شهید رودکی

اکنون سپاه با کمک ناو شهید رودکی می‌تواند انواع عملیاتهای ترکیبی را در آبهای دوردست به اجرا درآورد که در عملیاتها، حجم وسیعی از موشکها و پهپادها حضور موثر و ماموریت متفاوتی خواهند داشت.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حضور در آب های بین الملی و در اختیار داشتن یک نیروی دریایی با شعاع عملیاتی فراوان، یکی از مباحث حیاتی برای هر قدرت نظامی آنهم در فضای دور از خانه محسوب می شود. در جهان امروز برای رفتن به سمت این مفهوم نیاز به ترکیبی از شناورهای مختلف برای این منظور است که بتوانند عملیات های مختلف رزمی و پشتیبانی رزمی را انجام دهند. در سالهای اخیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با مهیا کردن گروه های رزمی، حضور موثر و تاثیرگذار در آب های دور از خانه به منظور حفاظت از ناوگان کشتی های تجاری کشور در مقابل دزدهای دریایی را آغاز کرده و شروع کننده بحث حضور موثر و دائم ایران در آب های آزاد بوده است.

اما در ادامه رشد توان کمی و کیفی نیروهای مسلح کشورمان برای حضور در آبهای آزاد و بین المللی، این بار نیروی دریایی سپاه مهیای حضور و نقش آفرینی در این عرصه مهم شده و در اقدامی که سرویس های اطلاعاتی و رسانه های دنیا، کمترین اطلاعی از آن داشتند یک دستاورد مهم و قابل توجه را رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید:

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

چتر پدافندی سپاه روی خلیج‌فارس و دریای عمان با «سوم خرداد دریاپایه» / شکارچی گلوبال هاوک مجهز به موشک جدید با جستجوگر ویژه شد +عکس

البته نیروی دریایی سپاه، در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ با رونمایی از شناور شهید ناظری اولین قدم برای حضور در آب های دور از خانه را برداشت و در حالی که در سالهای قبل از آن، در بحث شناوری متکی بر قایق های تندرو بوده و عمدتا ماموریت خود را در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تعریف کرده بود، با ورود آن شناور جدید به خدمت عملا اولین قدم برای حضور در آب های دوردست و با تجاربی متفاوت را فراهم کرد.

سپاه با ترکیب چند ماموریت به آبهای دوردست می رود

اما با رونمایی از ناو شهید رودکی و اعلام فرمانده ندسا مبنی بر حضور این ناو در اقیانوس هند در ماموریت اول، مشخص شد که برنامه ریزی ها در خصوص حضور سپاه در آب های آزاد بسیار جدی بوده و گام دوم سپاه در این زمینه بسیار محکم تر از گام اول بوده و نتیجه آن یک شناور مهم و ترکیبی شده است. برای شروع بهتر است با مشخصات کلی این ناو آغاز کنیم.

مراسم رونمایی از ناو شهید رودکی

این ناو با تناژ ۱۲ هزار تن و طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر سنگین ترین ناو و شناور موجود در خدمت سپاه بوده و احتمالا بعد از ناو خارک نداجا، یکی از بزرگترین شناورهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. نگاهی به ظاهر این شناور مشخص می کند که این ناو از نوع شناورهای ترابری و تجاری بوده که با ابتکاری مهم و موثر، حالا در نقش جدید تغییر کاربری داده است. اگر نگاهی به تصاویر پخش شده از این شناور داشته باشیم یک درب بزرگ با قابلیت باز شدن و بارگیری از عقب شناور مشخص می شود که در نتیجه می تواند این شناور را در نقش انجام عملیات های آبی خاکی یاری کند.

شناور شهید رودکی از نمای عقب - به درب بارگیری ناو که در تصویر مشخص شده دقت کنید

فلش مشکی موشک های کروز ضد کشتی- دایره قرمز بالگرد و پهپادها - فلش قهوه ای قایق های تندرو و سبز سامانه سوم خرداد

بر این اساس، انواع کامیون های مجهز به سامانه های راداری و موشکی یا نفربرها، تانک ها و شناورهای حامل نیرو را می توان از این طریق وارد دریا کرده یا به کشتی سوار کرد. تا به اینجای کار شناور سپاه صرفا یک ناو نیروبر سنگین با قابلیت حمل مقدار قابل توجهی از نیروها و تجهیزات همراه آنهاست ولی از این جا به بعد است که تفاوت های محسوسی مشاهده می شود.

با دیدن اولین تصاویر از عرشه این شناور، با پرتابگر ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی رو به رو می شویم که به نظر از سری نور یا قدیر هستند. تصویر نوع پرتابگر این احتمال را تقویت می کند که با موشک های سری قدیر در این جا رو به رو هستیم که بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر دارند.

ناو شهید رودکی از نمای دیگر- موشک های ضد کشتی و سامانه سوم خرداد در تصویر مشخص هستند

در بخش دیگر این شناور دوربرد، شاهد حضور سامانه پدافندی سوم خرداد و یک خودروی پشتیبانی در پشت سر آن روی عرشه هستیم. اگر مخاطبان به خاطر داشته باشند مدتی پیش تصاویری از آزمایش سامانه موشکی سوم خرداد روی یکی از شناورهای لجستیکی سپاه منتشر و توانایی شلیک از روی شناور برای این سامانه به اثبات رسید. حالا هم سپاه به جای هزینه کرد اضافی برای توسعه یک سیستم کامل پرتاب مجزا از روی شناور، با استفاده از تجربه قبلی و اعمال تغییرات لازم، سوم خرداد را به روی عرشه ناو شهید رودکی منتقل کرده تا پوشش دفاع هوایی و موشکی را برای شناور بزرگ خود ایجاد کند.

البته در تصویر منتشر شده از عرشه این ناو، با قایق های تندرو رو به رو هستیم که به نظر می رسد از طریق همان درب خروجی پشتی شناور به آب انداخته و در نهایت نیز از همان جا بازیابی خواهند شد. این شناورها می توانند در ماموریت هایی مثل اسکورت شناورها یا سایر عملیات ویژه برای انتقال نیروهای مخصوص به نقاط مختلف و دور نگاه داشتن شناور مادر از برخی نقاط خاص، بسیار موثر باشند. در حقیقت توان آفندی و پدافندی این ناو بزرگ، به سلاح های موجود روی عرشه آن خلاصه نمی شود و انواعی از تسلیحات روی شناورهای تندرو، مکمل آن خواهند بود.

اما بخش بسیار مهم تر در خصوص این ناو، مسئله توان هوادریا روی آن است. یک بخش از این توان، بالگردی است که شاهد حضور آن روی عرشه شناور بودیم که از نوع بل بوده و البته با تخلیه عرشه می توان انتظار داشت که این عرشه بزرگ توان پذیرش بالگردهای بزرگتر مثل میل ۱۷ را نیز داشته باشد. اما مهمتر از بالگردها، پهپادهایی بودند که روی عرشه نصب شده و به نظر از نوع پرتابی و شبیه به گونه ابابیل هستند.

نصب انبوه پهپادهای ابابیل ۲ مدتی پیش روی قایق های تندرو سپاه رونمایی و رسما وارد خدمت یگان های عملیاتی ندسا در خلیج فارس شده بود. این پهپاد صرفا نیاز به یک شتاب دهنده اولیه دارد که بتواند به ارتفاع مشخصی رسیده و پرواز خود را آغاز کند. استفاده از این پهپادها یا انواع کوادکوپترها که در این ناو موجود بوده و فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز به آن اشاره کرده  در حقیقت یکی از نکات کلیدی و مهم در بحث شناسایی ماورای افق برای موشک های ضد کشتی نصب شده روی ناو است که در بالا نیز به آن اشاره شد. در عین حال این ناوها از نظر اندازه، توان حمل تعداد قابل توجهی از پهپادهایی مثل سری ابابیل ۲ را داشته و می تواند به عنوان یک کشتی مادر برای به پرواز درآوردن یک موج بزرگ از پهپادهای شناسایی یا انتحاری استفاده شوند.

پهپاد ابابیل روی شناور شهید رودکی - سامانه سوم خرداد نیز در پشت سر دیده می شود

در نهایت باید گفت شناور شهید رودکی یک آزمایش مهم و یک گام مهم و به نوعی حتی یک مبدا تاریخی برای نیروی دریایی سپاه به حساب می آید چراکه شناور مورد نظر مشخصا توان دریانوردی های چندین ماهه در آبهای دوردست را داشته و می تواند نقش های مختلفی را که تاکنون اجرای آن صرفا در آبهای نزدیک ممکن بود، ایفا کند. سپاه با توجه به برنامه جدید خود جهت در اختیار داشتن شناورهای سنگین، تلاش کرده است چندین نقش را در یک شناور سنگین ترکیب کرده و ناوی چند منظوره را به وضعیت عملیاتی برساند. بر این اساس، در آینده می توان اضافه شدن موشک های ضدکشتی برد بلندتر یا حتی پرتاب موشک های کروز حمله به اهداف زمینی و دریایی برد بلند مثل سری ابومهدی یا سومار را نیز از این شناور انتظار داشت.

با توجه به تجارب گذشته که نشان می دهد نیروهای مسلح، با یک طراحی و برنامه آینده نگرانه حرکت کرده و نسخه های موفق فعلی، در آینده تکثیر می شوند باید گفت حرکتی که در سالهای اخیر در نیروهای دریایی کشورمان آغاز شده، در سالهای آینده تبدیل به موجی خواهد شد که در بسیاری از آبهای بین المللی شاهد حضور ناوگان مشترک ارتش و سپاه باشیم؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 96
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    سپاه قوی ترین نیروی نظامی خاورمیانه است
    • مصلح کل IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      97 15
      خاور میانه چه صیغه ایه ؟! تازه نباید خودمون رو محدود به غرب آسیا و ... بکنیم . خلق لکم ما فی الارض جمیعا . آقامون هم که آقای کل جهان است . نایبش هم همین رسالت رو داره .
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      21 6
      درود بر سپاه عزیز
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      10 5
      سلام،دوست عزیز،نامی که برای اعلام نظر درست خودانتخاب کرده اید(مصلح کل)برازنده هیچ کس، به جز صاحب اصلی آن (که جانهایمان به فدایش )نیست! پیشنهادمیکنم تغییردهیدیابه کارنبرید.سلامت وموفق باشید.
    • US ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      15 6
      زنده باد سپاه
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      14 3
      درود بر مدافعان ایران اسلامی
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      13 2
      دمشون گرم. خدا پشت و پناهشون.
  • قمپزیسیون IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    اسرائیل نابودشدنیست
    • علی IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      با طرفداراش بزودی میفرستیمش به جهنم.
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      18 4
      مرگ بر اسرائیل کودک کش
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    فدای سپاه عزیز. ❤️
  • علی IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    53 30
    فکر کنم از قدم‌های اولیه برای تولید ناو هواپیمابر باشه.
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    21 39
    مشرق جان مشکلت با آواکس چیه کامنت های منو منتشر نمیکنی
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      37 3
      این به اصطلاح «مغز متفکر» اورجینالِ یا فیکِ؟ (آواکس، آواکس از اوجب واجبات است) خخخخخخ
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 2
      خدا رو شکر مشرق این اوج واجبات رو معدوم میکنی راحت شدیم
    • ڪیان IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 0
      مگه‌جای‌نظرشمارو‌تنگ‌ڪرده! عجبا
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    52 26
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      4 2
      ماشاالله خدا قوت
  • US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    73 19
    خیلی باحال بود. دمت گرم سپاه سرافراز
  • امید US ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    67 26
    کی فکر می کرد ناو اقیانوس پیما بسازیم؟
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      20 6
      احسنتم
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      5 0
      درود بر سپاهیان عزیز
  • NZ ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    61 5
    و اعدولهم ما استطعتم من قوه
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    25 4
    سرعت موشکها هم مدام ارتقا
  • کامران IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    19 9
    ایده بسیار زیبا و عالی و جالبیه،اما ناپخته اجرا شده مثلا در پدافند سه خرداد دو موشک برای هر هدف شلیک میشه پس این ناو پشتیبانی با این عظمت توان درگیری با یک و نیم!!! هدف داره! یا قایق های مورد استفاده راکت انداز هستن با برد نهایی 8 کیلومتر!باید بجاش موشک انداز میذاشتن، پدافند فالانکس ساده ترین و بدیهی ترین چیزی بود که باید در جلو و عقب جانمایی میشد و با تلفیقش با موشک کوتاه برد آذرخش مشکل دفاعی ناو تاحدی حل میشد،شناوری با این عظمت باید و باید به اژدر سنگین مجهز میشد که در برابر زیردریایی بی دفاع نباشه، البته امید داریم که در بحث تجهیز بمرور این اقدامات صورت بگیره و سپاهیان مقتدرتر از همیشه بدرخشن
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      5 8
      برای پدافند میشه از سکوهای قایقی استفاده کرد که در تعداد قابل توجهی با فاصله از ناو قرار بگیرند
  • مهدی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    28 4
    به امید پیشرفت در سراسر عرصه ها خدا قوت
  • avdt IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    28 5
    آبهای دور دست رو ول کنید،غضنفرهای داخلی رو بگیرید!.
    • بابک IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      1 0
      هم آبهای دور دست هم غضنفرهای داخلی
  • _ مهدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 4
    با سلام این در مرحله آزمایش است در واقع یه کانتیر اقیانوس پیماست باید موشکهای جعبه پرتاب پدافندی، وضد کشتی، ضد زیر دریایی، رادارهای چشم عقاب که سه بعدی وآرایه فازی فعال میباشد اضافه شود توپهای فجر وفلانکس جدید ساخته شده نصب شود
  • irani IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 4
    با توجه به تناژ بالاتراز ناوهای آبی خاکی نداجا توان جادهی تجهیزات داخل ناو وجود دارد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    32 6
    درود الهی بر سپاه پاسداران و درود خدا به روان پاک امام خمینی که به حق فرمود اگر سپاه نبود کشور هم نبود .
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    17 2
    این ولین اول راه است معمولا ورود به یک فناوری جدید سخت و مشکل است اما ارتقاء و تجهیز کار آسانتر و سریعتری میباشد . قطعا در آینده نزدیک باید منتظر کارهای عظیم تری خواهیم بود این اول راه است
  • حسين DE ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    19 4
    حوالى سواحل فلوريدا،ميامى، وبندر نيويورك گشت بزنند خيلى خوبه.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    27 6
    سپاه یعنی یک ملت سپاه یعنی قدرت تمام دنیا به خدا کیف کردم ماشا الله...خدا قوت می خوام یک جوری بزنید دشمنان را که دیگه بلند نشند.
  • TW ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    28 3
    درود بر دلیرمردان سپاه
  • میهن پرست ایران NL ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    13 3
    آفرین بر دلاوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای امنیت و دفاع این مرز و بوم زحمت ، کار زیاد ، سخت کوشی و حرکت جهادی می کنند .
  • ازاد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 14
    چه انشا زیبایی
  • ایرانی US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    11 4
    باعرض سلام و خسته نباشید به شیرمردان سپاه پاسداران و احترام به تلاش این عزیزان
  • FR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    10 3
    احسنت بر شما
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 2
    سلام علیکم خدمت برادران خستگی ناپذیر و قهرمان ماتا آخر ایستاده ایم انشاالله نابودی اسراییل
  • میهن پرست ایرانی NL ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 2
    زنده باشید و دست شما درد نکند ; که با فن آوری روز و فکر جهادی به خلاقیت و نوآوری صنایع نظامی اقدام و عمل می کنید و برای حفظ و یکپارچی ایران ما به رشد و سازندگی ادوات نظامی دست می زنید.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 4
    اگر می خواهبم بر کل خلیج فارس و اقیانوس ها سلطه داشته باشیم حداقل به یکصد فروند ازاین ناو نیاز داریم
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      6 0
      ما در پی حفظ منافع خودمون هستیم نه ...
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      2 0
      ان شاالله بزودی
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      5 1
      4 یا 5 تا هم کافیه... زنده باد سپاه خدا قوت
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    10 1
    به کوری چشم منافقان آلبانی نشین
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    5 0
    خدا قوت آیا رادار جستجوی سامانه سوم خرداد لازم نبود باشه ؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 2
    سپاه افتخار جهان اسلام است
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    7 1
    به کوری چشم داعش القاعده طالبان
  • مهدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 1
    درود بر سپاهیان عزیز
  • دیده بان IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    8 2
    فان حزب الله هم الغالبون
  • چند راه حل IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 0
    با تشکر از تمامی سازندگان این کشتی خسته نباشید دلاوران امیدوارم این عزیزان بخشی داشته باشند که ملت ایران هم طرح هاشون رو در این زمینه ارائه کنند. به طور ساده چیزی که بنده امروز فهمیدم اینست که دشمنان و خریداران بسیاری از تجهیزات نظامی اولین چیزی که می بینند ظاهره پس یک ظاهر هیولان و حرفه ای قطعا نقش آفرینی بالایی داره. این مورد در پیش بینی های آنها نقش کلیدی دارند و اینکه یک سلاح در هر ابعادی همه جزئیاتش را رو نمی کند. دوم در بحث دیواره حفاظی دور کشتی کافیه کمی دقت کنیم سرباز در پشت یک میله قرار است از کدام بخش بدنش محافظت شود؟ این ساده ترین حالت فهم دفاعی از پرسنل است. سوم مقر فرماندهی کشتی به صورت مقطعی، تکه ای و کامل قابل مشاهده است امروزه ساختار حرفه ای و ترسناک برای دشمن اینست که این بخشها دیده نشود یعنی به صورت یک پوشش یکپارچه محاسبه شود هم از نظر باد و باران و هم دفاعی و سطح مقطع ضد راداری بهتر است. چهارم به شخصه امیدارم این کشتی با حذف هلیکوپتر از خودش قابلیت به زیر آب رفتن می داشت. یعنی به صورت حداقلی مانند یک زیر دریایی اینگونه به شیوه ژاپن در جنگ دوم جهانی نزدیک تر بود و قطعا ترسناک تر و مطمئن تر. پنجم نداشتن مخازن شلیک عمودی این کشتی قطعا این قابلیت را با فضای پایینش دارد. ششم وجود ساختار جمینگ فوق العاده قوی یعنی اختلال در ابعاد بالا در غیر فعال سازی دسترسی کشتی های دشمن به مقرهای فرماندهی. هفتم استفاده از توپهای ضد هوایی قدرتمند با کنترل از راه دور است. زیرا اگر قرار باشد برای هر بار دفاع یک فرد از دست برود اصلا کاربردی نیست. هشتم چنین کشتی هایی همانگونه که ما کشتی های هواپیمابر را برای دشمن سیبل سیار معرفی می کنیم برای دشمنان ما نیز اینگونه است. بهتراست سیستم دفاعی تهاجمی در این نوع کشتی همزمان لحاظ شود.
  • علی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    6 1
    زنده باد سپاه
  • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    زنده باد سپاه
  • mojtaba SE ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 1
    راستی جریان منم منم ترکیه چی شد با چندتا پهباد اسرائیلی و اف 35 امریکائی؟؟پاینده ابر قدرت ایران کار هرکس نیست خرمن کفتن -گو نر میخواهد و مرد کهن پاینده رهبر
  • mojtaba SE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 3
    فکر کنم تو کمپ البانی کلا 71 کامپیتور دارن .که 71 غیر قابل انتشار زدی..چون اینها تک تک کامنتها رو میخونن و با دو تا فحش یا مسخره کردن جواب میدن..
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 1
    درود بر شما عزیزان
  • ایرانی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 1
    خدا قوت
  • پرویز DE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 1
    احسنت. باعث غرور ملت هستید.
  • حسين IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 1
    درود بر مدافعان ایران اسلامی
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    دقیقا توی همه چیز جلو رفتیم جز قدرت هوایی
  • یک ایرانی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی
  • علی خدایی IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    9 1
    اگر در ناو های جنگی مان و بعلاوه در شناور هایمان از فناوری سیلویی عمود شلیک به کار بگیریم که خدا را شکر این فن دار و پتانسیل را داریم.خیلی خیلی بهتر و قوی میشود. الن به عنوان مثال در خود این شناور شهید رودکی اگر عزیزان نیروی دریایی سپا پاسدارن انقلاب اسلامی میتوانستند به جای لانچر های جعبه ای از تکنولوزی سیلویی عمد شلیک هم آفندی هم پدافندی به کار بگیرند در تعداد اتش بار موشکی ضد ناو هایمان هم در تعداد موشک های پدافندی موشکهای اماده به شلیک خیلی زیاد میداشتیم. در فن اوری سیلویی در ناو ها این امکان را فراهم میکند که تعداد بیشتری موشک های داشته باشی برای آتش در آفندی در پدافندی این مزیت قدرتمندی ناو هایمان را بیش از پیش میکند. و گویا امسال ناو های جدید دنا و دماوند ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی عملیاتی خواهند کرد که از تکنولوزی سیلویی عمد پرتاب استفاده شده که به نوعی اولین پایه گذاری در نیروی دریایی ایران خواهد شد سیلویی در ناو هایمان و در زیر درایی هایمان هم به لطف خدا چشم انتظار هستیم سیلو عمود پرتبه در ناو هایمان
  • ََReza Aslani IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    یکی از واجبات واجبات اینه که ناو هایمان را به تکنولوزی عمود شلیک تجهیز مجهز کنیم این تکنولوزی که در انحصار فقط محدود کشور ها که است واقعا قدرت آتش بار نیرو های دریایی ارتش سپاه را قدرتمند تر خواهد کرد باید زودتر این را بکنیم
  • سعید IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 1
    ماشاالله خدا قوت
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    به عنوان یک ایرانی به سازندگان این ناو پیشرفته تبریک و تهنیت عرض کرده و به آن افتخار و مباهات می نمایم
  • تراب IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 2
    سلام، جای خالی دوستمون حس میشه، لذا آواکس اوجب اوجب واجباته.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 0
    درود بر شما دلاورمردان
  • سجاد DE ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    درود و خدا قوت بر شما
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 0
    درود بر مدافعان امنیت ایران اسلامی
  • مسعود IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    اگر تا بیخ گلوی امریکا نرویم و از حضور ما در مرزهای خودش احساس ترس نکند ، امریکا خلیج فارس و خاور میانه را ترک نخواهد کرد
  • علی IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 1
    ان شاءالله سال دیگه ناوهای هواپیما بر به کوری چشم دشمناتون
  • Zm IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    4 1
    زنده بادفرزندان سپاهی وارتشی
  • ارضی حسین میرزائی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    آفرین به نیروی اسلام خداقوت زنده باد شیر مردا آفرین به شهامتی تان
  • رضا IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 0
    شعار هر بسیجی مرگ بر آمریکا
  • جمال IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    ایشالله به اب انواختن ناو هواپیما بر درود به شرفتون بزرگ مردا
  • US ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    درووووود
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    5 0
    مرگ بر امریکا
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    3 0
    درود بر دلاوران مومن نیروی دریایی سپاه
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    3 0
    جانم فدای رهبرم
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    2 0
    درورد خدا برشما دلاور مردان شجاع ارتش و سپاه پاسداران عزیز وروح بلند حاج قاسم سلیمانی عزیز آخ که جایش خالی ولعنت خدابرکسانی که خون پاک عزیز ماروریختن
  • حامد IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    4 0
    بسیار عالی و هوشمندانه است.
  • انقلابی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    4 0
    درود بر سپاهیان بی ادعا و همیشه در صحنه جمهوری اسلامی.خدا قوت دلاور مردان
  • سعید IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    2 0
    طرح عالی هست
  • محمد‌ IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    2 0
    زنده‌باد‌ایران‌،زنده‌وپاینده‌باشن‌بچه‌های‌سپاه
  • کیانوش IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    3 0
    خیلی خوشحالم ک میبینم امروز نیروی سپاه پاسداران قوی و محکم استاده است درود بر شرف عزیزانی ک در این را خودشونو فدای ملت میکنند
  • فریدون یاسبلاغی IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    3 0
    جانم فدای رهبر .زنده باد فرمانده کل قوا
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    3 0
    هیچ بعید نیست ،شناورهایی نیز از زیر این ناو خارج شوند ...سپاه نشان داده خلاقیت را به اوج خود رسانده.. فرزندان انقلابی و نخبه ی المپیادی سالهای گذشته ، سربازان تکنولوژی های افتخار آفرین سپاس پاسداران انقلاب اسلامی هستند. افتخار میکنم به رهبر با درایت و به سپاه و ارتشی های عزیز و مردان واقعی ایران و اسلام ..ذوالفقاران رهبری و صاحب الزمان ارواحنا لتراب مقدمه الفدا
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    احسنتم
  • علی کرم شهابی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    خدا قوت سربازان دلاور قدرت و اقتدار خود را ثابت کردید ان شاالله سر بلند و سرافراز باشید دلیر مردان سپاه
  • AU ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    12 0
    به زودی آزادی سقطری
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    4 0
    درود بر شما
  • جهانی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    درود . خدایا شکرت اگر نیروهای قدرتمند . با شرف . با ایمان . وفادار . شجاع ما با اقتدار بینظیر نبود . کفتاران نیت تکه تکه کردن جغرافیای کشور . وطن عزیز ما را برنامه ریزی کرده بودند . درود هزاران درود بر شما عزیزان
    • سیدهمایونی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      1 0
      دست پرقدرت علی علیه السّلام بهمراه رزمندگان پرتوان ایرانی باد
  • mrem IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    1 0
    خدایا شکرت سبحان الله بر این همه عنایتی که به این نظام مقدس عطا کردی بار الهی به حرمت خون های پاک شهدا و تمام مظلومین جهان انقلاب و نظام ما را یاری فرما ودشمنان وخآنین ومنافقین را به عذاب دنیا و آخرت گرفتارشان بگردان امین یارب العالمین
  • خدا دوست IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    اینا عامل به قرآنند نه لیبرالهای دُم سوخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس