روسیه: به همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدواریم

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت : به تقویت اعتماد و همکاری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدواریم.

به گزارش مشرق از وزارت امور خارجه روسیه، «میخاییل اولیانوف» روز چهارشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: ایران شرایط برای سطح عالی همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را حتی با توجه به همه گیری ویروس کرونا تامین می کند که اهمیت فراوان دارد.  

وی افزود: امیدواریم که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران به تحکیم پایه های اعتماد و همکاری بین همدیگر ادامه دهند. این بخش کلیدی تلاش های بین المللی برای حفظ برجام در شرایط تداوم تلاش های آمریکا برای ضربه زدن به برجام است که تاکنون این تلاش های واشنگتن ناموفق بوده است.

وی گفت: بسیاری نگران آن هستند که ایران از شرایط برجام عدول کند. روسیه بطور مستمر خواهان بازگشت به اجرای کامل همه اجزای توافق ها است. اما باید بطور منطقی درک کرد که علت اولیه اقدامات ایران، خروج خودسرانه آمریکا از معامله هسته ای و اعمال تحریم های فراملی و غیرقانونی در مورد تهران ازجمله تلاش برای واداشتن کشورهای باقی مانده در برجام برای توقف اجرای تعهدات این کشورها بود.

اولیانوف با بیان اینکه می خواهیم این را با ارائه آمار به تصویر بکشیم، اظهار داشت: پیش از امضای برجام، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۵ تن بود. تقریبا پس از آغاز اجرای برجام این ذخایر کاهش یافت و پایین تر از سطح تعیین شده در توافق ها شد. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد تهران ۱۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت.

وی ادامه داد: ایران تا زمانی که سیاست فشار حداکثری آمریکا به اجرا در آمد به این سطح پایبند بود. امروز ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۲.۵ تن است. ما نمی گوییم که این خوب است اما شش برابر کمتر از میزان پیش از امضای برجام است. این حاکی از آن است که برنامه اقدامات، توافق امیدبخش است. اما اجرای برجام بر اثر سیاست فشار حداکثری آمریکا مختل شد. این یک اظهارنظر بی اساس نیست بلکه ارزیابی واقعی است که با اطلاعات آماری معتبر استناد یافته است که انکار آن ناممکن است.

نماینده دائم روسیه در آژانس گفت: لازم می دانم به این نکته هم اشاره کنم و در گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران هم نتیجه گیری شده است که پاسخ طرف ایرانی به مراتب خویشتندارانه تر و سنجیده تر و نرمتر از سیاست فشار حداکثری آمریکا بود. اقدامات تهران حاکی از آن است که این کشور علاقه مند به حفظ برجام به شرط برقراری مجدد موازنه اولیه بین بخش های هسته ای و بازرگانی و اقتصادی است.

وی افزود: آمریکا باید تعهدات خود را بطور کامل اجرا کند و موارد نقض تعهدات خود را جبران کند ازجمله همه تحریم های یکجانبه علیه ایران که پس از خروج از برجام در ماه می سال ۲۰۱۸ وضع کرده است را لغو کند. از واشنگتن می خواهیم از ادامه سیاست ها و رویکردهای برای ضربه زدن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که هنوز به رغم تلاش های واشنگتن برای اخلال در اجرای آن معتبر است، صرف نظر کند.

اولیانوف گفت: از همه کشورهای باقی مانده در برجام می خواهیم همچنان به این توافق و تلاش های برای جستجوی راه حل مشترک برای بازگرداندن آن به شرایط اجرای کامل پایبند بمانند.

وی خاطرنشان کرد: در مساله منشاء آثار مواد اتمی در نمونه هایی که بازرسان آژانس در بازدید ماه فوریه سال ۲۰۱۹ از یک مرکز اعلام نشده ایران می خواهم به این نکته اشاره کنم. از گزارش مدیرکل آژانس نتیجه گیری می شود که دبیرخانه آژانس و ایران علاقه مند به حل و فصل نهایی و بسته شدن این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه از این روحیه حمایت می کنیم، اظهار کرد: اما برای این منظور نیاز به تلاش های بیشتر از دو طرف در عرصه فنی وجود دارد. امیدواریم که دبیرخانه آژانس و ایران در این مورد تلاش کنند. در این حال می خواهم یادآوری کنم که تهران از همان ابتدا بطور داوطلبانه امکان دسترسی به این مرکز را برای آژانس فراهم کرد. بر این باوریم که مسائل باقی مانده مربوط به تاریخ برنامه هسته ای ایران و ریسک مستقیم برای انتشار در زمان حاضر ندارد.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.

دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آنکه از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.

با این حال گروسی امروز با ادعای کشف برخی ذرات اورانیوم در مکانی در ایران، خواستار رفع ابهام در این خصوص شد. وی در جلسه شورای حکام آژانس بیان داشت: ضروری است از طریق تعامل و همکاری پایدار با ایران در ماموریت خود در زمینه راستی‌آزمایی در این کشور پیشرفت داشته باشم.

مدیرکل آژانس محل کشف این ذرات را اعلام نکرده اما دو سال پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی ادعا کرده بود که ایران در محلی به نام تورقوز آباد فعالیت اعلام نشده اتمی داشته است.

ایران نیز با تاکید بر اینکه تعهد کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفته است که قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس