به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام مرزوبوم بخشی از کتاب تنها زیر باران و روایت سردار غلامعلی رشید از نقش مهدی زین الدین در عملیات فتح المبین را منتشر کرد.

 زمستان سال ۶۲ قرارگاه نصر تشکیل شد. حسن باقری فرمانده قرارگاه، بین همه نیروهای اطلاعاتی که در جنوب بودند مهدی زین الدین را انتخاب کرد و گذاشت مسئول اطلاعات قرارگاه. این انتخاب، هم شناخت حسن را از استعدادها و شایستگی‌های مهدی نشان می‌داد و هم میزان علاقه اش را به او.

 قرارگاه نصر در عملیات فتح المبین بهترین حرکت و پیشروی را داشت و طبق پیش‌بینی ما به قرارگاه های دیگر هم کمک کرد. یکی از علت‌های درخشش قرارگاه، همت بلند زین الدین بود. مهدی در فتح المبین راهکار شمال عین خوش را کشف کرد.

وقتی اسناد باقیمانده از عراقی‌ها در عین خوش به دستمان رسید، فهمیدیم دشمن هم به آن توجه داشته و در یکی از گزارش‌هایشان آمده بود: تیم شناسایی ایران در شمال تپه های ممله دیده شده است. امکان دارد اینجا یکی از راه‌های حمله ایرانی ها باشد. یک گروه شناسایی را مامور کرده بودند تا تخمین بزنند تپه‌ها و شیارهای منطقه، گنجایش عبور چه تعداد نیرو را دارد. در یکی دیگر از سندها، آن گروه شناسایی نتیجه مأموریتش را اینطور گزارش داده بود: منطقه به خوبی شناسایی شد. به اعتقاد ما تپه‌ها ظرفیت عبور بیش از یک گروهان را ندارند

 روزی که مهدی راهکار عین خوش را مطرح کرد با جسارت تمام گفت از این محور یه لشکر می تونه عبور کنه!

 وقتی ۱۸ گردان نیرو از تیپ امام حسین(ع) و تیپ ثارالله(ع) از شیارهای عین خوش سرازیر شدند، دشمن گیج و گنگ ماند. اصلا نفهمید این حجم نیرو از کجا روی سرش آوار شده.

سال ۶۶ با یکی از فرمانده تیپ های ارتش عراق که در فتح المبین اسیر شده بود صحبت کردم. پرسیدم توی اون عملیات که اسیر شدی فهمیدی چه بلایی سرت اومد؟ صورتش در هم رفت. آه سنگینی بیرون داد و گفت: شما خیلی بودید. فکر می‌کنم با هلی‌کوپتر پشت سرمون پیاده شدید و غافلگیرمون کردید. ۵ سال از عملیات می گذشت اما هنوز نمی دانست نیروهای ما زمینی و از پشت ارتفاعات حمله کردند. از همان راهکاری که مهدی زین الدین پیدا کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد اکرمی از شاهرود IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    5 0
    روح شهید والا مقام مهدی زین الدین و برادر گرامیشان شاااااااد. و در بهشت علیین همنشین پیامبر اکرم ص و اهل بیت علیهم باشند. ان شاالله
  • الی IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 0
    چشمهایش... از نوجوانی، از اولین باری که عکس را دیدم، عاشق این چشم ها شدم، اما به طرز عجیبی همزمان میترسیدم! میترسیدم روز حساب جلویم را بگیرد و بگوید سرکار خانم! چه آورده ای داری؟ آقا مهدی! من از اون لحظه میترسم، کمکم کن .اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم وفرجنا بهم.
    • زهرا IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      0 0
      سلام.ان شاءالله اودنیا شفاعت جفتمونو بکنن الهی آمین
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 1
    این برادرا که همه فن حریف و بی سواد و کم سواد استاد تمام همه علوم بودن و مدیریت چنین و چنان بلد بودن و هستن پس اون جنگ چرا نیم میلیون کشته و چند میلیون دست و پا شکسته و هشت سال زمان و هزار میلیارد دلار هزینه داشت؟ در ضمن این فتح الفتوح کدوم شهر از دست داده ایران به دامن وطن برگشت؟ سلیمانیه؟ بصره؟ یه پاسگاه عراقی رو هم که نتونستن بگیرن..
  • مهدی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    روایت از نظر تاریخی ایراد داره، شهید باقری بهمن 61 شهید میشن، عملیات فتح‌المبین هم فروردین 61 بوده. پس اون سال 62 که نوشته شده اشتباهه.
    • علی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      شهید زین الدین در آبان ماه ۶۳ به شهادت رسیده است
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    2 0
    شهیدزین الدین ازشیربچه های جبهه بودن خون پاک این شهداست انقلاب روبیمه کرده روحشون شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس