کد خبر 1145551
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
ترامپ و بن سلمان

مجموع اقدامات بایدن مانند پایان دادن به جنگ یمن، پیگیری مجدد پرونده خاشقجی و تقویت اتحاد با قطر به‌صورت طبیعی جایگاه بن سلمان را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش مشرق، محمدرضا مرادی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی بدون آنکه شرایط رسیدن به پست ولیعهدی را داشته باشد توانسته به عنوان نفر دوم قدرت در عربستان مطرح شود. بن‌سلمان پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ حامی سرسختی پیدا کرد و با کمک‌های وی توانست محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار کند.

این مسئله باعث شد تا وی به نوعی قدرت خود را مدیون ترامپ باشد. به همین دلیل شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ باعث شده تا بن سلمان هراسان شود. حتی به گفته مجتهد افشاگر معروف سعودی، بن سلمان چکی سفید امضا برای پیگیری تقلب جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری به ترامپ داده است. اما سؤال اصلی این است که آیا آمدن بایدن به کاخ سفید قدرت بن‌سلمان را کاهش خواهد داد و حتی باعث کنار رفتن وی از پست ولیعهدی می‌شود؟

عربستان از دهه ۴۰ میلادی به عنوان یکی از متحدین اصلی آمریکا شناخته می‌شود. از ۸ دهه قبل عربستان در دکترین‌های سیاست خارجی آمریکا جایگاه ویژه‌ای داشته است. چرا که تامین امنیت عربستان به معنای تامین امنیت نفت برای آمریکا بوده است. بنابراین نباید انتظار داشت که بایدن تصمیماتی را علیه بن سلمان اتخاذ کند که امنیت عربستان را تحت تاثیر قرار دهد. اما بایدن با یک سری اقدامات خود خواهد توانست موقعیت و جایگاه بن سلمان در ولیعهدی را تضعیف کند.

پایان دادن به جنگ یمن: جو بایدن بارها به صراحت اعلام کرده است که در دوران ریاست‌جمهوری خود پرونده جنگ یمن را خواهد بست. این جنگ برای بن سلمان تبدیل به یک جنگ حیثیتی شده است. بن سلمان با رویای پیروزی برق آسا در یمن حمله به این کشور را در فروردین ماه ۹۴ کلید زد. اما از آن زمان بیش از ۶۸ ماه گذشته و عربستان نتوانسته است در یمن پیروز شود. بن سلمان قصد داشته از جنگ یمن به عنوان ابزاری برای تقویت جایگاه خود استفاده کند. در صورت پایان دادن به جنگ یمن توسط بایدن، بن‌سلمان ضربه‌ای حیثیتی متحمل خواهد شد که مشروعیت داخلی و منطقه‌ای او را تضعیف خواهد کرد.

پیگیری مجدد پرونده خاشقجی: قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در ترکیه و متهم شدن بن سلمان در این قتل باعث شد تا جایگاه بین‌المللی وی بسیار تضعیف شود. اگر حمایت‌های دونالد ترامپ نبود بن سلمان نمی‌توانست به راحتی از این پرونده رهایی یابد. برخی کارشناسان معتقدند که پیروزی بایدن به معنای پیگیری مجدد این پرونده خواهد بود و چه بسا بایدن از سازمان سیا بخواهد اطلاعات قتل خاشقجی را منتشر کند. این مسئله به معنای تضعیف بیش از پیش جایگاه بین‌المللی بن‌سلمان خواهد بود.

تقویت روابط با قطر: در دوره دونالد ترامپ عربستان و امارات جایگاه ویژه‌ای در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا پیدا کردند. اما قطر در دوره بایدن می‌تواند به عنوان تاثیرگذارترین کشور عربی در سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا مطرح شود. تبریک پیروزی زودهنگام امیر قطر به بایدن باعث شده تا کارشناسان روابط قطر و آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری بایدن را بسیار گرم توصیف کنند. این مسئله نیز ضربه‌ای بر جایگاه بن‌سلمان خواهد بود که در چند سال اخیر با محاصره قطر سعی داشته دوحه را تسلیم کند.

بسیار بعید است که جو بایدن بخواهد به صورت مستقیم از برکناری بن‌سلمان از ولیعهدی حمایت کند. چرا که این امر منجر به بی‌ثباتی داخلی در عربستان خواهد شد و بر خلاف استراتژی‌های کلان آمریکا خواهد بود. اما مجموع اقدامات بایدن مانند پایان دادن به جنگ یمن، پیگیری مجدد پرونده خاشقجی و تقویت اتحاد با قطر به‌صورت طبیعی جایگاه بن سلمان را تضعیف خواهد کرد و همین مسئله می‌تواند جایگاه احمد بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌نایف به عنوان دو رقیب قدرتمند بن سلمان برای پادشاهی را ارتقا ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    9 6
    مسائل مطرح شده فوق ابزاری دردست بایدن برای تحمیل فشاربه بن سلمان ودریافت امتیازات ویژه ودوشیدن بیشتراین گاو ترسو ولی فربه خواهدشد!
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      2 3
      گاو شیرش خشکیده ! باید سرش گوش تا گوش ببرند
  • محمد رضا IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 6
    کرامپ باردیگر پشتشان تحویل میده
  • شهدا شرمنده ايم IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    5 2
    سرنوشت اينم مثل جمال قاشاقچي ميشه
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    6 5
    ببین یک کشور چقد باید بدبخت و ذلیل باشه که بالاترین مقامش منتظره ببینه رئیس بعدیش کیه.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      2 2
      بله ، متاسفم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    3 5
    ترامپ خیلی چیزها را میبره از جمله حیثیت خودش
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    6 2
    عدم حمایت از بن سلمان - پایان داده به جنگ یمن - پیگیری قتل خاشقچی - حمایت از قطر - اینها حتی اگه از طرف بایدن به عنوان شعار هم مطرح شده باشه نشون میده خیلی با ترامپ عوضی تفاوت داره.
  • CA ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    1 0
    مطمئنم که بن سلمان خواهد رفت ولی ترامپ نه
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    ای محمد مباش آزرده ____تو ولیعهد رنج نا برده __ شیر خود گر دهی بموقع و خوب ___کی زند بر سر تو ارباب جوب___هر چه خواهد زتو اطاعت کن ___ مو بمو دون هیچ وقاحت کن ____ گردنت را ببند با حبلش خ ___شیرخود بیشتر کن از قبلش ___می کشد دست بر سرت ارباب ___همچون ارباب پیش این در یاب . ک___بایدنت نیز می شود یاور ___
    • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      0 0
      با سلام و احترام و تشکر از عزیز بزرگواری که در تکمیل عرایض بنده مصرع «بایدنت نیز می شود یاور » را مرقوم فرموده اند ، خیلی برایم خوشحال کننده است ، لذا اجازه میخواهم مصرع بعدی را نیز این حقیر بیاورم : بایدنت نیز می شود یاور ___«بشنو این حرف را بکن باور مجدد اََخیلی از لطفتان سپاسگزارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس