image-20201119205701-1.png

نتیجه رفتار دولتمردان با شهرداری تهران بیانگر رویکرد سیاسی‌کارانه و تاسف‌بار دولت حتی در مواردی است که پای منافع ملت در میان است آن هم در حالی که شهرداری تهران در اختیار حامیان دولت است.

سرویس اقتصاد مشرق- پس از آن که شهرداری تهران با اقدام غیرقانونی نهاد ریاست جمهوری در ساخت خانه چندطبقه در منطقه جماران به علت نداشتن مجوز، مخالفت کرد، مورد غضب دولت قرار گرفت و اکنون هم تأمین مالی توسعه مترو با انتشار اوراق مشارکت، قربانی جدید لج‌بازی دولت با شهرداری تهران است.

در خردادماه امسال، شهرداری منطقه یک تهران، اقدام به تخریب طبقات غیرمجاز خانه در حال ساخت نهاد ریاست جمهوری کرد. این اقدام، موجب خشم مقامات دولت شد و از آن پس شهردار تهران دیگر به جلسات هیات دولت دعوت نشد؛ اما این تنها لج‌بازی دولت با شهرداری تهران نبوده، بلکه دولت در موارد دیگری هم که توانسته نسبت به سنگ‌اندازی جلوی شهرداری تهران کم نگذاشته است. این در حالی است که شهرداری تهران در اختیار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است و پیروز حناچی شهردار فعلی تهران هم معاون وزیر راه در دولت یازدهم بود.

https://media.hamshahrionline.ir/d/2020/06/20/4/4457622.jpg

عکس: تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز نهاد ریاست جمهوری در جماران در خرداد ۱۳۹۹

 گروگان‌گیری ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول مترو

 اکنون در حالی که شهرداری تهران برای توسعه مترو نیازمند تزریق فوری نقدینگی است اما ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشرشده شهرداری در یک بانک دولتی بلوکه شده است.

دلیل اصلی آزاد نشدن این مبلغ، ندادن وثیقه از سوی نهادهایی است که طبق قانون برای آزاد کردن این مبلغ باید وثیقه بپردازند.

قانون در این زمینه به صورت واضح گفته است در صورتی که بودجه طرح‌های ملی و عمرانی عمومی با انتشار اوراق مشارکت تأمین می‌شود، دولت باید ۵۰ درصد وثیقه‌های قانونی را به بانک عامل بدهد. ولی تاکنون دولت نه تنها برای تأمین نیمی از وثیقه آزادسازی مبلغ بلوکه شده در بانک عامل اقدام نکرده، بلکه بانک عامل در مذاکرات متعدد با مدیران شهرداری اعلام کرده باید وثایقی که شهرداری می‌پردازد، وثیقه ملکی دارای سند باشد.

اکنون شرایط به این‌گونه است؛ بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران را صادر کرده است. بانک عامل اقدام به انتشار این اوراق کرده و پول آن را در اختیار گرفته است ولی برای آزادسازی این اعتبار، از شهرداری درخواست وثیقه کامل برای اصل و سود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت کرده است در حالی که ۵۰ درصد وثیقه را باید دولت بدهد. در حال حاضر هم وثیقه‌های ملکی ارائه‌شده از سوی شهرداری را به این عنوان که دارای سند شش دانگ ثبتی نیستند، نپذیرفته و همچنان اعتبار توسعه مترو در صندوق بانک عامل، بلوکه شده است.

این را هم باید در نظر داشت هر روز تأخیر در آزادسازی این اعتبار، باعث می‌شود ملزومات و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه مترو گران‌تر از گذشته به دست شهرداری برسد و درنتیجه، پول متعلق به مردم شهر که باید صرف توسعه مترو شود، هر روز بیشتر آب برود.

در این زمینه، مصطفی کاظمی مشاور عالی و مدیرکل حوزه شهردار تهران هشدار داد در صورتی که اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ مترو تا پایان آبان آزاد نشود شهرداری قادر نخواهد بود به هیچ یک از اهداف اعلامی از جمله احداث ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری شهر؛ مشاور عالی و مدیرکل حوزه شهردار تهران در مورد جلسه اخیر شهردار با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز گفت: آقای شهردار با جهانگیری درباره اوراق مشارکت جلسه‌ای داشتند. متأسفانه چند روز بیشتر برای استفاده از اوراق مشارکت فرصت باقی نمانده و سازمان تأمین اجتماعی در کمال ناباوری در این کار گره انداخته و وثایق شهرداری که باید به بانک رفاه اعلام شود را اعلام نمی‌کنند.

او ادامه داد: در این مورد خیلی بخشی نگاه می‌شود. با اینکه تأکید کردیم مترو موضوع شهرداری تهران نیست. بلکه یک موضوع حاکمیتی است و مربوط به کل سیستم مدیریتی کشور می‌شود و اگر هرگونه اختلال و مشکلی در مسیر ساخت ایستگاه‌های جدید و بهره‌برداری از خطوط صورت بگیرد متوجه تصمیم گیران بالادستی است.

او گفت: اوراق مشارکت مترو متوقف شده و در صورتی که تا پایان آبان ماه آزاد نشود قطعاً اهدافی را که برای ساخت ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال اعلام کرده‌ایم و همین‌طور سایر امور موفق نخواهیم شد که به سرانجام برسانیم.

شهرداری تهران برای انتشار این اوراق مشارکت مترو نیز با موانع بسیاری مواجه بود. اوراق مشارکت ۱۳۹۸ مترو در آخرین ساعات از مهلت تعیین شده و پس از مانع‌سازی‌های بسیار در مردادماه منتشر شد. از مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸، یک هزار میلیارد تومان آن به شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به شرکت اتوبوس‌رانی تهران تعلق دارد.

نتیجه رفتار دولت با شهرداری تهران بیانگر رویکرد سیاسی‌کارانه و تاسف‌بار دولت حتی در مواردی است که پای منافع ملت در میان است. در حالی که شهرداری تهران در اختیار حامیان دولت است، اما فقط یک اقدام شهرداری در تخریب یک طبقه غیرمجاز خانه در حال ساخت نهاد ریاست جمهوری، سبب شده دولت به گروکشی از شهرداری تهران روی بیاورد که دود آن در شرایط وخیم کرونایی اول به چشم مردم خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    30 6
    این یعنی دولت اعتدال!!! بسیار خطرناک تر از ویروس کرونا برای جان مردم است
    • فرید IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      24 1
      مرد باشید و مردانه روی #محاکمه پافشاری کنید تا تبدیل به خواست عمومی ملت بشه
    • شاکی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      37 3
      تا این اقایون و وابستگان مصدر کار هستند . نیازی به دشمن خارجی نیست .
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      21 0
      موافقم
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      13 2
      اینها در بورس هم جیب مردم رو خالی کردند و کنار کشیدند، در بازار ارز و طلا هم همینطور ظلم و فساد کردند.
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    23 3
    چیزی که نه برای دولت اهمیت داره نه برای شورای شهر و شهرداری، مردم تهران هستند /// مردمی که ساده لوحانه وعده های اصلاحطلبان رو باور مردند و پشت سر سید فتنه تکرار کردند /// حالا تحویل بگیرن نتیجه رای های برآمده از جهل و هوس و عناد رو
    • ایرانی DE ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      21 0
      احسنت
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    14 3
    مظلومتر از ملت ایران نیست
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      25 1
      افسادطلبان بی کفایت ملت مظلوم ایران را بیچاره کردند.
  • Mjp IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    1 5
    اینطورکه به تهران میرسیدازنظراقتصادی یک‌دهم درصدش به استان‌های جنوبی برسید. حتی یه جاده وکمربندی استانداردمثل تهران تواستانهای دیگه گیرنمیادوهزارتامشکلات دیگه.. تهران حتی بودجش نمیزارن یروزعقب بیافته امااستانهای دیگه دهه ها وقرن هاانتظاربودجه قانونی می‌مونن.. مترووتوسعش ک جای خود داره روز قیامت انشالله شهرهای زاهدان وکهکیلویه شایددرست کنن جاده هامتروکه محاله..
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    2 7
    یا این مجلس و این قوه قضائیه تعجب نداره
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      6 4
      مترو چه ربطی به مجلس و قوه قضاییه داره ؟!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      7 3
      رو که نیس سنگ پای قزوینه....قوه مجریه که همه اختیارات دستش است و مسبب اصلی این نابسامانی است رو رها کردید و نقطه مقابلش که قوه مجریه را وادار به کار برای مردم می کند را هدف قرار دادی؟؟؟
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      1 3
      یک کلام از آلبانی نشین فرتوت!
  • DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 0
    امیدواریم دولت پول را زودتر بده تا شهرداری با پول آن نمایشی چند تا ایستگاه مترو را افتتاح کند شاید دور بعد پسر پدر شجاع یکمی رای بیاره.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    این دولت معیشت مردم رو به گروگان گرفته تا به مذاکرده با کدخدا تن بدهند.
  • DE ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 0
    متاصفانه ملت ایران درسال 96 دانسته وعالمانه درانتخاب خدا وکدخدا بطرف داری از کدخدا رای دادند . خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    2 0
    با بودجه بیت المال میسازن بعد که میخان خراب کنند بخودشون افتخار میکنن در حالیکه موقع دادن مجوز و ساخت و ساز هیچ نهادی پیگیر این موارد نمیشه البته دلشون نمیسوزه از جیبشون که نمیدن -خیلی خیلی دردناکه بخاطر یه ملک شخصی کلی ایستگاه مترو ناتمام بماند
  • mohsen FR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    هر چه پیش می رویم دست دولت و وزرایش داره رو میشه .
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    کسی که داره غرق میشه همه رو با خودش می کشه پایین. هنوز زوده تا ببینید، اصلاح طلبان بازنده، برای انتخابات 1400 چه آتشی به پا بکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس