کد خبر 1145276
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
گمرک نمایه

طی روزهای اخیر هرچند با توجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی روند ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید از گمرکات کشور تسریع شده، محموله بزرگی از کالاهای گروه چهار در آستانه ترخیص از یکی ازگمرکات است.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر روند ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید با توجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شدت گرفته است اما در این بین حواشی در خصوص برخی کالاهای گروه ۴ (که واردات آنها از سال ۱۳۹۷ ممنوع اعلام شد) خبرساز شده است.

بیشتر بخوانید:

واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت!

اخیرا پیگیری‌های ما نشان داده  که محموله بزرگی از لوازم خانگی  جزو گروه چهار  (دارای محصول مشابه داخل که ثبت سفارش آنها ممنوع شده است)  در آستانه ترخیص از یکی از گمرکات کشور است.

گفتنی است، واردات این دسته از کالاها در حال حاضر به کشور ممنوع است و مدت زمان ترخیص کالاهای گروه چهار که پیش از اعلام ممنوعیت به کشور رسیده بودند نیز پایان یافته است.

مهرداد جمال ارونقی در پاسخ به یک سوال در خصوص تامین ارز ده‌ها کانتینر از یک برند لوازم خانگی در شرایط تنگنای ارزی که در گمرک قرار دارد، گفت: گمرک در خصوص کالاها باید بحث ثبت سفارش را  بررسی کند که در مورد این کالاها، از گمرک ایران سوال شده و موضوع تحت رسیدگی است.

وی افزود، براساس بررسی‌های انجام شده، این کالاها هم  دارای ثبت سفارش  بوده و هم تایید منشا ارز شده است. بحث تامین ارز آن نیز از طریق ارز نیمایی و با صدور کد ساتا صورت گرفته و اجازه ترخیص کالا به گمرک داده می‌شود.

معاون فنی گمرک ایران در پاسخ به این سوال که این کالاها در دسته کالاهای ممنوعه قرار دارند، گفت: اتفاقا موضوعی که در همین خصوص در حال بررسی است، بحث صدور رای از دیوان عدالت اداری است. با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای صاحب این کالا ایجاد شده یک حکمی برای ایشان صادر شده که اجازه ترخیص این کالاها داده شود.

در حال حاضر کالای ممنوعه به هیچ عنوان قابلیت ترخیص ندارد. حتی مدت مصوبات مختلفی که اجازه ترخیص کالاهایی که قبل از اعلام ممنوعیت به کشور رسیده بودند را می‌داد، تمام شده و حتی تمدید آن نیز به پایان رسیده است. در نتیجه برساس قوانین این کالا نباید اجازه ورود به کشور را داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش حداقلی این محموله بزرگ که مربوط به یک برند آلمانی است هفت میلیون یورو می‌باشد. از جمله این کالاها، ماشین ظرف شویی، بخارشور و پنج قلم کالای دیگر است.

براساس گفته معاون فنی گمرک ایران، ثبت سفارش این کالا با وجود ممنوعیت واردات آن با توجه به رای دیوان عدالت اداری تمدید شده است و این محموله بزرگ در آستانه ترخیص از گمرکات کشور است.

حال سوال اصلی این است که چرا با وجود دپو اقلام مشابه، ‌فقط همین یک محموله ترخیص شده است و از طرف دیگر اگر ثبت سفارش حقوق مکتسبه ایجاد میکند  چرا تمدید ثبت سفارش منقضی شده کالای گروه چهاری به سایر کالاهای از این دست تسری داده نشده است؟ همچنین ابهام جدی در خصوص دلایل عدم متروکه شدن این محموله بزرگ همچنان پابرجاست.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    همیشه پای امضای طلایی درمیان است!
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      اون کی بود که برای نابودی صاحبان امضای طلایی دعا میکرد؟؟؟!!!! مه لقاخانم!!!! ای خدابیامرزدت مه لقاخانم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس