرائيل كه انشاء الله به زودي به سراغتان خواهد آمد به خوشگذراني مشغول باشيد.
  • SE ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 0
    ادامه سلطه اختاپوسی چاپندگی و رانتخواران اصاحالاتی بر منابع کشور و بیت المال، مردم را روزبروز فقیرتر و تولید داخلی ر ناتون تر و این باند مخوف مافیایی را قدرتمندتر خواهد کد که بسیار خطرناک است
  • DE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 0
    اقای مرعشی با حلوا حلوا کردن دهن کسی شیرین نمی شه. حالا حداقل صبر کنید بایدن رو کار بیاد در عمل خواهید دید بایدن هم همچی اش دهن سوزی نیست که از حالا دارید براش دست و پا میشکنید! دوره وعده و عید تموم شده. این امریکا رو همه مردم در طول 41 شب و روز تجربه کردند.گرگ زاده عاقیت گرگ گردد. همون اقای اوباما و اقای کری از همین قبیله دمکرات ها بودند و خیلی راحت ده ها تحریم به تجارت خارجی ایران بستند! اگر راست می گید صنعت ملی ایران رو راه بندازید تا تمامی نیازهای داخلی رو پوشش بده و میلیون ها مشاغل برای جوانان درست بشه. این برای ایرانی ها مایه سرمشاری هستش که بعداز 41 سال هنوز حتی مواد اولیه کارخانهاشون رو از خارجی ها با صدتا منت کشی بخوان دریافت کنه. مگر اینهمه دانشگاه فنی و علوم پایه تو ایران نیست_ که فارغ التحصیلان اش میتونن همه این مواد رو خودشون بسازد و منت خارجی ها رو نکشیم. دوره خام فروشی اقای مرعشی بسر رسیده. این پنبه رو از گوشتون بیرون بیارید. همه کشورهادارند صنعتی می شن ولی امثال شما برای توسعه و رونق صنعت ایران جندان کاری انجام نمیدید و فقط میخواهد با خام فورشی و معدن فروش امورات بگذره! این روش کارایی اش رو بدلیل ظهور رقابای نفتی از دست داده.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 0
    استاد مرهشی ! برای برجام بی سرانجام هم با همین دست فرمون ارد ناشتا میداد
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 0
    شمابرخلاف وعده اولیه فرصت سوزی کردیدوکدخدارابه همسایگان ترجیح دادید.
  • یوسف IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    خوبه همه تروریست هایی که اومدن ایران ادم کشتن رو عربستان حمایت کرده برید حرفای خودتونو قبل برجام ببینید که هیشکدومش عملی نشد تاریخ رو واسه این مینویسن که یه اشتباه رو دوبار تکرار نکنید
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    لعنت بر هرچی وطن فروشه داخلی و خارجی هست از قوه قضایه در خواست دارم با اینها به شدتت برخورد کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس