کد خبر 1146000
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای یادداشت آقای حمید ابوطالبی، معاون سیاسی سابق دفتر رئیس جمهور درباره برجام را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

"بازگشت یکباره و غیرحقوقی آمریکا به برجام، هم تایید کننده‌ ضمنی خروج یک‌ جانبه‌ اوست و هم هرگونه ادّعا وانتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و... را انفعالی و بی اعتبار خواهد کرد.

آیا بازگشت طرفین به برجام،با توجه به اسنپ‌ بک و ناتوانی [!] آمریکا در لغو تمامی تحریم‌ها و صرفا تعلیق برخی از آنها، به نفع ایران است، یا به نفع آمریکا؟

بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ و اعلام کرده خواهان مذاکره همه جانبه است. ایران چه استراتژی روشنی برای بازگشتِ طرفین دارد؟

معضلات طرفین، دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیما بین را دربر می‌گیرد؛ ازاین رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین، نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در مذاکره است.

مبنای هر مذاکره، نه قابل اطمینان بودنِ طرفین است و نه دست برداشتن از خلق و خو؛ هدفِ مذاکره، صرفا تامین منافع ملی است.

 چنانچه مشکلات طرفین یکجا حلّ و فصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای، و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه های ناشی از آن خواهد بود.

هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، شروط مبهم پیش از مذاکرات، و بازگشتِ آمریکا ‌و ایران به برجام بدون مذاکره‌ واقعی، خطاهایی استراتژیک اند".

چند سوال مهم:

مگر برجام چه قدر غلط نوشته شده، که معاون سیاسی پیشین دفتر رئیس جمهور، بازگشت دوباره آمریکا را خطرناک می شمارد؟ اگر اسنب بک (مکانیسم خودکار بازگشت تحریم ها) این قدر خطرناک است، چرا در برجام روحانی و ظریف، گنجانده و حتی به آن افتخار شد؟

این چه توافقی است که بازگشت دوباره طرف مقابل به تعهدش بدون مذاکره واقعی، خطرناک شمرده می شود؟! مگر دو سال و نیم مذاکره قبلی، تفنن یا از سر مستی بوده؟ اگر اعتماد در مذاکره معنا ندارد، چرا امضای کری را تضمین خواندند و بدون دریافت هیچ تضمینی، همه امتیازات غیر قابل بازگشت را یکجا واگذار کردند؟!

آقای ابوطالبی، در حالی خواستار مذاکره مجدد می شود که به اعتراف خود وی درباره مین گذاری شدگی برجام، تیم روحانی و ظریف کمترین صلاحیتی برای مذاکره مجدد ندارند؛ همچنان که آمریکا، کمترین اهلیتی برای مذاکره و توافق دوباره ندارد.

ابوطالبی در حالی خواستار مذاکره دوباره است که در نوبت قبلی (پس از اجرای برجام) از سوی روحانی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل نامزد شد اما دولت دموکرات اوباما، ضمن گروکشی غیر قانونی، او را تروریست خواند و برایش ویزا صادر نکرد!

ابوطالبی چرا برنگشتن بایدن به برجام را نشانه بی عهدی و بدعهدی دموکرات ها نمی داند و با وجود این که هم کلاهبرداری آنها را دیده و هم شخصا توهین و تهمت آنها را به جان خریده، باز هم خواستار مذاکره می شود؟ آیا او توهن و تهمت تروریست بودن خود را  پذیرفته است؟

در این صورت، تیم روحانی از نظر آمریکا، قابل پیگردند، نه طرف ذی صلاح مذاکره! آیا از یاد برده اند که در میان رئیس جمهور های ما، فقط آقای هاشمی توسط اروپایی ها متهم به تروریسم و مستوجب بازداشت اعلام شد؛ و در میان وزرای خارجه ما، آقای طریف تنها وزیری بود که به هواپیمای او بنزین در سفر اروپایی ندادند؟!

اگر مشکلات ما با آمریکا منحصر به مسئله هسته ای نیست (که درست هم هست و آمریکا با موجودیت ما مشکل دارد)، دولت چرا با انعقاد برجام، امتیازهای هنگفت داد و مدعی شد همه تحریم ها در روز اجرای توافق لغو می شود؟!  اگر آن توافق، هیچ ضمانتی نداشت و تحریم ها با حجمی مضاعف برگشت، برای چه باید دوباره مذاکره و توافق کرد و امتیاز داد؟

تکلیف خسارت های برجام چه می شود؟ این وسط آمریکا قابل پیگرد طبق برجامِ بی ضمانت است، یا روحانی و ظریف باید بازخواست شوند؟ اگر دومی است، پس نباید احتمال داد که زمزمه پر حجم مذاکره، نه برای حل مشکل کشور، بلکه برای فرار از پاسخگویی و بازخواست است؟ درست مثل بدهکاری که برای فرار از دست طلبکاران، پشت سر هم چک جدید (بی محل) می کشد!

وقتی آمریکا با اصل موجودیت و امنیت و اقتدار و عزت ما مشکل دارد، چاره چیست؟ اتکای بیشتر به مذاکره و تقویت او از این طریق، یا عبرت آموختن و خسارت مذاکره درباره توامندی های بازدارنده کشور را تکرار نکردن؟ چرا امثال ابوطالبی با عبرت نیاموختن، اصرار دارند ندامت و پشیمانی دوباره را به کشور تحمیل کنند؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    36 3
    بابا اونا تو کشور خودشون سر ۱دستمال توالت از رو هم رد میشن کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی ما که از مردم خودشون واسشون عزیزتر نیستیم که.کارتن خوابا و ماشین خواباشونو مگه نمیبینین؟خودشون مستند ساختن طرف استاد دانشگاهه تو آمریکا تو ماشینش مجبوره زندگی کنه چون از پس مالیات و مخارج برنمیاد.اون به ملت خودش رحم نمیکنه
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    39 3
    خدایا شر خائنین و احمقها رو از این کشور کم کن بابا آمریکا والله دلش برای کشور و مردم ما نسوخته اگه اون بخواد کاری بکنه واسه ۶۰میلیون فقیر بدبخت خودش میکنه که میبینین برای همونام نمیکنه پاشو میذاره رو گردنشون میکشتشون.اینا که هموطنشونن تازه
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    26 1
    کشوری که رو خون میلیونها سرخپوست بیچاره با اون طرز کشتار ساخته شده و سنگ بنای اقتصادش فروش و صادرات اسلحه باشه و بخاطر همین دنیارو به جنگ و باز هم کشتار بکشه دلش واسه کسی نمیسوزه
  • احسان معتمدی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    21 4
    سلام آقای ایمانی رفتارهای ما و رفتارهای جهانی درست است که خیلی با تصمیمات فردی و گروهی و اختیاری اعمال می شوند ولی بیشتر چون جهان از آن خداست پس علاوه بر آن تصمیمات مقدرات الهی و کمک های الهی هم هست مثلا اگر سپاه انتقام بگیرد و مثلا فرمانده ارتش آمریکا به انتقام به درک واصل شود دیگر مذاکره و اینها نیست و تمام است و فشار شدید مقاومت بر گردن استکبار فرود می آید و مسلمانان جهان به حمایت از اسلام به منافع آمریکا حمله میکنند در همه جاییکه مسلمان وجود دارد و در خلیج فارس که جهنم آنها خواهد بود
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    30 1
    شرجام
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    26 1
    خرجام
  • حسین رضا IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 3
    تا اختلاسگران و کاسیان تحریم تو این مملکت هستند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    1 0
    آقایان ظریف و روحانی تقریبا همیشه آماده مذاکره بودند و یکی از عوامل پایداری تحریم ها همین بوده یکی نیست بگه اون برجام یک چه سود و عایدی برای این مملکت داشت که دنبال مذاکره مجدد هستید
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    مذاکره کنیم که امریکا برگرده به مذاکرات برجام؛ یه چیزی فراتر از مسخرست، توهین آمیزِ ..! بدهی امریکا و اروپا رو از برجام بردارید وقتی اونا برگشتن به برجام و تعهدات خودشون رو انجام دادن، هرچی از برجام بابت طلبتون گرفتید به برجام پس بدید، عادلانه است! نیست؟
  • رضا شرف بیانی IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    به کشورهای فرانسه و انگلیس و آلمان مخصوصا آمریکا چه جوبایدن وترامپ اعتماد نیست
  • امیر قلی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    امریکا تکلیفش مشخصه که ننگ بهش . ولی خاک بر سر اون کسی که دوباره دم از مذاکره میزنه . ۷ سال کشور عزیزمان و مردم را معطل کردید و فقط پول توی جیب پولداران و اقا زاده ها ریختین .. ننگ بر اصلاح طلبان
  • وطن دوست IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    3 0
    لطفا وطن عروشای به ڟاهر مدرن درنقش دیپلمات را باور نکنید همیشه عده ای هستند که باڟاهردوست برملتی بزرگ وریشه دار خنجر میزنند نمونه هابسیارند،از ترکمنچای وگلستان وکاپیتولاسیون گرفته تابرجام نافرجام،یادتان باشد به چه کسی یاکسانی اعتماد میکنید فقط تکیه بر زانوی خود زن پابگیر،تکیه برزانوی دیگر احمقی است
  • سید فروزان CH ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 1
    با توجه به اصرار شدید مقامات دولت برای مذاکره ، یا اینکه اروپائیان مدام ادعا بر اجرای کامل برجام از طرف آنها را دارند ، یا ندیدن کلماتی در قراردادچون suspend از طرف ظریف، آیا نسخه ای که به مجلس ارائه و تصویب شد ، واقعا نسخه اصل است ، شاید نسخه اصل نزد دمکرات‌ها باشد(نقش لوبی نیویورکیها در برجام و اینکه این لوبی با بودجه و حمایت دمکرات‌ها درست شد) و محرمانه نگه داشتهاند برای روز مبادا والله از این دولت و غرب گدا ، همه چیز برمیاید
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      0 0
      این یک کلمه اش هست suspend و ایا چند کلمه دیگر که وجود دارد .. کاش دیگر تمدید نشود
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    2 0
    انهای که دنبال مذاکره هستند وبعد از این همه خسارت وبلاهای که سر ملت وکشور بابت این برجام شوم فقط میشود گفت اینها ماموریت دارند که از قبل طراحی شده تا کشور عزیزمان به دست اجنبی برگردانند. ..... بر هرچی خائن وعامل اجنبی.
    • iran IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      0 0
      اصلاح طلبان گویا تبدیل به ستون پنجم دشمنان ایران و ایرانیان در داخل میهن شدند و به چیزی کمتر از تسلیم و تضعیف ایران و ایرانیان نمی اندیشند ! شرم بر خائنین به ایران ، زنده باد ایران عزیز و ملت بزرگ ایرانم
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    با این برجام، ترامپ بدن هزینه از برجام خارخ شد و بایدن میخواهد بدون هزینه و جریمه به برجام برگردد و دولتمردان نیز چراغ سبز نشان میدهند
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    والله حالا دیگه بچه شش ساله هم فهمیده که امریکا قابل اعتماد نیست ولی بعضی سیاستمداران نفهمیدند ساده لوحی تا کی
  • محمد IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    بنظرم‌اصلاح‌طلبان‌بهتره‌هرکدام‌یه‌مغازه ‌اصلاحی‌بزنند‌تاحکومت‌کردن‌.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس