کد خبر 1144973
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جهانگیری نمایه

معاون اول رئیس جمهور گفت: افتتاح خط تولید کیت تشخیص سریع ویروس کرونا اقدامی موثر در جهت تشخیص و شناسایی سریع و قطع زنجیره این بیماری است.

 به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از خط تولید کیت تشخیص سریع ویروس کرونا که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) راه اندازی شده است، گفت: افتتاح این خط کاری بزرگ، علمی و دانش بنیان است که کشور به شدت به آن نیاز دارد و به همه محققان، دانشمندان و فرهیختگانی که در این کار بزرگ مشارکت داشتند تبریک می‌گویم.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تبریک به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران گفت: بهره برداری از این طرح در جهت جهش علمی، فناوری و تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه ایران در یک شرایط خطیر و حساسی قرار دارد، گفت: همه آحاد ملت ایران متوجه شرایط سخت مواجهه با کرونا قرار دارند و اخبار آن را با حساسیت دنبال می‌کنند. همین طور همه نهادهای مسئول و مدیریتی به دنبال چاره و راهگشایی هستند تا این شرایط را به بهترین نحو کنترل کنند.

جهانگیری با ابراز تأسف از آمار اعلام شده در خصوص مبتلایان و درگذشتگان کرونا در روز گذشته، گفت: باید حتماً برای مقابله با کرونا بیش از پیش چاره اندیشی کنیم، همانطور که در ابتدای شیوع این بیماری اعلام شد که کرونا بیماری نوظهور و عالم گیر است و هر چه زمان پیش می‌رود خبرهای جدیدی از عملکرد این ویروس توسط محققان و دانشمندان مشخص می‌شود، مهم است که مدیریت مقابله با کرونا با اتکا به تصمیمات روزآمد و نیز جامع بتواند برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ویروس کرونا تنها سلامت انسان‌ها را تحت تأثیر قرار نداده است بلکه به همه ابعاد زندگی ما در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روانی دست اندازی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با کرونا مسئله‌ای ملی است و معطوف به یک وزارتخانه، دستگاه و یا یک استان نمی‌شود، گفت: همه قوا، نیروها و نهادها احساس می‌کنند که مقابله با کرونا در اولویت نخست کشور است. حتی رهبر معظم انقلاب برای نشان دادن اهمیت این موضوع مهمترین جلسه‌ای که به طور حضوری برگزار کردند مربوط به ستاد مبارزه با کرونا بود و نظرات و راهکارهای خود را در آن جلسه اعلام کردند.

جهانگیری افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا با مصوبه شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت و در آن از همه بخش‌ها غیر از دولت حضور دارند. ستاد بعد از شکل گیری به تأیید رهبر معظم انقلاب نیز رسید و مصوبه‌اش برای همه لازم‌الاجرا است. ما نیز در دولت تلاش کرده‌ایم تا بدون کوچک‌ترین بحثی زمینه اجرای مصوبات ستاد را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با تاکید رهبر معظم انقلاب بسیاری از مسائل نظیر راهپیمایی اربعین، زیارت حرم‌های مطهر و حتی برگزاری نمازهای جماعت و جمعه تعطیل شد و ایشان فرمودند آنچه ستاد تشخیص می‌دهد باید به همان عمل شود.

وی با بیان اینکه باید بسیج عمومی و همگانی که تاکنون برای مقابله با کرونا شکل گرفته به خوبی تقویت شود، گفت: نباید احساس کنیم که به خاطر مرور زمان با موضوع کرونا به طور عادی برخورد کنیم. تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار مهم است و این تصمیمات جدید که توسط وزرای کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد باید با جدیت اجرا شود.

جهانگیری با اشاره به تعطیلی دو هفته‌ای در شهرهای پرخطر، گفت: امیدوارم با کمک همه دستگاه‌ها و همکاری مردم بتوانیم از این مرحله نیز عبور کنیم و جلوی چرخه شیوع کرونا را بگیریم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: باید در کنار این تصمیمات تدبیر لازم برای کمک به آسیب دیدگان اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا نظیر بیکاری و مسائل معیشتی اتخاذ شود. امروز پیش از این مراسم در جلسه ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد به دنبال راهکارهایی بودیم تا در این شرایط سخت تحریم و محدودیت‌ها بتوانیم به اقشار نیازمند کمک‌های معیشتی انجام دهیم.

وی افزود: من به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که دولت و نهادهای حاکمیتی تلاش می‌کنند که با کمک‌های بلاعوض و اعطای وام‌های قرض الحسنه، فشار اقتصادی را بر اقشار آسیب دیده کمتر کنند و امیدوارم خیرین و بخش‌هایی نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این زمینه به دولت کمک کنند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرایط کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا چهره ضد انسانی و ضد بشری دولت فعلی این کشور را بیش از پیش نمایان ساخت، گفت: در روزهای نخست شیوع بیماری که کشور ما دچار مشکلات متعددی در تهیه ملزومات مورد نیاز کادر پزشکی و درمانی کشور بود، دولت آمریکا مانع از ارسال ملزومات مورد نیاز بخش بهداشت و درمان به کشور شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: متأسفانه آن‌ها از کثیف‌ترین کارهای ضد انسانی پرهیز نکردند و مانع از ارسال ملزومات شدند که پول آن پرداخت شده بود و برای حمل با هواپیما در انتظار بارگیری قرار داشت. حتی گزارش دادند که در کشور کره جنوبی که بیش از ۷ میلیارد دلار پول داشتیم توافقاتی با وزارت خزانه داری آمریکا برای ارسال دارو انجام شده بود و موافقت اولیه را اعلام کرده بودند، اما هنگام حمل آن اعلام کردند که دوباره آمریکایی‌ها با ارسال دارو مخالفت کردند.

وی افزود: ما با چنین دولتی روبرو هستیم. مدیران و کادر پزشکی کشور ما موفق شدند در شرایط کرونایی این بیماری را تا حد ممکن کنترل کنند. این در حالی بود که وضعیت کشورهای اروپایی و آمریکایی که از همه این امکانات برخوردار هستند بهتر از ما نیست.

جهانگیری گفت: ایثارگری و نوع دوستی مردم ما در این برهه حساس خود را نشان داد و رو سیاهی برای دولت آمریکا و شخص آقای ترامپ باقی خواهد ماند که چنین اقدامات ضد انسانی انجام دادند. به همین دلیل است که وقتی این شخص مفتضحانه از سوی مردم آمریکا کنار زده می‌شود، مردم کشور ما خوشحال می‌شوند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: کار بزرگی که در این مقطع انجام شده فرهنگ سازی و اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان در کشور است. امروز این موضوع به گفتمان رسمی تبدیل شده به طوری که در جلسه روز گذشته در بانک مرکزی در فهرست بخش‌هایی که تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شود سرفصل جدیدی برای نخستین بار با عنوان تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان باز کرده بودند.

وی تاکید کرد: کارهای تحقیقاتی و علمی برای ملزومات پزشکی و دارویی باید مستمر و تا پایان کار انجام شود. امروز اکثر داروهای مورد نیاز در مواجهه با کرونا در کشور تولید می‌شود تا بخش بهداشت، درمان دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند. باید به مردم اطمینان داد و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به دنبال آن باشد که برای تولید واکسن تلاش مجدانه‌ای انجام می‌دهد و من نیز به عنوان خدمتگزار شما در ارتباط با این موضوع همواره وقت خواهم گذاشت. این موضوع به طور جدی باید در دستور کار همه گروه‌های علمی و تحقیقاتی باشد. خبرهای خوش در این خصوص وجود دارد که ان شاءاله بتوانیم دغدغه مردم را مرتفع کنیم.

جهانگیری افزود: البته اگر واکسن کرونا در دنیا زودتر از داخل کشور تولید شود با تمام توان برای خرید آن اقدام خواهیم کرد. در این زمینه منابع مالی لازم وجود دارد و با وجود همه محدودیت‌ها به دلیل آنکه اولویت کشور است پول آن را برای خرید تهیه خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که بگویند واکسن کرونا در گوشه‌ای از دنیا تولید شده و مردم ایران به خاطر مسائل مالی به آن دسترسی ندارند. آنقدر توان داریم که بتوانیم منابع ارزی را به هر کجای دنیا ارسال کرده و واکسن را به کشور بیاوریم.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص مصوبات ستاد ملی کرونا گفت: باید کاری کنیم همه صاحب نظران در این حوزه نظراتشان شنیده شود، تشکیل اتاق‌های فکر و گروه‌های مشاوره می‌تواند در این خصوص تأثیرگذار باشد تا همه احساس کنند که در این کار بزرگ نظراتشان مورد توجه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: این ستاد مجموعه‌ای بزرگ است و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اقدامات مؤثری انجام داده است. حمایت ستاد از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان و جوانان و حمایت و دستگیری از شرکت‌هایی که از فعالیت با مشکل مواجه شده‌اند، بسیار ارزشمند است.

جهانگیری با اشاره به اینکه مسئله اشتغال اولویت این دولت است، گفت: ستاد در زمینه اشتغال گام‌های بلندی برداشته است و برخی از طرح‌هایی که امروز در حاشیه این مراسم به نمایش گذاشته بودند باید با تمرکز بیشتر به سرعت اجرایی شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: متأسفانه درسال ۱۳۹۹ به دلیل کرونا در بهار ۱.۵ میلیون شغل و در تابستان ۱.۲۰۰ هزار شغل از دست رفت که بیشتر آن‌ها در بخش خدمات بود. طبیعی است که در حوزه گردشگری هزاران شغل دچار مشکل شده است. حتماً باید ستاد اجرایی حضرت امام (ره) با تمرکز روی این بخش‌ها به دولت کمک کند تا بتوانیم ضمن کمک به آن‌ها زمینه را برای فعالیت مجددشان مهیا کنیم. سرمایه گذاری در حوزه اشتغال موضوع مهمی است که باید در این زمینه همه مساعی خود را به کار بگیریم.

پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه مفهومی متناسب در مسائل فرهنگی است گفت: خوشبختانه در این دولت مفهوم دانش بنیانی و حمایت از جوانان به شدت افزایش یافته و همه به این باور رسیده‌اند که ثروت کشور مغز و دانش جوانان است که می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند. این فرهنگ در موضوع کرونا موجب شده تا جوانان ما دستاوردهای ارزشمندی داشته باشند.

همچنین محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به تلاش ستاد در زمینه ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی، بسیج عمومی برای تولید ملزومات مورد نیاز کشور به منظور مقابله با کرونا را در شرایط تحریم یادآور شد و گفت: ساخت کیت‌های تشخیص کرونا و داروهای مورد نیاز در اولویت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفته و گام‌های مؤثری برای تولید واکسن و ملزومات پیشگیرانه برداشته شد و همه امکانات در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

همچنین در این مراسم خط تولید کیت تشخیص سریع ویروس کرونا در پارک علمی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

کیت تشخیص سریع ویروس کرونا با توجه به نیاز نداشتن به دستگاه‌های پیشرفته و متخصصین پزشکی قابل استفاده در سراسر کشور است و ظرف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نتیجه آزمایش را مشخص می‌کند. دقت این کیت ۸۵ درصد است و بهای آن ۳۰ درصد کمتر از هزینه‌های تست پی سی آر است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    5 0
    البته شما میخواهید اولویت اول باشه و بماند
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      4 0
      احسنت خوب بهانه ای پیدا کردن
  • حسين DE ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    1 0
    روسها و چينى ها با موفقيت واكسن كرونا را آزمايش كردند ميتونيد از آنها بخريد، هر چندكه در خبرها گفته شد كه ما هم توانستيم واكسن كرونا را توليد كنيم و آزمايش و تست انسانى آن هم شروع شده.
  • CA ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 0
    نخیر اولین اول کشور معیشت مردم و اقتصاد هست که شما و دوستانتان خیلی وقت هست که مردود شده است. توجیه چند هزار کشته با تعطیلی چند میلیارد نفر قابل توجیه منطقی نیست.تعداد کشته هایی که قبلاً هم بودند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس