روسیه: آمریکا و متحدانش از توقف جنگ در قره‌باغ با مساعدت ما ناراحت هستند

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه می‌گوید، آمریکا و متحدانش در تلاشند به اختلافات میان مردم جمهوری آذربایجان و ارمنستان دامن بزنند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، امروز چهارشنبه (۱۸ نوامبر)، اظهار کرد، آمریکا و متحدانش در تلاشند به اختلافات میان مردم آذربایجان و ارمنستان دامن بزنند.

وی گفت: کشورهای برجسته ناتو سعی می‌کنند که خشم خود از توافق حاصله بین ارمنستان و آذربایجان در مورد قره باغ که با کمک روسیه محقق شد را پنهان کنند. آمریکا و متحدانش از این که این توافق یعنی توقف جنگ در قره باغ با مساعدت روسیه حاصل شده، ناراحت هستند. چرا که در واقع این امر برنامه‌های چندین ساله آنها برای منزوی کردن و بیرون راندن روسیه از قفقاز جنوبی را بی‌اثر کرد.

ناریشکین گفت که نه واشنگتن و نه اروپا نمی‌خواهند با توازن حاصل شده قدرت در منطقه کنار بیایند و در راستای برهم زدن آن، آنها طراحی بهتر از تلاش برای شعله‌ور کردن و ایجاد اختلافات بین ملت‌های آذربایجان و ارمنستان پیدا نکردند.

در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ماه) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ از روز ۱۰ نوامبر، بیانیه مشترکی صادر کردند. این توافق استقرار صلح بانان روس در منطقه قره باغ و تبادل زندانیان بین طرفین درگیری را نیز شامل می‌شود.

قابل ذکر است که درگیری‌های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فوریه ۱۹۸۸ و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، آذربایجان کنترل منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال ۱۹۹۲ مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    14 6
    روسیه خودش فتنه بزرگه
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    32 8
    برو بابا ایران را هم که دور زدین شما
  • ترک زنجان IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    7 1
    اونکه البته ولی خودتوبزرگترین آتش افروز جنگ قره باغ هستی والانم کلی ناراحتی بخاطر تموم شدن جنگ اما چون ازترکیه میترسی نمیتونی بروز بدی!!!
  • اکبر IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    3 0
    دولت اذر بایجان باید از حیله روسیه هوشیار باشد دولت دولت روسیه ترین دولت جهان است
  • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 5
    به زودی ارمنستان به کمک روسیه حق آذربایجان میزاره کف دستش ، روسیه با این کار فقط میخواست یه درس به ارمنستان بده که به سمت غرب نره وگرنه اصلا به صلاحش نیست که هم‌پیمان ترکیه قدرت بگیره...
  • محمود IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    صلح خردمندانه که با میانگیگری روسیه و ترکیه برقرارشدمیتواندبا برقراری ارتباطات زمینی اعم از شاهراه واحیا خط ریلی که در کناره شمالی اراز که قبلاً برقراربودتوسعه وتحویل عظیم برای دوکشورمزبور وحتی ایران ببار آورد .قبلاً ایران ازطریق خط ریلی که به جلفای ایران نیز میرسیدبهرمند میشد که بعدازجنگ ۹۲ ۱۹. ارمنه جاده راهن را ازبین بردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس